4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:31

Bruintje; ik rijd nu nog gewoon in de rijbaan. Binnen of buiten en longeer dubbele longe. Ga wel al buiten stappen, maar nog niet echt het bos in. Dat gaat binnenkort wel gebeuren. Zal ook binnenkort beginnen met balkjes draven. Verder komt ze in de molen.

Qua rijden doen we veel voltes, overgangen, schakelen en het begin van wijken. Dat is inderdaad allemaal niet te zien op het filmpje.
Laatst bijgewerkt door paardje op 10-06-17 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:34

Maar ze loopt ook gewoon in de wei, toch? Dat is ook heel belangrijk voor de conditie en souplesse.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:35

Heleennn schreef:
Maar ze loopt ook gewoon in de wei, toch? Dat is ook heel belangrijk voor de conditie en souplesse.

Ze loopt buiten, in de paddock.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:52

paardje schreef:
Bruintje; ik rijd nu nog gewoon in de rijbaan. Binnen of buiten en longeer dubbele longe. Ga wel al buiten stappen, maar nog niet echt het bos in. Dat gaat binnenkort wel gebeuren. Zal ook binnenkort beginnen met balkjes draven. Verder komt ze in de molen.

Qua rijden doen we veel voltes, overgangen, schakelen en het begin van wijken. Dat is inderdaad allemaal niet te zien op het filmpje.

Als dat zo is, dan is dit filmpje toch helemaal niet representatief? Hoe kan iemand dan tips geven als je zelf zegt dat je iets anders doet dan het filmpje?

bruintje123

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:55

Dan zou ik haar eens lekker in de wei gooien met vriendjes.
De hele dag wat te knabbelen en kroelen.
Daar wordt een paard paard van. :)

En inderdaad, als je met rijden anders zoveel anders doet als nu kunnen er niet echt tips gegeven worden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:56

Zeepsop schreef:
paardje schreef:

Als dat zo is, dan is dit filmpje toch helemaal niet representatief? Hoe kan iemand dan tips geven als je zelf zegt dat je iets anders doet dan het filmpje?

Ik dacht dat het filmpje wat zou toevoegen zodat jullie konden zien om wat voor type paard het gaat. Als jet beter is, kan ik er ook een foto van maken. Het gaat mij meer om voeradvies en naar buiten gaan.

Afbeelding

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:59

Gewoon lekker veel naar buiten. Als je haar meer energie wilt geven zou ik gaan kijken naar trage suikers en vetten (omega 3-6-9) voor een betere duur prestatie. Je kunt ook gaan voor snelle suikers maar dat is vooral voor piek prestatie dus voor zware wedstrijd ed.. persoonlijk als ik je verhaal lees zou ik gaan voor de trage suikers en vetten is gewoon olie..zou de brok ook nog niet opdrijven. Wat voor brok geef je.? maar haar minder buiten doen deed ik niet.. een paard moet ook paard kunnen blijven en buiten wat rond lopen zodat ie zijn hoofd kan leegmaken..
Laatst bijgewerkt door DoubleVv op 10-06-17 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:03

Brok is voornamelijk suikers. Wat gebeurd er als je meer suikers eet, dan heb je pieken in je bloedsuiker gevolgd met flinke dalen. Paarden moeten naar buiten en de gehele dag ruwvoer hebben om zodoende geen grote uitpiekers en/of dalen te hebben.

Laat je paard weer paard zijn en hij zal optimaal presteren.

Daarnaast is niet elk paard looplustig. Net als mensen, heb je mensen die van nature fel/energiek zijn en mensen die dat minder in zich hebben. Daar kan je wel een beetje aan veranderen, maar het zal er nooit uit gaan.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 10-06-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:04

Lekker in de groep op buitenrit, op rechte stukken verruimen oefenen etc. helpt wonderen. Met een stoer paard voorop, die trekt de groep met zich mee!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:08

Waarom alleen in de paddock? Of is het een graspaddock?
Staat ze alleen in de paddock?

