Alternatief Phytonics gluco balance?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Alternatief Phytonics gluco balance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:58

Klopt, werkt goed! Is er trouwens ook voor mensen....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:08

Ik voer de paardendosering, maar doe wel 2 maanden ofzo met een pot. 25 euro per maand heb ik er wel voor over.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:09

Er zijn capsules, maar zo kan het ook

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:52

Ik geef pony dosering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:41

Ik heb het 1,5 jaar gevoerd en merkte duidelijk verschil tussen met en zonder Glucobalance: de manenkam werd minder hard en de vetbulten (verder normaal/slank paard) werden minder groot. Bij Agradi kocht ik ze inderdaad steeds met korting. Zelf mengen klinkt in theorie leuk, maar ik heb geen tijd/energie/geld om 15 verschillende ingredienten op te speuren (verzendkosten!) met verschillende houdbaarheid en die met elkaar te mengen. In de rest van het dieet zitten al teveel losse poeders/kruiden, dus dat hoeft niet nog meer. Los daarvan wil ik na jaren puzzelen ook gewoon echt weten wat werkt, en wat dus ook wetenschappelijk getest is, specifiek op insulineresistentie bij paarden.

Gluco Balance is getest en werkte al, maar sinds ik ben overgestapt op Phytorigins (ook wetenschappelijk onderzocht) kunnen de dierenartsen niet meer herkennen dat hij insulineresistent is. Hij heeft in de lente/zomer nog steeds zijn stevige kap op de hals, maar die is in elk geval niet meer breed aan de bovenkant en de andere vetbulten zijn bijna verdwenen, terwijl hij nu 12u per dag op het gras staat, zelfs met dit ontzettend droge, fructaanrijke weer. 24/7 op het fructaanrijke gras is nu wel teveel, dan krijgt hij warme hoeven en dikkere koker, maar ik vind het een wonder dat hij nu gewoon paard kan zijn op de wei zonder insulineresistent te lijken (wat hij natuurlijk nog steeds gewoon is).

Ik voer de Phyto Rescue Remedy op halve dosis, en doe met 1 schep per dag een kleine maand over een zakje. Ik had gehoopt dat in zijn hoeven ook de insulineresistentiekenmerken zouden verdwijnen (erg zwakke witte lijn die gevoelig is voor steentjes, gevoelige zolen, nauwelijks hoefgroei in de winter), dat is helaas niet gebeurd, maar voor de rest ben ik er extreem tevreden mee.
Dit is de link naar hun site met een interessante blog: http://www.phytorigins.com/
Hun facebookpagina begint wat militanter, maar daaronder staan veel interessante dingen, bijvoorbeeld over wetenschappelijk onderzoek naar verschillende soorten hoefbevangenheid en waar die door komen (het insuline resistente paard dat regelmatig tegen hoefbevangenheid aan zit versus het gezonde paard op een goed gereguleerd (hooi)dieet dat vanuit het niets hb wordt) en planten die ertegen kunnen werken: https://www.facebook.com/plantsforhorses/

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:56

Interessant! Waar koop je het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:00

Hier: http://phytorigins.co.uk/
Het hele verhaal staat in die links beschreven, maar het komt er uit mijn hoofd op neer dat er een kudde Welsh Cobs geplant werd op een heuvel die al een paar honderd jaar niet gecultiveerd/door de mens bewerkt werd. De paarden stonden daar 24/7 het hele jaar door op dat 'gras' en werden nooit hoefbevangen en lieten geen symptomen van insuline resistentie zien, terwijl juist Welsh Cobs daar als good doers nogal gevoelig voor zijn. Dus hebben ze een onderzoek gestart om te kijken naar wat er allemaal op die heuvel groeide en wat de pony's allemaal aten, dat hebben ze samengebracht in een supplement, dat is vervolgens weer op 70 op een normale manier gehouden insulineresistente/hoefbevangen paarden getest en zo is de Phytorigins Rescue Remedy ontstaan, inclusief alle afgeleiden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:21

Dat is behoorlijk duur spul, komen nog extra kosten bij om het thuis te krijgen...wat is met deze produkten meer en beter dan de gewone phytonics met een goede vit.min korrel samen?

Die eerste pot vind ik nl niet zo interssant kwa samenstelling, maar wel behoorlijk duur.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:45

Het is altijd even schrikken bij het afrekenen. Maar het zijn 2 busjes per jaar . Ik begin in februari en voer dan 2 bussen op. Daarmee kan ze 24/7 buiten staan en zonder exceemdekens. Daar was ik al meer geld aan kwijt. Maar het blijft idd wel 100 euro per jaar. Maar dat kost 4x de hoefsmid ook of je ontworming. Paarden zijn nu eenmaal niet gratis.
Laatst bijgewerkt door beatje op 13-07-18 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:54

Arabesk schreef:
Je kunt zelf de kruiden en groenten die erin zitten halen bij de groenteboer:
(...)
Monnikspeper, zuurbes, kool (groene kool of bloemkool), broccoli, mariadistel, kaneel, hazelaar, artisjok, fenegriek, venkel, zoethout, een of ander chinees kruid, hibiscus, peterselie, rozemarijn, echte salie, spinazie, brandnetel, druif, gember.

diverse probiotica, suiker(!), bioflavonoiden, verroest poedersuiker en een kleimineraal

De reclame voor de groenteboer waardeer ik.

