Voeradvies voor gespannen/schrikkerig paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Re: Voeradvies voor gespannen/schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 08:43

Mijn paard is 1,84 (kwpn) en krijg GEEN krachtvoer. enkel onbeperkt hooi en vitalbix. wel loopt hij de hele dag buiten en kan hij zelf bepalen binnen of buiten. (dan nog kan hij rillerig zijn :D )

krachtvoer en haver zou ik persoonlijk weg laten maar meer hooi geven en een miniraalbrok/meusli geven. het kost een groot paard die jong zijn meer moeite om wat dikker te blijven maar als ze eenmaal klaar zijn met groeien, en dat kan echt wel even duren (die van mij stopte toen hij pas 7 was) toen kwam er meer breedte in.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:13

Goed bezig ts... mijn paard ging dan weer enorm stuiteren van de Pianissimo... kan ook gebeuren.. gewoon een simpel basisbrokje werkt bij haar het best

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:13

Hier ook een paard wat snel spanning opbouwt. Wij voeren onbeperkt hooi maar het is geen grote hooieter en is snel wat ingevallen. Even zoek naar het juiste voer maar ik ben nu een eindje op weg.

Ik voer nu:
In de ochtend een bak van 5 liter Pavo daily plus (ruwvoermix) met 60ml lijnzaadolie.
Tussen de middag 450 gram vitalbix DC met een handje Pavo car for life voor het kauwen.
Einde middag vitalbix nutrimash slobber 340 gram met Paardendrogist Infocus.
In de avond nog een bak Pavo daily plus met 60ml lijnzaadolie.

Daarnaast krijgt hij nu elke dag een volle schep Pavo speedibeet, als ik het nat maak is het een volle emmer. Met een schepje vitamine E van Pharmahorse.
Ik meng er nu een halve schep marstall cornmuesli doorheen maar wil overstappen op pavo topsport omdat daar meer vet en eiwit inzit en en veel minder suiker en zetmeel.

Ik heb dus gezocht naar ruwvoervervangers. De pulp bevat veel calorieën waar hij mooi vol van wordt zonder overtollige suikers.

De daily plus is de enige ruwvoermix die hij lust.

Paardendrogist infocus is qua ingrediënten vergelijkbaar met Pavo nervcontrol alleen de gehaltes zijn wat hoger.

Vetten (olie) in het rantsoen leveren energie die langzaam vrijkomt. Je zou eens kunnen googlen op vetrijk rantsoen paard. Bovendien is het goed voor de vacht.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:41

Mijn spokenpaard kreeg ook pianissimo en wat extra magnesium,bloedonderzoek wees wat tekorten uit toen.Die werd er toch minder spooky van.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:24

Als je op zoek bent naar een magnesiumsuplement kan ik je de magnesium citraat van pharmahorse echt aanraden. 100% puur, geen suikers toegevoegd of andere vulmiddelen. Ook nog heel schappelijk geprijsd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:45

SuperZodiaX schreef:
Als je op zoek bent naar een magnesiumsuplement kan ik je de magnesium citraat van pharmahorse echt aanraden. 100% puur, geen suikers toegevoegd of andere vulmiddelen. Ook nog heel schappelijk geprijsd

Da's wel fijn spul idd en prijstechnisch niet onvriendelijk.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:51

Ik zou al die poespas wegzetten en het dier gewoon op twee keer per dag een schep basisbrok zetten, onbeperkt ruwvoer.

Het geld wat je uitspaart aan supplementen en dat soort sjit investeren in goede instructie die jou leert de spanning bij je paard af te laten vloeien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:55

danzzz schreef:
Ik zou al die poespas wegzetten en het dier gewoon op twee keer per dag een schep basisbrok zetten, onbeperkt ruwvoer.

Het geld wat je uitspaart aan supplementen en dat soort sjit investeren in goede instructie die jou leert de spanning bij je paard af te laten vloeien.

