Z paard aan de dikke kant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Z paard aan de dikke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:22

Kont en buik is niet perse een dik paard. Kan wel ruwvoerbuik icm weinig buikspieren zijn. Hoe ziet je paard er uit als je gereden hebt? Als het paard dan veel slanker lijkt is het geen vet.

Op de hals, ribben en boven op de kont zit vet. En dat zit er in de ochtend en na werken ook nog.
http://www.pavo.nl/media/tv/hoe-meet-je ... ij-paarden

Minder dan 2 kg krachtvoer kan prima. Ook voor een Z dressuur paard maar dan zou ik wel een aanvulling in vitaminen en mineralen geven.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:23

pol013 schreef:
Kont en buik is niet perse een dik paard. Kan wel ruwvoerbuik icm weinig buikspieren zijn. Hoe ziet je paard er uit als je gereden hebt? Als het paard dan veel slanker lijkt is het geen vet.

Op de hals, ribben en boven op de kont zit vet. En dat zit er in de ochtend en na werken ook nog.
http://www.pavo.nl/media/tv/hoe-meet-je ... ij-paarden

Minder dan 2 kg krachtvoer kan prima. Ook voor een Z dressuur paard maar dan zou ik wel een aanvulling in vitaminen en mineralen geven.

Na het rijden is er iets verandering, maar nog steeds een dikke buik. Filmpje is inderdaad handig, zal het vanmiddag even checken. Ribben voel ik namelijk ook niet echt goed. En inderdaad ik zal er vitaminen en mineralen bij gaan geven :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:43

Ook ik zou eerst het ruwvoer aanpassen.
Daarna zou je eens contact op kunnen nemen met Vitalbix voor een vrijblijvend voeradvies. Op hun FB staan verschillende verhalen van paarden die ook Subtop lopen etc. Je kan dan ook foto's meesturen. Ik kon me erg goed vinden in hun advies voor mijn paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:46

Als je met hartslagmeter traint, zal je zien dat op Z niveau dressuur niet zo inspannend is voor het paard als veel mensen denken. Z dressuur is meer krachttraining en daarbij verbrandt een paard weinig vet. Om vet te verbranden zal meer tempo moet rijden over langere stukken. Lekker naar buiten.

Sowieso de hoeveelheid hooi verhogen voor de gezondheid van het paard. Olie bijvoeren voor energie. En goed vitamines mineralen supplement. En de trainingsintensiteit veranderen naar vetverbranding.
Havens gastro plus is goed voor paarden waarbij je maagzweren vermoedt. Er zit natrium bi carbonaat in, dat het maagzuur remt. Je kan dan minder voeren aan krachtvoer. Volwaardig sportvoer. We hebben alle paarden erop staan. Heel tevreden met resultaat

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:54

Juist andersom. Dressuur is meer lage intensiteit duurtraining en daarom verbrand je weinig vet.

Vaak zijn in uitjes springen en aan een flink tempo galopperen rechtuit meer krachttraining waarmee je (bolle) spieren activeert.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:41

ik zou idd eens goed kijken naar de ruwvoer behoefte kijken, dat moet je echt als basis van het rantsoen pakken.... krachtvoer is echt de aanvulling van het ruwvoer

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 12:04

@Marieke: Oké, zal ik daar eens advies vragen. Bedankt voor de tip.

@Janouk: Buiten rijden wordt moeilijk en ik heb jammer genoeg niemand met een braaf paard die mee wil. Mijn paard is nogal een stresskonijn vooral als ze alleen is vindt ze het spannend.

Wat voor olie moet ik geven voor meer energie? Gastro + lees ik inderdaad goeie verhalen over, maar ik wil eerst uitsluiten of het daadwerkelijk een maagzweer oid is.

@Pol013: in uitjes is inderdaad een goed idee dat kan ik er nog wel eens bij pakken.

