'Extratje' jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Extratje' jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:53

Ja want een andere stalling voor twee paarden waarbij er één apart moet kunnen staan is ook zo makkelijk te vinden...

Ze valt iets in, is niet graatmager ofzo. Slowfeeder is omdat ze het anders versmeren, niet omdat het snel op is.

De Omnia ga ik even naar kijken, dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:53

Amy schreef:
Nou kunnen we ff aardig blijven?

Ik sleep zelf al met eigen hooi omdat op de stalling niet voldoende gevoerd word. Om ook nog eens mijn eigen hooi in het land te gooien zodat alle paarden daar vrolijk van kunnen eten gaat me te ver.

En heb gezegd met weinig gras. Weinig is niet niks geloof ik. Overdrijven is ook een vak.

Dan zou ik toch echt gaan voor een andere stal. 9 uur lang weinig tot niets te eten is echt niet goed.
Risico op zand(koliek) als gevolg van het bemachtigen van de laatste sprietjes/polletjes en weinig voedingswaarde in het gras dat er al bijna niet staat.
Kans op maagproblemen. En je jonge paard moet nog groeien ook. Geen wonder dat ie invalt.

Ik zou dat soort risico's met mijn jonge paard echt niet nemen.

Geef hem s nachts dan in ieder geval onbeperkt (dus niet in een slowfeeder).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:02

Waar een wil is, is een weg.
Er zal vast een stal zijn die wel past bij jou behoeftes. En die van je paard. En niet zoals nu, maar deels.
Zoals het bij mij op stal wordt geregeld, past voor wat nu bekend is best in joun plaatje. Maar het is soms wat verder zoeken..
Het lijkt mij wel de mooiste oplossing.

Zoals hierboven, zulke kwaaltjes kunnen dan ook nog erbij komen. En ook vooe je oudje lijkt het me niet prettig om zo weinig eten aangeboden te krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:05

Ik snap eigenlijk het probleem niet met het eten van overdag als ik eerlijk ben... er staat gras alleen niet veel dus ze kan lekker knabbelen, het is geen koe die energierijk gras moet hebben om melk te geven. Als je in de avond voldoende hooi kan geven zou ik niet van stal verhuizen, juist heerlijk dat je ergens staat waar ze nu ook hele dag het land op kunnen.

Het halfje brok in de ochtend is misschien wat weinig dus dat zou ik ophogen en kijken hoe ze het dan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:21

Hij eet met of zonder slowfeeder even veel dus dat maakt niet uit.

Mijn oudje krijgt overdag wel hooi uit net.

Verhuizen, lekker makkelijk. Er zijn hier nauwelijks stallen. Of ik moet ze 24/7 op stal houden. Nee dat is wat.

Ik snap het dus ook niet Charaz. Er staat weinig gras, weinig is iets anders als niks.

De andere paarden krijgen maar 2 of 3 plakjes van een klein baaltje gedurende de nacht. Die blijven wel op gewicht. En die staan ook op weinig gras. Dat is pas weinig, die 2/3 plakjes. Maar die blijven wel op gewicht. Terwijl mijne meer hooi krijgt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:32

Babootje schreef:
Muesli is geen volledig voer en een halve schep brok is te weinig om voldoende vitaminen en mineralen te voeren. Daar heb je minstens 1,5 kilo voor nodig. Als je dat niet wil voeren moet je kijken naar een goede vitaminebrok als aanvulling.
Van het hooi weet je nooit hoeveel voedingswaarde dit precies bevat, of je moet het met regelmaat laten testen.

Bietenpulp zou ik mee oppassen met zo'n jonkie waarbij het nog belangrijker is dat het voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om te groeien.
Bietenpulp bevat weinig voedingsstoffen zoals vitamine A en selenium en trekt de calcium/fosfor verhouding scheef, waardoor je weer meer fosforrijke producten moet toevoegen (zoals bijvoorbeeld granen). Die krijgt het paard sowieso nu al weinig.

Waarom is muslie geen volledig voer?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:37

Kwa slowfeeder: op de vorrige stalling waar Elano stond, stonden ze in de nacht op stal. Viel enorm in doordat ie overdag te weinig binnen kreeg (laag in rang, langzame eter en op den duur was het ruwvoer op het land op en hadden daarna pas weer eten op stal).
Alleen er was 1 probleem.. Meneer gooide al zijn hooi binnen 1 minuut door zijn stal en op den duur mestte en plaste hij er natuurlijk overheen. Groot deel kon weggegooid worden. Met gevolg dat hij nog meer inviel. Dus net gekocht met grote mazen en hele probleem was opgelost wat betreft verspilling. At alles op zonder problemen. Plukje meer en dat bleef liggen in de stal. Dus dat slowfeeder zomaar weggelaten moet worden vind ik onzin. Als ie de hele avond goed kan eten zonder te veel gedoe, is er weinig aan de hand.
Zou dus zorgen dat de paarden overdag meer hooi ter beschikking hebben of verhuizen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:08

Nimber schreef:
Waarom is muslie geen volledig voer?

