Paard in training alleen op vitamine korrel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:44

Hier krijgen ze in de zomer gewoon gras en een vitamine en mineralen koek verder niks. En worden fanatiek getraind!

In de winter staan ze s'nachts op stal dan is het hooi, een handje pulp en halve schep nature's best muesli van pavo.

Niks sportbrokken hier!

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:58

Mijn ervaring is dat de conditie zelf de mate van energie bepaald. Niet het voer.

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:45

Bij mijn trekpaarden doet het krachtvoer ook weinig verschil kwa energie.
Die lopen even vlot en pittig in de zomer op een vitaminebrok, als ze in de winter lopen op een emmer pulp en een schep quattro.
mijn oude merrie heeft in de loop van de jaren gewone basisbrok (het goedkoopste dat ik vond), mertiebrok, sportbrok, zelfs pure haver gehad. En dat bleef gewoon helemaal hetzelfde.
Conditie is idd een meer bepalende factor.

Maar het ruwvoer doet veel aan het gewicht. het ene hooi is ook het andere niet. Op een pensionstal kan je daar helaas niet altijd in kiezen...
De mijne krijgen onbeperkt armer hooi. De oude krijgt in de winter pulp, luzernebrok en olie bij. de jonge staat eigenlijk iets te zwaar maar blijft wel stabiel. enige optie id gaan beperken, maar door de afstand kan ik maar 1 keer per dag voeren, dus zouden ze te lang zonder staan. Dat is geen optie.
in de winter hebben ze altijd toegang tot voederstro die los in een trog ligt.Het hooi zit in een slowfeedernet. Ik zie dat ze vaak het gemakkelijkste voornemen en regelmatig stro eten ook.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:54

20 jaar geleden reed ik voor een fokker meerdere kwpn paarden en die kregen onbeperkt ruwvoer van eigen land en geen krachtvoer. Nul, niks, nada...........deden ze het prima op. Bij een die bijna Z liep zijn we uit eindelijk een kgtje brok gaan voeren omdat ze wat aan energie ging missen naar mijn gevoel.

Mijn eigen beest die pittig getraind werd en groot was kreeg twee keer daags een kwartje brok. Ruwvoer is de basis en als ie te vet is kun je beter iets armer ruwvoer voeren.

Jonge spul in de opfok krijgt ook geen krachtvoer als ze in de zomer buiten lopen.

Je moet je niet gek laten maken door al die voerboeren met hun commerciele praatjes.

Ooit weleens bedacht wat voor troep er in light voer zit? Of dieet voer? Wat voor zooi moeten ze erin stoppen om het light te maken?

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 05:06

Jammer dat je geen armer ruwvoer kunt geven, is er geen stal in de buurt waar dat wel mogelijk is? Anders zou verhuizen misschien een optie zijn.
Nou is een hit actief stal ook wel ideaal natuurlijk dus ik kan het begrijpen als je dat niet wilt.

Ik zou is een tijdje alleen de vitamine korrel geven, merk je dat hij echt slomer word kan je er altijd wat bij gaan geven.

Bij die van mij merk ik echt geen verschil, of ie nou alleen de vitamine korrel krijgt of een schep haver. Maar dat is per paard verschillend natuurlijk.

Verder zou ik hem niet minder minuten gaan laten eten, als hij de wei op gaat zou je misschien een graasmasker op kunnen doen om toch de grasinname wat te beperken.

Kun je hem meer beweging geven?
Wat bij mijn pony heel goed geholpen heeft om hem af te laten vallen zijn lange buitenritten op rustig maar actief tempo, wij deden zo n 2x in de week een buitenrit van zo n 2.5 a 3 uur waarin we zeker de helft van de tijd lekker op actief tempo stapte, dit is goed voor de vetverbranding.

Sowieso kun je is naar je training kijken, soms als je het net op een andere manier aanpakt verbranden ze veel meer.

Ik lees trouwens dat er mensen reageren met dat ze je pony helemaal niet te dik vinden, ik vind dat je pony zeker wel wat kilootjes kan missen!

Bij mijn pony was het trouwens ook nog is zo hoe meer hij afviel en op een normaal gewicht kwam hoe meer energie hij kreeg

plutolover

Berichten: 11712
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 08:34

Verhuizen is geen optie. De stallen die ik ken geven allemaal ruwvoer. Ik ken er 1 stal die hooi geeft tegen meer betaling. En op mijn. Stal staan ook gewoon paarden op stal. Dan kan je wel hooi tegen betaling bij geven. Maar staan ze in de winter 2 uur buiten.

