Wat is nou echt een goede basisbrok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Wat is nou echt een goede basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:56

Een vriendin van mij hield haar Engelse volbloed goed op gewicht met de cornmuelsi van marstall samen met lijnzaadolie en luzerne.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:58

Azmay schreef:
capopjekop schreef:
Wat voer je op dit moment aan ruwvoer? Kg per dag, welke soort en welke kwaliteit? Je ruwvoer is de basis. Vanuit daar ga je verder kijken.

Daar dacht ik ook aan, krachtvoer is er imo niet om paarden dik te houden.

Heb je gelijk in... helaas halen sommige paarden uit 2% vh lichaamsgewicht aan DS nóg onvoldoende om zich op gewicht te houden... ik ken er zo eentje. In de winter een dráma. Meer hooi eet hij niet op. Dan kun je allerlei theorieën erop loslaten, mijn hele studieboeken over voeding zijn erop gegooid bij dat paard... helaas.

Pulp wilde hij niet graag eten. Seniores priores wél, maar dat is natuurlijk ook niet alleen maar goedheid...

Grasbrok / luzernebrok en een brok met een hoog aandeel gisten, eiwitten en vetten... dát hielp. Bonpard voer via de dierenarts eerst en daarna over op digest control brok van Horsefood.

Eigenaar zag hem ook liever 'junkfood vrij' en granenvrij. Staat op super goed en rijk droog hooi, onbeperkt... in theorie alles in orde. Tandarts er regelmatig bij, osteo/masseur, etc... Wat niet is, dat is niet. Je paard laten omvallen doe je ook niet :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:06

Mijn pony krijgt balancer pro van je paard gezond en fit.
Zij had ook niet genoeg aan de gewone balancer en vitamine brokjes.
Op de pro doet ze het al lang heel erg goed.
Als het nog niet voldoende is geef ik luzerne bij of linamix. Die laatste staat ook bekend als fijn om een paard wat te laten aankomen op een manier zonder veel suikers en andere troep.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:07

Goede kwaliteit ruwvoer is het allerbelangrijkste voor paarden, wat en hoeveel voer jij??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:55

Azmay schreef:
capopjekop schreef:
Wat voer je op dit moment aan ruwvoer? Kg per dag, welke soort en welke kwaliteit? Je ruwvoer is de basis. Vanuit daar ga je verder kijken.

Daar dacht ik ook aan, krachtvoer is er imo niet om paarden dik te houden.

Amen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:24

Als je een brok zoekt die wat aanzet zonder heet worden, je hebt sportbrok van pavo, pavo energy control.
Dat maakt zelfs mijn gekkenhuis welsh pony niet heet en het iets ribbige en missen aan spier trekt er prachtig van weg.
Er zit wat meer olie in waardoor de energie geleidelijk vrij komt, topspul!
Ik voer mijn pony trouwens vitaminebrok, en ik vul aan met de pavo energy control voor het ribbige en zo extreem veel heeft hij daarvoor niet nodig.
Mijn C pony van 300 kg krijgt een kwart schep naast zijn vitaminebrokje en ik zag hem bijtrekken.
Meer hooi vond ik mijn pony het niet goed op doen, dus het zat hem ergens anders in.
En daarbij eet meneer dus absoluut geen luzerne en is heeft hij hooikoorts, en reageert dus qua proesten enzo op grasmix.
Bietenpulp wil hij ook niet, seniores priores slobber niet, en hij laat nu zelfs pavo slobber mash geregeld staan als ik het eens geef.
Olie geef ik bewust niet, want ik geloof gewoon niet dat hij dat blijft eten, vandaar de keus voor wat meer olie in de brok.
Overigens heeft mijn pony cushing en is insulineresistent, maar dat gaat met deze brok zo op deze manier prima.
Ik heb bewust gekozen voor brok met trage afgifte van energie zodat zijn suikerspiegel er niet zo’n optater van krijgt. :)
Mijn pony heb ik trouwens meerdere soorten vitaminebrok gehad, en op allemaal had hij niet genoeg aan enkel vitaminebrok qua looplust.
Met suikerarme muesli trok dat ook niet bij, hij heeft toch wel wat suiker en zetmeel nodig ben ik achter, en zijn gezondheid staat boven mijn principes. :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 17:10

capopjekop schreef:

Overdag onbeperkt avond groot hooi net vol..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:05

Weet je ook wat voor hooi het is? De kwaliteit kan nog al eens variëren.

