Merk lijnzaadolie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Re: Merk lijnzaadolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:21

Ik gebruik gewoon zonnebloemolie. Glimmen als een malle en ze eten het prima! En ik haal het gewoon bij de Lidl. Lekker goedkoop! Volgens mijn veearts minstens zo goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:28

alleirbag schreef:
Ik gebruik gewoon zonnebloemolie. Glimmen als een malle en ze eten het prima! En ik haal het gewoon bij de Lidl. Lekker goedkoop! Volgens mijn veearts minstens zo goed.

Dan heeft je veearts het verkeerd. In zonnebloemolie zit in verhouding veel te veel omega 6.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:42

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 15:03

Bedankt allemaal! Zonnebloemolie ga ik om de reden die Koper zegt niet geven. Ik ga niet iets goedkopers geven als niet goed is.

Ze vindt het lekker over haar voer. Ik hoop snel te zien dat het iets doet!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:34

Mag ik (zonder enige spot of vooroordeel) vragen hoe je zo stellig tegen de veearts in durft te gaan? Ik begrijp dat mijn vraag arrogant overkomt, maar het tegendeel is de bedoeling (iets met geschreven taal). Ik ben oprecht geintresseerd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:41

Alleirbag; het klopt echt dat deze olie juist helemaal niet zo geweldig is voor je paard en dat je beter lijnzaadolie kunt geven.

Vergeet niet dat artsen zeer weinig van voeding weten.Helaas!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:48

Een scheve verhouding richting omega 6 werkt licht ontstekingsbevorderend en richting omega 3 werkt licht ontstekingsremmend. Voor paarden met een gezondheidsprobleem is het dus verstandig om niet alleen maar zonnebloemolie te geven. Ik geef zelf óf 2/3e zonnebloemolie en 1/3e lijnzaadolie óf alleen lijnzaadolie.

Waarvoor ik kies hangt af van wat het probleem is. Een paard met cushing of ernstig IR/EMS of PSSM is alleen maar lijnzaadolie. Een paard dat gewoon te mager is kies ik voor het mengsel omdat je er dan ook relatief veel van moet geven. Ik heb wel eens een paard op 450mL olie gezet (paard was op sterven na dood omdat hij maar bleef afvallen op al onbeperkt ruwvoer en bijvoeren, dierenarts wist het niet meer). Als je dat op alleen lijnzaadolie moet doen (het was niet het enige wat hij kreeg) dan loop je leeg. Nu was ze in totaal ongeveer een euro per dag kwijt aan de olie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:43

Ik heb die van de paardendrogist en die vind mn paard heerlijk. Maar nu een van vitalbix en die vind mn paard niet lekker. Vd paardendrogist likt hij helemaal zn bak leeg en bij vitalbix eet hij m alleen door zn slobber heen.

Heb nu 10 liter van vitella toegestuurd gekregen. Maar eerst die van vitalbix opmane. Ik geef nu 150ml per dag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:21

alleirbag schreef:
Mag ik (zonder enige spot of vooroordeel) vragen hoe je zo stellig tegen de veearts in durft te gaan? Ik begrijp dat mijn vraag arrogant overkomt, maar het tegendeel is de bedoeling (iets met geschreven taal). Ik ben oprecht geintresseerd.