De andere reclame citeer ik niet:
Ten eerste: ingrediënten zijn leuk, maar de verhouding ontbreekt.
Juist bij koolsoorten is dit bij paarden essentieel.
Voor iedere medicinale formule voor mens of dier geldt dit.
- Maar postings die kunnen suggereren dat iemand een paard maar een fikse berg groene kool moet voeren - je loopt wel de kans op gaskoliek.

* wat moet ik aan met "diverse probiotica"...?
* idem "een of ander chinees kruid"
...sinds wanneer verkoopt de groenteboer dit...?

(Kletskoek, dus.)

(Iedereen staat het vrij 'ergens niet in te geloven', dat is prima. Reclame voor de groenteboer en gezond verstand, prima. Maar juist het gezonde verstand mis ik in de kletskoek...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:20

Indestal schreef:
Dat is behoorlijk duur spul, komen nog extra kosten bij om het thuis te krijgen...wat is met deze produkten meer en beter dan de gewone phytonics met een goede vit.min korrel samen?

Die eerste pot vind ik nl niet zo interssant kwa samenstelling, maar wel behoorlijk duur.

Wat vind je er niet interessant aan qua samenstelling?

Ja, het is duur. Wat er meer en beter aan is, is in mijn ogen dat het meer en beter onderzocht is en dat het bij mijn paard in praktijk beter werkt dan gluco balance. Ik had een paard dat 22-24/7 op een paddock stond met hooi en toch zichtbaar flinke insuline resistentie vetbulten had, zelfs als hij helemaal geen gras kreeg, ook met gluco balance. Nu heb ik een paard dat (behalve met extreme droogte of zon+vorst) in feite gewoon 24/7 in de wei kan lopen en al die suikerschommelingen zelf op kan vangen zonder dat hij nog zichtbaar insulineresistent is. In de winter staat hij 's nachts op stal, maar zelfs met vorst nog gewoon op de wei terwijl dat normaal gesproken vragen om een IR-explosie/hoefbevangenheid is.

Hij krijgt daarnaast trouwens altijd een vitamine/mineralenbrokje. Oorspronkelijk was mijn plan om na de Phytolean Rescue Remedy over te gaan naar de normale Phytolean/Phytolean Plus, maar die bestaan voor het grootste deel uit magnesiumoxide en een paar van de kruiden die ook in de Rescue Remedy zitten, en magnesium zit bij mij al in de vitamine/mineralenbrok, dus krijgt hij nu gewoon de helft van de Rescue Remedy, dat lijkt mij zinniger dan extra mineralen gaan voeren bovenop je normale vitamine/mineralenbrok.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:35

200 gram, en hoeveel gram is normale dosering per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:48

Ik zal het even voor je opzoeken, mijn laatste zakje ligt op stal want ik heb net weer een nieuwe voorraad besteld.
Uit mijn hoofd komt het erop neer dat het bedoeld is als crisismiddel tijdens acute hoefbevangenheid, dan geef je 2 scheppen per dag, 11 dagen lang en werkt dan als anti-ontstekingsmiddel en daardoor ook pijnstillend. Vervolgens ga je over op de normale Phytolean/Phytolean Plus (die voor het grootste deel uit magnesium bestaan) of je geeft een lagere dosis van de RR. Ik geef nu 1 schepje per dag omdat het nu met de droogte en enorm hoge fructaanbelasting normaalgesproken een riskante periode is. Met 1 schepje per dag doe ik een kleine maand met 1 zakje van 200 gram. Als ik echter zie hoe laag het gehalte kruiden in de normale onderhouds Phytolean/Phytolean Plus is dan ga ik als het gras weer wat normaler is qua fructaan eens 1/2 schepje Rescue Remedy proberen.

Ik heb trouwens helemaal de verkeerde Facebook pagina gepost (ze hebben er nogal veel). Dit is de juiste pagina over Phytolean producten, insulineresistentie en wetenschappelijk onderzoek naar alles eromheen: https://www.facebook.com/phytorigins

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:20

Mijn ruin heb ik jarenlang Gluco Balance gegeven maar ik merkte eigenlijk weinig verschil. Afgelopen voorjaar ben ik begonnen met Coolstance Copra. En dat lijkt te helpen. Echt slank is hij niet-hij wordt gewoon dik van gras. In de herfst raakt hij die kilo's dan weer kwijt- maar hij is dit jaar iets minder dik en vooral: droger. Veel minder oedeem onder z'n buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:26

De mijne kreeg juist een gigantisch dikke koker en volgens mij ook jeuk van Coolstance Copra. Toen ik ermee stopte was het meteen weer weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:28

