Supplement opbouw spieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlexVB

Re: Supplement opbouw spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:49

Myoplast is inderdaad een pot suiker. Best veel eigenlijk met 14,1% aan glucosestroop.

Ik heb zelf sinds kort de Muscle Power Compex van Horseflex. Hier zit totaal niets bij van toevoegingen.
Inhoud is Magnesium, Vitamine E, Spirulina en Creatine.

Prijs is ook nog eens goed te noemen. voor 1,4kg maar € 56,75. Misschien voor de volgende keer.

Als voer raad ik je Mijten aan en dan de Herbamix en Gerstemix Muesli. Ik voer Genghis Khan niets anders en hij doet het er goed op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:21

Loes'sCorner schreef:
Ik vind de hoeveelheden die je van marstall moet voeren echt schrikbarend....

Van Equifyt zit je ook gewoon op 400-500g/100kg paard, net als met Marstall bij de krachtvoersoorten. Marstall heeft zover ik tot nu toe gevonden heb de meeste geconcentreerde mineralenbrok met 20-30g/100kg paard (verschil met gras vs zonder gras i.v.m. vervliegende vitamines in gras).

Nu vind ik niet dat je per se Marstall moet voeren, maar je moet het wel eerlijk vergelijken. één van de producten die ik in de gaten houd met het bepalen van hoeveel je ervan moet voeren is het seleniumgehalte. Die wordt bij een hoop Equifyt-producten niet genoemd (de uitgebreide analyse ontbreekt dan) en bij welke het wel genoemd wordt zit deze rond de 0.4mg/kg, net als marstall.

Een paard heeft 0.3mg selenium per 100kg paard nodig, maximaal mag hij 4mg/100kg paard binnen krijgen, maar ik hou zelf de grens van 1mg/100kg paard aan als veilige marge. Via het ruwvoer krijgt een paard (bij 2% lichaamsgewicht) gemiddeld gesproken 0.1-0.15 mg/100kg paard binnen. Dat betekent dat er nog minimaal 0.2mg/100kg paard gevoerd moet worden om zeker veilig te zitten. Met Equifyt Naturmüsli moet je dan 500g/100kg paard voeren, van marstall complete moet je ook 500g/100kg paard voeren. Van Marstall Amino Sport hoef je dan (voor het selenium) slechts 225g/100kg paard voeren.

Ik heb Equifyt verder niet ingevoerd, maar wel even Marstall Amino Sport (MAS)en Marstall Cornmuesli. Beide voersoorten moet je idealiter 400g/100kg paard van voeren in verband met het kopergehalte, dat als eerst limiterend is. Cornmuesli bevat 36mg koper/kg en MAS bevat 35mg/kg. Maar als je naar Equifyt natürmusli kijkt dan bevat het zelfs maar 17mg koper/kg. Om voldoende koper te voeren zou je dus het dubbele moeten vergeleken met de marstall voersoorten (en dus 800g/100kg paard). Of dit inderdaad veilig kan met de andere mineralen/vitaminen heb ik dus niet nagekeken en durf ik zo niet te zeggen.

Dit is overigens geen tekst om Equifyt af te kraken, want ik heb niets tegen het merk anders dan dat ze van de meeste producten geen analyse bekend hebben gemaakt (dat is een vakdingetje, ik ben voedingsdeskundige voor hond en paard). Of om Marstall op te hemelen, hoewel ik het op zich wel graag voer want de paarden doen het er vaak heel goed op. Maar eigenlijk een kanttekening dat je echt goed moet lezen en bestuderen voordat je kan zeggen of je van iets veel meer moet voeren.

Ik ben heel nieuwsgierig wat je nu precies van Equifyt voert en hoeveel dan, en wat je verder nog voert (wat en hoeveel aan ruwvoer, verder nog supplementen).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:28

Ik heb zelf hele goed resultaten met aminoral van eggersman..Het enige wat hielp bij mijn oudere paard :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:58

Mizora; van Victorious Secret200 hoef je ook maar 20 gram per 100 kilo paard te voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:21

IngridM schreef:
Mizora; van Victorious Secret200 hoef je ook maar 20 gram per 100 kilo paard te voeren.