Zelf voer ik senioren priores bij momenteel maar ik ga weer terug naar cush care van dodson and horrell.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:13

Er is niet 1 goede basis brok. ten eerste zijn de meeste van slechte kwaliteit, maar het is heel erg per paard verschillend.

Je moet eerst naar je ruwvoer kijken. Voldoende GOED ruwvoer moet al volstaan om een paard in vorm te houden. Voor eventuele tekorten, kijk je naar anavullen van vit/min. Extra energie komt eigenlijk daarna als hij dan nog tekort komt.

Maar dan moet je ook kijken naar hoeveel je paard beweegt. Hoeveel komt hij buiten, dus hoe goed is zijn basis conditie. Wat doe je er verder mee.

Veel mensen voeren teveel bij. Terug naar de basis en aanvullen wat nodig is. Bij de juiste basis qua buitengang en ruwvoer, voer je eerder teveel aan brok en muesli bij dan te weinig.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:19

capopjekop schreef:

Zelf voer ik senioren priores bij momenteel maar ik ga weer terug naar cush care van dodson and horrell.

Het is kuil.. Maar niet super zuur kuil.. Wel redelijk droog. Lijkt wel een beetje op voor droog..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:24

Beauty krijgt de voermeesters basisbrok. Nu momenteel even de sereen ivm winterkriebels.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:24

superpony schreef:
Er is niet 1 goede basis brok. ten eerste zijn de meeste van slechte kwaliteit, maar het is heel erg per paard verschillend.

Je moet eerst naar je ruwvoer kijken. Voldoende GOED ruwvoer moet al volstaan om een paard in vorm te houden. Voor eventuele tekorten, kijk je naar anavullen van vit/min. Extra energie komt eigenlijk daarna als hij dan nog tekort komt.

Maar dan moet je ook kijken naar hoeveel je paard beweegt. Hoeveel komt hij buiten, dus hoe goed is zijn basis conditie. Wat doe je er verder mee.

Veel mensen voeren teveel bij. Terug naar de basis en aanvullen wat nodig is. Bij de juiste basis qua buitengang en ruwvoer, voer je eerder teveel aan brok en muesli bij dan te weinig.

Paard krijgt overdag onbeperkt ruwvoer. Avond krijgt hij een groot hooinet met ruwvoer. Ruwvoer is kuil, maar lijkt meer op voordrong. Paard komt overdag 8 uur buiten (in paddock) in de winter en in de zomer 10 tot 12 uur buiten (op het land). Paard wordt drie tot vier keer in de week gereden (van dressuur tot buiten rijden) ook wordt er veel grondwerk met hem gedaan. Paard weegt 600 tot 700 kg is een paard van 1,67.. Vrij fors..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:25

Saaams schreef:
Beauty krijgt de voermeesters basisbrok. Nu momenteel even de sereen ivm winterkriebels.

Hoeveel geef jij haar hiervan dan?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:57

Ik voer zelf de efficiënt van voermeesters icm subli omnia(15%suiker en zetmeel)
(1 kg per dag)

Subli omnia is ook als slobber te voeren dus na 't rijden halve schep slobber als extraatje.

Ik rijd 4x per week, merrie van 1,62. Viel andere jaren altijd in. Dit jaar gaat het super op dit voer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 21:33

Mandy_89 schreef:
Ik voer zelf de efficiënt van voermeesters icm subli omnia(15%suiker en zetmeel)
(1 kg per dag)

Subli omnia is ook als slobber te voeren dus na 't rijden halve schep slobber als extraatje.

Ik rijd 4x per week, merrie van 1,62. Viel andere jaren altijd in. Dit jaar gaat het super op dit voer.

