Dit plaatje is voor een paard van 500kg met 12kg grof voordroog, dus tussen de 1.5 en 2% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer. De getallen zijn allemaal omgezet naar ratio behoefte (hoeveel krijgt het dier binnen / hoeveel heeft het dier nodig). Zeg maar het percentage van de ADH /100.
De meest linker tabel is alleen ruwvoer, hierbij krijgt het paard dus te weinig natrium (zout), koper, zink en selenium (0.3mg/100kg paard) en te weinig van de drie grote vitaminen.
Daarnaast staat marstall Force (30g/100kg paard, dus in dit geval 150g), waarbij de hoeveelheid vitamine E voor mij uiteindelijk leidend is geweest om tot deze hoeveelheid te komen. Indien ze op vers gras staan (niet recent begraast en niet doorgeschoten) is 20g/100kg paard voldoende.
Als derde staat pavo vitalcomplete, ook met 30g/100kg paard. Hierbij is de hoeveelheid selenium leidend geweest.
Ook bij vitalbix daily complete heb ik hier gekozen om me te laten leiden door het seleniumgehalte en heb ik hem op 70g/100kg gezet. Tegenwoordig zet ik hem liever op 75g/100kg i.v.m. dichter naar de optimale vitamine E dosering.
Als laatste staat metazoa broxx met 100g/100kg paard. Dit paard krijgt dus 0.5kg broxxx. Hierbij is het seleniumgehalte net iets aan de krappe kant.
Voor vitamine E is het ze officieel minimaal 100IU/100kg paard binnen moeten krijgen. Maar uit de praktijk is gebleken dat paarden het vaak veel beter doen op 300IU/100kg paard en als je een paard hebt dat snel verzuurd lijkt 500IU/100kg paard zelfs nog beter te werken. De bovenste veilige marge lijkt te zitten bij 1000IU/100kg paard, hoewel er geen schadelijk effect bij die dosis is gemeten.
Om die reden heb ik aangegeven dat die minimale waarde voor vitamine E 0.35 is, ik heb namelijk 300IU/100kg paard (dus 1500IU bij dit paard) als ADH aangegeven.