Jong hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Jong hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:42

Hier ligt het aan het weer en dan vooral de luchtvochtigheid. Als je een paar dagen echt droog, warm weer hebt dan gaat het veel sneller dan wanneer er nog dauw in de ochtend is. 5 of 6 dagen is ideaal. En heb je dus echt droge, warme lucht dan kun je de 4de dag soms al persen.

Hier is wel al gemaaid nu, maar dat is voor de koeienkuil.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:51

Het dauwt nu nog wel is flink snachts dus je hebt zeker 5 tot 8 dagen volle zon en een beetje wind nodig om het goed droog te krijgen.

Eind juni of begin juli is de beste periode om te maaien voor hooi. Het gras moet in bloei staan, als het gras doorschiet en aren (zaadvorming) in komen kan er gemaaid worden. Gebruikelijk is om twee sneden per seizoen te oogsten, de eerste rond eind juni en de tweede in augustus.

Ook als je het in balen wil hebben moet het gelijkmatig droog zijn, is het niet droog genoeg zal het warm worden binnenin het pak en zal er hooibroei in ontstaan omdat het nog teveel vocht bevat en dat geeft kans op brand.

Na het persen van de baaltjes hooi dient ca. 6 tot 8 weken gewacht te worden, alvorens het hooi gevoerd kan worden. Het hooi moet afsterven, waarbij het laatste vocht uit het hooi gehaald wordt. Als het hooi gevoerd wordt tijdens het proces van dan kan een paard hier last van krijgen, bijvoorbeeld door koliekverschijnselen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 15:34

dioni schreef:
De 6 weken laten liggen regel is ivm het afsterven en daarmee minder giftig worden van bepaalde planten die ertussen kunnen zitten.

Mizora schreef:
Het gaat dan om het actieve fermentantieproces als ik het goed heb begrepen, samen met de eventuele gifstoffen uit onkruiden.

Echt??? Okee, nou dan kan het weinig kwaad. Het is echt het op één na mooiste hooi wat ik de afgelopen jaren gevoerd heb, zelfs biologisch kruidenhooi kan er niet tegenop qua weinig gekke plantjes. Sinds eind december heb ik hooi van dit adres en ik heb in 1 baal een keer wat stukjes bramentak gevonden.

Qua paard-inwendige fermentatie is de mest van mijn ruin tot gisteren iets losser en groener geweest en ziet er nu weer volstrekt normaal uit. Die van mijn merrie gelukkig ook, afgelopen weken had ze erg harde mest. De hoeveelheid klopt ook weer, de afgelopen 2 a 3 weken had ik steeds zo weinig mest. Minder zelfs nog dan in de winter, terwijl er 's zomers juist meer af komt.

hetty007 schreef:
Zover ik het weet moet hooi wat net geperst is sowieso 6 weken rusten/broeien voor je het mag geven. Als het te nat geperst is de kans wel groot op broei/brand, en het hooi word erg stoffig.

Dat is dus ook wat ik dacht, dat is juist het hele idee achter het topic ;) De loonwerker zegt dat spul in folie 6 weken moet fermenteren maar hooi niet. Hooi wat te nat geperst is wordt niet stoffig maar schimmelig (veel mensen zien schimmelsporen aan voor stof). Het is namelijk niet heel logisch dat er stof IN een geperste baal komt. Hooguit erop, als het slecht wordt opgeslagen.

Mizora schreef:
WillBokkers schreef:
Hier wordt hooi 3 dagen gedroogd, langer is (met goed weer) hier echt niet nodig.

5 dagen, soms 6 met minder hard drogend weer (85% ds). Voordroog gaat hier met 3-4 dagen van het land (65-70% ds). Paardenkuil met 1-2 (50-55% ds).

Toevallig weet ik dat het hooi van deze loonwerker normaal gesproken een dag of 8 ligt. Nu was het alleen niet anders. Daarbij is het pas mei, dus nog niet zo heel lange dagen en wel lang dauw 's ochtends.

