Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:08

De Omega 3-6-9 van Subli zet echt heel mooi aan! je kunt daar gerust mee starten hoor De hoeveelheid gwn rustig opbouwen! In zeewier zitten ook veel mineralen en amino zuren! Zelf geef ik een paar x per jaar zeg om de 3 mnd nog een extra vitamine pasta bij!

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:20

Krijgt ze hooi bijgevoerd op de wei? Het gras heeft in dit seizoen weinig voedingswaarde. En een grote bult hooi waar ze een paar uur mee doet is niet voldoende voor de hele nacht.

Er wordt een hoop in het paard gestopt, allemaal goed, maar je gaat haar pas voller krijgen op echt onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:33

Ik geef pulp gemengd met maïsvlokken en geplette gerst. Misschien eens proberen? De ene mag het wel liever als de andere.... en zoals hier wel meer wordt gezegd, echt onbeperkt hooi. Zelfs nu overdag want het gras bevat niet veel voedingsstoffen nu.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:38

Als je een keer in de buurt van den bosch bent: paarden meel. Verkopen ze bij de molen in Den Dungen. Dat is echt fijn spul, maar dat wordt daar gemaakt en hebben ze nergens anders.

En verder onbeperkt hooi. Uiteindelijk moet je ze toch dik krijgen met ruwvoer en niet met brok.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:47

Hier ook een nieuw paard wat wel wat bij mocht. Ik begon met luzerne, maar daar wordt ze megaheet van. Nu overgestapt op seniores priores erbij en dat aanvullen met twee bekertjes olie per dag. Olie worden ze niet heet van en zet wel aan.
Ik heb voor andere paarden ook heel erg goede ervaringen met Van Gorp lijnzaadmaisbrok en luzernebrok

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 08:49

Wat een reacties. :)

Nummie; Maïsbrok hebben we geprobeerd maar daar was ze te kieskeurig voor, rijstzemelen zet ik erbij! Is dat vergelijkbaar met soyaschroot?

Fennadev: dat is inderdaad een flinke verbetering! Pavo topsport is een dikmaker of gericht op intensieve training?

Lailapri; we zijn nu veel met haar training bezig met vwnw. Ik heb een keer in de week privéles en een keer in de week clubles.
Voor wat betreft pijn: de zadelmaker heeft ongeveer 3 weken geleden haar dressuur- en springzadel gecheckt en die liggen beiden goed. :) Ostheopaat is ongeveer 3 maand geleden voor het laatst geweest maar ook toen zat ze alleen vast in haar nek. Verder geen bijzonderheden.
Ze kwam niet als een bommetje bij de fokker weg. :) Ze was een bommetje toen ik erop stapte na een weekje vakantie. In principe zouden de maagzweren behandeld moeten zijn, ik heb een kuur van 6 weken Abler aangehouden en die is nu afgebouwd naar twee zakjes per dag. Gastro+ wordt 3 kg aangeraden als startbasis maar dat vond ik wat veel, zodoende de 2 kg.
Wat doen alle supplementen die je opnoemt? :)

Dat is ons inderdaad ook opgevallen, dat ze een stuk relaxter is geworden. Ze glanst ook als een spiegel, ondanks de wintervacht en ze is ook altijd in voor wat werk. Grote aandachtspunt is het onder de massa krijgen van de achterhand, maar als die spieren slapjes blijven is dat een werkpunt. Eventueel kan ik wel kijken of ik per PB een filmpje door kan sturen, als dat zicht geeft op training.

Ik zal eens aan de stalbaas navragen welk type brok ze voeren. :)
Luzerne voer ik van Pavo, de dailyplus. Ik ga me eens inlezen op de vitalproducten.
Blijft wel lastig, ik wil haar niet teveel wisselen van brok..
Training kan ik uiteraard wel terugzetten naar een half uurtje. :j

Bedankt voor het delen van de artikelen lailapri!
Ik merkte al dat gehakseld luzerne er niet fijn in gaat. Dat laat ze liggen, ik heb één keer een merkloos pak gehaald maar dat liet ze liggen, zeker de grove stengels.

