'Dikmaker' gezocht, maar....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:28

zou zeker de fetura gewoon ophogen naar een complete schep.
Eventueel nog olie, pulp erdoor.
Lijnzaadbrok aanhouden.
Dit is wel echt door het te arme hooi, je bent niet de eerste die daar met wat meer trainen tegenaan loopt daar.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:38

Ik vind op de laatste foto zijn flanken ingevallen, bij gevulde darmen zou dat niet zo moeten zijn. Darmen zijn gevuld als hij voldoende ruwvoer eet. Weet je zeker dat hij vaak genoeg in het voerstation kan komen? Ik heb bij een Hit actief stal met voerstations gezien dat de dominante paarden bij de ingang staan en de paarden lager in rang wegjagen waardoor die niet kunnen gaan eten. Goed ruwvoer is toch de basis voor je paard, zoveel kun je niet toevoegen met bijvoeren van krachtvoer en supplementen.
Tanden zijn ook gecheckt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 10:46

Tanden zijn in orde :j
Hij komt genoeg in de stations. Volgens de computer dan. Ik zie hem er ook vaak in staan als ik kom of als ik klaar ben dat hij er weer in kan. Als hij echt honger heeft, eet hij ook het hooi vrij vlot dat ik hem apart aanbiedt in een speciekuip. Maar dat gaat echt op het gemakje. Hapje, beetje rondkijken, nog een hapje, rondkijken, de lekkerste sprietjes opzoeken (die op de grond liggen en niet in de bak :+ ), weer rondkijken. Terwijl als hij echt trek heeft, hij nonstop met zijn neus in de bak zit.

Voorlopig gaat de Fetura omhoog, met slobber en dan even een tijdje aankijken wat het doet. Het moet ook wel de tijd krijgen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:09

Ik ben fan van puur eiwit (wheypoeder) en gemicroniseerd lijnzaad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 18:20

Zet dat ook echt aan?

Vandaag een bak vol. 3 kg geweekte grasbrok en slobber bij elkaar. En een schep muesli, 1/4 lijnzaadbrokje. Het gaat er goed in +:)+

Foto van vandaag na een kort ritje. Als je hem zo ziet valt het wel weer mee.
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:23

Gemicroniseerd lijnzaad is vezel + vet en eiwit is voor spierbehoud en -opbouw. Voor behoud van lichaamsgewicht en aankomen heb je beide nodig...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:24

Niet de reacties gelezen, maar ik kan je sojaschroot aanraden als eiwitbron en aanvullend lijnzaadolie, worden ze mooi vol van. Je kunt het bestellen bij Van der Bijl in Brummen (Voorstonden).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 08:38

Wijslander schreef:
Gemicroniseerd lijnzaad is vezel + vet en eiwit is voor spierbehoud en -opbouw. Voor behoud van lichaamsgewicht en aankomen heb je beide nodig...

Maar beiden voer ik nu, alleen wat andere samenstelling dan jij. Maar dat zou goed moeten zijn.
Lijnzaadbrokje dat ik voer is geëxpandeerd lijnzaad. En de eiwitten zitten in de Fetura.
Ik heb er nu elke keer een scheut olie bij gedaan, en dat eet hij ook. Maar goed, een scheutje op een emmer met een paar kilo geweekt voer proeft hij waarschijnlijk niet.

Inmiddels een paar emmers verder en het gaat er goed in +:)+
Ze staan ook weer wat vaker op de wei en dat doet ook goed.
Ik heb van de week weinig gedaan, beetje wandelen en een kort ritje, dus had ik gisteren een strontvervelende en verveelde pony. :+
Gisteren toch maar een lange rit gemaakt van 20 km en hij was weer helemaal in zijn element.
Wel in 1x enorm ontploft in vacht. Dus ook maar vitamines verdubbeld.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:26

Tussen fetura en wheypoeder zit nog wel verschil. Maar of dat hét verschil zou maken voor Jimmy is natuurlijk de vraag.

Afbeelding
Afbeelding

Het systeem waarin hij staat blijkt in de praktijk niet geschikt voor ieder paard, misschien ook nog een klein puntje om in je achterhoofd te houden. Maar tot die tijd valt er natuurlijk nog best wat te proberen qua voer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 09:35

Wat ik op zich wel interessant vind is de hoeveelheid eiwit in gr die hij dan binnenkrijgt. Want 80% op 25gr is 20 gr. Dat krijgt hij ook binnen bij ongeveer 200gr Fetura. Dan ga ik uit van droge stof. En ik voer nu meer (1/2 kg). Dus als mijn berekening klopt zou hij nu meer binnen moeten krijgen.

