Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Eens per week zet ik voor de hele week bakjes met voer klaar, 28 bakjes dus, zodat het de rest van de week makkelijk pakken is. Het voer staat namelijk thuis en de paarden staan een paar kilometer verderop. In die bakjes gaan ook nog zout (kleine theelepel per keer), mariadistelzaad (1 schepje van 5ml per bakje) en koolstofklei (ook 1 maatschepje van 5 ml per keer). Jarenlang heb ik ze ook kurkumapasta gevoerd, voornamelijk vanwege mijn shet die veel last had van de hengstigheid. Iedere ochtend krijgen ze humus, mijn merrie 1 gram en mijn ruin 2. In de winter krijgt mijn merrie magnesium met vitamine E en seleen.

moretje schreef:Hier een 15 jarige Connemara merrie die snel te dik is, gevoelig is voor hoefbevangenheid en een ernstige stofallergie heeft. Ivm (voorheen) blessure zijn we aan het opbouwen en rijden we max 3-4x per week 30-45 min en 2x per week werken aan de hand (academisch). Normaal gesproken hetzelfde schema, maar dan wat actiever.
Nu staan ze nog van 's ochtends vroeg tot einde middag op het land (schraal), daarna op stal om 17.00 uur nat hooi en 's avonds laat weer nat hooi (en wanneer ik er zelf niet ben; voordroog ipv nat hooi). Zoveel mogelijk in slowfeeder.
Verder een kleine schep (afgemeten op gewicht) Vitalbix Active+ verdeeld over 2 voerbeurten erbij, met wat kurkuma, lijnzaad en periodiek ook Glucobalance erdoor.
In de winterperiode staan ze overdag in de paddock en krijgen ze 4x per dag ruwvoer en de Vitalbix met supplementen ook over 2 voerbeurten erbij verdeeld.
Mijn shetje van 1 meter staat 24/7 op het land (schraal) en heeft altijd hooi liggen. Verder krijgt ze afgemeten een half bekertje Pavo Vital vitaminebrokjes waar ze het super goed op doet.
Vlekje is een oudere dame, ze tikt de 30 aan (exacte leeftijd weten we niet). Heeft RAO en verhoogd risico op ppid...
!
Wat ik mij dan afvraag, leggen jullie het voer met supplementen dan helemaal klaar of hebben jullie echt onwijs behulpzame stadhouders?
ual_95 schreef:Ik vind het wel lachen om te lezen hoe sommigen van het voer hogere wiskunde maken, wat ingewikkeld!Wat ik mij dan afvraag, leggen jullie het voer met supplementen dan helemaal klaar of hebben jullie echt onwijs behulpzame stadhouders?
![]()
Mijn merrie (E-pony) krijgt per dag 2 scheppen Fibra Premium en na het werk een kwartje Nutrimash of een handje extra Fibra. Daarbij uiteraard zo goed als onbeperkt ruwvoer, normaal hooi maar het kuil dit jaar is écht top, in slowfeeders. Ze doet het top!
's Zomers 24/7 weidegang en 1 keer per dag een schep geweekte seniores priores (dus 1 schep SP en 2,5 water wat lang genoeg geweekt is), met daardoor 1 schep 18plus muesli en 2 flinke handen compactgras. Samen is dat een volle (hang)voerbak qua volume.
)

). Er hangt wel altijd een liksteen met de nodige vitaminen/mineralen. Ook krijgen ze regelmatig wat lijnzaadolie.