Dat vindt Pure Paardenvoeding wel, maar als je naar het seleniumgehalte kijkt ben ik het daar niet mee eens en houd ik de aanbevolen hoeveelheid van de fabrikant aan, namelijk 40g/100kg paard.

Ik kom wel ook VS50 tegen, die is wel geconcentreerder dan Force maar bevat geen vitamine A. Zowel de VS200 als de VS50 bevat geen vitamine D, dus ik zou het alleen voeren als ze veel buiten staan en vind ik ze daarom niet voor ieder paard geschikt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 21:53

Nou eerlijk gezegd voer ik ongeveer de helft alsnog minder dan de aanbevolen hoeveelheid.

Het gaat om een Haflinger en zoveel krachtvoer per dag vind ik waanzin.....voor dit soort rassen.
Maar als het echt nodig is doe ik het natuurlijk wel.

Ik zag de topsport van pavo voorbij komen?

Daarvan moet je relatief weinig voeren om aan de max te zitten?!

We hebben zeer weinig weidegang ivm met een paard erbij die hoeve vangen is geweest, hooi word niet op gespaard kwa voeren in hoeveelheid, de kwaliteit wisselt nog wel eens maar dat is niet te veranderen hooi is gewoon lastig geworden de afgelopen jaren.

Ik voer Equifyt green energie en de balance meen ik.

Je hebt van St hippolyt ook besta mix en struktur E dat heb ik ook
Overwogen maar is volgens mij niet perser voor mijn problematiek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:20

Dan zou ik pavo topsport, marstall amino sport of luzerne (ga voor een eiwitrijke variant, RE van minimaal 16%) gaan bijvoeren voor de eiwitten en verder een mineralensupplement gaan voeren. Het zijn namelijk de mineralen (en vitaminen) die zorgen dat deze hoeveelheden nodig zijn.

En of je dan kiest voor marstall force (30g/100kg paard op hooi), pavo vitalcomplete (30g/100kg paard, geen verschil tussen gras en geen gras), Victorious Secret 200 (40g/100kg paard), vitalbix daily complete (75g/100kg paard) of metazoa broxxx (100g/100kg paard), maakt mij eigenlijk niet uit. Maar dit zijn wel dingen die je op orde moet hebben voor optimale spieropbouw. Overigens ook van groot belang bij de hoefkwaliteit.

Topsport valt in de categorie 500g/100kg paard aan mineralen. Met een paard van 500kg moet je dan dus 2.5kg topsport voeren. Dat is overigens volgens pavo niet nodig, zij raden aan maximaal 1kg te voeren van topsport en de rest door één van hun andere krachtvoeren te vervangen, dus bijvoorbeeld 1.5kg allsports, wat qua mineralen en vitaminen (behalve vitamine E) gelijk ligt.

Bij een paard dat alleen de eiwitten en mineralen nodig heeft, maar niet de kcal kan je dat dus als volgt oplossen. Je voert met 1kg topsport (en ruim voldoende hooi) voldoende goede kwaliteit eiwitten en 40% van de mineralen (20% als je begint met 0.5kg), de rest vul je de aan met een mineralenkorrel. Dus bijvoorbeeld met vitalcomplete of force a 18g/100kg paard (24g/100kg bij 0.5kg topsport) of met a broxxx 60g/100kg paard (80g/100kg paard bij 0.5kg topsport). Wel slechts één van de mineralenbrokken gebruiken.

Dan kom je dus bij een haflinger van 500kg uit op:
- 1kg topsport
- 90g pavo vitalcomplete

óf
- 0.5kg topsport
- 120g marstall force

óf
- 0.8kg Marstall Amino Sport
- 210g Vitalbix daily complete (60% van 350g)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:31

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:59

F4F bevat vrijwel geen selenium (0.02mg/kg). Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde ten opzichte van een gewone mineralenbrok. Ik weet dat er een heel aantal paarden het er goed op doen, maar mijn voorkeur heeft het niet want naast het nihile seleniumgehalte is de analyse een puinhoop.