En dat het systeem niet voor ieder paard geschikt is houd ik zeker in mijn achterhoofd. Mocht het toch niet werken, dan is een weidegroep de volgende optie. Maar ik wil het eerst zo proberen. Hij deed het afgelopen winter heel goed in de Hit. Maar toen deed ik ook minder met hem. Dat zal straks weer zo zijn gok ik, gezien het mooie Hollandse weer :D . Het is nu echt het meer werk tov dezelfde hoeveelheid voer.
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar dat is wel mijn voorzichtige conclusie.

Moet wel zeggen dat ik nu al wel effect zie van de ophoging icm de weidegang. Daar ben ik wel blij om :j
Ik ga dit een maand volhouden en dan weer verder kijken als het nodig is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:47

Bij een halve kg Fetura voer je aan lysine (ongeveer het bekendste aminozuur) 2,5 gram en met de aanbevolen hoeveelheid wheypoeder is dat 4,41 gram. De anderen heb ik niet berekend, maar je moet dus behoorlijk wat Fetura voeren om aan wat eiwit te komen. Ik weet niet of die andere 90% van Fetura uit waardevolle stoffen bestaat om aan te komen? Of dat het dan eigenlijk meer 'lucht' is wat je ook zou kunnen vervangen door iets wat meer aanzet.

Verstandig ook dat je het de tijd geeft, dan kun je goed beoordelen wat werkt en wat niet. :j

Maar

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:00

Bij een dosering van 45gr per dag kom je op 3,53gr lysine. Geen 4,41gr. En lysine is niet het enige belangrijke eiwit dus ik zou gewoon naar de totale gehaltes aan eiwit kijken hier.

En De agrobs voorziet ook nog in wat energie. Aangezien er geen specifieke spierproblemen zijn lijkt dat me dan een prima keuze.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:33

9,8 / 100 x 45 = 4,41 gram. Ik heb geen tijd om de anderen uit te rekenen, maar je moet van Fetura in verhouding veel meer voeren om aan dezelfde hoeveelheid eiwit te komen dan van wheypoeder. In Fetura zit ook geen compleet aminozurenprofiel. Dat kan natuurlijk helemaal prima zijn als het een voer is dat naast eiwitten nog meer waardevolle stoffen toevoegt. Maar puur voor eiwitten is het niet het meest effectieve voer.

Hoeft verder niet uit te maken, maar misschien handig ter vergelijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:02

Nee, want er zit 80% eiwit in. En 9,8 is per 100gr eiwit. Dus de dosering keer 80% en dan daar 9,8% van.

En wheypoeder is inderdaad een handig product als je echt specifiek eiwitten wilt aanvullen, maar Amanda heeft energie en eiwit nodig in het rantsoen. Dus dan zou ik producten pakken die meer doen dan alleen specifiek die eiwitten.

Ook via de lijnzaad komen bijv eiwitten binnen. Je moet naar het totale rantsoen kijken. Ik denk dat eiwitten niet zozeer het probleem zijn als gewoon te weinig energie, waardoor een deel van de binnenkomende eiwitten als energie zijn gebruikt en niet als bouwstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:53

Eiwitten en eiwitten zijn twee. Ik vermoed dat hier het probleem waarschijnlijk is dat hij te weinig voer krijgt en teveel moet werken en daardoor zijn spieren is gaan opeten om maar ergens energie vandaan te halen. Zo'n probleem los je vaak op door gewoon meer eiwitten/energie enz te voeren, en dan maakt het niet zoveel uit in welke vorm dat is.
Bij paarden met specifieke spier/eiwitproblemen maakt whey of fetura/luzerne/grasbrok enz. wel uit, omdat whey eiwit voor 80% uit essentiele aminozuren bestaat terwijl het totale gehalte aminozuren bij luzerne misschien 14% is, maar het percentage essentiele aminozuren is misschien maar 2%. Als je dus 100gr whey voert krijgt je paard 80gr essentiele aminozuren binnen, terwijl je van die luzerne 4 kilo zou moeten voeren om dezelfde hoeveelheid essentiele aminozuren binnen te krijgen. Aangezien de hoeveelheid essentiele aminozuren in het lichaam bepaalt hoeveel eiwit er in totaal opgenomen kan worden en omgezet kan worden in spiermassa is er absoluut een groot verschil tussen whey/soja en andere producten met een hoog percentage essentiele aminozuren, en reguliere voersoorten die misschien wel 15% eiwitten (aminozuren) bevatten, maar maar heel weinig essentiele aminozuren, dus ik ben het met Wijslander eens, en zeker als je een paard hebt dat te vet is of snel heet wordt maar te weinig spieren aanmaakt ook al krijgt hij voldoende eiwitten, dan kan whey poeder echt een uitkomst zijn.

