Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Azmay schreef:capopjekop schreef:Wat voer je op dit moment aan ruwvoer? Kg per dag, welke soort en welke kwaliteit? Je ruwvoer is de basis. Vanuit daar ga je verder kijken.
Daar dacht ik ook aan, krachtvoer is er imo niet om paarden dik te houden.
superpony schreef:Er is niet 1 goede basis brok. ten eerste zijn de meeste van slechte kwaliteit, maar het is heel erg per paard verschillend.
Je moet eerst naar je ruwvoer kijken. Voldoende GOED ruwvoer moet al volstaan om een paard in vorm te houden. Voor eventuele tekorten, kijk je naar anavullen van vit/min. Extra energie komt eigenlijk daarna als hij dan nog tekort komt.
Maar dan moet je ook kijken naar hoeveel je paard beweegt. Hoeveel komt hij buiten, dus hoe goed is zijn basis conditie. Wat doe je er verder mee.
Veel mensen voeren teveel bij. Terug naar de basis en aanvullen wat nodig is. Bij de juiste basis qua buitengang en ruwvoer, voer je eerder teveel aan brok en muesli bij dan te weinig.
Mandy_89 schreef:Ik voer zelf de efficiënt van voermeesters icm subli omnia(15%suiker en zetmeel)
(1 kg per dag)
Subli omnia is ook als slobber te voeren dus na 't rijden halve schep slobber als extraatje.
Ik rijd 4x per week, merrie van 1,62. Viel andere jaren altijd in. Dit jaar gaat het super op dit voer.
Gizeppie schreef:superpony schreef:Er is niet 1 goede basis brok. ten eerste zijn de meeste van slechte kwaliteit, maar het is heel erg per paard verschillend.
Je moet eerst naar je ruwvoer kijken. Voldoende GOED ruwvoer moet al volstaan om een paard in vorm te houden. Voor eventuele tekorten, kijk je naar anavullen van vit/min. Extra energie komt eigenlijk daarna als hij dan nog tekort komt.
Maar dan moet je ook kijken naar hoeveel je paard beweegt. Hoeveel komt hij buiten, dus hoe goed is zijn basis conditie. Wat doe je er verder mee.
Veel mensen voeren teveel bij. Terug naar de basis en aanvullen wat nodig is. Bij de juiste basis qua buitengang en ruwvoer, voer je eerder teveel aan brok en muesli bij dan te weinig.
Paard krijgt overdag onbeperkt ruwvoer. Avond krijgt hij een groot hooinet met ruwvoer. Ruwvoer is kuil, maar lijkt meer op voordrong. Paard komt overdag 8 uur buiten (in paddock) in de winter en in de zomer 10 tot 12 uur buiten (op het land). Paard wordt drie tot vier keer in de week gereden (van dressuur tot buiten rijden) ook wordt er veel grondwerk met hem gedaan. Paard weegt 600 tot 700 kg is een paard van 1,67.. Vrij fors..
Gizeppie schreef:@skippy
Hier in de buurt zijn geen stallen waar ze anders voeren.. hier in de buurt is alles nog vrij traditioneel.. Als ik kijk naar alle stallen in de omgeving staan de allemaal op voor droog. Dit is de enige stal waar ze zolang naar buiten gaan.
Gizeppie schreef:capopjekop schreef:Weet je ook wat voor hooi het is? De kwaliteit kan nog al eens variëren.
Zelf voer ik senioren priores bij momenteel maar ik ga weer terug naar cush care van dodson and horrell.
Het is kuil.. Maar niet super zuur kuil.. Wel redelijk droog. Lijkt wel een beetje op voor droog..
Gizeppie schreef:@skippy
Hier in de buurt zijn geen stallen waar ze anders voeren.. hier in de buurt is alles nog vrij traditioneel.. Als ik kijk naar alle stallen in de omgeving staan de allemaal op voor droog. Dit is de enige stal waar ze zolang naar buiten gaan.
Twiggy2008 schreef:Gizeppie schreef:@skippy
Ik lees deze post nu pas. Herkenbaar, hoor. Daarom ben ik destijds verhuisd naar een doe-het-zelf plek (duurde jaren voordat ik die plek vond) met mijn paard met insuline resistentie. Die trok al dat gras en voordroog echt niet meer fysiek. Nu op veel hooi, zomers beperkt beetje gras en lekker buiten met schuilstal, doet hij het helemaal super. Heb er wel een Shetlander bij moeten aanschaffen, maar zij hoort ook helemaal bij ons gezin❤. Mijn kritiek op pensionstallingen is dan ook dat ze nooit oprecht naar het paard kijken. Elk paard is anders, juist ook qua voeding.
troi schreef:Ik ben ook heel suikerarm begonnen maar eraf gestapt. Vitaminebrok was te weinig, bietenpulp en grasbrok eet hij niet en van luzerne wordt hij kriegel. Na veel zoeken doet hij het fantastisch op ... draversbrok van havens!
Als je me dat een paar jaar terug had gezegd had ik je voor gek verklaard! Maar ja zie je maar weer theorie is prachtig maar uiteindelijk moet je ook vooral goed naar je paard luisteren!
Skippy01 schreef:Kuil, ook droge kuil/ voordroog, is in dit soort gevallen wel het eerste wat ik aan zou passen... verstoort de darmwerking bij een groot deel van de paarden enorm. Sommigen kunnen er tegen en dan kun je je gelukkig prijzen. Het overgrote deel van de paarden doet het beter op onverpakt, droog hooi.