Welk voer voor paard met jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:22

Metazoa broxxx zit wel lager in Z+S maar ook lager in vitaminen en mineralen. Dusdanig veel lager dat je er eigenlijk 100g/100kg paard van moet geven, vergeleken met 75g/100kg van vitalbix daily complete.

Afbeelding

Dit plaatje is voor een paard van 500kg met 12kg grof voordroog, dus tussen de 1.5 en 2% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer. De getallen zijn allemaal omgezet naar ratio behoefte (hoeveel krijgt het dier binnen / hoeveel heeft het dier nodig). Zeg maar het percentage van de ADH /100.

De meest linker tabel is alleen ruwvoer, hierbij krijgt het paard dus te weinig natrium (zout), koper, zink en selenium (0.3mg/100kg paard) en te weinig van de drie grote vitaminen.

Daarnaast staat marstall Force (30g/100kg paard, dus in dit geval 150g), waarbij de hoeveelheid vitamine E voor mij uiteindelijk leidend is geweest om tot deze hoeveelheid te komen. Indien ze op vers gras staan (niet recent begraast en niet doorgeschoten) is 20g/100kg paard voldoende.

Als derde staat pavo vitalcomplete, ook met 30g/100kg paard. Hierbij is de hoeveelheid selenium leidend geweest.

Ook bij vitalbix daily complete heb ik hier gekozen om me te laten leiden door het seleniumgehalte en heb ik hem op 70g/100kg gezet. Tegenwoordig zet ik hem liever op 75g/100kg i.v.m. dichter naar de optimale vitamine E dosering.

Als laatste staat metazoa broxx met 100g/100kg paard. Dit paard krijgt dus 0.5kg broxxx. Hierbij is het seleniumgehalte net iets aan de krappe kant.

Voor vitamine E is het ze officieel minimaal 100IU/100kg paard binnen moeten krijgen. Maar uit de praktijk is gebleken dat paarden het vaak veel beter doen op 300IU/100kg paard en als je een paard hebt dat snel verzuurd lijkt 500IU/100kg paard zelfs nog beter te werken. De bovenste veilige marge lijkt te zitten bij 1000IU/100kg paard, hoewel er geen schadelijk effect bij die dosis is gemeten.

Om die reden heb ik aangegeven dat die minimale waarde voor vitamine E 0.35 is, ik heb namelijk 300IU/100kg paard (dus 1500IU bij dit paard) als ADH aangegeven.

samvd1

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 23:29

Wauw dat is nog is handig Mizora! Ga morgen zeker even kijken en dan maar wat zakken halen en uitproberen of het wat is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:00

Als je het echt goed wilt doen, moet je toch echt een ruwvoer analyse hebben, want anders weet je gewoon niet wat je al geeft.

Daarnaast is het hele complete management van belang. Alleen voer of een supplementen is vaak niet voldoende. Daarom moet je ook kijken naar de stalling, vrije beweging etc.

Ik loop zelf toch steeds tegen de lucerne aan in de meeste producten. Hier dan geen jeuk paarden, maar oudere merrie met snel iets dikke benen.
Daarom nu bijv naar de ecostyle producten gekeken. Ook nog niet optimaal, maar wekt wel mijn interesse.

Als je je echt gaat verdiepen, kom je ook tegen dat huidproblemen, vaak door darm/orgaan problemen komen en je dus die moet ondersteunen. Veel speciale voeders spelen daar al iets op in. Maar een gezonde darmflora is wel het eerste. Een goede darmflora zorgt ook voor goede opname, zonder dit doe je maar half werk met wat je voert.

Zeker als je paard uit een mindere situatie komt, gaat het gewoon ook tijd kosten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:34

Zelf kijk ik nu naar de Lexa Derma Mineral of Atcom Allergo Vital, lijken ook erg interessant voor paarden met jeuk?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:45

grappig antwoord, je wilt je paard een beloning geven....met voer
...krijgt daar jeuk van....

waarom dan voeren als beloning?
geef m een klopje op zn hals, krijgt ie geen jeuk van.

Ik begrijp echt werkelijk waar niet waarom een paard niet gewoon paardenvoer krijgt, dat waar ze voor gemaakt zijn namelijk hooi en of gras?

