Voer voor haflinger die schuurt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Voer voor haflinger die schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:17

Heb even gekeken maar natures best bevat 24 procent zetmeel. Dat vind ik nog vrij fors.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:19

de nature best is zo even uit mijn hoog totaal met suiker en zetmeerl 18% per kilo. Dus als je bijv halve kilo geeft is het nog maar 6%.

capopjekop: dat zou ind voor jouw met chusing ook nog te veel zijn.

dodson and horrell ben ik niet zo mee bekend. Het is gewoon even zoeken. Net wat iemand al zei het kan de lucerne zijn, of een gras of totaal iets anders waar ze op reageert.

Ik heb ook tijdje de vitalbix daily compleet gegeven maar op gegeven moment at hij dat niet meer

Ook tijdje een vitamine korrel van subli gegeven. DAt kon via de hitactief stal gegeven worden. MAar daarvan ging de mijne juist zand eten. En moest hij ongv 400/500 gram van hebben en zat er alsnog veel suikers/zetmeel in.

als ik ts was.
zou ind kijken naar een brok/meusli met zo min mogelijk lucerne en graanvrij.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:14

Paarden die schuren doen het ook vaak goed op OerBalans. Dit is een vitaminen, mineralen en kruidenbrokje. Bevat alles wat een paard nodig heeft en de kruiden zorgen ervoor dat de afvalstoffen beter worden afgevoerd zodat een paard minder jeuk heeft en minder schuurt of stopt met schuren. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:50

capopjekop schreef:
Heb even gekeken maar natures best bevat 24 procent zetmeel. Dat vind ik nog vrij fors.

Nature's best bevat 16% zetmeel en 2% suikers.
https://www.pavo.nl/essentials/producte ... tures-best

Voor TS idd kijken naar een voer met nog minder zetmeel. Hier voer ik mijn zomerkriebel pony oerbalans en dat heeft m super geholpen vorig jaar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:15

Mijn schuursel elite haf doet het goed op de voermeesters efficiënt brok.

Ik moet bij hem ook altijd voorzichtig zijn met wat ik voer, voor extra energie krijgt hij de omega plus brok van masters dit gaat ook goed en de mijten bodybuilder verdraagt hij ook goed.

Neetje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:01

Ik ben dus gestopt met de vitaminebrok en drie dagen later geen spoortje van schuren meer te bekennen. Blijkbaar doe mijn Haf het goed op schraal voer.

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:40

Mijn haflinger schuurde ook.
Via Bokt kwam ik het topic van Fibra tegen.
Ik ben dit gaan proberen en het gaat verrassend goed!
De jeuk is zo goed als weg en ze schuurt daarom ook niet meer!

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:06

Neetje68 schreef:
Ik ben dus gestopt met de vitaminebrok en drie dagen later geen spoortje van schuren meer te bekennen. Blijkbaar doe mijn Haf het goed op schraal voer.

Welke vitaminebrok gaf je dan?

Ik heb er namelijk ook eentje met jeuk en die krijgt alleen hooi en een vitaminebrok en een beetje subli senior priores.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:55

Laag in suiker zetmeel en graanvrij zou ik mee starten. Bijvoorbeeld vitalbix aangevuld met wat luzerne

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 10:21

xelle schreef:
Mijn haflinger schuurde ook.
Via Bokt kwam ik het topic van Fibra tegen.
Ik ben dit gaan proberen en het gaat verrassend goed!
De jeuk is zo goed als weg en ze schuurt daarom ook niet meer!

Fibra heb ik geprobeerd maar door dat voer was ze niet te houden. :P

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 10:21

Neetje68 schreef:

Welke gaf jij?

Neetje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:24

Jenni_boy schreef:
Neetje68 schreef:

Welke gaf jij?

Dat was de Pavo Vital

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:29

Neetje68 schreef:

Of NIET goed op een voer met luzerne...

Je kunt VS200 proberen of bijv de balancer van Pure feed. Die zijn luzernevrij.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:06

Voer wat laag in suiker en zetmeel is, mijn voorkeur heeft het om de som van die 2 onder de 10% te hebben. Het is een zoektocht, maar er zijn verschillende merken met een muesli die s+z<10% is.

