Bespiering zet niet aan: magnesium?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:08

Ik denk hij niet zo zeer 'dikker' moet worden, want dat wordt hij vet. Meer inderdaad denken aan bespiering. Daar worden ze 'goed' rond van ipv fatsig ;)

Ik denk dat je al genoeg tips krijgt TS. Succes!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 18:09

Ik werk ook veel met de clicker, waarbij ik aan de enkele longe click wanneer hij draaft met het hoofd laag> de schoft wat omhoog brengt, waarbij ik hem dan extra vraag onder te treden door energie richting de achterhand te sturen.
Dit ben ik bezig om uit te bouwen, we zitten nu dat hij het +/- anderhalve ronde aan kan houden.
Ik had zelf het idee dat op die manier zichzelf dragen wel goed past in het idee van eigen houding leren balanceren?

Voor het werken doe ik met voer ook altijd buigoefeningen: hoofd naar links en recht op laag, hoog en dubbelgevouwen positie :+
En hoofd tussen de benen, waarbij hij nu zelf achter wat meer wegzet zodat hij een lichte buiging kan maken.

Daarna crunches (van Intrinzen) waarbij dus de schoft moet liften, de buikspieren aangespannen en het gewicht meer op achter gezet wordt, en daarna nog aan de hand achteruit en wijken naar links en rechts. (hierbij raak ik hem niet tot nauwelijks aan).
Zou dat niet voldoende zijn, en moet ik dus meer of vaker vragen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:16

Ik denk dat je veel meer echt dressuurmatige oefeningen aan jullie repertoire mag toevoegen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan schouderbinnenwaarts, travers, wijken, vierkante volte, volte openen en sluiten. Met achterwaarts ook goed opletten dat hij recht achteruit gaat, zijn diagonale benenpaar tegelijk optilt en naar achteren zet en vanuit het achterwaarts meteen actief voorwaarts met grote stappen. Balkjes draven helpt ook om de achterhand te activeren en soepeler door het lijf te worden.

Het probleem van longeren met clicker is dat je hem eigenlijk een bepaalde houding aanleert, je beloont hem dan voor de positie van het hoofd. Alleen gaat het er eigenlijk juist om dat hij goed gaat bewegen door zijn hele lijf heen en de voorwaarts-neerwaartse houding is dan het automatische gevolg van correct lichaamsgebruik. Van achteren naar voren i.p.v. van voren naar achteren.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:54

Hi! Wat een lastig probleem.
Je zou eens kunnen laten bloed afnemen kijken of hij ook ergens tekort aan heeft.. Ik ben nooit van van zelf iets bedenken en bijvoeren kwa poedertjes. Al kan het opzich niet zo veel kwaad :) luzerne is ook een goede..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:48

Er zijn hier en daar al best nuttige dingen gezegd. Wat ik me afvraag: hoe, en hoe vaak rijd jij je paard in tölt? Tölt is namelijk de moeilijkste gang om een paard in een correcte balans tussen boven- en onderlijn te rijden. Daar gaan veel ruiters de mist mee in. Ook in tölt moet het paard de bovenlijn kunnen verlengen, maar dat vraagt een veel actievere ondersteuning vanuit de onderlijn dan in bijv. draf.
Daarbij zit je door de hogere hoofd-halshouding al snel op een omslagpunt tussen positieve en negatieve aanspanning, ofwel je krijgt heel snel te veel aanspanning en verkorting van de rug- en bovenhalsspieren.
Wat het verder nog compliceert, is dat veel IJslanders een achterbeen hebben dat gebouwd is op stuwkracht in een hoger tempo, en niet op verzameling/draagkracht. Dat zie ik ook terug bij jouw paard, het achterbeen is meer achter dan onder de massa geplaatst, met weinig hoek in de gewrichten. Hierdoor zal het veel meer training kosten om het paard het achterbeen correct onder te leren brengen, mer buiging in de gewrichten.
Het kan heel goed dat je hierdoor moeite hebt met het ontwikkelen van de bovenlijnspieren van je paard - zoals heel veel IJslanderruiters. De bovenlijn van je paard ziet er niet slecht uit, maar er mist zeker bespiering en aansluiting van schteren naar voren.
Je hebt zo te lezen je management goed voor elkaar. Ik denk dan ook niet dat je de oplossing moet zoeken in het voer. Ik denk dat je rijtechnisch gezien de accenten misschien anders moet leggen, al blijft dat uiteraard een gok, want ik heb geen idee hoe je rijdt en traint. Je vertelt veel over het grondwerk dat je doet (grondwerk zal zeker positief bijdragen aan de ontwikkeling van je paard), maar weinig over het rijden. Stel jezelf eens de volgende vragen: is je paard echt nageeflijk en los in tölt? Kun je vloeiend schakelen zonder verlies van balans en verbinding van achteren naar voren? Kun je in tölt met behoud van de nageeflijkheid, balans en tempocontrole variëren in hoofd- halshouding? Hoe is de takt, balans en nageeflijkheid in de basisgangen?Hoe is je eigen zit, zit je zuiver gecentreerd en goed ontspannen? Kun je je paard te allen tijde vragen om op de juiste manier voorwaarts-neerwaarts te ontspannen?
Dat zijn allemaal zaken die van invloed zijn op, cq. iets zeggen over het ruggebruik. Kijk dus eens of je evt. daarin iets kunt verbeteren. Als dit allemaal echt in orde is, dan zou het geen probleem moeten opleveren om de bovenlijnbespiering te ontwikkelen.
En dan tot slot van dit hele verhaal nog het advies om te stoppen met de pessoa. Dat ding doet echt niets voor een positief lichaamsgebruik, en al helemaal niet bij een IJslander (zie achterbeenverhaal). Het duwt het paard in een vorm en dat levert een vorm van schijn-nageeflijkheid op (vermijden van druk). Beter is om gewoon te longeren en het paard daarbij in een rustig tempo met voldoende activiteit zelf de ontspanning op te laten zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:43