Excuus wat te kort door de bocht begrijp ik.
De meeste mensen voeren Muesli naast brok. Dan is het een "aanvullend voer"
Muesli kan als volledig voer worden gevoerd, maar dan moet je je aan de hoeveelheden houden waarbij je paard ook voldoende vitaminen/mineralen binnen krijgt. De juiste verhoudingen staan op de zak.

Nu weet je niet wat ie binnenkrijgt omdat hij van beide te weinig krijgt (en mogelijk ook nog van verschillende merken voer). Vooral voor jonge paarden zou ik goed kijken naar de voedingsbehoefte. Tekorten in de periode van de ontwikkeling van hun beenderen en spieren in de groeiperiode kan vervelende gebreken leiden.
Pavo podo lac en podo grow is brok speciaal afgestemd op die periode, maar zo zijn er meer voersoorten die daar rekening mee houden.

Sommige muesli's zijn niet geschikt om als volledig voer te gebruiken. Dat staat dan ook op de zak (vaak al vermeld als "aanvullend voer").

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:24

Maar in wintergras zitten geen of nauwelijks voedingsstoffen, daar heeft je paard dus niets aan in de winter...

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:54

Wauw wat een reacties weer. Soms is verhuizen niet altijd even makkelijk. Of ze komen amper buiten, of je betaald onwijs veel geld, krijgen ze koeien kuil en op veel stallen staan ze zelfs snachts de hele nacht zonder ruwvoer (en mag je niet zelf bijvoeren). Ik sta nu op een stal waar je zelf je voer inkoopt + hooi + stro. Overdag mag je zelf bepalen hoe lang ze op de wei staan (met werkelijk 0 gras meer). Vaak is dat van 10 tot 4. Bijvoeren is echt niet mogelijk, omdat iedereen eigen ruwvoer koopt en dus wisselt tussen voordroog en hooi. Daarbij vind het meerendeel het niet erg dat ze zonder eten staan. Niet altijd gelijk oordelen, want soms is er gewoon geen andere keus. En er is tenslotte op iedere stal wel iets.

Goed dat je onbeperkt hooi voert, maar ik vind 2,5 kg krachtvoer best pittig voor een jonkie. Vitamine korrel en indd iets van seniores priores/pulp/luzerne/zemelen moet voldoende zijn. Neem aan dat ze goed ontwormt word en tanden zijn nagekeken. Eventueel even checken op zand in de darmen. Verharen en de regen kost nu ook veel energie voor de paarden. Nog een paar maandjes en dan weer lekker gras en trekt ze vast snel bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:00

Babootje, maar bij podo grow staat tot 3 jaar. Mijn paard is 3.

Dankjewel voor je reactie Kelly. Er is inderdaad op elke stal wel iets. Ik doe mijn best maar meer kan ik niet doen. Uiteraard zijn haar tanden na gekeken (begin november vorig jaar) en word ze regelmatig ontwormd als dat nodig is volgens mestonderzoek. Zand moet ik nog even naar kijken, mijn andere luste geen lijnzaad papje. Misschien mijn jonkie wel, en anders moet ze ook maar zo'n sand oil kuur.

Jij zou helemaal stoppen met de muesli en brok? En wat is dan beter, luzernebrok of gewoon zo losse Luzerne?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:10

ik zou niet stoppen met de brok of muesli, want daar zitten wel mineralen vitaminen in, dat zit niet in de luzerne(brok). Je zou ook de luzernebrok kunnen geven icm een vitaminekorrel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:14

Amy schreef:
Babootje, maar bij podo grow staat tot 3 jaar. Mijn paard is 3.

Vraag me niet waarom, maar ik had de indruk dat ie jonger was :D :D

Desalniettemin is het goed om te kijken naar voeding die past bij de ontwikkelingsfase van je paard.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -3-tm-8-jr

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:19

In muesli en brok zit veel zetmeel en suiker en dit moeten darmen allemaal verwerken. Ik voer zelf de vitamine korrel van jepaardgezondenfit maar ook vitalbix moet prima zijn. Zo voer je zeker alle vitamine en mineralen.
Daarnaast is het dus belangrijk dat je eiwitten/meer ruwvoer voert om wat aan te komen en om spieren te laten groeien. Eiwitten zit in luzerne (maar is scheef in de calcium/fosfor) dan zou je zemelen moeten bijvoeren. Brok of losse luzerne maakt niet veel uit (die van mij vind luzerne sowieso niet te eten haha). Ik voer zelf 200 gr pulp met 100 gr zemelen en mocht ze wat afvallen dan geef ik hier meer van. Die van mij heeft genoeg aan het hooi, vitamine korrel, pulp en zemelen.

