Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

911Carrera

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:35

Ik voer mijn paard Reformin Plus vitaminen van Höveler naast zijn brok. Kost 22 euro voor een emmer van 10kg dus is ook betaalbaar. Ik voer 50 gram per dag, je kan dus 200 dagen met een emmer doen (= ruim half jaar).

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:46

Ik heb mijn pony op de Vitalbix staan in combinatie met Pavo care4life nu zoon half jaartje.
Vitalbix is ze niet weg van, in het begin at ze het prima maar wil het nu niet meer puur eten. Door de care4life gaat het prima.
Ze haalt er ruim voldoende energie uit maar is zeker niet heet of rillerig. Geef bij gulzig eten wel wat olie of water door de care4life het is een droog/wat stoffig mengsel.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:57

@ Maitestar23 Ik vind de andere 2 dan inderdaad ook beter klinken! Wat krijgt de merrie nu gevoerd?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:41

kverhage schreef:
@ Maitestar23 Ik vind de andere 2 dan inderdaad ook beter klinken! Wat krijgt de merrie nu gevoerd?

Ze krijgt op dit moment alleen gras. Qua vacht is ze bijv ok, maar het glanst verder niet. Dus ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen op een vitaminebrok.

De proefzakjes van Vitalbix zijn binnen en die van Ecostyle en Agrobs zijn besteld. Dan kan ik in ieder geval alvast proberen wat ze lekker vindt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:54

Waar ik vooral achter ben gekomen is dat het perfecte suppelement niet bestaat en je vooral moet kijken hoe je paard reageert. De meest (positief) voorkomende zijn metazoa, marstall force, vitslbix. De ene krijgt van een bepaald voer rare klachten, de ander doet het er geweldig op.

Pavo staat bekend om meer suiker, en voor koudbloeden niet direct ideaal. Toch is pavo vital complete hetgene geweest dat onze ijslander die was ingevallen en moeite had met verharen, nu super mooi is aangekomen en staat te blinken als nooit te voren. We zagen na 1 week al resultaat!

Onze jonge paarden geven we metazoa snacks, handig in snoepjes formaat te geven op de wei!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:11

Het is zo verschillend per paard inderdaad :j

Mijn ervaringen:
Pavo Vital Complete: deed mijn haflinger het wel aardig op. Hij had wat tekorten in zijn bloed, maar niet noemenswaardig. Toch gaan zoeken naar wat anders.

Metazoa: hier werd hij heer rillerig van. Zat wel goed in zijn vel, maar dat schrikken van elk grassprietje was ik snel klaar mee.

Vitalbix: dat leek in eerste instantie goed te gaan, tot hij zand ging likken en mest ging eten.

Marstall Force: dit gaat super. Hij zit super in zijn vel, fijne waardes in het bloed.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:35

Zo ontzettend veel wisselende ervaringen !!

Ikzelf ben niet weg van pavo vital complete. Mijn paard had in die tijd rotstraal (weerstand dus) en ik werd zelf naar als ik de emmer open trok van de weeïge lucht. Slecht gevoel erbij.
Dus ben er toen mee gestopt.

Succes met de keuze!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:03

Lindagek schreef:
Vital Complete van Pavo

Ik voerde dit ook afgelopen winter. Paarden deden het er prima op, ik merkte weinig verschil met 'normale biks'.
Wellicht dat ik deze winter eens andere vitamine brokjes ga proberen.
De prijs is wel altijd lastig vergelijken van alle producten, want de aangeraden hoeveelheden zijn zo verschillend per soort!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:59

Mijn vorige paard (paint) voerde ik vitalbix daily complete. Ik hield hem daarmee niet op gewicht en qua werk niet actief. de active plus hielp onvoldoende. Ik moest dus alsnog flink bijvoeren (luzerne, olie).

Mijn nieuwe paardje (haf) staat nu op equifyt greenpower. Bevalt me goed. Ze eet het graag (dat was voor mij wel de vraag een beetje, ze komt van de vorige eigenaar van basisbrok/ sportbrok af en is dus suikers gewend), ziet er goed uit. Krijgt niet veel (is pas ruim 3 jaar oud en doet qua fysieke arbeid dus nagenoeg niks) - ongeveer 400/500 gram per dag. Als de arbeid omhoog gaat, zal er iets meer in moeten, maar is nog te overzien. Het gaat niet om 3-4 kg zoals sommige merken adviseren gelukkig.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:44

Ik vraag mij altijd af of het echt nodig is om een vitamine brok te voeren als je kwalitatief goed ruwvoer geeft. Kun je niet eerst kijken hoe ze het daarop doet in de winter?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:46

Dispar_Vulgo schreef:
De prijs is wel altijd lastig vergelijken van alle producten, want de aangeraden hoeveelheden zijn zo verschillend per soort!

