Supplementen, kennis, discussie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Supplementen, kennis, discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:39

Het is best typisch dat mensen de verhalen over supplementen wel snel geloven en als je iets probeert uit te leggen over veranderingen in management bijvoorbeeld, niet... Net als de werking van bepaalde planten en kruiden niet serieus wordt genomen en alles wat van merken is en door anderen wordt gebruikt, wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:52

Ik denk dat dat aan de ene kant komt omdat het nou eenmaal makkelijker is om een poedertje toe te voegen dan 8 uur weidegang met vriendjes toe te voegen. ;)
Aan de andere kant spelen heel veel supplementen ook rijkelijk in op de 'baat het niet dan schaadt het niet'-mythe, en is een deel van de supplementen inhoudelijk ook zo vaag en 'gebaseerd op eeuwenoude kennis' dat je er wel in móet geloven om het te gebruike, want verstandelijk beredeneren kan dan überhaupt niet meer.

Ik vind het vooral lastig hoe makkelijk mensen vrij heftige dingen adviseren. Bijvoorbeeld in mijn geval met een paard dat geen spieren aanmaakt omdat hij geen goede eiwitverwerking heeft. Dan krijg je als tip om creatine te voeren, want dat zorgt voor lekker veel spiermassa. Als je je dan inleest dan blijkt die extra spiermassa vooral uit vocht te bestaan (maar het oogt wel mooi ;) ) en dat het allemaal nare bijwerkingen kan hebben, tot hartklachten aan toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:01

Tja, het is zo geaccepteerd inmiddels...

Ben begonnen met rijden toen ik 5 was op een manege. En zover ik me kan herinneren kregen de paarden allemaal biks en of haver. Later kwam muesli en dat was al luxe.
Wel kregen hoestende paarden een dikke lik melasse en magere paarden mais. Toen ik bij een vriendin op de boerderij kwam, werd daar ook pulp gegeven.
Zoutblokken hadden we wel al.
Maar vanuit mn jeugd kan ik me niet herinneren dat er zoveel aan poedertjes en middeltjes lukraak gegeven werd.

En ondanks, eigenlijk heel slecht management, werden de paarden wel oud en waren echt weinig ziek.

Meeste mensen weten al niet wat hun paard weegt en wegen ook hun voer of supplementen niet altijd nauwkeurig af, waar sommige middelen best heftig zijn.

Mensen voeren heel erg op het oog en dat is ook iets wat al jaren algemeen geaccepteerd is. Als een paard glimt is hij gezond. Ze hebben geen idee wat er zich van binnen afspeelt. En als er iets is; slechte hoeven, dunne mest, pakken ze dat aan met alle dure middelen. Lapmiddelen.

Trainers krijgen groene paarden binnen en paarden met amper conditie. Mensen willen niet teveel training betalen, dus ze worden meteen flink aangepakt. Ik weet dat ze erg veel rotzooi erin gooien, zodat die paarden het werk enigszins het werk aan kunnen of lijken te kunnen. Vrijwel wordt er altijd te weinig ruwvoer gevoerd, of heel slecht spul. Er gaan kilo's brok in.... Maar die paarden moeten het aankunnen, want tijd is geld.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:18

Interessante discussie.

Ik denk dat het deels slimme marketing is, spectaculaire namen ect, die goed inspelen op het gros van de hedendaagse paardeneigenaren. Er is een grote hoeveelheid mensen waarbij het rijden net niet zo gaat als dat ze graag zouden willen, en als je dan leest dat bepaald voer/supplement iets kan oplossen dan lijkt dat natuurlijk een makkelijkere oplossing. In sommige gevallen zal het zeker ook effect hebben, het is tenslotte allemaal geen complete onzin, maar dat wordt dan op bv bokt weer heel erg gepromoot. Daarbij denken we graag dat elk paard hetzelfde is en problemen van Henkje kunnen worden opgelost door hem net zo te voeren als Fredje omdat het bij Fredje goed resultaat had. Ijslanders vallen hierbuiten want daar bestaat ander voer voor :'). Er wordt ook nog wel een onderscheid gemaakt in koudbloeden, warmbloeden en volbloeden, in zogende merrie's en sportpaarden vs recreatiepaarden, maar binnen die catogorieen schijnt alles hetzelfde te moeten kunnen eten.
En dat is dus gewoon niet zo, net als dat het bij mensen en honden ook niet over een kam te scheren valt. Natuurlijk is bij elk paard ruwvoer de basis, maar sommige paarden doen het erg goed op alleen ruwvoer en anderen hebben gewoon wat meer nodig. En het hoeft dan helemaal niet zo te zijn dat het in het eerste geval een sober koudbloed is en in het tweede geval een hardwerkend dressuurpaard. Ik kende een fjord die niet bij te voeren was, bleef magertjes, en een hardwerkend dressuurpaard dat van elk plukjes hooi waar ze naar keek direct opzwol.

