Seniores priores, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:14

Ik voer het sinds een paar maand ook. Probeer om het wel minstens 4 uur te weken. Op het moment krijgt hij het savonds meestal rond half 6, dus dan zorg ik dat ik om 1 uur/half 2 op stal ben, en dan maak ik het direct, met koud water. Voordat ik dan weer naar huis ga, maak ik het ook voor de volgende ochtend. Staat dan dus de hele avond/nacht in een open emmer, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:15

Ik zet het vaak 's ochtends klaar voor ' avonds. In de zomer, als het warm is, is dit vaak te lang en gaat het gisten. Dan neem ik het mee baar mijn werk en doe ik er 's middags water bij en zet ik het in mijn auto, zodat het minimaal 4 uur kan weken.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:19

Ik maak het ook sochtends voor savonds. Als ze naar buiten gaan maak ik het voor als ze weer op stal komen.
Voor zo ver ik heb begrepen maakt koud of warm bij deze niet uit. Er word zowiezo 4u laten weken aangeraden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:31

Ik zou het met vorst niet op de grond of dicht bij een buitenmuur zetten. Dan zal get toch niet heel snel bevriezen lijkt mij? Tenzij je een hele open stal hebt. Dan misschien even een handdoek er omheen leggen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:43

Ik ben misschien niet het beste voorbeeld, maar ik maak het met heet water uit de kraan (gemengd met lucerne, slobber mash en olie) en voer het al na ongeveer een half uur. Het is dan nog behoorlijk warm, maar eenmaal afgekoeld of zonder slobber blieft madam het niet. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:48

Gambler21 schreef:
Voor de staleigenaresse zou het eigenlijk handiger zijn om sochtends de slobber te geven, dan zou ik het smiddags rond 5 uur moeten aan maken voor de volgende ochtend 9 uur. Of avonds laat thuis aanmaken en dan sochtends voor het werk het naar stal brengen. Kan het trouwens bevriezen als je het snachts in de week laat staan?

als je zelf dagelijks op stal komt zou ik het gewoon maken als je er bent en smoegens laten voederen.
als je maar om de 2 dagen komt kun je twee setjes maken. eentje die je al aanmaakt om de dag erop te geven. en een emmertje droog met een emmertje afgepaste hoeveelheid water ernaast. de dag erop kan staleigenaresse gewoon het water bij de brok kippen om de dag er nog eens op te voeren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:19

Minimaal 6 uur weken? pff das lang.Ik gebruik de Senioren Slobber van Masters, die is met koud water binnen een half uurtje helemaal goed. Ik doe op 1 maatbeker slobber brokjes, 2 maatbekers water,ff roeren,ff laten staan en klaar is het.Voor de smaak gooi ik er een beetje muesly bij. Super goede slobber en snel klaar.
Laatst bijgewerkt door gohya op 05-11-17 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:38

Ik maaakte het altijd dag van tevoren aan. Met koud water.
Liet de emmer op de keuken staan omdat er vaak 3 - 4 keer nog water bij moest voordat het genoeg geweekt was.
Dan ging het volgende dag mee naar stal en maakte ik bij thuiskomst weer nieuwe aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:44

Gambler21 schreef:
Voor de staleigenaresse zou het eigenlijk handiger zijn om sochtends de slobber te geven, dan zou ik het smiddags rond 5 uur moeten aan maken voor de volgende ochtend 9 uur. Of avonds laat thuis aanmaken en dan sochtends voor het werk het naar stal brengen. Kan het trouwens bevriezen als je het snachts in de week laat staan?

's Middags 5 uur maken en 9 uur s ochtends geven kan prima hoor! Zeker in de winter :j In de zomer wordt het wat sneller zuur met warm weer, maar in de winter kan je het een stuk langer laten staan.