Zo kan je kijken naar de Pavo Care4Life, Cavalor Fiberforce, Marstall Vito en Marstall Faser Light. Eventueel zou de Hoveler Pur Itan ook kunnen.

Ook een vitamine/mineralen is een optie, daar geef je minder van per voerbeurt waardoor het in verhouding niet of nauwelijks duurder is dan een muesli

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:12

C4L zit wel luzerne in, dus dat is er wel 1 om in de gaten te houden. De mijne ging er erg op schuren en werd er wat rillerig van.
Agrobs Alpengrün muesli past ook mooi in de rij.
En een mineralenbrokje zonder luzerne zou wel eens beter kunnen werken :j

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:05

Die Agrobs muesli zit op s+z=11,3% volgens de site van voervergelijk.nl...dus net boven de 10%.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:24

Ja, maar het is in ieder geval niet op basis van suiker, granen (of bijproducten van granen) of kunstmatige toevoegingen.
Waar bijvoorbeeld de Fiberforce wel een lager s/z gehalte heeft, maar er wel luzerne, haverdoppen, speltdoppen en rietmelasse in zit bijvoorbeeld.
De C4L luzerne en mais.
Faser light ook luzerne.

Oftewel, niet alleen naar het % kijken, maar ook naar de samenstelling. Waar komen de suikers en het zetmeel vandaan? Zijn dat natuurlijke producten, zijn dat granen, is dat mais, enz. In geval van dit paard zul je eerst moeten gaan uitsluiten waar ze van schuurt. Gezien het ras is de kans dat ze schuurt op graan en luzerne hoog. Maar zeker weten doe je het pas wanneer je eerst terug gaat naar hooi, dan pas een vitaminebrok (zonder granen en luzerne) toevoegen en daarna pas geselecteerd iets anders.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:30

@amanda, precies ja. Het is vaak niet per se het aandeel s+z, maar de samenstelling.

Luzerne als bijproduct gaat hier goed, maar teveel luzerne niet. Dus vitalbix active+ gaat nu goed. Maar luzernebrok hoef ik niet te voeren. Granen gaat goed, maar vooral redelijk onbewerkte soorten: spelt, haver. Het wordt met gerst en tarwe lastiger.
(Nog náást dat ik s+z gewoon laag wil houden dus, zijn er wel granen waar ze het beter op doet.)

Daarnaast is voordroog hier een 'ding': dunne mest, meer schuren. Droog hooi, liefst ook wat grofstengeliger dan gemiddeld, doet het wél goed.

Kan echt wel een zoektochtje zijn :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:35

Herkenbaar zoektochtje :D
Hier 1 die het inderdaad ook goed op spelt en mais doet, zwarte haver gaat ook, maar krijgt hij wel energie van. Tarwe is drama. Luzerne en schuren hangt weer compleet van de samenstelling af. Zo kan hij Safe & Nature van Action Quality Horsefood weer goed hebben. Terwijl daar luzernekorrels, spelt, mais, geplette haver en een beetje melasse in zit :+ (ik had een proefemmer die ik heb opgevoerd)
Schiet mij maar lek hoor :D

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:21

Zie dat de marstall force ook zonder luzerne is.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:06

Hoihoi!

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie tips :)
Ik ben nu begonnen met de vitalbix daily complete en de linseed olie. Ik wil dit straks gaan combineren met de dengie Alfa-A molasses free omdat we wat meer gaan trainen.

Tot nu toe schuurt ze niet! Hopelijk blijft dat zo.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:31

Zijn er hier nog hafjes die basic van lannoo krijgen? En uiteraard ook de vitamines?

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 10:23

Hoi!

Inmiddels ben ik niet meer op de vitalbix. Ze kreeg er een hele harde manenkam van.

Ik ben nu over op de Pure Easy van Pure Feed en dit meng ik met de linseed olie van Vitalbix. Als ze dit goed eet, dan haal ik ook de balancer van Pure Feed erbij.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:34

t merk lannoo ken ik niet nooit van gehoord candyarmando