Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:TS ... je studeert diergeneeskunde( tweede jaar master Paard!!) ... en dan stel je dit soort vragen?
Onbegrijpelijk, nog afgezien van het feit dat het protocol van het instituut waar je je opleiding volgt, dit soort heksenbezemerij resoluut afwijst.
En kool voeren aan een paard: doen! Ben je zo van je SME af..
Er is overigens een studiegroep SME geweest aan de school, wellicht steek je daar beter je licht op.
Jannepauli schreef:Aangezien de TS schrijft dat ze diergeneeskunde studeert, ben ik er vanuit gegaan dat zij aan een Universiteit studeert zoals bv Utrecht. En op basis daarvan snap ik niet dat iemand dan vragen stelt die meer duiden op de niet-reguliere ( en soms fantasie-) opleidingen ( die je overigens niet als geneeskunde zou mogen betitelen) die meer onder 'natuur-geneeskunde' vallen en die niet wetenschappelijk erkend zijn.
Ik beweer overigens helemaal niet dat Utrecht of welke uni dan ook zo 'geweldig' is en het alleenrecht op kennis hebben. Maar hun benadering is wel anders en op erkende ( en beproefde) wetenschap gestoeld.
Ik beweer ook niet dat fytotherapie onzin is - integendeel, ik zie er ( zelfs met mijn wetenschappelijke) achtergrond wel zeker de waarde van in.
Jannepauli schreef:Dat je verder kijkt dan je neus lang is, en vragen stelt , dát kan ik me ( inderdaad zelfs als wetenschapper) goed voorstellen. Maar je oordeel over Utrecht ( of welke dierenarts je dan ook geraadpleegd hebt) is wel erg kort door de bocht. Het is jammer genoeg inderdaad zo dat er voor de aandoening van jouw paard weinig perspectief is - er is helaas tot op heden geen middel dat SME oplost, buiten het afremmen van de gevoeligheidsreactie door corticosteroïden en ja, een deken opdoen. Dat geldt voor zowel een 'gewone' Haflinger, als voor het miljoenen kostende paard dat aan dezelfde kwaal kan lijden. Dat je geen instant oplossing geboden kan worden is spijtig maar doe dat nou niet af als onwil van de 'reguliere' artsen of minachting voor je paard.
Popstra schreef:Anne_GTI schreef:Waarom zou je kool aan je paard willen voeren? Het lijkt mij een ideaal recept voor gaskoliek
Precies wat ik ook dacht
Jannepauli schreef:Heel jammer dat je met twee artsen zo'n slechte ervaring hebt gehad. Vanuit mijn optiek ook wel een misser want als arts bedenk je toch wel dat iets wat voor SME aangezien wordt door de 'leek' vaak ook hele andere oorzaken kan hebben en dan is het toch wel de moeite waard om te gaan kijken. Je kunt dan ook 's goed overleg hebben met de eigenaar over voeding en eventueel stal- en weide omstandigheden.
Dat een arts jou zo'n adres als de Blauwe Hengst aanbeveelt... daar snap ik niks van. Het internet heeft zo z'n zegeningen, maar helaas ook veel nadelen.
eilleen333 schreef:Jannepauli schreef:TS ... je studeert diergeneeskunde( tweede jaar master Paard!!) ... en dan stel je dit soort vragen?
Onbegrijpelijk, nog afgezien van het feit dat het protocol van het instituut waar je je opleiding volgt, dit soort heksenbezemerij resoluut afwijst.
En kool voeren aan een paard: doen! Ben je zo van je SME af..
Er is overigens een studiegroep SME geweest aan de school, wellicht steek je daar beter je licht op.
Ik vraag gewoon ervaringen... het enige wat de reguliere diergeneeskunde zegt: gaat je niet lukken. Niet perse dit dieet, evt andere oplossingen. Als het aan Utrecht zou liggen zou ze vol zitten met de cortico’s en anders zou ik haar af laten maken.