Eileen_ schreef:
Als het nog veel als gras ruikt/ voelt/ er uit ziet en het is zwaar, is het waarschijnlijk te vroeg/ te nat verpakt. Al helemaal als je vertelt dat het warm is van binnen...

Dat is niet waarschijnlijk. Dat is zeker ;)

tamary schreef:
Koper schreef:
Okee,, dank je wel. En wat zou dan koliek kunnen triggeren, gaat dat ook alleen om de suikers?

Te lekker en doorvreten is een deel van het probleem.

Dit hooi is net/net niet droog genoeg om los op te slaan of om te wikkelen, persen zal mis gaan en dat kan broei/brand betekenen. Als je genoeg ruimte hebt, alles losgooien en blijven schudden. Voer het afgepast en liefst in zoveel mogelijk voerbeurten per dag. Als je iets anders hebt wat je er naast/bij kan voeren wat niet zo rijk en super lekker is, zal dat ook een stuk schelen.

Als ik dat had zou ik het voeren, denk je ook niet? Ik ben ruim een half uur onderweg en ben twee keer per dag aanwezig op de wei. Vaker is wel haalbaar maar dan ben ik de hele dag kwijt aan hooi voeren :+ Momenteel vinden ze het gras uiteraard lekkerder dan het hooi, ze eten het wel omdat het gras erg weinig is maar ik zie ze er niet van schranzen. Gewoon normaal kaantempo zeg maar. Er was ook nog een ietsjes over in de netten vanochtend, gewoon normaal.

Caira schreef:
Ik lees nu dat het al broeit, UIT je schuur ermee, nu. Want dit is echt gevaarlijk, dit gaat pols schimmelen dus aan paarden wil je het ook niet voeren

Het ligt niet binnen, dat is jouw aanname. En denk jij echt dat ik beschimmelde meuk ga voeren? Die heb ik juist net omgeruild voor dit spul.

CoRiNa1983 schreef:
Het dauwt nu nog wel is flink snachts dus je hebt zeker 5 tot 8 dagen volle zon en een beetje wind nodig om het goed droog te krijgen.

Eind juni of begin juli is de beste periode om te maaien voor hooi. Het gras moet in bloei staan, als het gras doorschiet en aren (zaadvorming) in komen kan er gemaaid worden. Gebruikelijk is om twee sneden per seizoen te oogsten, de eerste rond eind juni en de tweede in augustus.

Ook als je het in balen wil hebben moet het gelijkmatig droog zijn, is het niet droog genoeg zal het warm worden binnenin het pak en zal er hooibroei in ontstaan omdat het nog teveel vocht bevat en dat geeft kans op brand.

Na het persen van de baaltjes hooi dient ca. 6 tot 8 weken gewacht te worden, alvorens het hooi gevoerd kan worden. Het hooi moet afsterven, waarbij het laatste vocht uit het hooi gehaald wordt. Als het hooi gevoerd wordt tijdens het proces van dan kan een paard hier last van krijgen, bijvoorbeeld door koliekverschijnselen.

Dit weet ik allemaal :Y) Hoe meen jij dat dit een antwoord is op mijn vraag in de op?

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ben blij dat het gewoon goed gaat. Dat het gegeven van 6 weken met het afsterven van gifstoffen van gekke plantjes te maken had wist ik echt niet. Die zitten er, zoals gezegd, echt alleen bij uitzondering in. De grondstof voor dit hooi is altijd mooi. Specifiek geteeld en gemaaid voor paarden, met geschikte grassen die (meestal) ook goed lang zijn als er gemaaid wordt :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:41

Dat het binnen lag was idd een aanname, sorry. Maar de rest niet, hooi moet echt besterven, en niet alleen voor de giftige planten, ook voor de nabroei. Hooi wat niet goed bestorven is of wat nog een te hoog vochtpercentage heeft is absoluut niet geschikt om te voeren. Je geeft zelf al aan dat het warm wordt, dus dan is het echt te vochtig geweest bij het persen. De warmte is een voedingsbron voor schimmels. Als je mij niet wilt geloven prima, maar mijn man is al 20 jaar loonwerker en die gaf ook gelijk aan dat het gevaarlijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 15:51