Omnia kreeg Mn pony ook. Dat ging ook goed..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:19

Gizeppie schreef:
superpony schreef:

Paard krijgt overdag onbeperkt ruwvoer. Avond krijgt hij een groot hooinet met ruwvoer. Ruwvoer is kuil, maar lijkt meer op voordrong. Paard komt overdag 8 uur buiten (in paddock) in de winter en in de zomer 10 tot 12 uur buiten (op het land). Paard wordt drie tot vier keer in de week gereden (van dressuur tot buiten rijden) ook wordt er veel grondwerk met hem gedaan. Paard weegt 600 tot 700 kg is een paard van 1,67.. Vrij fors..

Kuil, ook droge kuil/ voordroog, is in dit soort gevallen wel het eerste wat ik aan zou passen... verstoort de darmwerking bij een groot deel van de paarden enorm. Sommigen kunnen er tegen en dan kun je je gelukkig prijzen. Het overgrote deel van de paarden doet het beter op onverpakt, droog hooi. De schrale paarden / paarden die meer energie nodig hebben, doen het beter op wat rijker droog hooi. Paarden zoals de mijne doen het goed op arm droog hooi. En als je dát dan aanvult met een vitaminekorrel en dan NOG niet voldoende hebt qua energie / massa, dán kun je verder kijken. Brok lost een probleem in de basis helaas niet op... en ruwvoer is de basis.

En ja, dat kost óf geld, óf een verhuizing in veel gevallen... Been there, dat doe ik ook. Betaal elke maand een flinke duit aan zelf ingekocht hooi, omdat voordroog geen optie is. Maar dat zie ik wel terug: betere hoeven, drogere benen, mooiere huid, betere ontlasting.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 08:32

@skippy

Hier in de buurt zijn geen stallen waar ze anders voeren.. hier in de buurt is alles nog vrij traditioneel.. Als ik kijk naar alle stallen in de omgeving staan de allemaal op voor droog. Dit is de enige stal waar ze zolang naar buiten gaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:44

Gizeppie schreef:
@skippy

Hier in de buurt zijn geen stallen waar ze anders voeren.. hier in de buurt is alles nog vrij traditioneel.. Als ik kijk naar alle stallen in de omgeving staan de allemaal op voor droog. Dit is de enige stal waar ze zolang naar buiten gaan.

Ik snap je, maar dan zou ik hooi inkopen... hier voeren ze ook bijna overal voordroog. Dus ik koop zelf mijn hooi in. Uiteindelijk kost fatsoenlijk hooi je op de lange termijn minder dan allerlei supplementen en lapmiddelen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:19

Gizeppie schreef:
capopjekop schreef:

Het is kuil.. Maar niet super zuur kuil.. Wel redelijk droog. Lijkt wel een beetje op voor droog..

Je weet dat kuil eigenlijk helemaal niet zo goed is voor paarden??? Ik weet dat het veel gevoerd wordt bij stallingen. Maar er gaat niets boven goed onverpakt hooi. Hooi is veel beter voor hun maag en darmen. Ik denk, als ik jouw verhaal lees, dat dit 'm is. Je vindt het echt niet in meer brokken geven. Brokken vullen niet. Goed hooi, goed ruwvoer wel.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:20

Ik voer mijn paarden masters senioren brok bij. Het moet geweekt worden. Het voordeel is dat het gemaakt is voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen eten en een slecht gebit hebben. Daardoor is het een compleet voer en zou je je paard op alleen dit voer prima dik kunnen houden.
Mijn paarden hebben de neiging om te mager te worden. Tijdens de droogte stond er geen gras meer en ik wilde het hooi nog niet aanspreken en heb ze toen volledig op dit voer gehouden. De mest blijft ook perfect en mooi droog.
Laatst bijgewerkt door skvetta op 06-02-19 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:24

Gizeppie schreef:
@skippy

Ik lees deze post nu pas. Herkenbaar, hoor. Daarom ben ik destijds verhuisd naar een doe-het-zelf plek (duurde jaren voordat ik die plek vond) met mijn paard met insuline resistentie. Die trok al dat gras en voordroog echt niet meer fysiek. Nu op veel hooi, zomers beperkt beetje gras en lekker buiten met schuilstal, doet hij het helemaal super. Heb er wel een Shetlander bij moeten aanschaffen, maar zij hoort ook helemaal bij ons gezin❤. Mijn kritiek op pensionstallingen is dan ook dat ze nooit oprecht naar het paard kijken. Elk paard is anders, juist ook qua voeding.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:28