Ingredientenlijst begint met dit: 25-40% Lucerne meal, 10-24.99% Minerals and Vitamins

25 tot 40% luzerne en 10 tot 25% mineralen en vitaminen kan gewoon echt niet. Het is juist de bedoeling dat een ingredientenlijst aangeeft wat erin zit, dan kan er geen factor 1.5 of zelfs 2.5 in verwerkt worden. Dan hadden ze de percentages gewoon weg moeten laten als ze daar zo slordig in zijn. Aangezien het ash% 16.2% is, kan je er gevoegelijk van uit gaan dat er geen 25% mineralen in zitten. Ruwe as bestaat namelijk uit mineralen. 22% ruw eiwit is goed, maar ongeveer gelijk aan topsport.

De laatste tabel is ook uiterst bijzonder.

Nutritional info mg/kg
Starch 8.4
Neutral Detergent Fibre 25
Water soluble carbohydrates 66
Digestible Energy 6.9 MJ/KG
Metabolisable Energy 5.9 MJ/KG
NDF 26%
Fructans 0.9%

Zetmeel gaat altijd in g/kg of in % en ook hier, want in luzerne zit wel iets aan zetmeel, meer dan 34mg/kg (luzerne zit er minimaal voor een kwart in, dus dan kom je aan de 8.4mg/kg). Ik gok eigenlijk dat het % is, aangezien soy(a) concentrate waarschijnlijk soya-eiwit concentraat is en dat heeft een zetmeelgehalte van 8%. Er zit ook 10% bonen in, dat zijn waarschijnlijk erwten e.d. en die bestaan gedroogd voor ongeveer 25% uit zetmeel, 25% uit suiker en 20% uit vezels. Met 8.4% zetmeel klopt het wel behoorlijk.

Neutral Detergent Fibre, wordt afgekort met NDF. En dat is een probleem, want het is 25mg/kg (0.0025%) en ook 26%. Mijn gok is dat het eigenlijk 25-26% is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 00:01

Bloed al eens getest?

Hoge spierwaardes kunnen op vit e gebrek duiden. Chevivit deed hier wonderen. Pony was zo mager en arm bespierd dat ze wel 30 leek. Nu is ze 20 en lijkt ze wel 6. :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 00:06

ik voer rijstolie bij. goedkopen versie voor de spieren! :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 01:04

pinkie87 schreef:
ik voer rijstolie bij. goedkopen versie voor de spieren! :)

Dat is ook het hoofdbestanddeel van muscle pro van equiform nutricions. Dit werkt 10x beter dan alle producten die tot nu toe genoemd zijn. Ik heb ze allemaal zo ongeveer geprobeerd voor ik muscle pro tegenkwam. Het deed allemaal wel iets maar vooral mijn bankrekening leegtrekken. Nu ben ik voor 59 euro in 3 maanden klaar en voer ik minder krachtvoer en mijn paard is in 3 maanden tijd een stuk beter in de bespiering komen te zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:14

Welke rijstolie gebruik jij?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 12:50

Bedankt voor je Hulp mizora.

Ik ga dan voor de 0,5 topsport met de 90 force , eens kijken wat dat doet, kan nog aanvullen met ander lichter krachtvoer in combi met de myoplast.

Bloed is in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:05

Ik hoor ook wel positieve geluiden over rijstolie, maar ik snap niet precies waarom dat steeds in topics genoemd wordt waar om meer eiwitten wordt gevraagd: in rijstolie zitten 0 eiwitten. Als je paard dus een eiwittekort heeft en daardoor geen nieuwe spieren aan kan maken, dan helpt het voeden van die al bestaande spieren ook niet.
Als je paard wel voldoende eiwitten opneemt maar zijn spieren niet efficient genoeg van energie kan voorzien dan is dat een heel ander verhaal en kan rijstolie wel degelijk helpen, maar het levert geen extra eiwitten aan.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:35

Even een vraag in dit topic. Ik heb sinds kort een zesjarige ruin op stal staan die ook echt wel wat meer bespiering moet krijgen. Hij komt van dagelijks ongeveer 5 kilo subli krachtvoer af, ik voer hem nu vitalbix in combinatie met Pavo care for life en daily plus. Pavo wordt bij ons op stal geleverd en heb ik geen extra kosten aan, de vitalbix wel. Nu is dat op zich geen probleem, maar het moet wel leuk blijven :o

Ik heb wel interesse in de vitalbix active+ muesli, maar dat is toch wel behoorlijk prijzig ( 20,- voor een zak van 14 kilo, met even advies van 1,5 kilo per dag aangevuld met daily complete en lijnzaadolie).

