Waaronder nu geen liksteen likken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:30

Voorkeur voor liksteen zit niet alleen specifiek in zout, maar ook in andere mineralen. Mijn haflinger heeft keuze uit 3: een rode met meer ijzer, een 'paardnatuurlijk' met meer koper en een himalaya. Op dit moment is hij duidelijk fan van de paardnatuurlijk-versie.

Clasical

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:35

Er zijn geen aanwijzingen dat een paard ook nog sporenelementen kan detecteren. Het is dan ook gemakkelijk om een paard een overdosis van een bepaald mineraal toe te dienen wanneer dit mineraal in te grote hoeveelheden zit verstopt in het mineralenblok. ( uit bron paard natuurlijk)
Hoewel ik dit betwijfel

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 07:28

Ik stelde mijn vraag aan het PAVO voederadvies en kreeg het volgende antwoord:

"Hallo Koen
Dank voor je vraag aan Pavo Voeradvies

Dat is inderdaad helemaal niet logisch dat de paarden juist nu (warm weer) niet / weinig aan de liksteen zitten

Maar misschien goed om te weten, lang niet altijd eten paarden zout naar behoefte. Dus in de zomer, wanneer paarden veel zweten, zouden ze veel zout moeten opnemen, maar lang niet alle paarden doen dat. De oplossing is simpel: gewoon zout door het voer doen (zelf actief toevoegen). Dat kun je bijvoorbeeld doen door Pavo Elyte toe te voegen aan het voer (elke dag een beetje is het beste)
Gebruik voor dagelijks onderhoud ongeveer 20-50 gram Elyte, bij sportprestaties en sterk zweten 100 gram per dag (hoeveelheden voor een paard)

https://www.pavo.nl/supplementen/producten/pavo-elyte

Of je voegt gewoon zout toe aan de dagelijkse muesli maaltijd (gebruik niet gejodeerd tafelzout). Theelepel als onderhoudsniveau. Eetlepel op dagen dat paarden zwaar zweten

Overigens is het beter een witte liksteen in de stal te gebruiken (of de Himalaya steen), de rode stenen bevatten heel veel ijzer, en het is gebleken dat paarden dit ijzer helemaal niet nodig hebben, die krijgen ze meer dan voldoende binnen via het ruwvoer.

Succes ermee!!"

In elk geval vind ik het chic dat ik dit antwoord kreeg. Een pluim voor Pavo!

HappyHorse4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:10

Ik zit toch te denken aan dat moeilijk opneembaar. Of ze zijn in de zomer gewoon te druk met al het nieuwe verse gras. :')