Wat een fijne bijdrage Askja.... heb het met veel interesse gelezen!! Dank :-)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:06

Inderdaad zeer interessant en uitstekend te volgen! +:)+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:21

Dank jullie! Fijn om te horen. Het is een beetje mijn stokpaardje, vandaar de nogal lange bijdrage ;)
Hopelijk kan de ts er ook iets mee.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 16:19

Dank voor je bijdrage Askja!
Zeker interessant om het vanuit die hoek te zien, vanuit de bouw van het paard. Geeft ook inzicht :)

Het rijden gaat met up en downs. Ik ben absoluut geen sterruiter, dus daar moet hij soms best omheen werken denk ik. :o Zijn draf was vroeger erg 4-takt en zijn galop een 2 of 4-takt, dat gaat tegenwoordig al een stuk beter dat de takt in principe zuiver is.

Hij heeft sinds een paar weken orthopedisch beslag, en sindsdien is de tolt weer helemaal prut. Dat is nog een beetje zoeken nu dus :+
Ik heb n.a.v advies van Carla van Nuenen veel geoefend met aantolten en weer terugnemen in stap zonder teugelgebruik, maar echt los en nageeflijk tolten is nog steeds lastig.
Momenteel hebben we ook geen IJslandse les, alleen zo nu en dan klassiek dressuur. Hierin merk ik ook dat als ik me daar te veel op focus, hij de tolt ook weer meer verliest en die moeilijker te vinden is.

Thom laat vaak moeilijk los in tolt, maar als het lukt is hij heel goed te schakelen zonder verlies van achteren.
We hebben sowieso nog een hoop te verbeteren :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:42

Citaat:
aantolten en weer terugnemen in stap zonder teugelgebruik
Dit is juist heel goed, om geleidelijk op basis van lichtheid, ritme en balans van stap naar tölt te rijden en weer terug. Als je dit veel oefent, en daarbij steeds ietsjes meer teugelverbinding neemt (wel licht en elastisch blijven, met zachte armen), kun je het paard hierbij geleidelijk naar meer nageeflijkheid rijden. Mijn ervaring is dat ze het steeds meer zelf gaan aanbieden, ze gaan loslaten in nek en kaak en in je hand veren (voelt heel fijn!) en dan heb je steeds meer verbinding van achteren naar voren, mits het achterbeen ritmisch onder blijft treden. Ik wissel zelf het rijden in verbinding in tölt graag af met het rijden met een doorhangende teugel. Dat traint de balans en je test ook of het paard achter actief genoeg is. Is dat niet zo, dan voelt je dat direct terug in je teugelcontact.Of doordat je ineens in draf zit :D .
Het rijden met een heel licht teugelcontact in tölt houdt het paard verder ook fris en positief ten opzichte van de tölt als gang, dat vind ik persoonlijk heel belangrijk. En in principe kan ieder paard leren tölten aan een doorhangende teugel, ook een uitgesproken vierganger.
Verandering van beslag kan overigens de balans in tölt behoorlijk beïnvloeden. Een paard kan met nieuwe ijzers ineens enorm draverig of lateraal zijn. Het is niet per se heel erg als de tölt tijdelijk wat moeilijker is, als dat maar niet het gevolg is van spanning of stijfheid. Als het paard gesetteld is op zijn nieuwe ijzertjes, gaat het vaak vanzelf beter, soms al na een paar keer rijden.

Al met al klinkt het alsof je prima op weg bent. Rome is niet in 1 nacht gebouwd, dus werk gewoon geduldig verder aan de basis, dan komt het met de rugbespiering van je paard wel goed.