Als een paard echter overwerkt en ondervoerd is, en dan heb je niet alleen meer eiwitten nodig maar ook meer vetten en energie. Waar ik wel benieuwd naar ben is dat brokje dat het hooi aanvult: vult dat alleen het gebrek aan vitamines/mineralen aan of vangt het bijvoorbeeld ook een tekort aan eiwit/vet/energie in het hooi op? Vaak wordt er bij dat soort brokjes namelijk alleen gekeken naar vitamines en mineralen en dan kan je paard alsnog een energietekort opbouwen als het hooi ook op andere vlakken te arm is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-18 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:03

Ik zou de dierenarts laten komen en met hem/haar laten kijken naar wat er mis is.

Ben ik de enige die denkt aan maagzweren? Mijn paard was ook zo'n kieskeurige eter, at haar hooi niet op etc.. Omeprazol gegeven, hooi van de grond af gehaald en nu eet ze weer tot alles op is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:13

xyzutu2 schreef:
Als een paard echter overwerkt en ondervoerd is, en dan heb je niet alleen meer eiwitten nodig maar ook meer vetten en energie. Waar ik wel benieuwd naar ben is dat brokje dat het hooi aanvult: vult dat alleen het gebrek aan vitamines/mineralen aan of vangt het bijvoorbeeld ook een tekort aan eiwit/vet/energie op? Vaak wordt er bij dat soort brokjes namelijk alleen gekeken naar vitamines en mineralen en dan kan je paard alsnog een energietekort opbouwen als het hooi ook op andere vlakken te arm is.

edit; ik las dat hij als hij hooi eet steeds een hapje neemt, dan opkijkt, dan een hapje neemt, dan weer opkijkt enz. Hoe doet hij dat als je hem buiten de Hit Actiefstal vastbindt met een bergje hooi, eet hij dan wel gewoon rustig door of blijft hij na elke hap kijken? Dat kan namelijk ook een uiting van stress zijn, ook als het rondkijken er verder zelf heel rustig uitziet. Dat is makkelijk te testen door hem eens uit de groep te halen en daar een plukje hooi te geven. Eet hij dan op dezelfde manier, dan ligt het dus niet aan de huisvestig, als hij dan wel gewoon zijn neus boven het hooi laat hangen dan weet je dat het niet door kunnen eten misschien ook ligt aan de manier waarop het hooi aangeboden wordt.

Is het trouwens mogelijk om de helft tot driekwart van de buitenritten gewoon te veranderen in wandelingen waarbij je naast je paard loopt? Dan blijft hij in beweging, maar vreet hij zichzelf niet meer op tot je een nieuwe voerbalans hebt gevonden.

Het brokje is inderdaad vitamines/mineralen :j

Hij eet in de Hit beter dan wanneer ik hem er uit haal. In de Hit is hij eigenlijk alleen bezig met eten, maar als ik hem vastzet en eten aanbiedt is er veel afleiding en wil hij graag alles zien. Hij eet dan overigens wel prima hoor, maar kijkt wel meer rond. En ook dat is de ene dag anders dan de ander. En ook afhankelijk van de baal. De ene is ook duidelijk lekkerder dan de andere. Gisteren had hij binnen no time een bak hooi naar binnen gewerkt. Paar dagen geleden keek hij veel meer rond. Was ook wat grover hooi. Zijn eettempo heeft overigens nooit heel hoog gelegen. Dat hoefde ook niet, want hij heeft altijd op onbeperkt gestaan.