Olie voeren aan je paard:
Paardeneigenaren gebruiken vaak plantaardige olie wanneer ze het paard een energie boost willen geven, het paard willen laten aankomen in gewicht of de vacht willen laten glanzen. Welke olie kun je het beste kiezen, uit de zeeën van aanbod?
“Alle oliën zijn 100% vet, dus er is geen verschil in het aantal calorieën wat hierin zit,” zegt Catherine Whitehouse, M.S., voedingsadviseur voor het Kentucky Equine Research (KER). “Er bestaat veel variatie tussen de omega-3 en omega-6 waarden in de oliën die vaak aan paarden gevoerd worden. Deze vetzuren zijn bijzonder interessant voor onderzoekers omdat zij effect hebben op ontstekingsreacties in het lichaam en het afweersysteem. Paarden deze vetzuren niet zelf kunnen aanmaken in het lichaam en moeten het dus uit hun dieet zien te halen.”
Graanrijke voeding bevat over het algemeen meer omega-6 dan omega-3. Een gebruikelijke verhouding tussen omega-3 en omega-6 in graanrijk voer is ongeveer 1:10. Paarden die veel granen krijgen hebben daarom een scheve verhouding tussen de omega-3 en omega-6 in het lichaam.
Om die reden is het belangrijk om een olie te kiezen met meer omega-3 dan omega-6 als je een olie wilt toevoegen aan het dagelijks voer. “De gemiddelde samenstelling van de omega vetzuren in veelgebruikte oliën zijn bij maïsolie 2:28, bij sojaolie 1:6 en lijnzaadolie 1:2 (verhouding omega-3: omega-6). Als je met het toedienen van de olie gewichtstoename wilt bereiken en daarbij de balans in de omega vetzuren in takt wil houden is het beter om lijnzaadolie of sojaolie te geven in plaats van maïsolie,” legt Whitehouse uit
Zonnebloemolie bevat vooral Omega 6 en 9. Dit bijvoeren is daarom niet aan te raden, omdat de omega 3 ontbreekt. Omega 6 zit (vaak) al voldoende in het voer en bij een goede balans tussen omega 3 en 6 wordt omega 9 door het lichaam aangemaakt. Omdat de omega 3 niet (voldoende) wordt vertegenwoordigd in deze olie gaat onze keuze daar niet naar uit.
Visolie heeft de beste verhouding tussen omega-3 en omega-6, namelijk 6:1, maar dit wordt niet vaak gebruikt wanneer men het energie niveau wil verhogen. Het wordt wel in kleine hoeveelheden gebruikt als supplement dat de omega-3 vetzturen DHA (docosahexaenoic acid) en EPA (eicosapentaenoic acid) om ontstekingsreacties en weerstand gerelateerde aandoeningen te behandelen.
De hoeveelheid olie die je je paard per dag geeft hangt af van het resultaat wat je met de toevoeging van de olie wilt bereiken. Als je door middel van het voeren van olie de vacht extra wilt laten glanzen heb je voldoende aan 80 – 120 ml per dag (mede afhankelijk van het gewicht van het paard). Als je het paard wilt laten aankomen heb je meer olie nodig, tot wel 500 ml per dag. Een handige vuistregel voor het voeren van olie is dat maximaal 100 ml olie per 100 kg lichaamsgewicht per paard kan worden toegediend. Een paard van 550 kg zou dan ongeveer 550 ml per dag moeten krijgen, verdeeld over meerdere voerbeurten.
Aangeraden wordt (zoals bij alle veranderingen in voer) het paard langzaam te laten wennen aan de toevoeging van olie aan het voer. Te beginnen met 60ml per dag, en dan rustig opbouwen met 60 ml per twee weken. Dit is een langzame manier van opbouwen, maar op deze manier krijgt het maag-darm kanaal van het paard de mogelijkheid te wennen aan het vetgehalte in het voer. Dit kan ook voorkomen dat het paard te natte mest krijgt, vaak een bijwerking van olie in het dieet van het paard.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:13

Aanvullend hierop; zonnebloemolie uit de supermarkt is voor andere doeleinden gemaakt (heb er al eerder over geschreven). Door raffinage totaal ongeschikt voor consumptie, alleen nog maar geschikt om mee te bakken... Is dus een totaal ander product dan 'rauwe' zonnebloemolie en al helemaal een ander product dan lijnzaadolie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:32

In landen als Denemarken wordt wel meer visolie aan paarden gegeven dan in Nederland.

In kokosolie zit ook in verhouding veel omega 3. Mijn ruin vindt het erg lekker. Jammer dat ze er ook dik van worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:20

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:17

Ik voer ook lijnzaadolie bij en ik vraag mij af wat nu het verschil is tussen olie, vlokken, gemalen of brokjes?
Sowieso zijn de vlokken of gemalen lijnzaad wel een stuk goedkoper, dus er zal ongetwijfeld verschil inzitten. Vraag mij alleen af wat het verschil is, is dit hoeveelheid omega 3?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:54

Je heb lijnzaadschilvers, dat is lijnzaad waar de olie (deels) uit is gewonnen en een vetpercentage heeft van 12%. Daar worden ook wel eens brokjes van geperst.

Je hebt complete lijnzaad, al dan niet geplet (vlokken), gemalen, heel of tot brok verwerkt. Dat heeft vetpercentage van 30-35%. Als het behandeld is tegen/voor blauwzuurvorming, dus gemicroniseerd is, zijn het vaak brokjes (maar brokjes betekenen niet per definitie dat het behandeld is!) en kan je een veel grotere hoeveelheid voeren zonder risico tot vergiftiging te nemen.

En je hebt lijnzaadolie, met een vetpercentage van 100%.

De omega 3:6 verhouding is in alle producten hetzelfde, maar gebroken lijnzaad is wel gevoeliger voor rot/ranzig worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:24

Mizora schreef:
Je heb lijnzaadschilvers, dat is lijnzaad waar de olie (deels) uit is gewonnen en een vetpercentage heeft van 12%. Daar worden ook wel eens brokjes van geperst.

Je hebt complete lijnzaad, al dan niet geplet (vlokken), gemalen, heel of tot brok verwerkt. Dat heeft vetpercentage van 30-35%. Als het behandeld is tegen/voor blauwzuurvorming, dus gemicroniseerd is, zijn het vaak brokjes (maar brokjes betekenen niet per definitie dat het behandeld is!) en kan je een veel grotere hoeveelheid voeren zonder risico tot vergiftiging te nemen.

En je hebt lijnzaadolie, met een vetpercentage van 100%.

De omega 3:6 verhouding is in alle producten hetzelfde, maar gebroken lijnzaad is wel gevoeliger voor rot/ranzig worden.

Mijn ervaring is dat het per individu verschilt wat geschikt is. Zo krijgen mijn merrie en ik bij voorbeeld allebei buikpijn van gebroken lijnzaad.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:49

Als ik lijnzaad wil gebruiken voor de vetten (omega 3) kan ik dus het beste olie gebruiken?
En als ik het wil gebruiken voor de spijsvertering kan ik dan beter de vlokken geven?
En combinatie is ook nog mogelijk....

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:57