Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dioni schreef:De 6 weken laten liggen regel is ivm het afsterven en daarmee minder giftig worden van bepaalde planten die ertussen kunnen zitten.
Mizora schreef:Het gaat dan om het actieve fermentantieproces als ik het goed heb begrepen, samen met de eventuele gifstoffen uit onkruiden.
hetty007 schreef:Zover ik het weet moet hooi wat net geperst is sowieso 6 weken rusten/broeien voor je het mag geven. Als het te nat geperst is de kans wel groot op broei/brand, en het hooi word erg stoffig.
Mizora schreef:WillBokkers schreef:Hier wordt hooi 3 dagen gedroogd, langer is (met goed weer) hier echt niet nodig.
5 dagen, soms 6 met minder hard drogend weer (85% ds). Voordroog gaat hier met 3-4 dagen van het land (65-70% ds). Paardenkuil met 1-2 (50-55% ds).
Eileen_ schreef:Als het nog veel als gras ruikt/ voelt/ er uit ziet en het is zwaar, is het waarschijnlijk te vroeg/ te nat verpakt. Al helemaal als je vertelt dat het warm is van binnen...
tamary schreef:Koper schreef:Okee,, dank je wel. En wat zou dan koliek kunnen triggeren, gaat dat ook alleen om de suikers?
Te lekker en doorvreten is een deel van het probleem.
Dit hooi is net/net niet droog genoeg om los op te slaan of om te wikkelen, persen zal mis gaan en dat kan broei/brand betekenen. Als je genoeg ruimte hebt, alles losgooien en blijven schudden. Voer het afgepast en liefst in zoveel mogelijk voerbeurten per dag. Als je iets anders hebt wat je er naast/bij kan voeren wat niet zo rijk en super lekker is, zal dat ook een stuk schelen.
Caira schreef:Ik lees nu dat het al broeit, UIT je schuur ermee, nu. Want dit is echt gevaarlijk, dit gaat pols schimmelen dus aan paarden wil je het ook niet voeren
CoRiNa1983 schreef:Het dauwt nu nog wel is flink snachts dus je hebt zeker 5 tot 8 dagen volle zon en een beetje wind nodig om het goed droog te krijgen.
Eind juni of begin juli is de beste periode om te maaien voor hooi. Het gras moet in bloei staan, als het gras doorschiet en aren (zaadvorming) in komen kan er gemaaid worden. Gebruikelijk is om twee sneden per seizoen te oogsten, de eerste rond eind juni en de tweede in augustus.
Ook als je het in balen wil hebben moet het gelijkmatig droog zijn, is het niet droog genoeg zal het warm worden binnenin het pak en zal er hooibroei in ontstaan omdat het nog teveel vocht bevat en dat geeft kans op brand.
Na het persen van de baaltjes hooi dient ca. 6 tot 8 weken gewacht te worden, alvorens het hooi gevoerd kan worden. Het hooi moet afsterven, waarbij het laatste vocht uit het hooi gehaald wordt. Als het hooi gevoerd wordt tijdens het proces van dan kan een paard hier last van krijgen, bijvoorbeeld door koliekverschijnselen.
robert45 schreef:@willbokkers
Dat kan als er weinig gewas op ligt en het gras niet zwaar bemest is. Heb je er een dikke snede op zitten dan gaat het gewoon niet.
We hebben hier vorig jaar zon 1500 pak geperst in mei. Dit heeft zon 5 dagen gelegen. Toch werd de hele bult flink warm en hebben regelmatig de temperatuur gecheckt.
Citaat:Voor het proces van conservering dat in alle drie de bewaarvormen plaatsvind is tijd nodig, minstens 4 en liefst meer als 6 weken. Dat heeft alles te maken met het besterven van het gewas, de warmte die daarbij vrijkomt en de bacteriën die hun werk moeten kunnen doen. Als je dit proces te vroeg onderbreekt, bestaat de kans dat er allerlei "tussenprodukten" in je voer zitten, o.a. gisten die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid van dieren. Daarnaast loop je in die gevallen ook het risico dat de rest van je kuil of hooistapel last krijgt van deze onderbrekeing en dus kwalitatief vele malen minder uitpakt als dat je het met rust had gelaten.
[VSW] net geoogst hooi?Citaat:Hooi moet idd minstens 6 weken 'rusten', wil het de naam hooi krijgen.
Zuring blijft ook in gedroogde vorm giftig (oxaalzuur blijft in de plant).
