Supplement om maag te beschermen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:43

Zoals je nu beschrijft lijkt het wel een net voerbeleid. Je moet alleen kijken hoelang hij over zijn laatste portie doet. Vraag gewoon stal of er 's ochtends nog ligt of dat het op is.

Ik zou nu nog niks gaan geven. Als het niet nodig is, kan je beter niks geven en het scheelt je weer. Koop van dat geld wat netten die je bij hun hooiopslag wat dagen vooruit vult voor de nacht bijvoorbeeld. Hoeft niet per se meer als ze daarover zeuren ( tenzij hij te weinig eraan heeft ) maar hij doet er langer over.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 02:19

Slowfeeder ligt al klaar om mee te nemen morgen. Ik ben er helaas zelf niet elke avond ivm mijn werk maar ben er sowieso vier dagen. Ik ga even overleggen of ik daarin iets kan regelen voor savonds.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:54

Dan koop je toch 7 grote netten, vul ze allemaal en leg klaar. Dan ben je met 1 keer per week klaar!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:15

Mastic horse is een middel dat werkt tegen maagzweren, en in een kleinere dosis wordt het gebruik voor preventie.
Mijn paard met maagzweren was door de mastic horse er super snel vanaf (en natuurlijk goed voerbeleid ;) )

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:42

Zoals je beschrijft lijkt het mij wel netjes. Wil je wat bijvoeren zou je luzerne kunnen geven dat is ook goed voor de maag, ik geef mijn paard ook zelf luzerne bij naast het hooi wat ze van de stal krijgt.. ;)

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 10:42

DaraBariton schreef:
Zoals je beschrijft lijkt het mij wel netjes. Wil je wat bijvoeren zou je luzerne kunnen geven dat is ook goed voor de maag, ik geef mijn paard ook zelf luzerne bij naast het hooi wat ze van de stal krijgt.. ;)

Krijgt hij inderdaad tweemaal daagse een handje over z'n vitaminebrok.
Ik heb ook die lucerne chucks maar die laat ie vaak liggen. Waarschijnlijk te droog ofzo. Hij spuugt het vaak ook weer uit.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:22

Darmbalans werkt ook goed voor de maag. :j Ik heb goede ervaringen bij beide, zowel bij een gevoelige maag als gevoelige darmen en bijvoorbeeld dunne mest.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 00:52

Ik heb biergist besteld en ga dit eens proberen. Tevens overleg gehad en we gaan starten met een slowfeeder voor de avond als hij in stal is.
Ik vul er zelf een aantal en zet ze klaar zodat ze ze alleen erin hoeven te hangen op de avonden dat ik er niet zelf ben.
Ik heb werkelijk geen idee hoelang hij doet met een net vol en of dit voldoende is om beide voerbeurten in de avond te vervangen. Ze krijgen bij binnenkomst uit de paddock ruwvoer, later brokken met lucerne en laat op de avond nog eens ruwvoer.
Of hij er daad werkelijk de hele avond en nacht tot sochtends mee red.
Hopelijk houdt de eigenaar het vol met deze proef. Ik verwacht (net als bij voorgaande stallen) dat er binnen een paar dagen gezegd wordt: teveel werk, we doen het weer op onze eigen manier. Dit soort dingen tref ik namelijk altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 02:20

Het is dan heel makkelijk voor de stal om gewoon 's ochtends te kijken of er nog hooi ligt of restjes of niks. Alles op betekent vaak te weinig. Restjes valt het vaak wel mee. En als er nog is, zou je moeten kijken Als het vertrapt en vies is, zegt het niks.
Als je meerdere netten koopt, kun je zelf vullen voor een paar avonden en hoeven zij deze alleen op te hangen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 14:49

Dat is inderdaad ook het plan. Ik vul er vandaag 3 en zet ze klaar. Hang er vandaag zelf 1 in. Hopelijk werkt het goed en is het genoeg om de hele nacht door te komen.