En dat is wat ik niet wil.. meer bewegen ben ik al mee bezig. Stapmolen training kan ook niet ivm ijzer en harde grond gaat hij glijden als ik draf training doet in de molen.

Buitenritten probeer ik 1x in de week. Helaas gaat mijn haflinger niet makkelijk alleen naar buiten dus get lukt niet altijd om op pad te gaan. Kwa rijden probeer ik zeker 45 minuten te rijden ipv maar 30 minuten. Zakken in ruwvoer doe ik niet.

Dus ik moet t van trainen/bewegen hebben. En Ind kijken hoe hij t doet met alleen een vitamine korrel.

Wel heel lief dat iedereen mee denkt. Ik ga gwn proberen

Ons rivier komt wel van eigen land. En ik heb ruwvoer gehad (andere stallen) wat veel vetter was. Grasmasker heeft nu niet zo veel zin met dit korte gras. En vind ik geen fijn ding ivm slijtage of dat de stalhulp hem vergeet op of af te doen. Voor mij is t ruim 30 munten rijden naar stal

Maar ik moet gwn me training eens.naar kijken

plutolover

Berichten: 11712
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 13:23

Net gemaakte foto

Ik geef ook Gluco balancer van Pythonics en dat scheelt ook


Afbeelding

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:31

Ik vind hem er zo netjes uitzien plutolover!

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:04

Ik denk dat vooral je manier van trainen hier een verschil kan maken, meer buiskpieren kweken bij je paard. Want dat buikje kan wel weggewerkt worden. Mijn merrie heeft dat ook lang gehad en soms nog steeds als ik een tijd niet gereden heb. Als je echt de buikspieren gaat trainen zal dat buikje vanzelf weggaan, dat heeft in dit geval niet zoveel met voeding te maken denk ik. Bij mijn merrie was het op een maand of 3 tijd al een wereld van verschil. Veel gestroomlijnder en sportiever.

tamary

Berichten: 29286
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:12

Sintara schreef:
Ik vind hem er zo netjes uitzien plutolover!

En voor mij zit er wel degelijk teveel spek op hals en kont. Buikspieren zou ook wat meer mogen, als achterbeen makkelijker onder het lijf geplaatst kan worden, zal hij ook makkelijker actief worden. Buik zit nu wat in de weg en daar is voer geen oplossing voor.

Afvallen is vetverbranden en dus duursport : 3-5x in de week 2 uur actief doorstappen kom je een eind mee. Des noods wandelen met gewicht er op als rijdend naar buiten niet gaat.

Maar met zulke voercomputers hoort er altijd toegang te zijn tot een stroruif en dat mis ik hier. Zo te lezen komt dat van de winter pas weer? Dat hooi trekken op het laatst is typisch van te lang niks te doen hebben van een slimme pony die ook nog eens door geen andere knabbels meer kauwbehoefte heeft dan hooi kan geven.

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:16

Zwarte van mij loopt Z en beige M2 beiden krijgen alleen pavo vital, zwarte is trage ingeacht wat je die voert van tripple P tot haver en granenmix al wel geprobeert, loopt dan geen pas harder dus krijgt voordroog en vitamine brokje. Nu gras ( nou ja als je dat wat nu in de wei staat zi mag noemen) en vitamine brokje.

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:23

Trouwens: van de hooiminuten.
Als ik het goed begrijp kunnen ze dus x aantal minuten per dag onbeperkt hooi eten. Maar een snelle eter krijgt op die manier toch veel meer binnen dan een trage eter? Of zit het aantal kilo per etmaal daar ook in ingesteld?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:26

Duhelo schreef:
een paard wordt niet dik van krachtvoer. Wel van ruwvoer.
Ik zou het dus eerder zoeken in armer ruwvoer te geven, of het ruwvoer dmv slowfeeders te verstrekken (geef je onbeperkt? in slowfeeder? porties?). Eventueel mengen met stro.
Dit in combinatie met meer bewegen.


Enige nuance in je uitspraak is wel op zijn plaats. ;)
Een paard wordt niet dik van hooi. Kuil is eiwitrijker en daar kunnen ze wel dik van worden. Het beste is om je paard onbeperkt hooi te geven en geen kuil of voordroog. Aanbieden in een slowfeeder zorgt dat ze er wat langer mee doen en helpt daarom tegen verveling. Een paard wat altijd onbeperkt hooi krijgt aangeboden zal zelf regelen hoeveel hij nodig heeft per dag en dus ook regelmatig stoppen met eten. De enkele uitzondering daargelaten natuurlijk.

Waarom stap je vooral, heeft je paard een blessure?