Ik wandel er inderdaad regelmatig een stukje naast. Heb de afgelopen week 1 ritje van 3,5km gemaakt en verder gewandeld. Maar dan wordt hij wel echt vervelend omdat hij wat wil doen. Dus vandaar gister toch maar even flink laten lopen. Hij was er erg tevreden mee. Oortjes erop en fijne looplust. Dus ik moet daar nog even wat balans in gaan vinden, want ik wil wel dat hij een blij paard blijft.

upendo: het lijkt me zeer sterk dat hij een maagzweer heeft. Ik zou ook niet weten waar hij die van zou moeten krijgen. Kieskeurig is hij alleen met krachtvoer, hooi en gras gaan er prima in. Krachtvoer ook, als er genoeg suiker in zit. Maar dat krijgt ie dan weer niet van mij :))

Het eten zoals hij nu aangeboden krijgt (meer Fetura, slobber en muesli, gemengd met vitaminebrok, magnesium en lijnzaad) gaat er ook heel goed in. Normaal eettempo, eet gewoon door en bak is helemaal leeg als hij klaar is.
En als hij klaar is, knabbelt hij weer verder aan het hooi dat ik hem erbij aanbied.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:17

Ik denk juist dat er helemaal niet zoveel mis is met de gezondheid.
Pony is vanuit de polder naar de heuvelachtige Veluwezoom verhuisd, dus zelfs met alleen staprondjes is die hier al harder aan het werk dan voorheen in de polder.

Als voer ophogen en beter in balans brengen met het werk na een paar weken niet het gewenste resultaat geeft, kun je altijd nog verder zoeken, maar gewoon iets meer voeren van wat je nu al deed lijkt me echt wel stap 1 in dit geval.

Het ontbreken van gras een groot deel van de zomer doet sowieso ook best wel wat in het rantsoen.
Ik heb 2 haflingers, de ene van 30 moest ik iets meer bijvoeren dan anders in de zomer (maar die doet wel al weer minder aan arbeid dan een jaar terug) en de ander van 8 die heb ik echt heel veel bij moeten voeren dit jaar, terwijl ik daar pas sinds 6 weken weer serieus mee aan het trainen ben, die had sinds juni zo'n beetje vakantie tot ergens eind juli.
Maar die viel met alleen in de wei lopen (waar geen gras stond) en onbeperkt hooi alsnog af.

Krijg je als er geen gras is en het ruwvoer heel arm is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:19

weet je eigenlijk hoeveel hooi hij in kilo daadwerkelijk binnenkrijgt?
Eetminuten zijn op zich wel handig, maar het ene paard kan in 60 minuten het dubbel naar binnen werken tov een ander paard. Zeker als hij dan nog niet alle eetminuten gaat gaan gebruiken (omdat er toevallig dan andere paarden in de weg staan? omdat er teveel afleiding is om in die box te gaan? omdat hij simpelweg genoeg heeft?) is het moeilijk om te weten hoeveel hij effectief dan binnenkrijgt, of wordt dit op een of andere manier gemeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:26

Er zou lichamelijk best wat mis kunnen zijn, maar ik denk ook dat het met de combinatie verhuizing, ander hooi, weinig bijvoer en veel meer lichamelijk werk logisch is om eerst gewoon even te kijken wat er gebeurt als je meer voert. Een doorsnee onderzoek naar maagzweren is behoorlijk pittig en kan zelfs maagzweren veroorzaken, dus dat zou ik pas doen als ik andere makkelijker te verhelpen problemen heb uitgesloten. Bloed prikken kan natuurlijk ook nooit kwaad, maar als een paard te weinig te eten krijgt voor wat hij presteert dan zal hij hoogstwaarschijnlijk tekorten laten zien omdat hij nou eenmaal al zijn lichaam aan het afbreken is om aan de vraag te voldoen. Dus ik zou dan eerst mijn ruwvoer aanvullen met mijn bijvoer tot dat die hoeveelheid energie/bouwstoffen netjes overeenkomt met de energie/bouwstoffen die nodig zijn voor de arbeid die hij levert en dan pas (of als voer rechttrekken geen effect heeft) eens een bloedonderzoek doen. Maar je kunt het natuurlijk ook twee keer doen.