Ik geloof niet dat ik het veel met je eens ben geweest, maar hier eigenlijk wel.
Telkens denk ik bij dit soort topics. Simpel brokje er in, niet teveel.
Vrij naar buiten zodat de energie eruit is. En de rest is rijtechnisch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:04

Die van mij was een ramp, al met een handje Pavo / Havens e.d. per dag... die schrok serieus in de wei nog van haar eigen scheet := Of onderweg als er een brandnetel scheef stond al helemaal over de zeik aan de diarree naar huis willen vluchten weet je wel :roll:

Heb jaren allerlei zeer goed bekend staande en prijzige voedertjes, brokjes, poedertjes e.d. geprobeerd maar dè gezonde oplossing waren de VoerGezond brokjes. Zenuwenbok werd een veel gelijkmatiger energiek paardje +:)+

https://www.voergezond.nl/

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:23

SuperZodiaX schreef:

Magnesium is geen kalmeringsmiddel, en magnesium verhoogt het risico op koliek.

Om te beginnen, een tekort aan magnesium komt in Nederland zo goed als nooit voor. In het ruwvoer alleen zit er al meer dan genoeg magnesium om alle behoeftes te dekken. Dat er een tekort zou bestaan is een fabeltje, dat ontstaan is door een ordinaire rekenfout, en met name door de supplementenindustrie met veel enthousiame in stand wordt gehouden.

Een paard moet al écht ernstig ondervoed zijn om een magnesiumtekort te vertonen, maar zelfs dan wordt zo'n paard niet zenuwachtig of opgefokt. Integendeel, net omgekeerd, zo'n paard wordt lethargisch. Dat wil zeggen, het wordt sloom en suf, en heeft helemaal geen zin meer om ook maar iets te doen. In het laatste stadium krijgt een paard met magnesiumtekort onwillekeurige spiertrekkingen, spasmen, en soms zelfs toevallen, maar dat heeft met 'heet zijn' of nervositeit niets te maken.

Teveel magnesium in het voer is één van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van enterolieten. Enterolieten zijn darmstenen. Je kunt het vergelijken met nierstenen bij mensen. Magnesium verhoogt de pH in de dikke darm, maw de inhoud van de dikke darm wordt basisch. In een basische omgeving zal het magnesium (dat zich eerst nog in een waterachtige oplossing bevindt) kristaliseren. Op die manier wordt struviet (=magnesiumammoniumfosfaat) gevormd, en dat is het materiaal waaruit darmstenen worden opgebouwd.

Darmstenen veroorzaken koliek. In het begin gaat het om milde koliek, maar het is typisch dat de koliek regelmatig terugkeert. Naarmate de steen (of stenen, want er kunnen in de darm meer dan één steen gevormd worden) groter wordt, wordt ook de koliek ernstiger. Uiteindelijk raakt de darm volledig afgesnoerd, en zonder operatie wordt de koliek fataal.

Het is heel eenvoudig. Magnesium maakt je paard echt niet rustiger, en op termijn sta je er gegarandeerd mee in de kliniek.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:11

BigBen schreef:
Magnesium is geen kalmeringsmiddel

*\o/* Inderdaad.

Ik ben het niet helemaal eens dat iets te weinig magnesium nooit voorkomt, het ligt heel erg aan de grond waar je ruwvoer vandaan komt. Als je meer dan 2 kg brok geeft, heb je weinig kans op een tekort, alles zit daar in. Alleen als je een sober paard hebt, die geen krachtvoer krijgt, kan je een vitaminebrokje bijgeven die ontwikkelt is op een alleen-ruwvoer dieet.

Goed ruwvoer, minder krachtvoer. Voor paarden die mager blijven, kan je beter niet hoog suiker/zetmeel voeren. Ik gebruik liever bietenpulp, luzerne en olie om aan te komen (of een schep krachtvoer wat laag in suiker/zetmeel is). Veel vezels, eiwit en wat vet. Uiteraard ook zorgen dat tanden goed op orde zijn.

DreamGuide schreef:
Ze is met rijden niet het type paard die van spanning je probeert er af te bokken of aan de kletter gaat. Ze verstijfd meer, gaat terug naar stap, hoofd in de lucht (als een echte tuiger) en gaat dan met een soort flamingo pas langs hetgene wat ze eng vind. Als ze zo 'verstijfd' reageert ze alleen heel slecht op de beenhulpen. Verder staat ze keurig aan het been, kent ook de zijgangen dus dat is het probleem niet. Ik ben zelf ook absoluut geen stressfiguur, dus haar zenuwen neem ik niet over (of vice versa) ik probeer altijd gewoon door te rijden en te doen alsof ik gek ben. Ik vind het meer zielig voor haar, dat ze dus inderdaad die spanning steeds voelt. Ik begrijp dat dat ook voor een deel levenservaring is, maar als ik haar kan helpen wat te ontspannen mbv voerbeleid dan heb ik dat er graag voor over.