Een paard kan heel ver in de sport komen op alleen ruwvoer en een vitaminebrok. En de paarden die echt zwaar in training staan (en dat is pas vanaf Z niveau) hebben daar een eiwitsupplement bij nodig.
Dus ja, hooi en Pavo Vital (of een andere vitaminebrok) is voldoende.

Femke_Tweety

Berichten: 12038
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:30

Mijn Portugees doet het al bijna 10 jaar op een halve pavo vitamine koek per dag.

Toen ik nog echt 6x per week wat deed, en nu hij met pensioen is ook.
Heeft ooit wel eens een handje muesli gehad, of wat bietenpulp om medicijnen bij te doen. Maar dat was het.

Verder gras en ruwvoer.

Qua energie altijd zát gehad... (Heetkop:D ) en qua figuur meer dan zat.

Momenteel is hij echt te zwaar, maar kan in zijn specifieke geval niet bar veel aan gedaan worden. (Kan wel, maar extreem lastig, en gepensioneerd. Dus we doen t er maar mee)

Ik vind jouw haf beslist niet mager, eerder, zoals anderen hier ook wel zeggen toch echt wel wat te zwaar.


Maar krachtvoer is dus echt niet nodig, vitamine/mineralen wel.

En indien mógelijk wat meer beweging.

En anders is t gewoon zoals t is, zeg maar...

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:31

plutolover schreef:
Ik kan kwa soort ruwvoer niet veranderen ook geen slowfeeder. Hij staat in een hitactief stal. Hij mag elk uur wat eten. Als hij op 400 minuten zou staan (de max aantal minuten per 24 uur) is dat ongv 16 minuten eten per uur.

Hij staat nu op 180 minuten. Lager wil ik echt niet gaan. En nu nog 4 uur op t land.

De minuten die t paard niet eet per uur komt automatisch bij de volgende beurt. Zodat ze ook echt aan de minuten komen.

De rest van de paarden staan de meeste gewoon op 400 minuten en eten gemiddeld 250/300 minuten.

Stanley is maar 1.40. Als ik hem op 400 minuten zet dan eet hij dat ook.. in de winter heb ik hem op 230 minuten.

Maarja m’n haf die neemt zodra de Luik dicht gaat nog een berg mee naar buiten...

Ik heb keer proberen te wegen hoeveel hij eet per 10 minuten. Maar als ik hem even in de stal zet eet hij een stuk rustiger.

Wat ik me ook afvroeg hoeveel werk doen jullie paarden

Ik heb hem ook een tijd op de 400 minuten gehad maar hij werdt echt nog dikker..


Lees ik dat goed, mag je paard nu maar 3 uur per 24 minuten ruwvoer eten. Plus 4 uur op het land? Dat is echt veel te weinig. Dan heb je straks een slank paard met een maagzweer.
400 minuten per dag vind ik ook veel te weinig.
Ik hou ook niet van hit aktief. Paard moet kunnen eten als hij dat wil.

Ik vind jouw haf absoluut niet te dik. Hij heeft inderdaad een buik, maar dat is een grasbuik (niet erg) of te weinig buikspieren (dat is te trainen).

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:40

tamary schreef:
Sintara schreef:
Ik vind hem er zo netjes uitzien plutolover!

En voor mij zit er wel degelijk teveel spek op hals en kont. Buikspieren zou ook wat meer mogen, als achterbeen makkelijker onder het lijf geplaatst kan worden, zal hij ook makkelijker actief worden. Buik zit nu wat in de weg en daar is voer geen oplossing voor.

Afvallen is vetverbranden en dus duursport : 3-5x in de week 2 uur actief doorstappen kom je een eind mee. Des noods wandelen met gewicht er op als rijdend naar buiten niet gaat.

Maar met zulke voercomputers hoort er altijd toegang te zijn tot een stroruif en dat mis ik hier. Zo te lezen komt dat van de winter pas weer? Dat hooi trekken op het laatst is typisch van te lang niks te doen hebben van een slimme pony die ook nog eens door geen andere knabbels meer kauwbehoefte heeft dan hooi kan geven.


En ik zie verbetering tov de eerdere foto´s. In de kont kan je netjes de botstructuur terugvinden, waardoor ik gok dat het beeld van recht achter ook netjes is. Maar dat is een gok. De hals is ook al beter.
Op de schouder en bij het achterbeen zie je nog wel iets, ik denk dat als het paard langer op het lage gewicht zit dat ook wel wegtrekt. Buikspieren ben ik het mee eens. En het liefst gertestro erbij, daar ben ik altijd wel fan van als knabbeltje naast het voer :)

Sanet

Berichten: 8023
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:43

Ik heb een poos 2 Friese dames met wat kilo’s teveel alleen op vitamine korrels gereden. Maar we met onbeperkt ruwvoer/strookbegrazing. Één van de merries was ook drachtig. Dus teveel afvallen kon ook weer niet. Maar ik heb daar qua energie geen nadeel van ondervonden.

