Voeradvies vragen wie wat waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:42

http://www.dienstpaardenvoeding.be
Dit is vanuit de faculteit diergeneeskunde van de universiteit Gent, een onafhankelijker advies dan rechtstreeks van je voederproducent. Ze werken wel samen met Cavalor maar dit vooral voor ontwikkeling van voeders dus als je aangeeft wat je nu gebruikt wordt er gewoon gekeken naar welke hoeveelheden je daarvan zou kunnen geven, wat je best kan weglaten of moet supplementeren en dergelijke.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:43

Anneke Hallebeek, mizora idd, David van Doorn

_mexx_lady_

Re: Voeradvies vragen wie wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:07

Dat wordt helaas wat ver.. iets van een dikke 2 uur rijden.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:17

little_birdy schreef:
Hmm zet me aan het denken.
Ik ga pavo eens mailen denk ik voor wat advies op maat. Via pb kan ik wel een foto laten zien eventueel dan kun je het beter inschatten

Pavo heeft echt een super assortiment!

Die kunnen je prima advies geven.

Waarschijnlijk voer je nu wel een beetje teveel....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 20:49

O ja iemand vroeg nog welke keuzes ik maakte en waarom.

Even een toelichting :

De havens mix omdat dat een mix van grassen en luzerne is en er veel eiwitten inzitten plus door de luzerne kauwen ze beter en is beter voor de maag.

De cavalor muslie omdat die kwa verschillende granen gewoon veel toevoegd .

De brok omdat ie meer energie moet krijgen.

Magnesium is altijd goed voor de spieren en opbouw.

Pavo ivm complete vitamine en mineralen mocht hij iets missen daarin.

Lijnzaadbrok ivm goede olieen die daarin zitten

Appelmuslie kreeg die al en die moet gewoon opgevoerd worden nu :)

Bedankt withers !! Ik ga ze even mailen

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:53

Little_birdy, naar mijn mening voer je teveel krachtvoer aan een paard wat niet heel veel werk verricht. Naast 24/7 op de wei (hooi) hoeft je paard niet zoveel te hebben.
Zelf heb ik een pony welke 5 dagen in de week werkt en ik geef sinds een aantal jaren Cavalor
Fibreforce hier zitten bijvoorbeeld ook al lijnzaadbrokken in verwerkt :j
Lijkt me handig om eens advies te vragen bij bijvoorbeeld een groothandel en je hierover te laten voorlichten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:58

little_birdy schreef:
Als je de op leest dan weet je wat hij aan ruwvoer krijgt.

Ik heb je op gelezen en daar staat niks over ruwvoer?? Ruwvoer is het hooi en of gras.

Een paard moet in de basis genoeg goed ruwvoer krijgen. Daar halen ze vrijwel alles uit als dit goede kwaliteit is. Helaas is dit niet altijd zo en moet je tekorten aanvullen.
Omdat paarden meer aan het werk moeten, kun je soms nog meer gaan bijvoeren, maar alles in verhouding tot beweging.

Niemand kan advies geven zonder alle informatie. Ik geef zelf ( onafhankelijke ) voedingsadviezen ( al bijna 10 jr ) en moet altijd het complete plaatje weten.
Als jij bij een winkel komt en je zegt bijv; Ik wil om de 2 weken dressuur proeven rijden en ze geven je dan een zak merk X mee, is dat geen goed advies.

Wat je nu allemaal op de hardvoer lijst hebt staan is echt erg veel. Het is niet voor niks dat iedereen dit ook wel direct zegt.
Het is ook zonde, want het kost je geld en het doet je paard geen goed.
Goed voeren is zeker niet altijd meer. Het is vaak beter voeren, dus wat je voert.

Je hebt goede tips gekregen, dus ik zou ook een van de genoemde mensen bellen, die niet aan een merk gebonden zijn

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 00:27

Waar ik me vooral zorgen om maak, je zegt dat hij dit zo'n 5x in de week krijgt, betekent dat dan dat hij dit op die dagen ook in 1 voerbeurt krijgt? Want daar zou ik dan echt acuut mee stoppen, dat is echt gevaarlijk. Ik voer maar heel zelden zoveel krachtvoer, heb ooit een paard gehad die op een gegeven moment op 4,5 kilo stond (maar die liep wel Z2 en kreeg ook onbeperkt hooi) en die kreeg dus ook ipv 2, toen 3 voerbeurten per dag.
Verder mis ik ook het ruwvoer, ik zie dat hij op de wei staat maar is die weide goed bemest en bijgehouden? Krijgt hij dan ook regelmatig een nieuw stuk? Of staan ze bijvoorbeeld al jaren op hetzelfde deel en is dat weliswaar groen maar zitten daar eigenlijk helemaal geen voedingsstoffen meer in? Trouwens, bij oa Pavo kan je een ruwvoeranalyse laten doen, kan ook interessant zijn. Ik ben alleen niet zeker of ze dat alleen voor hooi of ook voor gras doen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 06:12

Wat ik mis is of de eigenaar weet dat je dit paard zo volpropt?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 06:57

Je kan eens kijken op http://www.nbequinesupport.nl.
Volledige rantsoen berekening en ook naderhand nog begeleiding, voor het geval er iets aangepast moet worden vanwege veranderingen in bijvoorbeeld de hoeveelheid arbeid.

