Alles uitgezocht, niets gevonden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Alles uitgezocht, niets gevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:16

Ik zou dan echt eens ander hooi gaan zoeken. Liefst rijk eerste snede hooi. Hoe is de mest? Bij natte mest nemen ze ook geen voedingsstoffen op en dan kun je er natuurlijk ingooien wat je wilt. Verder gebruik ik voor de spieropbouw voor of na het rijden pavo topsport. En voor mijn jongste vanwege de slechte mest gastro+, die is sinds februari daardoor minstens 10-20 kg aangekomen. Wat veel is voor een mini shetlander.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 15:23

Fennadev schreef:
Ik zou dan echt eens ander hooi gaan zoeken. Liefst rijk eerste snede hooi. Hoe is de mest? Bij natte mest nemen ze ook geen voedingsstoffen op en dan kun je er natuurlijk ingooien wat je wilt. Verder gebruik ik voor de spieropbouw voor of na het rijden pavo topsport. En voor mijn jongste vanwege de slechte mest gastro+, die is sinds februari daardoor minstens 10-20 kg aangekomen. Wat veel is voor een mini shetlander.

zijn intussen overgestapt naar ander hooi, was ik vergeten vermelden. en hij neemt zijn voedingsstoffen wel goed op want daar is een uitgebreid onderzoek naar gebeurd.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:38

En wat dacht je van een tijdje merriebrok geven? Klinkt misschien raar maar daar zit veel eiwit in.

Als de veearts aangeeft dat hij verder gezond is, wat is dan het probleem met te dun zijn? Of ben je bang dat hij zo weinig reserves heeft dat hij snel ziek wordt. Het zomerseizoen komt er weer aan. Als hij straks de wei op kan, komt hij vast weer aan.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 15:40

MissNienke1 schreef:
En wat dacht je van een tijdje merriebrok geven? Klinkt misschien raar maar daar zit veel eiwit in.

Als de veearts aangeeft dat hij verder gezond is, wat is dan het probleem met te dun zijn? Of ben je bang dat hij zo weinig reserves heeft dat hij snel ziek wordt. Het zomerseizoen komt er weer aan. Als hij straks de wei op kan, komt hij vast weer aan.

hij staat nog steeds 24/7 op de weide, hij is echt te dun, je telt z'n ribben...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:41

Is hij ook gescoopt? Maagzweren en darm irritaties kunnen er ook voor zorgen dat hij te mager blijft. Dan kan je erin stoppen wat je wil, maar dikker worden ze niet.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:42

Misschien compleet een andere kant op qua gedachten, maar bij mijn merrie was de oplossing verhuizen. Terwijl haar huidige plek echt niet slecht was, buiten met schuilstal, maatje en onbeperkt hooi. En dus op een gegeven moment veel voer omdat ze maar mager bleef. Dierenarts, osteopaat, van alles erbij gehad.

Uiteindelijk besloten om haar te verhuizen naar een plek waar ze in een kudde kwam, meer op het land en s nachts op stal. Paard is binnen een paar maanden ontzettend opgeknapt, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Ze zit duidelijk een heel stuk beter in haar vel.

Wie weet heb je er iets aan. Anders is wellicht sojaschroot gaan voeren nog een idee. Sommige paarden hebben nu eenmaal een hogere eiwitbehoefte.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 15:46

Afbeelding

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:51

Denk dat je toch meer hooi moet voeren, gras zit in de wintermaanden niks in.

Je hebt ander hooi zeg je, welke snede is dit?

Eerste snede hooi moet je hebben, als je dat onbeperkt geeft, kan het bijna niet anders dan dat ie dikker word.

Unicorn1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:24

Speedibeet al geprobeerd? Ik geef verdeeld over de dag drie kwart emmer(geweekt). Aangevuld met marstall cornmuesli, luzerne en Equilin en supplement maagcompositum. Die van mij begint nu echt voller te worden! ☺️
Afbeelding

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:35

Probeer eens een paar weken subli seniores priores... Pets place in Terneuzen is een klein halfuur rijden vanuit Kalken en verkoopt subli.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:17

knollentuin schreef:
Is hij ook gescoopt? Maagzweren en darm irritaties kunnen er ook voor zorgen dat hij te mager blijft. Dan kan je erin stoppen wat je wil, maar dikker worden ze niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:22

Natexia schreef:
hij staat nog steeds 24/7 op de weide, hij is echt te dun, je telt z'n ribben...