Af en toe geef ik psyllium 100 gr 7 dagen lang tegen het zand. subli heeft ook nog een omega mix dacht ik. Daar hoor ik ook goede verhalen over om aan te komen. Zelf nooit gebruikt. Mocht ze met dit voer nog te weinig energie hebben, dan kan je altijd nog krachtvoer geven, maar vaak is dit helemaal niet nodig. In bietenpulp zit trouwens net zo veel energie als in haver.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:25

Ik heb altijd geleerd dat Krachtvoer voor de ,,bovenlijn,, is en ruwvoer voor onder...
Ik zou dus in dit geval meer Krachtvoer geven.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:35

Ik geef die van mij speedibeet, wel langer weken dan 10 minuten! Ik zat deze week al met een slokdarmverstopping. Heb contact gehad met pavo erover. Maar je kan het het beste een nacht laten staan met genoeg water!

Verder misschien in training proberen de spieren terug te krijgen?
Die van mij is ook aan de spierloze kant. Verder idd proberen om de stal meer ruwvoer te laten voeren :)

Afbeelding
Die van mij ziet er zo uit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:25

Ik gebruik het liefst pavo nature's best, en dan minimaal 0.5kg/100kg lichaamsgewicht na rustig omschakelen.

Zeker in de ochtend zou ik haar een ruime portie geven, want dan gaat ze dus langdurig op een kale weide. Dan kan ze een stuk teren op wat ze dan gegeten heeft. Samen met wat luzernebrok kom je dan best een eind.

Als ze zo'n 500-600kg hoort te wegen, zou ik haar 's ochtends 2kg nature's best geven (dat is 2.5 schep) met 0.5 schep (0.6kg) luzernebrok en 's avonds 0.8kg nature's best (dat is 1 schep) met 1.5 schep luzernebrok (1.8kg).

Grote kans dat ze daar al van gaat aan komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:08

Hoe mager is mager? 10% afvallen over een winter (zeg nov/dec tot mrt als het gras weer gaat groeien) mag, tot 20% zelfs, maar dat vindt ik zelf te gek worden. Ook hoort een jong paard in de winter niet te groeien. Skelet groeit 's zomers constant en dat geeft een groeiend trekken aan pezen en spieren. Winter is er voor om spieren en pezen de tijd te geven om aan die nieuwe lengte te wennen (spierspanning in rust weer op neutraal brengen) en microbeschadigingen in de pezen die daar bij horen te herstellen. Eind resultaat is een sterker en dus beter belastbaar paard.
Echter een tekort aan vitamines en mineralen wil je niet, die hebben veel meer functies dan enkel groei. De vraag is of je hoeveelheid brok die behoefte dekt, omdat een paard in de groei meer nodig heeft als dat een paard van 500-600kg eindgewicht (en daar mag je nu al voor voeren) dus meer nodig heeft dan advies op d e zak is. Die zal nl voor volwassen paard met x arbeid berekend zijn. Liever terug naar flink minder brok en een goede vit./min. korrel al dan niet samen met iets als grasbrok/bietenpulp als er rijker ruwvoer in moet om aan te komen. Ruwvoer is nl altijd je 1e keuze en vaak ook een stuk vergevingsgezinder als je er eigenlijk teveel van voert dan krachtvoer (= vaak veel zetmeel en paard maakt maar beperkt de nodige amylase aan in de dunne darm, rest komt dan in dikke darm en helpt de essentiele darmflora om zeep waar de echte vertering incl. groot deel vermogen om warm te blijven zit).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:22

Uhm Tamary een jong paard groeit niet in de winter? Dat klopt niet helemaal... wat wel klopt is dat jaarlingen op het land een geoeispurt krijgen, maar mijn paard is gewoon vorige winter en deze winter gegroeid.

TS, ondanks dat ik vind dat je af en toe best bot reageert op de reacties van bokkers die alleen maar proberen te helpen, kan ik je de volgende tips geven:

- Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit
-olierijk voer (je kan het ook als supplement geven over de brok)
-(geperste) lucerne
- ontsuikerde bietenbulp
- eiwitrijk voer (opfok/merriebrok)

Toch is ruwvoer het beste. Teveel hardvoer zorgt voor gisting en kan de kans op koliek vergroten.

Gebit is wel in orde? Drie jarigen wisselen hun gebit en kunnen daarom moeite hebben met kauwen.