@Sonja: Ja, ik zal eerst het ruwvoer aanpassen. Alleen altijd moeilijk te zeggen hoeveel eiwitten ed erin zitten om daar dan het krachtvoer op aan te passen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:14

Als je naar pavo een zakje hooi stuurt, krijg je binnen 5 dagen een analyse terug met energie, eiwit en suiker in het hooi. Kosten 20 euro.
Dan weet je wat je aan hooi voert,
Ik kan je echt sowieso gastro aanraden, de paarden doen het er goed op. Ook als ze geen maagzweer hebben.
Jammer dat je niet naar buiten kan, dat zou je paard lichamelijk en geestelijk helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:16

pol013 schreef:
Juist andersom. Dressuur is meer lage intensiteit duurtraining en daarom verbrand je weinig vet.

Vaak zijn in uitjes springen en aan een flink tempo galopperen rechtuit meer krachttraining waarmee je (bolle) spieren activeert.

Dat bedoel ik inderdaad :o slimmer trainen. Minder frequent, maar intensiever, en herstelperiodes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:18

als je stal grote partijen hooi inkoopt is dat testen via pavo wel een goeie idd,
vandaar uit kun je dan eventueel je kv aanpassen.

als je een indicatie wil hebben kun je het berekenen met gemiddelde waardes van hooi of voordroog (ligt er aan wat ie krijgt ;) ) zodat je een idee hebt van hoeveel hooi je zou mogen voeren(ook juist ivm de vezel/droge stof behoefte van je paard voor een fijn werkend maag/darmstelsel

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:35

Oké, ik zal het laten testen! Altijd goed om te weten, misschien dat ze dan weer wat opknapt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:23

Ik zou een week een graaskorf omdoen en meer droog stengelig hooi gaan voeren. Dan kijken wat er gebeurd qua buikig en boeren. Verder weet ik niet of je wel eens lekker naar buiten gaat, maar bij een flinke buitenrit worden meer vetten verbrand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:31

Mijn paard werd overigens minder vol en buikig bij 12 uur buiten dan bij 4-6 uur buiten.
Hij at met meer rust en nam pauzes tussendoor.
Eerst altijd met korf gehad en nu met 12 uur op gras juist zonder.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 11:31

@Tessebes: Nee, ik ga eigenlijk nooit op buitenrit. Hier is het niet zo veilig bij stal. En ik heb ook niemand met een braaf paard die met mij mee wil naar het bos ed. Dat vind ik zelf ook wel jammer. Hooi krijgt ze nu meer, maar ze laat nu wel een grote hoeveelheid liggen. Misschien dat ik ook weer over ga kuil, want er zitten ook wel veel suikers in en ik heb het idee dat ze het op kuil wel beter doet.

@Pol013: Helaas kan die van mij niet langer op het land staan, alle paarden gaan altijd naar binnen. Die van mij staat alleen en kan ook noet helemaal alleen staan. Ik heb de graaskorf overwogen, maar ze wordt dan ontzettend pissig dat wil ik haar ook niet aandoen. Dus we proberen het er gewoon af te trainen, we zijn natuurlijk ook nog maar net bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:30

Is er al een afspraak met een dierenarts? Als het echt een maagzweer is, dan is het bijvoorbeeld inderdaad sneu om ook nog die paar uurtjes gras af te pakken terwijl het een hele andere oorzaak heeft/kan hebben.
Een paard loopt van nature de rond de 40 km per dag en kan de hele dag door grazen. Het is belangrijk dat een paard constant kan blijven knabbelen op hooi of stro.
Een vitaminekorrel bijvoeren is altijd goed :). Je zou inderdaad kunnen kijken wat er precies in de brok zit die je nu geeft. Ik kan me voorstellen dat je graag iets bijgeeft ivm Het wat zwaardere werk. Ik zie zelf ook door de bomen het bos niet echt wb krachtvoer, dus misschien zou iemand je daarbij kunnen helpen..
Hoe is de ontlasting?

Prachtig paard heb je trouwens!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:36

Humpiedumpie: Nee, mijn DA is nog op vakantie dus nog even afwachten. Nee, precies weidegang vind ik juist belangrijk. En ze staat inderdaad op stro en krijgt nu voldoende hooi. Ja, blijft moeilijk inderdaad heb toevallig contact opgenomen met een voedingsdeskundige :) De ontlasting is helemaal prima. Dank je!