Wij hebben toevallig de combinatie van extreem energie/suiker/eiwitarm hooi; de eerste twee zijn perfect voor mijn paard, de laatste is erg jammer aangezien hij juist een vergrote behoefte aan eiwit heeft om spieren te kunnen behouden. Terwijl de rest van de stal mooie ronde billen heeft moet ik de mijne flink bijvoeren met whey en co terwijl hij verder 'gezond' is, onbeperkt kan eten en goede tanden heeft, dus soms past prima hooi gewoon niet bij wat een individu nodig heeft.

Kun je navragen wat de waardes van het hooi precies zijn? Er zijn wel tabellen te vinden van hoeveel een paard nodig heeft aan energie/eiwit in rust of bij werk, en dan kun je zo eens uitrekenen hoe groot het verschil is en dat aanvullen. Wel jammer dat hij wandelen aan de hand niet leuk vindt. Helpt het als je samen met iemand anders wandelt en er dus een tweede paard bij is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:34

Ik laat hem tijdens het wandelen nu ook grazen. Dat bevalt hem prima. Maar als ik dat 3 dagen doe of om en om wandel en niks doe en alleen voer is hij echt na 3 dagen chagrijnig en na 5 dagen ongeduldig en vervelend. Hij werkt graag, moet ook echt zijn ei kwijt in het lopen. Echt een mentaal ding overigens. Hij is niet de makkelijkste in zijn hoofd. Dus dat is een hele lastige balans soms.

Maar wat je (en Marije) verder aangeeft is ook mijn idee. Daarom zoek ik het ook eerst in het meer bijvoeren.

Hoeveel hooi hij in kg binnen krijgt is niet na te gaan. Dan moet ik hem echt apart gaan zetten en kilo's gaan voeren in netten en dat is echt een allerlaatste optie. Eigenlijk geen optie. Eerst maar zo proberen. De computer meet helaas geen gewichten.
Waardetabellen moeten er wel ergens zijn. Ik heb er wel eens 1 gezien toen ik ging kijken of deze stal voor ons geschikt was, maar dat is dus al meer dan een jaar geleden. Kan er wel om vragen, maar dan moet ik ook weten hoeveel hij eet. En dat is een stuk lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:45

Je kunt ook zelf een pluk hooi meenemen voor een Pavo Quickscan, dat heb ik ook gedaan met ons hooi. Aangezien de mijne 24/7 een vol hooinet heeft en ook nog elke 3 uur (met 's nachts een pauze van 6 uur) hooi op de grond krijgt en overdags in de wei staat kon ik ook met geen mogelijkheid zeggen hoeveel kilo's hij nou eigenlijk kreeg, maar toen ik de uitslag van de Quickscan zag snapte ik wel waarom hij onbespierd bleef, hij bleek namelijk hooi te krijgen met het absolute minimum aan eiwitten enz. Ik weet dat mijn paard aangeboren spierproblemen heeft, jij weet nu dat jouw rijden hem bovengemiddeld energie kost, dus als blijkt dat je hooi ergens arm aan is terwijl je het onbeperkt voert dan weet je dat je die bepaalde bouwstof hoe dan ook moet gaan aanvullen, zeker als nog meer hooi geven zoals in mijn en waarschijnlijk ook jouw geval niet mogelijk is.
Je hoeft dus niet te weten hoeveel een paard eet om iets te hebben aan een hooianalyse, zeker niet als uit die hooianalyse opvallende waardes komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:59

Bedankt voor de tip! Zo had ik het nog niet bekeken. Interessant om eens te doen inderdaad. :j
Nu wisselen de balen wel. Hooi is van eigen land, maar dit zijn wel verschillende percelen. Geen idee of daar nog veel verschil tussen zit. We hebben volgens mij wel 2 verschillende soorten in de Hit. Het ziet er in ieder geval niet hetzelfde uit. Ene lijkt wat grover, ander fijner. Dus dan 2 scans laten doen.

Edit: Is nie goedkoop nie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:04

Ik heb ook 2 scans laten doen omdat we twee soorten hooi hadden. Dit jaar is het hooi weer nieuwe oogst dus gaat er waarschijnlijk binnenkort weer een zakje naar Pavo. 8-)
Kijk je wel bij de goede scan? De uitgebreide scan met ook alle vitamines en mineralen erin kost inderdaad een hoop geld, maar de Quickscan kostte volgens mij maar iets van € 24.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:06

Aaah :)*
En die is inderdaad voldoende voor het eiwitgehalte. Bedankt!
Dat maakt het een stuk beter :D