Wij vermenselijken paarden zo erg, lekker ruikende voertjes, warme slobber,schepjes vitamine, scheren en dan dekens erop leggen......jammer hoor. Laat paard gewoon paard zijn.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:51

Mijn paarden krijgen gras (strookbegrazing) en hooi. Als ik wat bij wil geven dan is dat Fibermix van Lannoo. Dat laatste was, samen met Safe & Sound van Dodson & Horell het enige dat ik één van mijn vorige paardjes kon geven ivm jeuk en andere problemen. Nu geef ik gewoon de Fibermix bij, ik ben ervan overtuigd, dat als je paarden géén zware inspanningen moeten doen (wij wandelen 30-45 km) je geen krachtvoer en granen MOET geven. Ze doen het er erg goed op.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:27

Mizora schreef:
Metazoa broxxx zit wel lager in Z+S maar ook lager in vitaminen en mineralen. Dusdanig veel lager dat je er eigenlijk 100g/100kg paard van moet geven, vergeleken met 75g/100kg van vitalbix daily complete.

[ [url=m/q3hRA8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit plaatje is voor een paard van 500kg met 12kg grof voordroog, dus tussen de 1.5 en 2% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer. De getallen zijn allemaal omgezet naar ratio behoefte (hoeveel krijgt het dier binnen / hoeveel heeft het dier nodig). Zeg maar het percentage van de ADH /100.

De meest linker tabel is alleen ruwvoer, hierbij krijgt het paard dus te weinig natrium (zout), koper, zink en selenium (0.3mg/100kg paard) en te weinig van de drie grote vitaminen.

Daarnaast staat marstall Force (30g/100kg paard, dus in dit geval 150g), waarbij de hoeveelheid vitamine E voor mij uiteindelijk leidend is geweest om tot deze hoeveelheid te komen. Indien ze op vers gras staan (niet recent begraast en niet doorgeschoten) is 20g/100kg paard voldoende.

Als derde staat pavo vitalcomplete, ook met 30g/100kg paard. Hierbij is de hoeveelheid selenium leidend geweest.

Ook bij vitalbix daily complete heb ik hier gekozen om me te laten leiden door het seleniumgehalte en heb ik hem op 70g/100kg gezet. Tegenwoordig zet ik hem liever op 75g/100kg i.v.m. dichter naar de optimale vitamine E dosering.

Als laatste staat metazoa broxx met 100g/100kg paard. Dit paard krijgt dus 0.5kg broxxx. Hierbij is het seleniumgehalte net iets aan de krappe kant.

Voor vitamine E is het ze officieel minimaal 100IU/100kg paard binnen moeten krijgen. Maar uit de praktijk is gebleken dat paarden het vaak veel beter doen op 300IU/100kg paard en als je een paard hebt dat snel verzuurd lijkt 500IU/100kg paard zelfs nog beter te werken. De bovenste veilige marge lijkt te zitten bij 1000IU/100kg paard, hoewel er geen schadelijk effect bij die dosis is gemeten.

Om die reden heb ik aangegeven dat die minimale waarde voor vitamine E 0.35 is, ik heb namelijk 300IU/100kg paard (dus 1500IU bij dit paard) als ADH aangegeven.

Wat een goed, uitgebreid bericht! Heel leerzaam. Als ik het goed begrijp is het voer met de meeste groene vakjes het beste voer? Of is dat afhankelijk van het ruwvoer waarop je aanvult met de vitaminebrok?

Ik voer nu zelf Metazoa, maar aan de hand van jouw info overweeg ik over te stappen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:50

Ik wist dat ik nog wat vergat. De kleuren betekenen alleen hoogste waarde (donkerrood) en laagste waarde (donkergroen) en de kleurschakelingen daartussen. Het is een ingebouwd veiligheidsmechanisme om geen waarden over het hoofd te zien. Dat is het duidelijkste te zien bij ewpa: ze zijn allemaal oranje-rood en 1.2x adh, maar marstall force is veel donkerder dan de rest. Dit komt omdat marstall force minder waardes onder de 1.2 heeft (slechts 1) en meer boven de 4 (3 i.p.v. 2).

Wat de meest passende mineralenbrok is hangt inderdaad af van je ruwvoer. Metazoa levert de meeste vrep, oftewel, de meeste verteerbaar eiwit. Dit is op zich begrijpelijk, gezien het een luzerne-basis heeft en je er het meest van moet voeren. Bij een eiwitarm ruwvoer sluit het dus mooi aan.

Marstall force en pavo vitalcomplete zijn juist erg geschikt om te voeren aan paarden die snel te dik worden. Als je paard daarbij vers gras krijgt voldoet Force het beste. Ook als je paard gevoelig is voor een seleniumkrapte (een probleem bij sommige western-rassen).