Ik het gras zit nog niks of misschien begint het net wat te komen.
Heeft ie een deken op? Hoeveel ruwvoer krijgt hij

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 08:51

Polly schreef:
Natexia schreef:

Ik het gras zit nog niks of misschien begint het net wat te komen.
Heeft ie een deken op? Hoeveel ruwvoer krijgt hij

heeft inderdaad een deken op, liep tot vorige week met 300gr op :)
ruwvoer is zo 'n plak of 3 per paard van zo 'n grote balen van 500kg

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:58

kan hij er ook echt onbeperkt van eten, word hij niet weggejaagd bij het hooi, ligt er nog wat als de volgende portie komt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:02

Is het een volbloed ? Ik vind hem er echt wel gespierd uitzien.
Misschien kan je een tijdje voer van Dodson&Horrell gaan voeren.

Kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:13

Is er wel eens een osteopaat bij geweest? Ken een merrie die niks mankeerde maar ook graatmager bleef. Bleek wat blokkades te hebben in de rug waardoor de zenuwen naar het darmstelsel wat verstoord waren. Hierdoor konden de darmen niet goed hun werk doen en werden voedingsstoffen niet goed opgenomen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:22

Als hij, zoals Knollentuin schrijft, is gescoopt op maagzweren en hij kan echt onbeperkt eten, Polly haalt namelijk een goed punt aan, dan zou ik zelf Mizora hier op bokt eens contacten. Zij is, meen ik, voedingsdeskundige en kan uitgebreide tips en adviezen geven voor welk voer goed geschikt kan zijn.

Zo op de foto ziet hij er schraal uit, maar wel gespierd en glimmend. Ik zou ook (een deel) volbloed vermoeden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:40

Polly schreef:
kan hij er ook echt onbeperkt van eten, word hij niet weggejaagd bij het hooi, ligt er nog wat als de volgende portie komt?

En daarnaast, neem je dagelijks zijn temperatuur op? Ondanks de dikke deken kan het te koud zijn voor hem

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:47

Met 3 plakken van een groot pak per paard zou je hem moeten kunnen rollen... Ben je zeker van de hoeveelheid?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:51

knollentuin schreef:

Dit inderdaad.. Wat is er exact onderzocht?

Ik heb 2 jaar 50 soorten voeder uitgeprobeerd (luzerne, bietenpulp, olie, laag s&z, vitamines) naast onbeperkt hooi. Enorme hoeveelheden waarvan elk ander paard na 1 maand te dik zou staan. Er kwam 10kg bij en 3dagen later waren die 10kg er weer af. Bloedonderzoek perfect, voldoende energie maar toch kwam hij niet aan. Uiteindelijk naar kliniek geweest en blijkt hij maagzweren te hebben. We zijn sinds 2 weken bezig met omeprazole alsook aangepaste voeding (welke enorm lijkt op wat ik voordien had uitgeprobeerd) en plotseling vliegen de kilo's er aan alsook ohz veel rustiger. Vandaar mijn vraag naar wat er exact is onderzocht, want 'alles' is heel vaag en onmogelijk :)

Doordat ik uit wanhoop oook allerlei soorten voer heb geprobeerd, is hij daar ook nog licht hb op geworden. Laat je aub medisch en professioneel adviseren :)
het hele verhaal + voedingsschema wordt hier grotendeels geschreven: crazygirl1 @ [MD] gewichtsafname, wat kan het zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:52

Ik zou geen mais geven, dat kunnen ze niet goed verwerken.

Hier al meerdere echt schrale paarden goed op gewicht gekregen met bietenpulp of seniores priores, omega 369 mix, lucerne, een goede vitaminebrok zonder suikers en veel goed, wat fijner hooi en/of voordroog.