Mijn merrie houdt ook een buikje. Loopt ZZZ. Maar heeft ook al 6 veulens gehad. Eenmaal in beweging spant ze d’r spieren mooi aan. Maar op stand lijkt ze wel drachtig :D

En hoe schraal ze ook was, op de schouder heeft ze altijd spek. Ik kan me zo voorstellen dat dat bij Haflingers ook makkelijker gaat.. dat vasthouden.

Femke_Tweety

Berichten: 12038
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:46

Jup, en Lusitano's ook.

Bij sommige paarden bouwen er erg makkelijk vetkusentjes op.


Als ie verder fit is, vrolijk, geen hoefbebevangenheid ellende (hafjes gevoelig voor)
Dan is t soms gewoon zoals t is.

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:13

Mara2000 schreef:
Duhelo schreef:
een paard wordt niet dik van krachtvoer. Wel van ruwvoer.
Ik zou het dus eerder zoeken in armer ruwvoer te geven, of het ruwvoer dmv slowfeeders te verstrekken (geef je onbeperkt? in slowfeeder? porties?). Eventueel mengen met stro.
Dit in combinatie met meer bewegen.


Enige nuance in je uitspraak is wel op zijn plaats. ;)
Een paard wordt niet dik van hooi. Kuil is eiwitrijker en daar kunnen ze wel dik van worden. Het beste is om je paard onbeperkt hooi te geven en geen kuil of voordroog. Aanbieden in een slowfeeder zorgt dat ze er wat langer mee doen en helpt daarom tegen verveling. Een paard wat altijd onbeperkt hooi krijgt aangeboden zal zelf regelen hoeveel hij nodig heeft per dag en dus ook regelmatig stoppen met eten. De enkele uitzondering daargelaten natuurlijk.



Mijn trekpaarden krijgen onbeperkt hooi van een goede kwaliteit, maar grof en langstengelig. Onbeperkt, dmv een goede slowfeeder. 2 van de drie staan toch echt wel dikker dan ze eigenlijk zouden mogen staan. (en ze krijgen enkel een vitaminebrok als extra.)
Paarden die te mager zijn ga je ook extra ruwvoer gaan geven en het niet gaan zoeken in krachtvoer.
Dus nee, meer nuance hoeft niet in mijn post. Zolang wij niet weten wat, hoeveel en welk soort voer ts precies geeft, kunnen we moeilijk tips geven.
Voordroog is idd veel rijker dan hooi, daarom ook de vraag of er mogelijkheid is om armer ruwvoer te geven of te mengen met stro.
Aantal eet-minuten is ook geen graadmeter, de ene kan in diezelfde minuten veel meer eten dan de andere zal doen. Zeker koudbloeden gaan de neiging hebben om goed te gaan bunkeren.
Het stoppen met eten zullen ze inderdaad doen als ze effectief onbeperkt hebben. In een voerstation is het echter niet onbeperkt maar mogen ze maar nu en dan gaan eten. Dan zal een paard weer bunkeren en meer opnemen dan onbeperkt met slowfeedernet.
Er zijn veel te veel variabelen nog.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:33

plutolover schreef:
sjanien schreef:
Een paard kan prima functioneren op alleen enkel goed ruwvoer. Wil je iets bijvoeren zou ik eens kijken naar de vitaminekorrel van vitalbix. De merken die jij noemt bevatten aardig wat suikers en zetmeel.



Ondanks dat het een haflinger is, eet hij de Vitalbix niet. Ook metazoa niet. Vandaar de Pavo vital. En daar hoeft hij ook maar 75/100 gram van.

De dieetmix van subli zit per kg maar 11% (suikers&zetmeel) in de lucerne zit ook maar weinig. En van beide krijgt hij niet eens een kilo. Dat heb ik wel opgezocht.

Hij kreeg vroeger spreek over 10 jaar geleden toen hij nog net van mij was. En ik amper verstand had van voeding. Kreeg hij 3x per dag halve schep biks van de stal en nog halve schep naar het rijden van mij. Hij was toen een stuk jonger en zag er toen net zo uit.. en kwa energie Miss iets energieker omdat hij toen jonger was. Hij is nu 20.