Als Metazoa je op zich goed bevalt zou ik eerder kijken of je veranderingen ziet bij wat meer gaan voeren. Het is met 1.5€/kg geen bijzonder duur voer (0.75€/dag voor 500kg paard) en vergelijkbaar met vitalbix daily complete qua kosten (1.90€/kg, 0.72€/dag voor 500kg paard). SOmmige paarden hebben gewoon geen behoefte aan meer, anderen knappen er toch wel van op. Het handigste is, als er geen negatieve effecten duidelijk zijn, het minimaal 2 maanden te voeren en goed op de hoefkwaliteit bovenaan de hoef te letten. Ik heb al een aantal keer een duidelijke verdikking gezien in de hoefwand bij het opvoeren van de mineralen die aanwezig bleef, dus geen ring. En bij een concave hoef, dus eigenlijk een hoef met een verbrede witte lijn, een hoefwand die steiler bleef aansluiten.

Met minder dan 2 maanden zijn deze verschillen nog heel slecht te zien vanwege de gemiddelde hoefgroei van 1cm per maand bij een gemiddeld paard. Mocht het paard erg slechte hoeven hebben en je een versnelde hoefgroei willen zien, dan kan biotine daarbij helpen. 0.1mg/kg paard, dus voor een paard van 500kg 50mg biotine. Normaal gesproken zou ik gaan voor Subli biotinemix, omdat je dan met 9-10g klaar bent. Voor het specifieke paard uit de OP zou ik niet gaan voor dit product omdat het naast biotine enkel suiker en voederkalk bevat. Ik weet niet precies hoeveel % suiker en soms wil vrij pure suiker een jeuk-reactie veroorzaken. In dat geval zou ik gaan voor pharmahorse biotine+, maar dan op hun maximale dosering. Helaas lijkt het overdoseren van MSM niet verstandig van wat ik zo kan vinden, maar ik heb er vooral ook in dit gegal er nog te weinig kennis over om tegen het advies van de fabrikant in te gaan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:48

Sinds ruim twee maanden de gelukkige eigenaar van mijn eerste paard. Lees zo'n beetje 24 uur per dag mee op Bokt 8-) . Nu mijn eerste reactie...

Ik voer vanaf de eerste dag JPGF. Hiervoor kreeg hij dit niet. Nu viel mij vandaag plots op dat er bij zijn hoeven de bovenste twee cm ongeveer echt anders van kleur en dikte is. Ik schrok ervan. Nu ik de post van Mizora lees, (wat toevallig!) vraag ik me nu af of dit komt door het andere voer?

Is dat nou een goed of zorgelijk teken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:09

connie64 schreef:
grappig antwoord, je wilt je paard een beloning geven....met voer
...krijgt daar jeuk van....

waarom dan voeren als beloning?
geef m een klopje op zn hals, krijgt ie geen jeuk van.

Ik begrijp echt werkelijk waar niet waarom een paard niet gewoon paardenvoer krijgt, dat waar ze voor gemaakt zijn namelijk hooi en of gras?

Wij vermenselijken paarden zo erg, lekker ruikende voertjes, warme slobber,schepjes vitamine, scheren en dan dekens erop leggen......jammer hoor. Laat paard gewoon paard zijn.

Omdat het gras/hooi bij ons niet optimaal is voor paarden lopen ze gemakkelijk tekorten op. Daarom is een vitaminekorrel niet overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:16

Mizora de verhouding in Metazoa is toch hartstikke scheef?
En is de timothee versie ervan dan beter?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:14

Naast metazoa broxxx (100g/100kg) is er geen ruimte meer om luzerne of bietenpulp te voeren zonder deze te corrigeren met tarwezemelen (of haver). Metazoa timothee broxxx is eigenlijk hetzelfde (-0.4g Ca/kg en -0.5g P/kg).

Maar met minimaal 2% gemiddeld ruwvoer zit de balans nog net in de beste marge (2.4; marge is 1.5-2.5). Voor ruwvoer met zeer weinig calcium is het zelfs de meest gunstige vitaminekorrel. Maar ook bij gemiddeld ruwvoer werkt het op zich prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:17

Ben aan t zoeken voor toekomstig diertje wat als t goed is, een koudbloedje wordt op schraal land en schraal hooi. Dus zowel vit&min zijn welkom als ook eiwit.
Maarja luzerne zal testen zijn ivm jeuk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:30

Hoewel de gewone broxxx meer ruw eiwit bevat (stikstofgehalte) is de vrep, het verteerbaar eiwit, gelijk bij de timothee- en de luzerne-variant (9.4%). En ze verkopen ook losse timothee (met 9.3% vrep), daarbij is de Ca:P-verhouding 2.1:1, oftewel vrijwel perfect (en daardoor in staat om te bufferen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:44

Mij zeiden ze dat voor spier aanmaak de timothee niks deed alleen esparcette.
Ik zoek eigenlijk gewoon zo min mogelijk zakken en potjes, basis een goede vitamine brok die eigenlijk al bijna genoeg zou moeten zijn, evt met iets aangevuld.
Metazoa wS toch zo rijk aan ijzer?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:03

Ik ben op aanraden van de dierenarts hier overgestapt op Höveler kruidenmuesli, vanwege de allergieën van mijn paard. Sindsdien is het plekje wat ze schuurde aan haar manen in de zomermaanden (van ong 10cm) ook veel minder geworden. Ze heeft nog wel iets geschuurd, maar niet veel meer! Er zit wel meer zetmeel in als in de Pavo die je noemde, maar minder suikers.