Ik reken het zelf om naar wat ze per dag nodig zijn en wat het dus per dag kost.
Want bij sommige schrik je je dood wat ze kosten bij aanschaf, maar vervolgens hoef je bijv. maar 50 gram per dag te geven en zijn ze uiteindelijk goedkoper.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:47

Duc_je schreef:
Ik vraag mij altijd af of het echt nodig is om een vitamine brok te voeren als je kwalitatief goed ruwvoer geeft. Kun je niet eerst kijken hoe ze het daarop doet in de winter?

Ik denk heel eerlijk dat je er niet aan ontkomt. Zie ook onze groente, daar zitten tegenwoordig ook niet alle voedingsstoffen meer in.
Inmiddels is geloof ik wel bekend dat bijv. magnesium al niet voldoende in ruwvoer zit, wat ook geldt voor vitamine e en selenium.

Ik heb iig een analyse laten doen omdat mijn paard alleen op hooi staat en wat hij dan mist omdat hij alleen al geen gras krijgt. Zodoende ontkom ik er in elk geval niet aan.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:59

Als je kijkt naar de bodem dan kan het haast niet anders dan dat je paard toch tekorten oploopt. Ook onze groente bevat lang niet zoveel voedingsstoffen meer als vroeger.
De bodem krijgt geen rust meer en moet constant produceren.

Die van mij doet het op zich prima, ze ziet er niet slecht uit. Maar ik denk zelf dat het beter kan.
Ook is ze niet echt gewend om dagelijks aan het werk te gaan, dus ze zal het misschien ook wel nodig hebben straks.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:01

Ik voer mijn IJslanders sinds een maand of 2 Formula 4 Feet van Equi Life en ben daar heel tevreden over. Het is eigenlijk een hoefsupplement maar bevat alles van een goede vitamine- en mineralenbrok en vooral geen onnodige troep.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 28-07-17 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:02

Heb je al eens gekeken naar Fibra?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 11:08

ItsMe2 schreef:
Heb je al eens gekeken naar Fibra?

Bedankt voor de tip! Dat ziet er ook mooi uit zeg!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:28

Ik heb net een zak vitalbix daily complete gekocht en begin vanaf vandaag met voeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:33

Ik heb een tijdje weidemineral gevoerd
Deed ze het goed op en ze aten het hier graag
Inmiddels voeren wij een ander supplement ivm het koper wat wij in hogere mate moeten bijgeven ivm flink ijzeroverschot
Maar zou zo weer de weidemineral gaan voeren als de situatie het zou toestaan.
Of de naturmineral
Net zo eigenlijk

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 09:42

Sonja_vR schreef:
Ik heb een tijdje weidemineral gevoerd
Deed ze het goed op en ze aten het hier graag
Inmiddels voeren wij een ander supplement ivm het koper wat wij in hogere mate moeten bijgeven ivm flink ijzeroverschot
Maar zou zo weer de weidemineral gaan voeren als de situatie het zou toestaan.
Of de naturmineral
Net zo eigenlijk

Dat is fijn om te horen :j

Ik heb inmiddels allerlei proefzakjes in huis, dus ik kan in ieder geval gaan proberen wat ze lekker vindt. Nog maar 3 nachtjes slapen *\o/*

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:54

Jotoma schreef:
Duc_je schreef:

Ik denk heel eerlijk dat je er niet aan ontkomt. Zie ook onze groente, daar zitten tegenwoordig ook niet alle voedingsstoffen meer in.
Inmiddels is geloof ik wel bekend dat bijv. magnesium al niet voldoende in ruwvoer zit, wat ook geldt voor vitamine e en selenium.

Ik heb iig een analyse laten doen omdat mijn paard alleen op hooi staat en wat hij dan mist omdat hij alleen al geen gras krijgt. Zodoende ontkom ik er in elk geval niet aan.

Oké daar heb je een punt.
Maar als een paard een schep biks krijgt op een dag, zou dat dan voldoende moeten zijn? Mijn paard vond vitamine brokjes overigens niet lekker. Het is sowieso een muts af en toe :D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:55

Nee dat is zeker niet zo.

Veel plezier TS

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:00

Ben benieuwd wat het nu geworden is? En natuurlijk veel plezier gewenst met je nieuwe paardje!

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:12

catootje schreef:
Ben benieuwd wat het nu geworden is? En natuurlijk veel plezier gewenst met je nieuwe paardje!

Dank je wel *\o/*

Ik heb gekozen voor de Agrobs producten. De samenstelling vind ik gewoon helemaal super, veel natuurlijke ingrediënten en ze vindt het heerlijk.
Dus ze gaat in ieder geval de Naturmineral krijgen. Ik twijfel nog over of ik de Musli of de Mash bij ga geven, de Musli vond ze lekkerder en ik denk dat ze daar meer aan heeft.