Kan natuurlijk een beginreactie zijn. Coolstance Copra ondersteunt de lever en de nieren. Als daar een probleem zit kan je paard daar aanvankelijk op reageren in bij voorbeeld de vorm van jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:35

Kan, maar sommige reacties zijn zo heftig dat ik er niet mee doorga. In plaats van een koker had mijn paard na een week een koeienuier tussen zijn achterbenen hangen, daar ga ik niet verder mee experimenteren. Ik vind de gedachte 'het ondersteunt de lever en nieren' erg mooi, maar waar ligt de grens met 'irriteert de lever en nieren'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:38

Weet ik ook niet. Met dit soort dingen kan het natuurlijk per paard verschillen hoe de reactie is. Het is aan TS om zelf te kijken welk product zij geschikt vindt voor haar paard.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:04

Wat ik niet interessant vind aan de samenstelling is dat het niks meer of bijzonder is dan wat in nomale goede preparaten zit en stukken goedkoper is...de ingredienten zijn ook niet bijzonder en van dure kwaliteit.....vind het echt een naampje wat je betaald, net als meer produkten...soms is het ook maar 1 ingrediënt wat net die kleine tekorten aanvult wat het mooie effect geeft en niet het totale produkt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:59

Koper schreef:
Weet ik ook niet. Met dit soort dingen kan het natuurlijk per paard verschillen hoe de reactie is. Het is aan TS om zelf te kijken welk product zij geschikt vindt voor haar paard.

ik denk dat het dat vooral is dat je moet zien wat werkt voor je paard.Mijn paard kan sinds hij glucobalance krijgt bv zonder jeuk op de wei.Zelfs nu terwijl je hier en daar hoort hoe ongezond het is ziet ze er geweldig uit en tijdens het rijden merk ik hoe fit en soepel ze is.Dus wat er voor ingrediënten in zitten waar ik best te veel voor zal betalen zal me worst wezen.Maar ik kan me voorstellen dat een ander paard het ergens anders beter op doet ,dus ik denk een kwestie van uitproberen.Net als bij mensen met suiker,iedereen moet een andere dosis,de 1 red het met een pilletje de ander moet spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:52

Indestal schreef:
Wat ik niet interessant vind aan de samenstelling is dat het niks meer of bijzonder is dan wat in nomale goede preparaten zit en stukken goedkoper is...

Echt waar? Ik loop al wat jaren te zoeken in de supplementenwereld en heb er nog geen gevonden is die qua ingredienten niks minder is dan wat in de Rescue Remedy zit. Gluco Balance is degene die nog het meeste op kruiden leunt, maar zelfs die komt uit mijn hoofd slechts voor de helft overeen met de ingredienten van de Rescue Remedy, maar ik ben erg benieuwd naar de merken waar grotendeels hetzelfde in zit als in de RR, maar dan goedkoper. Besparen is namelijk altijd leuk. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:30

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:49

Ik gebruik dit supplement ook op advies van Den Hoek in eerste instantie naast de Micro Comp van dezelfde fabrikant in verband met een mogelijke schimmel in de darmen. Mijn paard reageert gevoelig op gras (krijgt af en aan behoorlijke gasbuik. Alleen kan ik daar nog steeds geen patroon in ontdekken). Lassen jullie ook stopweken in bij dit middel?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:00

salamaleque schreef:
Ik gebruik dit supplement ook op advies van Den Hoek in eerste instantie naast de Micro Comp van dezelfde fabrikant in verband met een mogelijke schimmel in de darmen. Mijn paard reageert gevoelig op gras (krijgt af en aan behoorlijke gasbuik. Alleen kan ik daar nog steeds geen patroon in ontdekken). Lassen jullie ook stopweken in bij dit middel?

ik doe eigenlijk alleen een stop week of 2 als mijn potje op is. Doe vrij lang met zo pot. En als de pot op is bestel ik pas nieuwe en wacht ik een week soms 2.

laatste was het al even in t weideseizoen en dacht ik stop er even mee. MAar een maand later had ik het idee dat hij toch meer last had van het gras. En weer een pot besteld. Als deze op is kijk ik de wintermaanden even aan en bestel ik in maart/april weer zo pot.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:23

plutolover schreef:
salamaleque schreef:

ik doe eigenlijk alleen een stop week of 2 als mijn potje op is. Doe vrij lang met zo pot. En als de pot op is bestel ik pas nieuwe en wacht ik een week soms 2.

laatste was het al even in t weideseizoen en dacht ik stop er even mee. MAar een maand later had ik het idee dat hij toch meer last had van het gras. En weer een pot besteld. Als deze op is kijk ik de wintermaanden even aan en bestel ik in maart/april weer zo pot.

plutolover schreef:
salamaleque schreef:

Dank je, het is idd erg zuinig in gebruik. Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of het wat doet eigenlijk .... vandaag weer hele vieze billen terwijl ik de Dosering een fractie had opgehoogd ivm de koude nachten en veel zon overdag.