Hier is het eigenlijk nooit bevroren. Het staat hier binnen, maar wel vlak naast de buitendeur overigens. Waar wilde je het neerzetten?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:45

gohya schreef:
Minimaal 6 uur weken? pff das lang.Ik gebruik de Senioren Slobber van masters,ie is met koud water binnen een half uurtje helemaal goed. Ik doe op 1 schep slobber brokjes, 2 bekers water,ff roeren,ff laten staan en klaar is het.Voor de smaak gooi ik er een beetje muesly bij. Super goede slobber en snel klaar.

Maar dat is geen ruwvoer vervanger, en dat is de SP wel.

Ik maak het op 2 manieren klaar: voor mijn eigen merrie zet ik het de avond ervoor klaar en dat voer ik dan de volgende ochtend buiten in de paddock. Dan zet ik weer nieuw klaar voor de avond. Voor haar doe ik het met koud water, want dan hoef ik niet met de zware kuipen te sjouwen.

Voor het paard waar ik 1x per week ga voeren maak ik het klaar met gekookt water en dan 6 uur van te voren. Zo wil de eigenaresse het graag.

gohya

Re: Seniores priores, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:46

@Anoeska27 jawel,er zit ook ruwvoer in,is zeker een vervanger hiervan.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:53

gohya schreef:
@Anoeska27 jawel,er zit ook ruwvoer in,is zeker een vervanger hiervan.

Klopt de masters senioren kan je gebruiken ipv seniores priores. 1 van mijn paarden krijgt uitslag van sp en de ander lust het niet dus ben heel blij met de masters!

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:00

Na 2,5/3 uur is het ook wel uitgezet hoor.
Heb het een keer getimed, omdat ik wel benieuwd was :')
Als ik weinig tijd heb en het snel moet voeren doe ik er kokend water op, dan zet het binnen no time uit. Dan nog een beetje koud er door om het af te laten koelen. Dan durf ik het wel met een halfuurtje te geven. Vind het zelf fijn als het niet de hele nacht staat, vindt dat het snel zurig wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:16

Als je er gekookt water uit de waterkoker op doet, is het binnen een half uur goed is mijn ervaring.
Ik zet het meestal klaar als ik op stal kom en geef het als ik weg ga.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:17

Ts , je kan zelf gewoon heel gemakkelijk controleren of de slobber goed is. Gewoon met je handen voelen of de harde ( pulp)brokjes al helemaal zacht/opgelost zijn. Zo lang er nog harde pulp te voelen is in de sp, is de sp nog niet helemaal goed.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:31

Ik maak het vaak de avond van tevoren, neem een schep mee in een afgesloten bak en gooi er thuis water bij. Laat het dan 's nachts weken en neem het dan weer mee naar stal om het te voeren. Dan weet ik zeker dat het goed geweekt is, wat de meesten doen zoals met warm water weken en dan na een half uur geven durf ik echt niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:41

gohya schreef:
Minimaal 6 uur weken? pff das lang.Ik gebruik de Senioren Slobber van Masters, die is met koud water binnen een half uurtje helemaal goed. Ik doe op 1 maatbeker slobber brokjes, 2 maatbekers water,ff roeren,ff laten staan en klaar is het.Voor de smaak gooi ik er een beetje muesly bij. Super goede slobber en snel klaar.

Helaas is dat niet overal verkrijgbaar.
Heeft dit voer ook een basis van bietenpulp dan?

S'winters kan het bevriezen ja...dat heb ik wel meegemaakt. Dan gooi ik er gewoon heet water over heen...ff wachten...en klaar.

Wat ik ook wel eens doe is iets minder koud water en dan de volgende dag nog een beetje heet water erover. Zeker in de winter. Dan is het nog niet helemaal klaar maar met een beetje heet water erbij is het weer ontdooid en klaar. Neem ik wel gelijk de aanbevolen hoeveelheid water en het bevriest dan moet er nog meer water bij en word het zo'n vieze slappe vloeibare zooi. (en dan zit alles onder :( :D )

Niet te moeilijk doen. Ik voer al zeker een jaar of 5 a 6 en heb er nooit problemen mee gehad.
En idd wat andere ook zeggen ff voelen of er nog harde stukjes inzitten.
Naarmate je het langer voert zie je vanzelf wanneer het goed is.