Misschien is het slim om voor volgend jaar alvast aan het einde van het weideseizoen bij te gaan voeren zodat je paard vast een extra buffer op kan bouwen.

Mijn jaarling was aan het einde van het weideseizoen ook te zwaar, maar dit is mooi bijgetrokken en nu is ze fijn op gewicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:50

Ze is niet graatmager, maar heel iets afgevallen. Ik weet dat dit normaal is in de winter, maar wil toch graag zsm weer wat kg's erbij. Ik heb van voer weinig verstand verder, dit is wat de vorige eigenaar mij heeft aangeraden.

Op stal heeft ze onbeperkt goed ruwvoer. Hooi van goeie kwaliteit!

Gebit is oké, in november nog gecontroleerd. Ik heb haar pas sinds eind augustus.

Ik zal morgen even een foto posten hoe ze nu is.

Bedankt allemaal voor de nuttige en leerzame uitleg!

Mizora, wat is (liefst van Subli) een product wat het dichtst bij de natures best komt? Mijn oudje lust dit niet en ik wil als het even kan een beetje hetzelfde blijven voeren. Zij krijgt namelijk een halve schep muesli sochtends, het zou fijn zijn als zij het ook lust. En waarom natures best? Wat zit daar in wat belangrijk is? Niet aanvallend bedoeld maar dan weet ik waar ik op moet letten :)

Speedibeet zou ik wel willen maar vind ik best eng. Mijn oudje is best wel een Houdini dus dat idee vind ik niet fijn. Stel dat het net te weken staat en zij eet het op...

We gaan nu weer beginnen met trainen :)

En ik ga voor de zekerheid nog even kijken naar een vitaminebrok!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:19

Nature's Best (NB) is een schappelijk geconcentreerd krachtvoer, daardoor hoef je er geen bergen van te voeren om toch ruimschoots aan de vitaminen en mineralen te voldoen. Daarnaast bestaat het voor een groot deel uit vezelproducten (luzerne, timothee, hullen, wortel, etc.), maar vinden de meeste paarden het toch zeer smakelijk. Het zit relatief hoog in eiwit (VREP), veel ruwe celstof en laag in zetmeel en suiker.

Als je het door een subli-product zou moeten vervangen, kom je op ponybrok uit als ze het snel moeten eten (kort na het voeren al buiten gezet worden) of dieetmix als ze meer tijd hebben. Beide bevatten iets minder energie dan NB, minder vrep (8 en 15% minder), de ponybrok bevat meer suiker en de dieetmix bevat minder zetmeel (iets meer suiker, maar totaal toch minder). Ponybrok bevat 20% minder ruwe celstof, dieetmix 50% meer ruwe celstof. Dieetmix en ponybrok zijn qua vitaminen en mineralen ook geconcentreerder, daardoor hoef je er minder van te voeren voor de juiste dosering, maar kan je ze ook minder omhoog gooien i.v.m. overdoseren. Dat laatste is van belang omdat je het wilt inzetten om iets aan te komen.

De basisbrok bevat evenveel vrep als de ponybrok, maar is wel flink minder geconcentreerd qua vitaminen en mineralen, 5% meer ewpa (kcal) en 5% minder vezels dan de ponybrok. Ook bevat het nog meer suiker.

Subli omnia moet ik nog in mijn tabel zetten, maar is zeer mineraal- en vitamine-arm, maar ook laag in zetmeel en suiker. Ruwe celstof is zeer hoog, ruw eiwit is aan de lage kant, vrep is nog niet bekend. Seniores priores is vergelijkbaar, hoewel een stuk lagere ruwe celstof en moet minimaal 4 uur geweekt worden. Kan overigens ook goed voor jonge paarden ingezet worden. Alleen bij minder dan 1.2kg/100kg lichaamsgewicht moeten de vitaminen+mineralen gesupplementeerd worden, al dan niet door een gewoon krachtvoer.

(allen subli indien niet genoemd):
Basisbrok bevat 22% zetmeel+suiker
Ponybrok bevat 21.2% z+s
Dieetmix bevat 11.3% z+s
seniores priores bevat 13% z+s
omnia bevat 15.1% z+s
Pavo nature's best bevat 18.4% z+s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:43

Wauw mizora, dank voor je uitgebreide post, super!
Ik ga me er morgen even meer in verdiepen op de pc en kijken wat ik nu ga doen! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:51

Niet alles gelezen,sorry.
maar subli heeft ook lucerne he, misschien daar wat van bij voeren?

En ik lees weinig gras, denk je wel om eventueel zandinname dat je wel een kuurtje zandweg geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:34

Lucerne is onderweg en zandkuurtje ook!
Nog een beloofde foto. Vandaag genomen Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:47

Niemand een objectieve mening? :)