Daarom maak ik het dus los :) Het hooi voor vanavond ligt nu opgefluft te wachten tot ik het straks in de netten ga doen. Ik ben zeer alert op schimmels, en ik ben op de hoogte wat ze kunnen aanrichten. Als ik ergens schimmel zie of ruik dan mik ik het weg. Ik ben zo iemand die niet letterlijk elk sprietje bekijkt voor het in een net gaat maar ik ben zeer alert en kritisch op hooi. Van deze leverancier heb ik alleen in de vorige partij (die hij dus weer is komen ophalen) veel schimmel gehad. Verder af en toe eens een wat mindere baal maar verhoudingsgewijs veel minder dan in hooi van andere adressen. Ik heb me nog afgevraagd hoe dat kwam, mijn conclusie was dat het een winderige winter is geweest. Mist = schimmel, wind = geen mist (minder vochtige lucht) = minder schimmel, was mijn redenatie. Maar het kan natuurlijk ook gewoon (de combinatie met) de kwaliteit van het hooi geweest zijn.

Ook wil ik mijn leverancier absoluut niet afvallen, allesbehalve. De kwaliteit is, op heel af en toe een enkel wat minder baaltje na, altijd goed. Ik heb nog nooit zo weinig verlies (schimmel) gehad als afgelopen winter. Dit is ook één van de twee hooisoorten die ze altijd eten. De andere soort komt uit Tsjechië en kan ik niet meer aan komen. Gelukkig heb ik nu dit, gewoon uit de polder drie kilometer verderop. De afgelopen jaren heb ik van verschillende adressen hooi gehad en dat aten ze, maar minder graag dan dit. Ook at mijn merrie het soms gewoon niet. Stond ik daar m'n best te doen met heerlijk geurig Eifelhooi maar ze vrat het niet :') En dit hooi eten ze al-tijd. Daarom voer ik het ook. En nu heb ik dan heel jong hooi gekregen, en dat eet ze ook. Ze eet normaal, mest normaal en d'r buik is normaal (niet opgetrokken). Het is een bejaardje met wat darmschade (door wormen, en dat er 16 veulens op hebben gelegen zal ook niet meewerken) die nogal kritisch is op d'r ruwvoer. Daarom is zij de graadmeter. Zo lang zij het eet blijf ik het voeren maar ik was wel een beetje bezorgd over hoe vers het was. Vandaar ook dit topic. Misschien dat het volgens het boekje niet ideaal is maar ze kan toch niet lezen :+

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:04

robert45 schreef:
@willbokkers

Dat kan als er weinig gewas op ligt en het gras niet zwaar bemest is. Heb je er een dikke snede op zitten dan gaat het gewoon niet.

We hebben hier vorig jaar zon 1500 pak geperst in mei. Dit heeft zon 5 dagen gelegen. Toch werd de hele bult flink warm en hebben regelmatig de temperatuur gecheckt.

Ah dan zal daar misschien verschil in zitten.
Bedankt voor de uitleg!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:37

Hooi MOET besterven! Te vroeg gevoerd hooi is een gezondheidsrisico omdat simpele ( giftige) plantjes als bijv. boterbloemen pas na 6 weken hun giftigheid verliezen. Ook andere plantjes, die je niet meteen ziet zullen door het besterven ook hun gif verliezen. Daarbij is er ook nog een gevaar in het voeren van nitriet in te "vers" maar te kort gedroogd gras ( nitriet vorming ontstaat al na ca. een half uur, afhankelijk van de temperatuur en nitriet is puur vergif; ik ken het proces niet precies maar het is wel 1 van de redenen dat ik nooit net gemaaid gras voer). Niet voeren dus! Misschien levert het nu niet meteen problemen op, op de lange duur kan ik me voorstellen dat lever en nieren een flinke opdonder krijgen.