Twiggy2008 schreef:
Gizeppie schreef:
@skippy

Ik lees deze post nu pas. Herkenbaar, hoor. Daarom ben ik destijds verhuisd naar een doe-het-zelf plek (duurde jaren voordat ik die plek vond) met mijn paard met insuline resistentie. Die trok al dat gras en voordroog echt niet meer fysiek. Nu op veel hooi, zomers beperkt beetje gras en lekker buiten met schuilstal, doet hij het helemaal super. Heb er wel een Shetlander bij moeten aanschaffen, maar zij hoort ook helemaal bij ons gezin❤. Mijn kritiek op pensionstallingen is dan ook dat ze nooit oprecht naar het paard kijken. Elk paard is anders, juist ook qua voeding.

Dat geldt natuurlijk niet voor iedere pensionstal, maar inderdaad, ze kunnen vaak geen maatwerk leveren. Op sommige stallen loop je ertegenaan dat de regeltjes zo bizar zijn dat je zelf ook niet mag inkopen. Dat vind ik altijd iets heel zots.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:31

Ik ben ook heel suikerarm begonnen maar eraf gestapt. Vitaminebrok was te weinig, bietenpulp en grasbrok eet hij niet en van luzerne wordt hij kriegel. Na veel zoeken doet hij het fantastisch op ... draversbrok van havens! Prettig van energie, mooi op gewicht en glanst me tegemoet.

Naast onbeperkt goed hooi natuurlijk.

Als je me dat een paar jaar terug had gezegd had ik je voor gek verklaard! Maar ja zie je maar weer theorie is prachtig maar uiteindelijk moet je ook vooral goed naar je paard luisteren!
Laatst bijgewerkt door troi op 06-02-19 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:33

troi schreef:
Ik ben ook heel suikerarm begonnen maar eraf gestapt. Vitaminebrok was te weinig, bietenpulp en grasbrok eet hij niet en van luzerne wordt hij kriegel. Na veel zoeken doet hij het fantastisch op ... draversbrok van havens!

Als je me dat een paar jaar terug had gezegd had ik je voor gek verklaard! Maar ja zie je maar weer theorie is prachtig maar uiteindelijk moet je ook vooral goed naar je paard luisteren!

Dáár heb je helemaal gelijk in, daarom gaf ik stukje terug ook die optie. Maar als ik hoor dat paard van TS nu op voordroog staat, is 'over naar hooi' de eerste logische stap. En dáárna weer kijken naar wat er nodig is. Paard van vriendin doet het goed op digest control brok van horsefood. Zet heel goed aan bij hem. Hipro Flexible Move overigens ook door het hoge vetgehalte. Maar dat is wel nadat de overstap gemaakt is van voordroog naar hooi allereerst...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:36

Skippy01 schreef:
Kuil, ook droge kuil/ voordroog, is in dit soort gevallen wel het eerste wat ik aan zou passen... verstoort de darmwerking bij een groot deel van de paarden enorm. Sommigen kunnen er tegen en dan kun je je gelukkig prijzen. Het overgrote deel van de paarden doet het beter op onverpakt, droog hooi.

Waarop zit de winst bij overgang van voordroog (geen natte kuil) naar hooi? Het komt toch van hetzelfde basisproduct, alleen de bewaarwijze is anders. Als het te nat is kan het de darmwerking verstoren, maar met goede voordroog hebben wij heel goede ervaringen. Nadeel is vooral de plasticafval, maar dat is een ander verhaal.

@TS : contacteer eens de voedingsadviseurs van een paar voermerken. Uiteraard zullen ze iets uit hun eigen gamma voorstellen, maar meestal geven ze ook achtergrondinformatie, waarom ze net dat product aanbevelen. Daar kan je toch interessante info uithalen.