Dunne, oudere pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:43

funnyhorses schreef:
Hoe check je op zand?

De dierenarts heeft mest meegenomen :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:45

deess schreef:
Warmere deken op nog zou ik doen , en zowel merriebrok als 18 plus als seniores priores geven , en wat meer blijkbaar want hij doet het er niet goed op nog. Wel blijven bewegen met hem ook. Fijn dat zn tanden goed gedaan zijn en geen wormen toch ook neem ik aan ?

Hij had geen wormen inderdaad, hij staat nu onder een 200 grams deken en ik wandel regelmatig met hem. Zo’n halfuurtje 2-3 x per week. Hij kan alle dagen ook zelf naar buiten en binnen dus hij is nog wel soepel en wil ook nog wel een drafje doen als ik hem roep :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:36

liespower94 schreef:
funnyhorses schreef:
Hoe check je op zand?

De dierenarts heeft mest meegenomen :)

Nou niet om tegen jou dierenarts in te gaan maar test het eens zelf een paar dagen achterelkaar.
Doe wat ballen mest in een witte emmer met water, roer de mest tot een soepje en laat het een half uurtje ongeveer staan.
Dan heel rustig afgieten en tussendoor wat water toevoegen en verder voorzichtig afgieten.
Je ziet dan zand achterblijven.
Meer dan een halve theelepel is al teveel.

De rede waarom ik dit zo aankaart is omdat ik zelf een fjord van 28j heb.
Op gegeven moment werd ze steeds schraler en haar eetlust werd steeds minder terwijl het altijd een vreetmachine was.

Ik dacht dus oei dat is vast coushing! Maar behalve het schraal worden en verminderde eetlust waren er verder geen symptomen.
Omdat ik voorheen wel eens zand testte dmv een plastic handschoen zag ik eigenlijk nooit zand.

Tot ik dus de test deed met die emmer! Er kwam serieus een eetlepel zand tevoorschijn! Daar schrok ik toch wel van.
Ze krijgt haar eten ook in dr box en hooi keurig in slowfeeders maar toch zand en flink ook.
Zand krijgen ze ook binnen via hooi.

Bij haar werd de mest trouwens wat harder ipv zachter.
Nu ze flink ontzand is (en er is me wat afgekomen hoor) is haar eetlust weer top, is het schrale met zichtbare ribjes weg en haar mest weer zoals het hoort.

Doe ermee wat je wil ik wou je dit toch even voor je pony meegeven.
Zand is een sluipmoordenaar als je niet oplet.

superpony

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:38

Wel of geen zand in de mest vind ik persoonlijk niet voldoende bewijs voor zand in de darmen. Als het eruit komt, zit er wat in, maar komt er dus ook uit. Als er niks uitkomt, wil het niet zeggen dat het er niet in zit en gewoon niet mee naar buiten komt. Heel vezelrijk eten zorgt er ook voor dat veel zand wordt meegenomen naar buiten bijv.

Je hoort altijd goede dingen over de sp, maar ik vind hem op papier niet zo mooi. Wij hebben er 1 van 18jr, 2 van 19 en 1 van 24. Die staan 24/7 buiten met hooi. Zij krijgen in de winter bietenpulp en wiesencobs. Behalve de 18jarige staan ze zonder dekens en zien er goed uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:25

Superpony, wat vind je niet "mooi" aan de sp ? Er zouden wat meer eiwitten en vit /min in mogen misschien ?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:30

Ik zou hem ook een lijnzaadolie bij gaan voeren. Worden ze ook dikker van.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:24

superpony schreef:
Wel of geen zand in de mest vind ik persoonlijk niet voldoende bewijs voor zand in de darmen. Als het eruit komt, zit er wat in, maar komt er dus ook uit. Als er niks uitkomt, wil het niet zeggen dat het er niet in zit en gewoon niet mee naar buiten komt. Heel vezelrijk eten zorgt er ook voor dat veel zand wordt meegenomen naar buiten bijv.

Je hoort altijd goede dingen over de sp, maar ik vind hem op papier niet zo mooi. Wij hebben er 1 van 18jr, 2 van 19 en 1 van 24. Die staan 24/7 buiten met hooi. Zij krijgen in de winter bietenpulp en wiesencobs. Behalve de 18jarige staan ze zonder dekens en zien er goed uit.

Hij kan niet teveel suiker hebben met zijn gevoeligheid voor Hb. Ik ben net als Maris wel benieuwd wat je er niet mooi aan vindt.

De pony vindt het super smakelijk en is al een paar daagjes dit lekker aan het eten!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:24

tanjaatjuhh schreef:
Ik zou hem ook een lijnzaadolie bij gaan voeren. Worden ze ook dikker van.

Hoezo? Ik heb ze altijd alleen maar aan de diarree van die olie, hij krijgt soms een scheutje olie over het voer maar hier wordt hij echt niet dikker van :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:43

Hij krijgt met een kg merriebrok een stevige bult zetmeel en suiker binnen. Die twee moet je bij elkaar optellen. Bij een IR-paard mag dat niet meer zijn dan 0.3g/kg paard/maaltijd. In zijn geval dus 45g. Subli merriebrok bevat 29% zetmeel en 7% suiker. Dat betekent dat hij alleen al via het suiker zowat aan deze hoeveelheid zit (35g), en het zetmeel zit op 145g. Samen krijgt hij meer dan 1g/kg paard/maaltijd binnen, wat over het algemeen als veilige marge wordt gezien voor de meeste paarden voordat er te veel doorstroomt naar de blinde darm, waar het opnameproblemen veroorzaakt.

Seniores priores bevat 8% zetmeel en 5% suiker, waarbij de snelheid waarmee het door het spijsverteringsstelsel gaat ook nog vertraagd wordt door de grote hoeveelheid vezels. Maar nu kom je op 130g Z+S per maaltijd uit. Dat is op de grens, omdat hij eigenlijk meer hoort te wegen.

Olie is een hele geconcentreerde energie-eenheid, zonder dat het het spijsverteringsstelsel belast. Normaal raad ik aan om met 30-35ml te starten per maaltijd, maar dat is voor een paard van minimaal 500kg. In jouw geval zou je dus moeten starten met 8ml, hoogstens 10ml. Anders ben je al snel aan het overdoseren en krijg je dus diarree. En dan elke 4 dagen met 10ml opbouwen totdat je op 60ml per maaltijd zit (120ml per dag).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 00:33

Misschien is het verandert, maar voorheen vond ik de ingredienten niet geweldig. Je komt wel aan de benodigde voeding misschien, maar er zat nogal wat ''afval'' in. Nu lees ik nog wel soja en de granen waar je voor en tegenstanders van hebt. Verder doen veel paarden het er goed op, dus als je niks anders hebt, gewoon voeren.

Onze shet moest het eten na verwijderen van de tanden, dus ik had het gehaald in 2015 en die at het bijna niet. Maar dat was ook omdat hij apart stond en zelf vond dat hij hooi en gras kon eten.

Olie zou ik alleen doen als je paard het nodig heeft. Mensen zijn allemaal bezig met gezonde voeding en gaan dan best grote hoeveelheden olie geven wat een paard normaliter ook niet zou kiezen zelf. Daarbij kan het best een belasting zijn van bijv de lever, dus je moet wel weten of je paard verder gezond is en het goed kan verbruiken.

Wij hebben ook oudjes en kiezen voor bietenpulp en wiesencobs met nu de Force, naast onbeperkt hooi. Dat doen we alleen in de winter altijd zo als extra.