Citaat:
Voor het proces van conservering dat in alle drie de bewaarvormen plaatsvind is tijd nodig, minstens 4 en liefst meer als 6 weken. Dat heeft alles te maken met het besterven van het gewas, de warmte die daarbij vrijkomt en de bacteriën die hun werk moeten kunnen doen. Als je dit proces te vroeg onderbreekt, bestaat de kans dat er allerlei "tussenprodukten" in je voer zitten, o.a. gisten die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid van dieren. Daarnaast loop je in die gevallen ook het risico dat de rest van je kuil of hooistapel last krijgt van deze onderbrekeing en dus kwalitatief vele malen minder uitpakt als dat je het met rust had gelaten.

https://www.nhforum.nl/forums/showthrea ... eren/page2

Citaat:
Hooi moet idd minstens 6 weken 'rusten', wil het de naam hooi krijgen.
Zuring blijft ook in gedroogde vorm giftig (oxaalzuur blijft in de plant).
Afhankelijk van het soort gras en de lengte én tijdstip van maaien (maand, week, ochtend/middag) zitten er suikers in het gras, waaronder fructaan. Fructaan is gevaarlijk mbt hoefbevangenheid.
Door de bewerking breken er plantencellen open, hierdoor komt suiker vrij: als er veel suiker in het gras zit merk je dat ook, gras wordt plakkerig en dat zie je doordat het aan de banden blijft kleven.
Dit suiker breekt tijdens het conserveren (uitdrogen) af; binnen 6 weken zijn er nog allerlei bacterien mee bezig, er zit ahw nog 'leven' in. Inderdaad is er eventueel nog kans op hooibroei (wordt ook veroorzaakt door die bacteriën wanneer er teveel vocht in het gras zit)
Voer je 'hooi' binnen die 6 weken (heet dan geen hooi maar 'gedroogd gras') dan kunnen de paarden er inderdaad last van krijgen (de 1 is gevoeliger dan de ander).
Na 6 weken heb je echt hooi en zit er geen 'leven' meer in; langzaam maar zeker (afhankelijk van de luchtvochtigheid) beginnen nu ook de eiwitten, mineralen, spore elementen het loodje te leggen... hooi verliest dus geleidelijk voederwaarde.
na 3 jaar is dit proces meestal gestopt en wat je dan overhoudt is........ droge stengels waar hoogst waarschijnlijk geen enkele voederwaarde meer in zit.
[VSW] net geoogst hooi?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:41

Wij hebben ook gehooid,vorige week in baaltjes gedaan.
Het heeft 6 dagen afgelegen in warm en droog weer voor we het in kleine pakjes deden.
De pakjes zijn hier absoluut niet nat meer,of warm. Dat zou niet mogen ook,anders gaat het slecht worden of je moet alles weer opendoen.
Wij laten het toch ook een 6 weken liggen voor we het opvoeren. Maar ik weet het,er was echt schaarste van hooi,het kan dat we het ook nét geen 6 weken gaan redden met hetgeen we nog liggen hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 01:53

Ik zou echt altijd wachten, minimaal 6 weken.

Vorig jaar of jaar ervoor stond ik ergens waar iemand vers hooi had gehaald. Ik zei dat ze het nog niet moest geven. Degene die het had gehooid vond dat onzin. Diegene is toen zelf een paard verloren door het toch direct te voeren. Niet op de eerste dag, zat wel week tussen.

Onze leverancier zat ook krap, maar de vaste klanten gaan dan altijd voor. Hij heeft meerdere soorten en haalt ook hooi uit buitenland, dus er was gelukkig op tijd weer hooi. Maar als hij niet zou hebben, ga ik toch echt ergens anders halen. Het is niet anders........

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 09:24

Lieve goedbedoelende mensen, afwachten is geen optie. Ik zal ze toch iets moeten voeren. Mijn bezorgdheid/vraag/topic ging over waarom je eigenlijk jong hooi eerst zou moeten laten liggen. En ja, volgend jaar sla ik in maart of april een berg hooi in. Mei is blijkbaar een lastige maand om aan hooi te komen. Weet ik nu, is heel leerzaam geweest en ik heb nu in elk geval hooi wat ze goed eten en waar ze ook goed op gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:20

Wij hebben ook gehooid maar Ik weet niet beter dan dat de eerste snee niet voor paarden geschikt is. Dit is dus met de boer mee.