Van Marstall heb je ook de eczeem versie, deze is speciaal voor paarden met allergieën en eczeem. Voor zover ik kan zien zit daar helemaal geen zetmeel of suikers in. Ik heb een linkje, maar is wel in het Duits:
http://www.louven-shop.de/product_info. ... zemer.html .

Linkje van wat ik voer (ook helaas in het Duits)
http://www.louven-shop.de/product_info. ... utter.html

Misschien dat je er iets aan hebt!

Zetmeel is overigens Stärke en suiker Zucker ;)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:26

De Vitalbix muesli Active plus doet mijn snel schurende fries het goed op. Niet goedkoop maar niet schuren is me veel waard.
Bij jeuk aan de benen, mijt, scheer ik zijn holtes uit en week de benen in emmer sebacil en herhaal dit na een week.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:00

kayleigh, waarom geef je geen goed hooi dan of zoals je zelf schrijft het is niet optimaal...en optimaal gras kan je toch zelf inzaaien?

hooi kan je overal krijgen in alle soorten en maten en snedes etc, vreemd dat je dan niet het beste voor je paard neemt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:11

Precies, altijd beginnen bij de basis. Zoals eerder gezegd, je moet altijd beginnen met een optimale darmflora. Alleen dan wordt alles opgenomen. Bij voldoende goed ruwvoer, verdwijnen al veel problemen. Daarvoor moet je dus een ruwvoer/bodem analyse hebben. Gemiddeld ruwvoer is leuk, maar dat betekent dus dat het een gemiddelde is van diverse uitschieters. Je kan daar gewoon niet vanuit gaan.
Bokt is internet, dus een slechte raadgever als niemand je paard, de omstandigheden en ook een ruwvoeranalyse heeft gezien.

Alles wat je erin gooit is zonde als je niet begint bij het begin. Er is nu veel te weinig info bekend.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:14

helemaal mee eens superpony maar mensen hier schijnen het heerlijk te vinden om veel geld uit te geven aan allerlei voertjes poedertjes en pilletjes omdat ze denken dat ze dan goed zijn voor hun paard...

Niets is minder waar, zeker als je ziet dat je paard jeukt heeft danwel krijgt..

Koop goed hooi en zorg voor goed gras, basis is dan ok en er zijn maar weinig paarden die jeuk krijgen van gras/hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:17

Ja,
Doe je allemaal even op je pensionstal.
No problem.
Zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:26

Paard staat idd in pension. Weilanden worden goed onderhouden, voor zover ik kan zien goed/mooi gras, hooi wordt zelf geoogst van eigen wei, dus lijkt me allemaal van prima kwaliteit. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn paard op enkel het hooi/gras van alles voldoende binnen krijgt, dus ja, misschien voer ik hem wel 'voor niks'. Maar ik vind het ook sneu dat als alle paarden brokjes krijgen, hij niks krijgt, dus een schepje vitaminekorrel lijkt me geen kwaad te kunnen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:52

darkchrystal, ga je op een stal staan waar het gras niet goed is en t hooi ook niet....
zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:04

Nee maar je hebt njet altijd alles voor het zeggen dat snap je toch zelf ook wel.
Alsof er hier honderden stallen zijn waar je uit kan kiezen.
Hier in de buurt als je je paard niet in een hok wil voor minstens 16 uur per dag ( of nog
Meer, of als het regent sneeuwt ijzelt blabla) fan blijft dr verdomd weinig over.

samvd1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:36

Op een pensionstal heb je idd niet alles voor het zeggen. Ruwvoeranalyse wordt heel lastig aangezien elke baal hier weer anders is. De ene keer heel fijn en groen voordroog en de andere keer stengelig en geelig.
Soms een erg "natte" kuil baal omdat de stal eigenaar paarden wil bijvoeren en ze van dit voer sneller dik worden. Dit kuil krijgt mijn paard dus al niet :')

Ik ga uitproberen of de vitalbix of metazoa wat is. Iig beter dan de basis sportbrok die ze nu krijgt.

Ik wil ook gaan kijken of kleefkruid resultaten boekt. Het zou goed zijn voor het lymfestelsel en het afvoeren van afvalstoffen en vocht.
Iemand ervaring mee?