Stel ik te hoge eisen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:13

A3a1 schreef:
Ineke2 schreef:
Ik ben echt verbaasd dat hier meerdere mensen zeggen dat het zat is.

Ben het eerder eens met de rest dat als er zo vaak bij gevuld moet worden de stalhouder eens kritisch moet kijken naar de slowfeerders moet gaan kijken en of hij er meer in kan doen.

Mijn paard ( IJslander) staat op onbeperkt hooi en doet het daar heel goed op. Zij staat in een paddock paradise in een groep.

De paarden in de boxen hebben allemaal ook een groot slowfeeder net wat 2x per dag gevuld word en zo eigenlijk nooit leeg is.

Misschien heeft hij een rede waarom hij dat doet.
( Wat niet wil zeggen dat ik het zelf zo zou doen )

Ik vind het weer te kort door de bocht om te zeggen dat het niet genoeg is omdat hij zo vaak voert.
Waar baseer jij dat?

TS zegt dat het paard er goed uit ziet en het erg goed in de training doet, dat lijkt me de beste graadmeter.
En met zo vaak eten, als hij ook inderdaad eet, is de kans op maagzweren klein, dan is alleen de nacht, mogelijk een probleem.

Ik baseer dat op ervaring dat stalhouders echt heel vaak iets zeggen maar dat niet daadwerkelijk doen qua voeren. Dat lees ik ook hier weer terug uit de stukjes van Ts.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:19

Mijn twee mannen hebben onbeperkt hooi.
Ze hebben twee voerbeurten per dag (en soms wat te snacken overdag als het weekend is of ik toevallig thuis ben).
Ik vul 's morgens twee hooitassen voor buiten (https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooita ... _8236.html) eentje hangt in een overkapping en eentje buiten.
Daarnaast vul ik de slowfeeder in de stal (https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... gJ_nfD_BwE)
Dit gaat in totaal om 2,5-3 plakken hooi voor 2 pony's van 90 centimeter.
's Morgens krijgen ze per pony een hand pavo muesli (nature's best) en 's avonds krijgen ze mineralenbikkels (handje per pony) om voldoende vitamines te hebben.
Het komt voor dat ze het eten buiten niet op hebben, dan leeg ik de volgende morgen die tassen in het net en vul de tassen weer bij met nieuw hooi.
Op deze manier hebben ze altijd hooi te eten.
's avonds doe ik het licht in de stal aan en gaan ze hier eten, ze kunnen dan nog wel naar buiten.
Rond een uur of 10 als ik naar bed ga krijgen ze vaak nog een wortel of iets anders en doe ik het licht uit.
Om 7 uur de volgende morgen voer ik weer :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:16

Ik heb mijn paard ook in pension staan en opzich is de hoeveelheid hooi geen probleem. 4 hooibeurten op een dag, de eerste om 6.30 en de laatste om 23 uur. Alleen eet mijn paard zo snel dat ze een normale portie heel snel op heeft, dus kreeg ze meer zodat ze nooit langer dan 2 - 3 uur zonder hooi staat. Gevolg: veel te dik.

Sinds een week krijgt ze haar hooi op stal in een hooinet. In overleg met de stalhouder het zelfde model uitgezocht als liespower94. We hebben daar voor het gemak 5 musketons aan gemaakt om te sluiten zodat de stalhouder gemakkelijk kan vullen.

Met 1 net prop vol heeft ze genoeg tot de volgende ochtend, de voerbeurt van 23 en 6.30 uur kunnen worden overgeslagen. Om 8 uur gaat ze naar de paddock waar nieuw hooi op haar wacht.

Met de helft van het hooi heeft ze de hele avond en nacht genoeg te eten. Hier zie je hoe de muskettons zitten.

Afbeelding

Spoiler:
Op deze foto maakt ze net kennis met het net, overtuigd dat zo’n wit net paarden eet.

LENTI

Re: Stel ik te hoge eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 19:54

Heb de mijne er vandaag om 17:00 uur ingehangen en nog lekker slobber gegeven na het rijden. Was een grote slowfeeder met fijne maas. Hij leek niet echt honger te hebben dus hij heeft genoeg gegeten op de paddock. Tegen de tijd dat ze naar binnen komen is het hooi in de paddock zo ongeveer wel op. Binnen krijgen ze allemaal een bergje en de mijne dus slowfeeder. En even kijken of de voerbeurt van 23:00 uur dan kan worden overgeslagen of dat de slowfeeder er later in gehangen moet worden.