Is het gebit echt goed in orde?
En heeft hij geen stress waardoor hij zo af blijft vallen?
Maagzweer?
Daar kunnen ze ook erg van af vallen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:54

Ts waarom reageer je niet op mijn vraag?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:12

Renske_W schreef:
Ik heb ook een paard gehad welke mager bleef, kon er voer in stoppen wat ik wou hij bleef schraal.
Uiteindelijk in Utrecht een biopt van de darmen genomen (we moesten toch al in Utrecht zijn), en toen bleek dat hij een ontsteking aan zijn darmen had.
Kuur prednisolon gehad en hij knapte weer zienderogen op.
Door de ontsteking konden de darmen de voedingstoffen uit het voer niet optimaal opnemen.

Ik heb er meerdere met een chronische darmontsteking zonder krachtvoer op basis van graan en zonder prednisolon goed op gewicht gekregen, het is in het bloed ook niet meer te zien dat ze het hebben (of hebben gehad). Pred heeft namelijk ook zijn nadelen. Het was voor mij dus echt een afweging. Medicatie of toch nog een paar maandjes zelf proberen.

Wat ik dan probeer is de darmflora goed te krijgen en de werking van de darmen. Dus veel ruwvoer (hooi geen kuil liefst wat zachter fijn hooi) en probiotica. Tevens heb ik groene leem super fijn gevoerd, afgewisseld veendrenkstof, moederaarde, zeolyte, diatomenen, etc.

Voor de voedingsstoffen kies ik dan na een periode enkel hooi met wat supplementen voor agrobs futter natur of evt. Agrobs alpengrun muesli of mash. Maar daar komen ook steeds meer alternatieven voor of je kunt zelf wat samenstellen. Mijn oude is echt enorm opgeknapt van granenvrij. Echter zij verdraagd bijna niets. De wiesen fasern van marstall gaat goef. Maar dit is ook omdat zij geem hooi meer kan eten. Ze is 42, heeft gezwellen, chronische dunne darm ontsteking, snel koliek, slecht hart, hele gevoelige spijsvertering dat onmiddelijk doorwerk op haar hoeven en rest van het gestel, en vast nog wel meer wat ik niet weet. Morgen weer bloed onderzoek.
Afbeelding

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:34

Ik heb hier ook zo'n dunne staan.
Alles was lichamelijk uitgesloten, maagzweren, bloedonderzoek, mestonderzoek, tandarts, osteopaat.

Het zat hem in de winter vooral in de voedingsstoffen in het gras. We zijn haar overdag goed hooi bij gaan voeren en's avonds een mengsel van Seniores, sojaschroot en een beetje sportsfit omdat ze erg kieskeurig is en liep te muizen met sorteren van voer. Daar trok ze wel iets van bij. Echter nog niet veel.

Uiteindelijk bleek het grootste probleem te liggen in haar zadel, die paste niet fijn waardoor de hele bovenlijn onderbespierd bleef. Er ligt nu een goed passend zadel op een heel langzaam zie je haar bovenlijn ook veranderen.

Breed gaat ze nooit worden, er zit een percentage volbloed in, maar kijk vooral verder dan alleen voeding.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:36

Ik heb ook een paard wat onwijs snel invalt en ook heel veel geprobeerd heel veel onderzoeken gehad. Maar het is gewoon hoe hij is. Sinds deze winter gebruik ik op aanraden van instructrice marstall cornmuesli, de competition (voor zijn energie) en een soort luzerne maar er zitten meer voedingsstoffen in.
Ze komen 1x in de 2 weken bij de grote stal naast ons en dan levert hij daar ook voor mij af. Ze rijden overal rond namelijk.

Mijn ervaring is dat ik veel minder nodig heb dan normale brok omdat er meer voedingswaarde in zitten. En ik heb nog nooit zoveel complimenten gehad over hoe goed hij eruit zit deze winter omdat iedereen weet hoe mager hij kan worden.

Het is wel dat hij niet dikkig word nu want dat is zijn bouw niet maar hij ziet er nou gewoon mooi uit beetje sportlichaam kwa gewicht haha.