Ik heb meer ellende gezien met gewone brokken (slokdarmverstoppingen).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:07

Masters seniorenbrok heeft idd ook pulp als basis. Net zoals ook het voer van aveve ( soup ) en nog een ander voer. Gelukkig dus meer keuze dan alleen sp als je paard geen hooi kan eten of aan moet komen op basis van vezels.
Masters seniorenbrok is idd veel sneller goed als sp.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 13:18

Dank je wel allemaal voor de reacties!

Ik maak me waarschijnlijk te druk erover en moet dat ook proberen los te laten.

Ik ga het tussen 17.00 en 19.00 klaarmaken met koud water voor sochtends 09.00 en middags om 12.00 klaarmaken met koud water voor savonds tussen 17.00 en 19.00 te voeren. Net voor het voeren gaat er wat grasmix en muesli door en als het nodig is nog wat water.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:14

Gambler21 schreef:
Dank je wel allemaal voor de reacties!

Ik maak me waarschijnlijk te druk erover en moet dat ook proberen los te laten.

Ik ga het tussen 17.00 en 19.00 klaarmaken met koud water voor sochtends 09.00 en middags om 12.00 klaarmaken met koud water voor savonds tussen 17.00 en 19.00 te voeren. Net voor het voeren gaat er wat grasmix en muesli door en als het nodig is nog wat water.

Heb je je paarden aan huis of sta je op pension?

Op pension is het toch veel makkelijker om sávonds de porties voor de volgende dag te maken of zie ik dat verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:53

Kan dit voer ook na bv een uur weken ( kokend/ heet water) gevoerd worden of is dit te optimistisch..
Anders kan ik t op stal klaarmaken?

Zo niet moet t thuis en moet ik het meenemen in een dichte emmer ofzo( hoe doen jullie dat?)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:56

Ik ben sindskort op een mengsel met oa SP overgestapt en met kokend water durf ik het met 20-30 minuten wel te voeren :j Andere deel van mijn mengsel bestaat uit bietenpulp.
Meestal neem ik een emmer mee naar huis voor het avondeten van m'n senior, maar als ik dat vergeten ben, dan maak ik het ook op stal met een waterkoker kokend water en als het die 1,7 l volledig heeft opgenomen vul ik bij met koud water.
En dan doe ik ondertussen de stal van m'n andere pony uitmesten en de rest van het voer klaar zetten en de andere pony uit de wei ophalen en dan voer ik de emmer SP/pulp aan de senior.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:00

Anoniem schreef:
Kan dit voer ook na bv een uur weken ( kokend/ heet water) gevoerd worden of is dit te optimistisch..
Anders kan ik t op stal klaarmaken?

Zo niet moet t thuis en moet ik het meenemen in een dichte emmer ofzo( hoe doen jullie dat?)

Het is eenmaal geweekt nog redelijk stevig. Dus het klotst niet zomaar uit een 20 liter emmer, wanneer je bijvoorbeeld een wat pittige bocht neemt. Ik weekte het thuis voor de volgende ochtend, nam het dan een emmer mee naar het werk en dat ging daar in de schoonmaak kast :D, dat was voor direct na het werk. En dan zette ik op stal de emmer klaar voor s avonds.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:03

Ik dacht dat het zoiezo 4 uur geweekt moest worden.
Ik maak het in de ochtend aan als ik in de midddag naar me paard ga en anders een avond van te voren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:04

Oké. Dat zou dan ook kunnen.
Heb geen fijne emmers met deksels meer.
Kan t op stal wel overschudden in een voerbak.

Ja ik lees dus wel 4 uur maar lees ook dat mensen t sneller voeren.
Wil t iig even tijdelijk bijvoeren, evt paar keer per week om wat extra te geven.
En hiervan is de calcium fosfor verhouding volgens min gewoon op orde