Foto uit 2009

[ [url=m/pWllaM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat vind ik nog aardig wat. Waarom wil je bijvoeren? Wij hebben een gemende kudde leeftijd varierend van 1-4-5-8-16 jaar. En ze krijgen enkel onbeperkt goed ruwvoer. Er wordt 4-5 keer per week wat met ze gedaan.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:07

Voor een 20 jarig paard ziet hij er prachtig uit!

plutolover

Berichten: 11712
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 16:10

Ik ga gewoon proberen alleen op vitamine korrel. Over ruwvoer krijgt hij ongv 10-12 kg binnen. Ik heb keer na vraag gedaan bij een voedingsdeskundige en een gulzige eter kan 4 kg kuil weg werken in 1 uur. (Gemiddeld gezien)

Stel hij kan 16 minuten per uur eten , per 24 uur is dat ongv 20-24 kg.. dat is te veel en wordt hij nog dikker van

Dus na mijn mening krijgt hij genoeg binnen.
De grote paarden staan hier op 400 minuten kuil per 24 uur. Dus 16 minuten per uur en de meeste zijn best aan stevige kant.

Kwa knabbelen liggen wel wilgen takken, ik zie hem ook nooit blaadjes van de bomen eten omdat hij honger heeft.,

Ook als ik z’n lucerne hapje maakt is hij nuet stamperig.. terwijl ik op een stal heb gestaan waar die heel weinig kreeg.. en werdt hij super vervelend

Ik heb hem ook op de 400 minuten gehad onder t mom hij bepaald zelf maar hoeveel die eet.. en hij gaat echt naar de 400.. hij is maar 1.40.

Zo heeft elk systeem zo z’n voor en nadelen. Ik doe me best met de middelen die ik heb. Verhuizen doe ik niet. Want wil m’n paard 24/7 buiten hebben.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:22

Mara2000 schreef:
Duhelo schreef:
een paard wordt niet dik van krachtvoer. Wel van ruwvoer.
Ik zou het dus eerder zoeken in armer ruwvoer te geven, of het ruwvoer dmv slowfeeders te verstrekken (geef je onbeperkt? in slowfeeder? porties?). Eventueel mengen met stro.
Dit in combinatie met meer bewegen.


Enige nuance in je uitspraak is wel op zijn plaats. ;)
Een paard wordt niet dik van hooi. Kuil is eiwitrijker en daar kunnen ze wel dik van worden. Het beste is om je paard onbeperkt hooi te geven en geen kuil of voordroog. Aanbieden in een slowfeeder zorgt dat ze er wat langer mee doen en helpt daarom tegen verveling. Een paard wat altijd onbeperkt hooi krijgt aangeboden zal zelf regelen hoeveel hij nodig heeft per dag en dus ook regelmatig stoppen met eten. De enkele uitzondering daargelaten natuurlijk.

Waarom stap je vooral, heeft je paard een blessure?

Een paard kan heel ver in de sport komen op alleen ruwvoer en een vitaminebrok. En de paarden die echt zwaar in training staan (en dat is pas vanaf Z niveau) hebben daar een eiwitsupplement bij nodig.
Dus ja, hooi en Pavo Vital (of een andere vitaminebrok) is voldoende.


Nog meer nuance:
Een paard wordt wel dik van krachtvoer als het passend is en bovenop voldoende (goed) ruwvoer komt.
Hooi of kuil vergelijken qua energie kun je alleen aan de hand van een analyse doen. Hoeft geen enkel verschil in te zitten qua voedingswaarde.
Een paard kan zelfs op onbeperkt ruwvoer mager worden als de kwaliteit maar beroerd genoeg is (en dan heb ik het niet eens over schimmel. En met hetzelfde gemak kan hij er moddervet van worden. Analyseer het en je weet wat je kunt verwachten.

Aan ts: bij sobere paarden (en sommige warmbloeden) en goede kwaliteit ruwvoer kunnen zowel warm en koud bloeden soms prima uit te voeten op alleen Pavo Vital. Mijn (nu) oudje heeft daar zelfs Z op gelopen.
Het kan zomaar zijn dat de buurman het alleen red op 3 kg krachtvoer naast zijn ruwvoer. Dat moet je per paard bekijken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:36

Ik vind je paard er prachtig uitzien, zeker voor een haf van 20 jaar.
Mooie “bespaarde” rug, denk dat je niet heel intensief rijd maar wel op de goede manier

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:44

Ik denk dat het een misverstand is dat haflinger dikker zouden moeten zijn.... Ik denk dat die veel fijner gaat bewegen als die wat minder zwaar is. Vooral vet op de hals en kont en dikke buik..

Had precies hetzelfde met een fjord en afgevallen gaat echt stuk beter. Die staat als ik in de sport rij (mag Z1 starten) gewoon op 2 kg voer. Maar het hooi wordt heel uitgemeten gegeven.