Alleen vitaminebrok maar als nog extreem heet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Alleen vitaminebrok maar als nog extreem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:55

Ja en vaak maakt veel afwisselingen ook onrustiger en chaotisch. Mijn paard stond vroeger ook veel op de box en nu 24/7 buiten en dat maakt echt wel heel veel verschil. Als jij je paard 20 u per dag in de wc op wilt sluiten is dat jouw keuze, niet die van t paard. Sorry dat je dat niet wilt inzien met je opmerking dat je daar niets mee kunt.... nee, daar WIL jij niks mee. Dat is een ander verhaal.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 21:30

Avalanche81 schreef:
Toch zijn die wel nuttig. Ik heb een Engelse Volbloed, als ik dood wil, moet ik die 20 uur per dag in een box zetten. Ze is nog steeds heet trouwens, met 24/7 buiten, is gewoon haar karakter, maar wel een stuk rustiger dan wanneer ze op stal staat.

Kun jij die spanning ook afvloeien? je kunt zulke paarden heel goed reguleren door door te blijven ademen, veel mensen houden hun adem vast als een paard heet wordt, en daar worden ze alleen nog gekker van. Jij moet ontspannen blijven, en ik weet hoe lastig dat klinkt, en hoe lastig het is :))

Verder misschien een idee om die heetheid voor je te gaan gebruiken? Vaak zijn het heel fijne, voorwaartse paarden, als je ze goed aan de hulpen zet, kun je heel fijn rijden.

Ik snap wat je bedoeld, echter ik heb dit paard al van jongs af aan en het is iets wat de laatste maanden meer wordt. In de zomer is er geen verschil en staat ze overdag 8 uur buiten. Ik heb zelf het gevoel dat ze fitter wordt en meer conditie krijgt, ook omdat ze nu minder voer krijgt en daardoor minder vervet? Is..

Dit ken ik, ik ben zelf juist heel rustig en nuchter. Ben er niet zo snel van onder de indruk. Maar wil juist dat de merrie wat meer ontspanning vindt in de dressuur.

Heb je voorbeelden wat jij zoal doet om die heetheid voor je te gebruiken? Veel overhangen/afwisseling wordt ze dus juist wat hectisch van..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:57

Sowieso elke dag iets anders doen :) Dus niet 2 dagen achter elkaar gaan rijden bijvoorbeeld. Dan raken ze verveeld, en dit is niet het type paard wat dan braaf haar ding blijft doen.

Verder helpt het heel goed om haar leren terug te komen op je ademhaling, zodat ze ook spanning daarop afvloeit. Dit doe je zo: je zucht diep uit (echt vanuit je borst, de eerste paar keren moet je het echt kunnen horen, en dat is moeilijker dan je denkt) en dat betekent dus terug, of iig spanning loslaten. Je begint in stap. Zuchten is ho. Doet ze het niet, sluit je je handen en zet steeds meer druk (let op dat je je been er dan wel afhoudt) terwijl je zelf je hele lijf ontspant. Als ze stilstaat, open je je handen. Laat haar stil staan tot ze zelf diep zucht.
Dat ga je belonen, even over de hals aaien, vertel haar dat ze braaf is. Dit regelmatig herhalen.
Dan op een gegeven moment kun je het ook gaan gebruiken als ze te heet wordt, en dan heb je haar heel snel weer bij je.

Hoe het voor je te gebruiken: been - gaan, en bij dit paard helemaal. Je kan dus heel fijn werken aan tempocontrole, je geeft been en je houdt lekker je been eraf, gewoon je been lekker los en ontspannen houden. Lichtjes opvangen, buitenhand eraan, binnenhand iets naar voren meegeven, en je hebt in no time een paard dat heerlijk aan het sjouwen is. Bij een paard dat niet van nature die 'go' heeft, moet je er veel meer aan werken. Je moet er ook niet teveel aan willen zitten bij zulke paarden. Loopt ze? Prima, druk eraf halen. Zelf lekker zitten, ontspannen billen en bovenbenen, laat je opgooien in draf en kom zachtjes weer neer, niet teveel willen doen ook. En met die ademhalingstechnieken krijg je ze ook heel fijn terug zonder druk, en dus een veel ontspannener paard.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:23

Vitalbix is op basis van Lucerne sommige paarden kunnen daar best heftig op reageren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:35

Sommige paarden hebben nu eenmaal een hekel aan dressuur. Ze vinden het saai en worden er stierlijk vervelend van. Dat blijft lastig want ook een springpaard moet dressuurmatig worden gereden :-). Wij hebben ook een hete springer, die staat op 1 kg Coolmix van Havens en dat gaat goed. Wij longeren, rijden buiten en doen verplicht minstens 1x/week dressuur. Verder pakken we het dressuurmatige op in combinatie met wat kleine sprongetjes.
Ik maak me er niet meer zo druk over, iedereen vindt het normaal dat een dressuurpaard niet kan springen, maar omgekeerd kan ook.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:09

Buiten het feit dat je paard vrij veel op stal staat. Mijn merrie die veel buiten staat stond ook strak van de spanning toen ik vitaminebrok ging voeren. Ik vind het nog steeds een mooi concept, maar voor mijn dieren werkte het niet. Mijn merrie was het ergste, die zag ontzettend veel spoken en kon spanning slecht afvoeren. Maar de andere 2was ik ook niet laaiend enthousiast over.
Ik heb vitalbix dc en pavo vital geprobeerd. Nu staan ze op een basis ponybrokje aangevuld met een handje vitamine bikkels, dat bevalt beter.