Mijn eerste paard was een tuiger, ik begrijp precies wat je bedoeld :) De enige manier om dit probleem op te lossen is om door training het gedrag van je paard beïnvloeden. Door technieken te leren die je paard helpen ontspannen. Meestal zijn gewone instructeurs daar helaas niet zo goed in. Zoek eens in de richting van Parelli, Tristan Tucker, Warwick Shiller. Zij werken allemaal met technieken die je paard aanleren om te ontspannen.

Ik heb de eerste tien jaar met die tuiger ook gewoon proberen door te rijden, in de hoop dat levenservaring de oplossing zou zijn. Dat helpt alleen als het gedrag niet al te extreem is. Bij mijn merrie heeft dat uiteindelijk nooit gewerkt. Door het probleem echt aan te pakken en gericht erop te trainen, heb ik het er helemaal uit gekregen. Je zal er wel altijd rekening mee moeten houden in je training.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:17

Ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt! Zoals je weet heeft mijn tuiger precies hetzelfde, doet ook niet raar, gaat er niet vandoor of bokken, maar al snorkend zijwaarts erlangs. Ook bij ons op stal Pavo Sportbrok, die van mij krijgt 2x per dag een halve schep en 's ochtends nog maiskuil. Ook precies wat sanne83 zet - toen ik haar kocht dacht ik ah die heeft nog niks gezien, dat gaat wel weer over als ze meer ziet. Alleen dat gaat het dus niet. Ze is altijd kijkerig, in iedere bak waar ik haar ooit heb gereden en buiten ook (wel weer superverkeersmak - het zijn vooraal de takken, hoopjes zand, tonnen langs de weg etc). Op stal is het er in de binnenbak nu uit, in de buitenbak al 2 jaar gezanik. Eerst met de achterkant, dit jaar met de zijkant. Er zit wel wat verbetering in.

Ik heb een tijdje magnesium geprobeerd (voerde ik bij met een beetje Pianissimo na het werk). maar hielp niet echt iets. Toen ik haar kocht kreeg ze alleen ruwvoer en wat meusli, toen had ze het ook al. Toen ze op stal kwam had ik een zak suikerarme meusli gekocht, ik weet nog dat ik huiverig was dat ze met sportbrok heel anders zou worden. In de eerste instantie mengde stal de meusli met de sportbrok, uiteindelijk merkte ik geen verschil in de kijkerigheid met / zonder meusli. Ze zit verder nu supergoed in haar vel en glanst als een spiegel.

Ik denk dat voer kan helpen, maar het niet oplost. Ik vind het ook niet zielig voor haar - ze moet leren dat het voor ons allebei beter is om anders met de spanning om te gaan en ik moet leren dit rijtechnisch op te lossen, wat ik súpermoelijk vind. Ik heb er eens een handig stalgenootje opgezet (ok, die had hem eigenlijk overgenomen omdat ik er helemaal klaar mee was en huilend van frustratie erop zat ongeveer omdat alwéér niet langs de lange zijde van de buitenbak kwamen) die het beter rijtechnisch op kon lossen en die kreeg haar irritant snel langs overal. Ik vind het ergens zelfs een beetje ongehoorzaam - ze gaat voor zichzelf denken, let niet op mij maar op die onzichtbare tijger en negeert mijn hulpen.

Ik ben wel heel benieuwd of deze wijzigingen iets gaan doen voor jullie, wil je dat nog laten weten? Veel succes in ieder geval!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:26

Ik had ook een rillerig paard (ondanks 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer)

Vitamine korrel was helaas niet helemaal de oplossing.

Nu krijgt hij als krachtvoer ponybrok (laag in suikers) en in moeilijke tijden een lepeltje kamillebloesem (kruidvat) over zijn voer dat werkt hier heel goed.