Staat je paard al dagelijks op de wei? Zo ja dan kan het voeren van het jonge hooi niet Zo een kwaad lijkt me.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:53

Popstra schreef:
Wij hebben ook gehooid maar Ik weet niet beter dan dat de eerste snee niet voor paarden geschikt is. Dit is dus met de boer mee.

Staat je paard al dagelijks op de wei? Zo ja dan kan het voeren van het jonge hooi niet Zo een kwaad lijkt me.

Wij zijn loonwerker en zoiets hebben wij nog nooit gehoord.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:55

Eerste snede kun je prima geven. Het is eerder dat het rijker hooi kan zijn dan 2e en 3e snee maar het hangt van zoveel meer af of dat zo is.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:08

Goed hooi winnen voor half juni valt vaak niet mee, de nachten zijn vaak nog vochtig door de dauw en het gras is nog niet uitgebloeid. Een zware snede van flink bemest land is moeilijker droog te krijgen dan gras van land dat niet of nauwelijks bemest is. In drie dagen goed hooi winnen kan alleen als je s'nachts weinig of geen dauw hebt en uitgebloeid niet te zwaar bemest gras op oud hooiland. Nabroei heeft altijd meer stof in het hooi tot gevolg of je moet het in plastic wikkelen. Na het persen altijd zes weken wachten met voeren om koliek te voorkomen. 1e snee is prima paardenvoer als je maar wacht met maaien tot er voldoende structuur in zit, als het gras volop bloeit heb je dat punt bereikt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:38

Zou zeggen niet doen, maar heb nu zelf een baal gekregen die ik verdenk van net geperst zijn en ook ik zal moeten voeren. Ding is nat, stinkt en het gras is grof.
Zal een zuinige baal worden want ga mini porties geven met veel stro erbij denk ik :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:45

Azmay schreef:
Zou zeggen niet doen, maar heb nu zelf een baal gekregen die ik verdenk van net geperst zijn en ook ik zal moeten voeren. Ding is nat, stinkt en het gras is grof.
Zal een zuinige baal worden want ga mini porties geven met veel stro erbij denk ik :o

Je kan eventueel er een gedroogd grasproduct naast voeren. Zoals Marstall Basis, Pavo DailyPlus, Hartog Compact Fiber of Compact gras, of eventueel timothee van timmerman ( http://www.drogerijtimmerman.nl/timmerm ... othee.html ) of metazoa ( timotexxx).

Dan kan je alsnog voldoende hoge kwaliteit spul voeren, maar blijft het ook betaalbaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:47

Mizora schreef:
Azmay schreef:

Je kan eventueel er een gedroogd grasproduct naast voeren. Zoals Marstall Basis, Pavo DailyPlus, Hartog Compact Fiber of Compact gras, of eventueel timothee van timmerman ( http://www.drogerijtimmerman.nl/timmerm ... othee.html ) of metazoa ( timotexxx).

Dan kan je alsnog voldoende hoge kwaliteit spul voeren, maar blijft het ook betaalbaar.

Ga morgen even langs de aveve, mijn compact gras is net op :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 23:25

Popstra schreef:

Ze staan 24/7 op de wei maar omdat het een klein weitje is krijgen ze het hele jaar door hooi bij. Eerste of latere snee vind ik niet zo'n interessant verhaal. Wel hoe vaak iemand hooit (er is ook iemand in de buurt die 6 keer hooit, en dan nog vragen mensen zich af waarom hun pony op zesdesnees hooi bevangen wordt...) maar in welk groeistadium van het gras er wordt gehooid en hoe veel blad er aan zit.