Met welke muesli kan ik de daily complete ook combineren en in welke hoeveelheden?
Mijn andere twee doen het heel goed op de vitalbix. Ik wil dit paard graag in de basis vitalbix voeren en dan op dagen waarop gewerkt wordt aanvullen met muesli. Ik dacht zelf aan sportsfit of topsport?
Marstall, mijten, Horsefood, Cavalor, hippostar zijn merken die ik ook via de stal kan verkrijgen.

Ik wil hem ook niet overvoeren, maar wil wel graag dat hij wat meer body krijgt en hem daarin ondersteunen met voer naast de training.

Hij krijgt verder veel hooi, combi van graszaadhooi en weidehooi. Maar hij moet nog leren om daar meer van te gaan eten. Hij zit nu op zo'n 12 tot 15 kilo, wat op zich genoeg is, maar mijn andere paard zit op ruim 20 kilo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:51

Sommige paarden eten gewoon niet zo veel hooi. Ik heb nu juist een paard dat vroeger heel veel hooi at (25-30kg naast bijvoer) en nu terug aan het zakken is naar zo'n 15-18kg (paard van 800kg) terwijl hij ook steeds minder krachtvoer krijgt.

Topsport is inderdaad een mooie brok voor spierherstel en spieropbouw. Marstall heeft amino-sport, wat ook een heel mooi voer is.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:01

ja dat is waar. Ik ben gewend om veel hooi te voeren, maar dan laat hij het gewoon liggen.

Hoe kan ik de topsport het beste combineren met de vitalbix? En hoe zou ik het beste met rustdagen om kunnen gaan? Paard wordt vier tot vijf keer per week dressuurmatig gewerkt en daarnaast een keer of twee gelongeerd en 1 dag stappen aan de hand of molen. Hij wordt sowieso elke dag een uur gestapt naast het werk en dan nog los in de paddock.
Ik hoop in de toekomst ook naar buiten te kunnen met hem.

Het is trouwens een Kwpn'er van 1.71m.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:06

bij mij heeft naf m power super goed geholpen in 2 maanden tijd had die een stuk vollere kont dan eerst :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:16

Hij staat niet in de wei? Daar zou ik toch mee beginnen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:20

Helaas geen beschikking over een weiland...
hij komt in de ochtend in de molen of aan de hand stappen en gaat dan in de paddock. In de middag wordt hij gelongeerd of gereden of we stappen nog een keer aan de hand. S nachts op stal.
Hij heeft wel altijd de beschikking over hooi.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:24

meiske1577 schreef:
Helaas geen beschikking over een weiland...
hij komt in de ochtend in de molen of aan de hand stappen en gaat dan in de paddock. In de middag wordt hij gelongeerd of gereden of we stappen nog een keer aan de hand. S nachts op stal.
Hij heeft wel altijd de beschikking over hooi.

Hoeveel uur vrije beweging is dat op een dag?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:29

Dat verschilt maar zeg maar gemiddeld van half tien tot een uur of drie. Dan ga ik met hem aan de gang en ben ik tot ongeveer half zes zes uur bezig met rijden, wandelen, etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:48

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:50

Als je in de lijn van de algen wilt blijven dan kan je ook Sectolin Sanconil overwegen, is ook op basis van algen. Mijn paard heeft daar veel baat bij.

Samenstelling:
Zoetwateralgen (40%, mix van Spirulina en Chlorella), luzernemeel, sucrose, fructose, soja-olie, appelaroma.
Analytische bestanddelen: ruw eiwit: 28,7%, ruwe celstof 7,7%, ruw vet 5,3% (waarvan 13% omega-3 vetzuren), ruwe as 4,6%.

De hoeveelheid suiker in dergelijke suplementen zijn in mijn ogen voor het gemiddelde paard verwaarloosbaar. Je geeft maar zo'n klein schepje per dag, dat is minder dan een appel voeren.