Vraag over onbeperkt hooi voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:51

Onbeperkt eten is niet onbeperkt gazongras eten, daar gaat het bij sommigen een beetje mis. Mensen kunnen bijvoorbeeld heel prima onbeperkt sla eten, maar onbeperkt vlees of boterhammen met hagelslag ga je wel dik van worden.
Dus ik voer 4 soorten hooi. Er ligt altijd overjarig hooi dus dat kunnen ze altijd eten. Ook liggen er altijd wilgentakken. Daarnaast krijgen ze 2 keer per dag wat ander hooi erbij. De ene dag krijgen ze 2 plakken onbemest weidehooi en 1 plak iets zoeter hooi. De andere dag krijgen ze 1 plak hooi wat ze echt heel lekker vinden (Italiaans raaigras, absoluut niet bedoeld om veel van te voeren maar echt als traktatie) en dan naast het overjarige hooi nog 2 dikke plakken graszaadhooi. Zo wissel ik het een beetje af.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 07:47

Rizette schreef:
Je veulens hebben als ze alleen hooi krijgen zeker onbeperkt hooi nodig. Het is moeilijk genoeg om ze tot de 2 jaar op gewicht te houden en voldoende voer er in te krijgen. Ze gaan gigantisch in de groei als het gaat zoals het moet en moeten dan zoveel eten als dat ze op kunnen. Ik vind het weinig wat ze krijgen samen.

En wat vind jij een normale hoeveelheid?

Ze krijgen overigens afentoe wortels en sowieso iedere dag hun vitamine korreltje bij. Maar dat is een kleine hoeveelheid natuurlijk en is puur voor de vitamine en mineralen..

Weinig lijkt het me echt niet. Het is 75 kilo per dag terwijl ze 3 van de zes veulens zijn, ook nog veulens van kleinere rassen. Dus die zijn wellicht 1.10 ofzo momenteel. Mogen ze veel eten omdat ze in de groei zijn dat begrijp ik goed maar het blijven kleine beestjes. Momenteel berekend eten ze dus in principe allemaal ruim 12 kilo hooi per paard.(als je puur kijkt naar hoeveel ik voer) Dat lijkt me niet weinig.

superpony

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:47

Wij mengen ook 2 soorten hooi. Maar wij hebben juist veel teveel gegeven en gebruiken nu minder hooi, dan toen we afgepast hooi gaven.