Merriebrok ga ik ook eens voorleggen aan de stalbaas Jester, dankjewel!

Omega 369 zal ik dan binnenkort maar eens gaan mengen door haar luzerne! :j

Wijslander, ze is nu 6 weken bezig met de zakjes van Abler, ik zit nu nog op twee zakjes per dag.
Haar gedrag is al een stuk minder extreem geworden dan daarvoor.
Ik denk dat ik dan in januari de dierenarts maar eens ga vragen voor een maagscopie. Ik kan haar in principe een paar maanden stilzetten met een kuur, maar dan wil ik wel uitgesloten hebben dat het daadwerkelijk maagzweren zijn die haar nekken.

Bedankt voor je reactie dresjoepie! Ik hoop dat die omega 369 gaat helpen! :))

Niksie; ze krijgt geen hooi bijgevoerd op de wei. Dat ga ik eens voorleggen, wat is wel afdoende voor de nacht?

Lunamoon; wat voor pulp? Bietenpulp?

Loulou: ik kan wel een keer naar Den Bosch rijden, dat is geen probleem. :) Zetten ze daarvan aan? En hoeveel voer je dan?

Hooi ga ik overleggen met de stalbaas. :)

Olie ga ik nog ophogen! Dankjewel SuperZodiaX!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:50

Misschien heel stom gezegd maar al eens laten testen op bloedworm? Dat zie je niet terug in de mest.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 08:55

Dat niet! Maar een mestonderzoek staat op het lijstje. :) Ik zal eens kijken of ik die een dezer dagen kan bestellen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:06

Even betreffende de maagzweren. Je merkt duidelijk verschil met de kuur en met de Gastro+ dus ga er maar vanuit dat ze maagzweren heeft. Betekend echter niet dat alle problemen daar vandaan komen maar het is in ieder geval een onderdeel van de puzzel. Een maagscopie raadde mijn DA echt af. Je paard moet dan vasten en de scopie zelf irriteert ook nog eens de maag. Dus in het ergste geval houdt je paard er juist maagzweren aan over.

Matige beweging is wel belangrijk maar dit nooit op een lege maag. Ook krachtvoer nooit op een lege maag voeren. Dus altijd eerst hooi/voordroog en dan pas krachtvoer, het liefst gemengd met iets wat speekselaanmaak bevorderd (zoals luzerne). Ook voordat je gaat rijden, zorg ervoor dat je paard een gevulde maag heeft.

Hoe lang staat je paard nu buiten? Is daar echt nog iets te eten of is het gras nu wel op? Krijgt ze 's ochtends hooi voordat ze naar buiten gaat? Ik geef zelf voor de nacht een extra hooinet (zo'n grote) zodat ik zeker weet dat m'n paard de hele nacht te eten heeft. Is er buiten niks meer te knabbelen dan moet hij na 4uurtjes weer naar binnen anders krijgt hij toch weer last van zijn maag. Het heel secuur zijn in hooi voor krachtvoer/hooi voor beweging/niet te veel uren zonder eten naast de kuur heeft hier echt veel geholpen. Misschien kan je hier nog iets in verbeteren qua stalmanagement?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:07

Mestonderzoek heeft nu geen zin, wormen zitten ingekapseld in de winter.

Aangezien je verbetering ziet op de Abler kun je er donder op zeggen dat ze maagzweren heeft. Anders zou ze niet reageren op de medicatie. Een scopie geeft uitsluitsel maar ook veel narigheid (paard moet vasten). Langer doorbehandelen met de volle dosering voor haar gewicht kan geen kwaad tot ze er echt beter uit begint te zien en niet terugvalt in gedrag als ze eens een handje brok krijgt.

Persoonlijk zou ik nu nog erg voorzichtig zijn met brok en toevoegen van allerlei zaken, terug naar de basis (ruwvoer) en onderzoeken of 5 keer per week rijden noodzakelijk is, sporten met maagpijn is érg pijnlijk. Kun je het rijden misschien vervangen door een half uurtje longeren of werken aan de hand?

