Hennepzaad voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:31

Zo, interessant dit!
Ik lees ook even mee heb een HB gevoelig oud dametje (ze zal rond de 30 zitten), dat ook last heeft van eceem, wellicht de moeite waard om eens te proberen als aanvulling op het voer!

Het gaat wel om een shetlandertje, dus een dosering van 60 gram lijkt me dan wat overdreven? 20g zal ook wel volstaan per dag lijkt me :)

Zou het ook gerust ongemalen durven geven... Lijnzaad geef ik overigens ook ongemalen (kleine hoeveelheid, ook zo'n 20g per dag) het 'moet gemalen zijn verhaal' is volgend verschillende bronnen achterhaald, zolang het in kleine hh gegeven wordt en meteen wordt geconsumeerd, wat bij mijn meisje zeker het geval is...

Edit;
Praktische vraag: weet er iemand of Hennep zaad hetzelfde is als Kempzaad? :)
Laatst bijgewerkt door s_v op 07-06-18 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:33

Op ene site staat gemalen op de andere hoeft t weer niet.
Geef t ook gewoon ongepeld/ ongemalen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:57

Ik maal het gewoon omdat het hier thuis heel handig gaat, maar soms geef ik het ook ongemalen. Merk daarin geen verschil.
Hennep en kempzaad is hetzelfde inderdaad.
En ik heb bewust gekozen voor de zaadjes met 'schil', omdat hier ook nog gezonde stoffen inzitten. Ik dacht ook dat in de schil het mini beetje thc nog zit.

Ik zit inmiddels op 100 gr dat vind ik de max en geef het nu 20 dagen. Helaas te kort om er echt iets over te zeggen behalve dat mijn merrie sinds vorige week ineens weer kei hard is gaan verharen. Het werk kan zij op het moment heel makkelijk aan op Z1 niveau, misschien de eiwitten die daarbij helpen....? Vind het in ieder geval fijn dat zij rustiger lijkt te worden van de hennepzaad. Heb nu 10 kg besteld voor 27 euro bij een vogelwinkel.

Rachel_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:57

Ik zag bij de decathlon 5 kg voor 15 euro. Iemand een betere deal gezien?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:21

Zover ik heb begrepen, is rustig opbouwen het beste. Zodra het aanslaat, is het niet nodig om meer dan nodig te geven.
Ik heb de gepelde. Als ze het laten staan, of eentje, kan ik het altijd nog gaan malen. Maar het ligt er ook aan waar je het doorheen doet. Lijnzaad maal ik kort met mn vijzeltje, net als mariadistel wat 1 paard krijgt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:31

Ik voer nu twee weken hennepzaad aan m'n wat arm bespierde pony. Moet zeggen dat hij op het moment goed aanzet. Naast hennepzaad trainen we ook gericht op ontspannen bewegen.

Ik voer vier maal daags een handje door bietenpulp/grasbrok. De zaadjes laat ik mee weken in heet water.

Volgens mij is hennepzaad en kempzaad hetzelfde. Het wordt veel gevoerd aan koi karpers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:05

Mooi ook om te lezen dat mensen het voeren voor spieren.
Was ook mijn gedachte.
En de vetten inderdaad..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:29

Ben benieuwd of jullie paarden er van aankomen . Mijne moet dat juist niet hebben.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:00

Rachel_x schreef:

Voerdenatuur.nl 10 kg voor nog geen 27 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:50

Prijzen vallen wel mee inderdaad.
Ik heb niet zoveel ruimte voor grote zakken, maar als je de vogel variant koopt valt t ook wel mee.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:29

Ik heb ook interesse gekregen. Ik volg! Wel gek dat sommigen het malen en anderen heel en ongepeld voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:55

Leuk dat zoveel mensen interesse tonen.
En erover denken het te voeren.
( of al voeren..)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:17

Ben wel heel benieuwd wat de bevindingen zijn!
Geef het nu een week en moet zeggen dat mijn cushing paardje al weer wat aan t ruien is op plekken waar hij niet geschoren is. Of het van de hennepzaad komt weet ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:00

Rachel_x schreef:

Junai.nl 20kg voor 50 euro = 2,50/kg Maar dan zou je met meerdere een zak willen delen vermoed ik. Olierijke zaden blijven meestal niet super lang goed, vet wordt ranzig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:23

Love_Mirra schreef:
Ik heb ook interesse gekregen. Ik volg! Wel gek dat sommigen het malen en anderen heel en ongepeld voeren

Ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt als met lijnzaad. De een voert het gekookt, de andere ongekookt ongemalen en de andere weer gebroken.
Bij lijnzaad geldt dacht ik dat als het gebroken is het beter opgenomen wordt, omdat een paard het zelf niet kauwt. En anders heel weer in de mest eindigt.
Ik heb de aanname gedaan dat dit voor hennepzaad ook geldt.

Echter is er hier ook een bokker die het verschil niet merkt tussen gemalen en ongemalen. Dus ik denk dat het gewoon proberen is dat werkt.

Gemalen gaat inderdaad wel sneller kapot. Ik koop mn gebroken lijnzaad en gooi het dan gelijk de koelkast in. Heb ik met de hennepzaad ook gedaan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:26

Ik voer het ook aan mijn eczeemfjord.
2 handjes per dag. Geen idee nog of het werkt daar voer ik het te kort voor denk ik. Hij ziet er wel heel goed uit qua vacht, glimt je tegemoet.

Ik voer het ongebroken. Mijn vriend haalt het goedkoop bij een kennis in de sportviswereld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:16

Oh, koelkast is een idee!

Ik heb nou ook maar een zakje gehaald, ben benieuwd geworden. Morgenochtend zal ik testen of ze 't lusten.

Hoe zit het eigenlijk met tijdelijk verergerende symptomen? Is het dan zinvol om de dosering op te hogen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:38

Denk meer dat ze er aan moeten wennen en daardoor dosering opvoeren.
Niks gemerkt van begin verergering hier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:24

Ik heb het ook niet over beginverergering. Ik heb het over dat het nu juni is, en stel dat 't goed aanslaat en ik het blijf voeren zal het toch een keer winter worden en in de winter heeft mijn ruin meer last van artrose. Dus dan worden de symptomen erger. Mijn vraag is dus nu of het dan zinvol is om ook de dosering op te schroeven.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:27

Ah ok verkeerd begrepen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 02:54

Wij hebben de gepelde nu van pit-pit en dat eten ze prima, honden ook en wij zelf hadden het ook door de pasta :) Het is licht noot achtig van smaak. De gepelde is thc vrij, maar kan me haast niet voorstellen dat het als vogel of vis voer met een hoge thc gehalte verkocht mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:21

Dat lijkt mij ook niet?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:47

Zou je dit ook mogen geven aan een drachtige merrie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:02

Natuurlijk. Een merriebrok is ongezonder dan dit.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:47

Thc waarde is volgens mij ook echt nihil. En de ene site zegt dat het er wel in zit en de andere site zegt van niet uh...... tja.

Mensen mogen al 80 gr van de hennepzaad en las op een engelse site dat je kunt ophogen naar 200 gr. Ook dat is onduidelijk, dus het is echt uittesten. Ik vind 100 gr voor die van mij voldoende (merrie van 600-700 kg) naast de vitamine korrel. Maar misschien heeft ze van de winter of in het Z2 wel meer eiwitten nodig en geef ik meer.