Supplementen voeren heb ik totaal geen problemen mee, maar dan moet het wel vanuit een grondige reden komen. Bloedonderzoek wat gedaan wordt als het paard duidelijk niet goed in zijn vel zit en wat aantoont dat er iets essentieels mist bijvoorbeeld. Of als je paard inderdaad iets lijkt te missen en dat je daarvoor een iets toevoegt, en dan ook een tijdje de tijd neemt om te kijken of het inderdaad effect heeft. En niet gelijk 3 verschillende producten gaan bijvoeren die claimen dat ze een bepaald probleem oplossen, want stel het werkt, hoe weet je dan welk product daarvoor verantwoordelijk is? Misschien alle 3, maar misschien ook niet en dan kan een teveel aan supplementen ook flink nadelig uitpakken op langere termijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:10

superpony schreef:
Het is best typisch dat mensen de verhalen over supplementen wel snel geloven en als je iets probeert uit te leggen over veranderingen in management bijvoorbeeld, niet... Net als de werking van bepaalde planten en kruiden niet serieus wordt genomen en alles wat van merken is en door anderen wordt gebruikt, wel.

En als je je paard planten en kruiden voert ben je een zweefteef :D

Ik weet nog toen bij mij het paardenbloem-kwartje viel:

Paardenbloem ondersteunt de lever :)*
Als het zonnig weer is wil mijn paard (met leverklachten) meer paardenbloemen hebben :)*
Oh wacheffe... was er niet iets met de lever en zon? Ging niet heel goed samen he? :)*

:)* :)* :)* :)* :)*

Maar ja, als je dat dan aan iemand vertelt word je uitgelachen.

Mijn stelregel is: er moet een logische interactie zijn met het lichaam/het systeem van je paard. Als een supplement, of dat nou een poeder of een plantje is, werkt, dan zie je binnen een dag of 10 resultaat EN het resultaat is afhankelijk van bij voorbeeld factoren zoals het weer en het seizoen (zie voorbeeld over paardenbloemen). Als je het juiste supplement te pakken hebt ga ik ook altijd uit van een verslechtering in het begin. Het lichaam reageert dan, de verandering ( = het supplement) slaat aan. Het lichaam geeft een logische reactie. Toen ik dat zelfde leverklachtenpaard mariadistelzaad ging geven kreeg hij een lichte ontsteking bij de koker. Hij had al jaren af en aan jeukklachten daarzo. En toen dus een ontsteking. Hij schuurde een paar dagen zijn huid aan vellen, stalkte mij als ik er was omdat ik 'm moest krabben en na een dag of drie was het weg. Weer zelfde soort kwartje: oooooohhjaaaaa.... lever gelinkt aan genitalia :)* Voor het zelfde geld had hij een reactie in zijn ogen gehad. Had ook gekund. Maar het is dan wel een kwestie van kijken en logische verbanden leggen.

Waar ik ook naar kijk is of de reactie past bij het paard. Daarvoor is het wel handig om je paard enigszins te kennen. Van mijn merrie weet ik dat ze heel erg in de huid reageert. Wanneer bij haar dingen aanslaan krijgt ze bij voorbeeld vaak mok. Dat duurt dan even maar daarna zie je dat de algehele klachten, die zich bij haar erg vaak in de huid manifesteren (jeuk) veel minder worden tot zelfs verdwijnen. En waar de veearts niet verder kwam dan "zal komen door de cushing" (die ze achteraf helemaal niet blijkt te hebben!) of "ja, een beetje jeuk hoort er bij. Smeer dit zomereczeemmiddel maar" blijkt ze gevoelig te zijn op de maag en darmen en uit zich dat bij haar in de huid. Wat heel typisch is voor een yang-dier. Maar dat vertelt de veearts er niet bij.