Je kunt het herstel beter één keer grondig aanpakken dan blijven kwakkelen op halve kracht.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 13-12-17 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:08

Ja ik heb er ook zo een gehad die niet dik te krijgen was. Die voerde ik in de winter altijd paardenmeel om op gewicht te blijven. Ik begon met 1 schep en bouwde dat uit naar 2 /2,5 schep per dag
Toen hij eenmaal op gewicht was gaf ik geloof ik nog maar een halve tot 1 schep.
Aanlengen met warm water en dan kan je het na een uurtje ongeveer voeren. (Kan ook met koud maar dat duurt iets langer)

Dierenarts hier uit de buurt raadde het ook altijd aan om aan te sterken na een operatie.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:18

dresjoepie schreef:
De Omega 3-6-9 van Subli zet echt heel mooi aan! je kunt daar gerust mee starten hoor De hoeveelheid gwn rustig opbouwen! In zeewier zitten ook veel mineralen en amino zuren! Zelf geef ik een paar x per jaar zeg om de 3 mnd nog een extra vitamine pasta bij!

hier hetzelfde. Had een 2,5 jarige merrie die ik gewoon niet vol kreeg en met het keuringsseizoen in aantocht had ik ook hoofdbrekers. alles geprobeerd maar dit deed het 'm.
http://www.subli.nl/omega-369-mix/

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:31

Ooit overna gedacht om een bloedonderzoek te doen? Paard van mijn vriendin werd ook wat mager en kwam niet aan, ook niet in bespierng ondsnks ruim voldoende voeren. Alleen op de schouders leek het paard normaal gewicht, op de rug, de lendenen en billen waren schraal. Uit bloedonderzoek kwam dat het paard zijn eigen spieren aan het verteren was. Onder andere door een Selenium en vitamine E tekort.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:32

Hij heeft echt meer energie tijdens trainingen met topsport en loopt ook lekkerder en soepeler. Hij krijgt het ook op rustdagen en dat in combinatie met een betere kwaliteit hooi heeft hem echt wel doen aanzetten. Je moet ze de eiwitten die nodig zijn voor spieropbouw namelijk wel voeren. Luzerne/esparcette alleen deed t m niet voor hem.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:40

Lastig probleem TS, ik heb er ook zo eentje. Die van mij zal waarschijnlijk nooit dik worden, maar dit jaar voor het eerst geen terugval in het najaar.
Mijn merrie krijgt een kilo bietenpulp (droog, dus geweekt is het meer) met zemelen en 1kg equifyt fetura (vroeger luzerne, maar daar kreeg ze vervelende plekjes van). Verder geef ik Marstall vitaminebrok en onbeperkt hooi.
Misschien is pulp het proberen waard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:46

Als ze overdag nog op de wei staat en niet bijgevoerd word zit daar wel al wat denk ik.
Gras is momenteel meer buikvulling dan dat er echt de benodigde vitamines en eiwtten etc zit.
Bijvoeren op de we kan al een begin zijn.

Verder heb ik ook een die gastro krijgt en viel me daarbij ook op dat ze dan wat in gewicht terug ging lopen.
Die staat nu op een lagere hoeveelheid en ik heb daar subli atleet voor gehaald.
Mooi hoog in eiwitten, ik dacht .hoger dan esparcette en lucerne
ik zie duidelijk verschil
Ik geef daar ongeveer 300 gram per dag van bij

Kijk anders even op de site voervergelijk, kun je zelf voedingsmiddelen naast elkaar zetten en kijken wat voor jouw dier het beste is :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:52

Ik vond nog een interessant stukje tekst:
Citaat:
De vertering van zetmeel en cellulose is maar tot op beperkte hoogte compatibel. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen ("zie je wel, zonder krachtvoer valt hij af") mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer,afhankelijk geworden van het krachtvoer...