Afhankelijk van het soort gras en de lengte én tijdstip van maaien (maand, week, ochtend/middag) zitten er suikers in het gras, waaronder fructaan. Fructaan is gevaarlijk mbt hoefbevangenheid.
Door de bewerking breken er plantencellen open, hierdoor komt suiker vrij: als er veel suiker in het gras zit merk je dat ook, gras wordt plakkerig en dat zie je doordat het aan de banden blijft kleven.
Dit suiker breekt tijdens het conserveren (uitdrogen) af; binnen 6 weken zijn er nog allerlei bacterien mee bezig, er zit ahw nog 'leven' in. Inderdaad is er eventueel nog kans op hooibroei (wordt ook veroorzaakt door die bacteriën wanneer er teveel vocht in het gras zit)
Voer je 'hooi' binnen die 6 weken (heet dan geen hooi maar 'gedroogd gras') dan kunnen de paarden er inderdaad last van krijgen (de 1 is gevoeliger dan de ander).
Na 6 weken heb je echt hooi en zit er geen 'leven' meer in; langzaam maar zeker (afhankelijk van de luchtvochtigheid) beginnen nu ook de eiwitten, mineralen, spore elementen het loodje te leggen... hooi verliest dus geleidelijk voederwaarde.
na 3 jaar is dit proces meestal gestopt en wat je dan overhoudt is........ droge stengels waar hoogst waarschijnlijk geen enkele voederwaarde meer in zit.
Popstra schreef:Wij hebben ook gehooid maar Ik weet niet beter dan dat de eerste snee niet voor paarden geschikt is. Dit is dus met de boer mee.
Staat je paard al dagelijks op de wei? Zo ja dan kan het voeren van het jonge hooi niet Zo een kwaad lijkt me.
Azmay schreef:Zou zeggen niet doen, maar heb nu zelf een baal gekregen die ik verdenk van net geperst zijn en ook ik zal moeten voeren. Ding is nat, stinkt en het gras is grof.
Zal een zuinige baal worden want ga mini porties geven met veel stro erbij denk ik
Mizora schreef:Azmay schreef:Zou zeggen niet doen, maar heb nu zelf een baal gekregen die ik verdenk van net geperst zijn en ook ik zal moeten voeren. Ding is nat, stinkt en het gras is grof.
Zal een zuinige baal worden want ga mini porties geven met veel stro erbij denk ik
Je kan eventueel er een gedroogd grasproduct naast voeren. Zoals Marstall Basis, Pavo DailyPlus, Hartog Compact Fiber of Compact gras, of eventueel timothee van timmerman ( http://www.drogerijtimmerman.nl/timmerm ... othee.html ) of metazoa ( timotexxx).
Dan kan je alsnog voldoende hoge kwaliteit spul voeren, maar blijft het ook betaalbaar.
Popstra schreef:Wij hebben ook gehooid maar Ik weet niet beter dan dat de eerste snee niet voor paarden geschikt is. Dit is dus met de boer mee.
Staat je paard al dagelijks op de wei? Zo ja dan kan het voeren van het jonge hooi niet Zo een kwaad lijkt me.
Caira schreef:Popstra schreef:Wij hebben ook gehooid maar Ik weet niet beter dan dat de eerste snee niet voor paarden geschikt is. Dit is dus met de boer mee.
Wij zijn loonwerker en zoiets hebben wij nog nooit gehoord.
Popstra schreef:meen je dat nou??
Mij is altijd wijs gemaakt dat eerste snee niet geschikt is vanwege te rijk door het bemesten.
Wij oogsten hier nu zelf 2 jaar en ook nu weer werd mij gezegd het beter niet aan de paarden te voeren. Andere boer en andere omgeving dus denk niet dat dit helemaal een broodje aap is. Maar ik zie eerder terug het gras moet bloeien en het dan wel geschikt is. Dit gras bloeide niet.
Popstra schreef:meen je dat nou??
Mij is altijd wijs gemaakt dat eerste snee niet geschikt is vanwege te rijk door het bemesten.
Wij oogsten hier nu zelf 2 jaar en ook nu weer werd mij gezegd het beter niet aan de paarden te voeren. Andere boer en andere omgeving dus denk niet dat dit helemaal een broodje aap is. Maar ik zie eerder terug het gras moet bloeien en het dan wel geschikt is. Dit gras bloeide niet.
liberia schreef:Zijn de baaltjes ingeseald (verpakt in plastic)?