Overigens ruikt het steeds minder naar gras en inmiddels wat meer naar lievevrouwebedstro. Ik word altijd zo gelukkig van die geur, een beetje stoned :P M"n paardjes vreten het nog steeds, en graag. Mijn merrie heeft een opvallend minder opgetrokken buik. Eigenlijk ben ik gewoon heel tevreden, en heb ik me voor niks druk gemaakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:52

Caira schreef:
Popstra schreef:

Wij zijn loonwerker en zoiets hebben wij nog nooit gehoord.

meen je dat nou??
Mij is altijd wijs gemaakt dat eerste snee niet geschikt is vanwege te rijk door het bemesten.
Wij oogsten hier nu zelf 2 jaar en ook nu weer werd mij gezegd het beter niet aan de paarden te voeren. Andere boer en andere omgeving dus denk niet dat dit helemaal een broodje aap is. Maar ik zie eerder terug het gras moet bloeien en het dan wel geschikt is. Dit gras bloeide niet. :o

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:08

Zijn de baaltjes ingeseald (verpakt in plastic)?
Zo niet dan kan ik mij niet voorstellen dat dit hooi droog genoeg is. Vier dagen is, zeker in mei, veel te kort om op het land te drogen. Met broei en alle gevolgen van dien als risico.
Bovendien zou ik dit hooi nooit gelijk gaan voeren. Moet eerst in de pak besterven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:34

Popstra schreef:
meen je dat nou??
Mij is altijd wijs gemaakt dat eerste snee niet geschikt is vanwege te rijk door het bemesten.
Wij oogsten hier nu zelf 2 jaar en ook nu weer werd mij gezegd het beter niet aan de paarden te voeren. Andere boer en andere omgeving dus denk niet dat dit helemaal een broodje aap is. Maar ik zie eerder terug het gras moet bloeien en het dan wel geschikt is. Dit gras bloeide niet. :o

Bij ons krijgen ze al 30 jaar de eerste snee hooi.De paarden passeren hier gezond ,ruim de 30 jaar.
Ik heb ook een loonwerker die voor ons hooit.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:36

Popstra schreef:
meen je dat nou??

Vermoedelijk komt het niet perse door de 'eerste snit' waardoor dit advies gegeven wordt, maar puur door het bemesten en het tijdstip van maaien. Bij een eerste snee onbemest maakt het weinig uit, mits het niet te vroeg in het seizoen gemaaid is. Dan zit er te weinig structuur in het hooi en paarden hebben juist structuur nodig. Laat gemaaid is een eerste (en soms ook enige) snee geen probleem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:09

Kan kloppen, er is hier laat bemest vanwege de late vorst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 19:14

liberia schreef:
Zijn de baaltjes ingeseald (verpakt in plastic)?

Wauw. Ik doe al jaren mijn best om bokt ervan te doordringen dat spul uit plastic niet geschikt is als ruwvoer voor paarden. Blijkbaar ben ik toch tekortgeschoten.

Qua eerste snee voeren: als soort en mate van bemesting, grassoorten, tijdstip van maaien en groeistadium van het gras in orde zijn vind ik het verder totaal oninteressant welke snee het is. Er zijn hele volkeren die maar 1 keer (kunnen) maaien. En die mooi, gezond, vezelig hooi maken. Doe mij dat hooi dan maar :j

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:37

Hooi wat eigenlijk net net net nog niet droog genoeg is om zo op te slaan zou ik wanneer er regen op komst is insealen. Wij zelf voeren dit gewoon aan de paarden. Het is niet van hooi te onderscheiden maar wel veilig op te slaan.

Eerste, tweede of volgende snede. Voor paarden die snel vervetten (makkelijk dik worden) zou ik geen eerste snee gebruiken. Of het moet de eerste snee zijn die pas in juli/augustus wordt gehooid. De groei is dan al uit het gras en het is strengelig. Maar tegenwoordig is de eerste snee vaak al in mei en dan is het gras absoluut niet stengelig. Zelf halen we vier tot vijf sneden per jaar van het land. De voedingswaarde van de vijfde snee is veel minder dan de eerste snee.