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:59

Ik heb goede ervaring met merrie brok. Mijn ruin wilde ook niet aankomen en reageerd heel sterk op dingen waar water toegevoegd moet worden. Maar dit werkt top. Geef nu sinds augustus ong een halve tot driekwart schep per dag en hij ziet er met de week beter uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:03

Daphneeeej schreef:
Ooit overna gedacht om een bloedonderzoek te doen? Paard van mijn vriendin werd ook wat mager en kwam niet aan, ook niet in bespierng ondsnks ruim voldoende voeren. Alleen op de schouders leek het paard normaal gewicht, op de rug, de lendenen en billen waren schraal. Uit bloedonderzoek kwam dat het paard zijn eigen spieren aan het verteren was. Onder andere door een Selenium en vitamine E tekort.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht.

Ergens gaat er iets niet goed in het lijf en wellicht zijn er meerdere oorzaken dan een maagzweer.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:08

Ik mis volgens mij hoe oud ze is? Kan zijn dat ik daar overheen gelezen heb.

Want ook dat doet veel voor het gewicht voor je paard. Net als de training. Jonge paarden met weinig bespiering, moet je héél gedoseerd trainen. Ik snap je punt wel: als ik intensief/veel train, komen de spieren er op, maar helaas werkt het zo lang niet altijd. Op het moment dat je te veel traint voor wat het paard zijn lichaam aankan, stimuleer je juist niét de spieropbouw. Daar kun je nog zo veel supplementen ingooien, maar dat gaat niet veel zoden aan de dijk zetten. Je paard verbruikt al veel energie met zichzelf warm houden, stressen (want ja, merrie) en waarschijnlijk ook groeien, en ook nog eens intensief trainen, dus blijft er weinig over voor de spieren. De oplossing is dan niet nog meer voer erin doen, maar juist je training wat minderen. Je zult zien dat dat de spieren, hoe vreemd ook, echt goed doet :).

Daarnaast kan ik je merriebrok met een extra vetbron (omega 3-6-9 bijvoorbeeld) aanraden, maar eigenlijk vind ik dat je paard goed op gewicht is, alleen arm bespierd. De oplossing zit hem dus in je training :).

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:09

Oei, ik snap je zorgen. Dat lijkt een compleet ander paard in vergelijking met mei...

Wat me niet duidelijk is: je zegt onbeperkt hooi, maar dat geldt niet voor de tijd dat ze op de weide loopt geloof ik?

Daar zit dan wel een verbeterpunt in dat geval. Want alleen in de avond en nacht hooi is echt te weinig. Gras doet niks nu. En goed, veel hooi is vele malen belangrijker dan krachtvoer. Bloedonderzoek zou ik ook zeker even doen.

Los daarvan, mijn vorige paard was ook zo’n typje qua model en karakter. Toen ze ouder werd (16+) was gewicht écht een issue. Bij mij heeft een kuur Lifeforce Elite erg geholpen. Binnen twee weken zelfs al. Niet alleen qua gewicht, maar ook qua kleur. Want ook de kleur en glans van jouw paard vind ik niet positief veranderd.

Even ter illustratie. Mijn jonge Gelderse had op de twee vorige stallen moeite om op gewicht te blijven. Puur omdat ze te weinig hooi kreeg. Daardoor ook minder strak en dikker in het haar. Nu staat ze fantastisch. Veel hooi, goed gewicht, zomer(!)vacht in de winter en mooie rooie diepe kleur. Hooi doet zoveel!

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:46

Ze mag wel driekwart tot een hele baal hooi van 20kg per 24u hebben.

Wellicht kun je een XL hooinet ophangen op stal voor de nacht en op de wei een hooibak plaatsen. Staat ze op stro? Dan is er ook altijd wat te knabbelen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:51

upendo schreef:
Dat niet! Maar een mestonderzoek staat op het lijstje. :) Ik zal eens kijken of ik die een dezer dagen kan bestellen!

Bloedwormen hoef je niet in de mest te zien....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 01:27

Niet zelf gaan lopen prutsen,
maar vraag een goed voedingsconsult.

ik kan de blauwe hengst echt aanraden.
voor ieder paard een op het paard afgestemd consult!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:28

Meer hooi vragen.... ze krijgen daar smorgens sowieso al niets begreep ik.
Dan zijn maagzweren niet verwonderlijk...
Hoop dat ze snel opknapt..