Excuse me dat ik dan ook verder kijk.
Ik ben gewoon benieuwd wat er nog meer leeft in Nederland en wat de ervaringen zijn. Ik zeg toch juist dat ik niet zomaar iets in mijn paard stop zonder het naadje van de kous te weten?
Maar Utrecht is er meteen klaar mee, zonder het paard maar gezien te hebben. Ik kreeg de indruk dat zij het maar overdreven vonden, want ze hoeft dus niet naar de keuring en met deken gaat het toch goed genoeg? Ze ligt niet helemaal open nee, maar goed... nee...
Ibbel schreef:Iedereen die beweert dat je de pH van een lichaam (paard, mens, hond, wat dan ook) kunt veranderen, mist een stuk basisbiologie. De pH van mens en zoogdier is strikt gereguleerd tussen de pH 7,2 en pH 7,4. Daar kan je geen fluit aan veranderen - en zou je ook niet moeten willen.
Citaat:Ga je zuren voeren, wordt de urine zuur (hé, zou dat komen omdat het lichaam de overmaat aan zuur weg wil werken?), ga je basisch voeren, wordt de urine basisch (goh, dat komt omdat het lichaam ook die overmaat base weg wil werken)
Citaat:Sukkels die denken dat je hele lijf zuur of basisch is omdat de urine zuur of basisch reageert zijn, wel, sukkels dus.
superpony schreef:Met kool bedoelen ze denk ik koolstof en geen kool/groente, maar weet niet of jullie dit ook bedoelen?
.
Citaat:Verstrek veel brandnetels om te ontgiften;
Geef extra vitamines, mineralen en spoorelementen om de tekorten in het lichaam weer aan te vullen. Deze zitten in spelt, zwarte haver ,maïs, alle koolsoorten o.a., broccoli, rode en witte kool, rode bieten, ui, knoflook, wortel, appel, groene thee, kurkuma, zwarte peper, kombuchadrank , lijnzaadolie of lijnzaadmeel;
Voer geen bewerkt voedsel waar suiker of melasse inzit;
fairhoeve schreef:ga eens naar een natuurarts, Boudewijn Leliveld die paarden behandeld, iedere zaterdag inloop spreekuur in lemereveld.
Zoek Boudewijn hier in de forum ook eens op.
gr Country fair Hoeve
Jannepauli schreef:Het is veel te simpel om dit te stellen en zeker geen aanleiding om zonder meer je heil te zoeken in lymfe drainage en bijbehorende dieeten.
BigBen schreef:eilleen333 schreef:Ik kan alleen gewoon niets vinden wat helpt. Zelfs de deken niet die ze echt 24/7 aanheeft.
Dit snap ik niet.
En het deken sluit echt overal goed aan, er kunnen geen mugjes onder of door komen ?
BigBen schreef:Jij doet diergeneeskunde ?
Je zou in de grond moeten zakken van schaamte.
Dat meen ik.
Zomereczeem is een allergie.
Een overdreven reactie van het immuunsysteem op een eiwit dat voorkomt in het speeksel van culicoïdes.
Daar kun je met dieet, lymfedrainage, broccoli, natuurartsen, acupuntuur, chinese kruiden en alle andere kwakzalverij niets aan veranderen.
De enige "bewezen" oplossing is een eczeemdeken.
Einde verhaal.
BigBen schreef:eilleen333 schreef:Ik kan alleen gewoon niets vinden wat helpt. Zelfs de deken niet die ze echt 24/7 aanheeft.
Dit snap ik niet.
En het deken sluit echt overal goed aan, er kunnen geen mugjes onder of door komen ?
pluklief schreef:Het is wel een beetje een illusie dat zo'n deken bij alle paarden voldoende helpt.
Staat ze in de nacht binnen? Hier op stal gaan de eczemers op tijd naar binnen, scheelt echt een hele hoop in de jeuk.