Dat van die leuke merknamen waar een product 20 keer zo duur van wordt is ook een leuke ja :)) Nog niet zo lang geleden had de Paardendrogist een vrij uitvoerig verhaal over monnikspeper, en hoe dat werkte enzo. En dan BAM één of ander product-in-een-pot. Dat product was dus monnikspeper maar dan met een sticker op de pot. Ik heb ze gevraagd of ze het veel verkopen, aangezien de slimme paardeneigenaar gewoon gemalen monnikspeper koopt met een minder fancy sticker ("monnikspeper" ipv "fancy gemarkete naam") die de prijs kost van monnikspeper zonder de marketingkosten enzo er bij. Ik heb geen antwoord gekregen :D

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:06

Ik ben altijd voorzichtig met het bijvoeren van supplementen, maar het is ook zo afhankelijk van je paard. Sommige mensen denken dat een kruidenmiddeltje per definitie onschadelijk is, maar ze vergeten dat er toch echt veel giftigs rondzwerft in de natuur.

Ik had veel goeds gelezen over monnikspeper voor hengstige merries. De mijne is een ontzettende slet en klimt onder de ruinen in de wei. Om het voor haar en de ruinen iets makkelijker te maken dacht ik een onschuldig middeltje te voeren. Kruidenmix met monnikspeper.

Tegelijkertijd ben ik voorzichtig bezig met inrijden. Super brave PRE merrie, nuchter en absoluut niet rillerig. Na een paar keer werd ze toch wat kijkeriger en vond ze het wat spannend. Dat kan, jong paard, gevoelig ras. Gewoon even gas terugnemen. Dan aan de hand ineens wegspringen en schrikken. Dan een telefoontje van een stalgenoot die vraagt wat Una mankeert. Helemaal over de rooie met uit de wei halen. Ineens een paard dat continu de omgeving scant, overal bang van is en staat te zweten op stal. Dan ga je dus puzzelen. Het enige wat veranderd was dat was de monnikspeper. Daar maar onmiddellijk mee gestopt. Gelukkig had ik twee dagen later weer een paard dat redelijk normaal was. Ze is weer goed te bereiken en in plaats van te vluchten gaat ze weer onderzoeken als ze iets spannend vindt.

Maar als je gaat zoeken dan vindt je maar weinig. Ook in de humane kruidengeneeskunde wordt het veelvuldig gebruikt, maar er zijn nauwelijks wetenschappelijke onderzoeken te vinden. En je vindt op verschillende fora meer voorbeelden van mensen die zelf ineens onrustig werden, of van wie het paard paniekerig reageerde na gebruik van monnikspeper.

Voor heel veel paarden en mensen is het een heel sterk goed werkzaam middel. Maar voor een klein percentage is het dus schadelijk voor het welzijn. Dat geldt denk ik voor veel supplementen. De kennis over kruiden, homeopathie en andere toevoegingen is simpelweg versnipperd. De dierenarts weet er meestal weinig van, een homeopaat weet niet veel van fytologie.

Ik denk dat je met heel goed naar je paard kijken al een hoop wint. Niets voor zeker aannemen, gezond verstand en gezond eigenwijs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:30

Monnikspeper is ook een heel sterk middel wat inwerkt op de hormoonbalans..volgens mij is het maar net wat er in/ uit balans is hoe het aanslaat zeg maar. Hormonen kunnen een paard {en mens} dol maken. Ik heb zelf ook slechte ervaringen met monnikspeper..hormonen zijn iets waar je heeeeel voorzichtig mee moet zijn imo.

Je moet als mens inderdaad goed je paard kennen, je verdiepen in de supplementen hun werking en het hele holistische plaatje rond kunnen maken. Dat valt nog niet altijd mee..

Mijn vader heeft een oudere fries die lichte cushing waardes had twee jaar terug en veel stijfheid/ mok en ecxeem problemen. Paard is vreselijk opgeknapt door suikervrij/ zetmeel arm voeren.