De hoeveelheid zetmeel die nu gevoerd wordt ontregelt de darmwerking ontzettend. Hierdoor krijg je last van verminderde opname. Het gevolg is een paard waar je kilo's in kan gooien maar toch te schraal blijft of zelfs blijft afvallen. Een passend rantsoen met bijbehorend voerschema is noodzakelijk. Het kan wel enige tijd duren voor het verteringsproces weer optimaal is.

11je12je

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:12

Vaak gaat het met voeren niet om de kwantiteit, maar vooral om de kwaliteit van het voer.

Krijgt het paard ook nog hooi? Zo ja hoeveel, en is dit hooi geanalyseerd? dan weet je wat je verder eventueel nog moet aanvullen.

Kun je die stal eigenaresse dan gewoon niet vragen wat dit paard zou moeten eten?
little_birdy schreef:
Die kwam ook telkens iets te kort en door wen hele fijne stal eigenaresse hebben we toen het voer bekeken en is het goed gekomen.

Wat kreeg het paard voorheen te eten, en wat vind de eigenaar van het rantsoen?

Edit: heb je een foto van het paard?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 10:38

Paardje staat vol in het gras .
Volgens mij zijn het bemeste weides.
Ik ben eens gaan wegen en moet even terugkomen op de hoeveelheden :,)

Ik heb een kleine blauwe voerschep zo een
Afbeelding

En was van een kg uitgegaan .

Muslie is 350 gr ongeveer de brok 400 :,)

Vond het al raar want het leek helemaal niet heel veel.

Uiteraard gaat alles in overleg met eigenaar.

En de lijnzaad en vitamine is maar iets van 20 gram oid dus verwaarloosbaar

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:05

little_birdy schreef:
O ja iemand vroeg nog welke keuzes ik maakte en waarom.

Even een toelichting :

De havens mix omdat dat een mix van grassen en luzerne is en er veel eiwitten inzitten plus door de luzerne kauwen ze beter en is beter voor de maag.

De cavalor muslie omdat die kwa verschillende granen gewoon veel toevoegd .

De brok omdat ie meer energie moet krijgen.

Magnesium is altijd goed voor de spieren en opbouw.

Pavo ivm complete vitamine en mineralen mocht hij iets missen daarin.

Lijnzaadbrok ivm goede olieen die daarin zitten

Appelmuslie kreeg die al en die moet gewoon opgevoerd worden nu :)

Bedankt withers !! Ik ga ze even mailen

De Havens mix lijkt me inderdaad een goede keus, met hoog eiwit wat zeker helpt wanneer je meer (spier)massa wilt.
De cavalor muesli is de Tradition Mix? Evenals de applemuesli, geen gek voer, maar wel heel basic. Als je echt meer spiermassa wilt zou ik kijken naar een meusli met meer eitwit of aminozuur. Als je meer energie wilt zou ik zoeken naar een muesli die dat specifiek aan kan pakken.
De draversbrok is daar wel een voorbeeld van begrijp ik uit verschillende bronnen.
De lijnzaadbrokken, heb je het idee dat het ook werkelijk wat doet? Je spreekt over olie die eruit komt, maar zelf zou ik denk ik eerder kijken naar een olie die de omega zelf bevat. Heeft Pavo niet een goede variant hiervan? Olie geeft ook langzaam energie vrij.
Op zo veel krachtvoer zou ik zelf geen vitaminekorrel meer erbij voeren. Heb je het idee dat er een tekort is?

Het is lastig een balans te vinden in voer, té veel voer werkt namelijk ook lang niet altijd verbeterend voor de conditie. Als ie op een goed vol weiland staat zou het gras echt de grootste bron voor massa moeten kunnen zijn. Meer massa zou ik echt zoeken in ruwvoer, of meer van de mix voeren, meer hooi aanbieden of een pulp erbij voeren (Senior Priores, Speedy Beet, bietenpulp, of een grasbrok/pulp).
Meer energie is ook ergens een stukje conditie. Weet niet of er hier meer ervaringen zijn, maar té veel krachtvoer kan averrechts werken en juist de verwerking ervan energie kosten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:18

Dankjewel rianne !!
Hier kan ik echt wat mee super .

Ja heb wel het idee dat ie een tekort heeft/had ivm een doffe en ruwige vacht .
Dit is nu al enorm verbeterd na 3 weken.
De vitamine brok had ik ook nog over van mijn eigen paardje.

Dan ga ik als de muslies op zijn naar een betere muslie kijken eventueel de endurix van cavalor daar zit volgens mij meer in. De mix verhogen ivm met eiwit .
Ik heb het idee dat het lijnzaad brokje wel iets doet ( paard glanst meer vacht word mooier)

Maar als die op is kan ik natuurlijk altijd kijken naar een betere vloeibare variant natuurlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 07:27

Zo even een update ;)

Inmiddels veel gebeurd .
Zijn bij de kliniek geweest voor een onderzoek nadat de da al geweest is voor bloedonderzoek.
Daar kwamen wat dingen uit die niet klopten.

Paar onderzoeken gehad en over het voer gehad uiteraard.

Samen alles uitgezocht met de da en kreeg een compliment dat ik goed bezig was en zo door moest voeren .

Al bij al heeft hij ondanks goed en regelmatig ontwormen waarschijnlijk toch een flinke wormbesmetting :(