Allemaal dingen die ook mee kunnen spelen hoor.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:12

Janine1990 schreef:
Waarom alleen in de paddock? Of is het een graspaddock?
Staat ze alleen in de paddock?

Allemaal dingen die ook mee kunnen spelen hoor.

Ja ze staat alleen in een zandpaddock met andere paarden er omheen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:16

paardje schreef:
Ja ze staat alleen in een zandpaddock met andere paarden er omheen.

En is er dan een mogelijkheid tot lichamelijk contact? Gewoon kroelen etc?
En vanwaar de keuze voor een zandpaddock? Kan de merrie niet tegen gras? Is dit niet beschikbaar? Wordt ze snel dik?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:16

Dat is toch vragen om een afgestompt jong paard ;(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:20

Ik denk dat 3 weken gras tijdens jouw vakantie haar goed zou doen. Een gezonde weide is ideaal als aanvulling op de natuurlijke behoeften. Ik zou wel de brok terug schroeven tijdens je vakantie periode, gezien ze dan geen arbeid moet leveren en dus ook geen suikers verbruikt. Met een halve kilo per voerbeurt zou ze dan toch niks tekort moeten komen denk ik. Is er de mogelijkheid om ze op het gras te zetten of niet? Want als jullie thuis natuurlijk gewoon geen gras hebben houdt het ook op. Een paar keer goed rennen per dag op een weide is goed voor het verwerken van al die nieuwe ervaringen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:21

bruintje123 schreef:

Net als alleen maar rijden en in de stapmolen zetten.

Wow ik zou hier ook levensmoe van raken.

TS je hebt een jong paard, laat het dier lekker jong zijn met vriendjes in de wei.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:24

bruintje123 schreef:

Dat valt wel mee hoor. Als het paard drie keer per week moet werken en de rest van de dag op een paddock staat heeft ze op zich genoeg beweging. Het enige jammere is dat een paddock altijd te klein is om te voldoen aan de bedoeling van je paard buiten zetten. Namelijk dat ze eens lekker kunnen ouwehoeren met andere paarden of eens een flinke sprint kunnen trekken om alle remmen even los te gooien. En het feit dat ze geen gras kan eten is geen oorzaak van een afgestompt paard. Het ene heeft weinig met het ander te maken. Paard ziet er ook niet echt afgestompt uit, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Ik vind het zelf ook lastig dat mijn paarden de helft van het jaar weer op de paddock moeten omdat onze weiden het anders niet overleven. Verschil is misschien dat mijn paarden 9 en 21 zijn en dus prima gelukkig zijn met de helft van het jaar op de weide en de andere helft op de paddock/in de molen. Hoewel ik het hele stapmolen ding niet echt fantastisch vind en liever losgooi of op de paddock zet voor een paar uurtjes. Want vind het toch altijd zoiets machinaals hebben, zo'n 4 paarden die achter elkaar aan rondjes moeten lopen voor een uur.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 10-06-17 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:26

Ze krijgt nu een halve kilo brok per keer. 1 kilo per dag. Er is geen mogelijkheid tot weidegang. Dat kan alleen in een bestaande groep. Dat zou per volgend jaar kunnen, maar er komen nogal wat paarden met blessures vanaf en dat vind ik dan weer een te groot risico.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:27

Maar ze staat wel alleen in die paddock helleen.

Gras eten/ kauwen geeft rust.
Natuurlijk kan dat vervangen worden door hooi.
Maar al stappend door de wei werkt dat toch echt beter.

Een paard dat niet vooruit wil en dan zo gehouden. Dikke kans dat die mentaal afgestompt is.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:28

Paddock is overigens erg groot. 50x50 m. ongeveer.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:29

bruintje123 schreef:
Maar ze staat wel alleen in die paddock helleen.

Gras eten/ kauwen geeft rust.
Natuurlijk kan dat vervangen worden door hooi.
Maar al stappend door de wei werkt dat toch echt beter.

Een paard dat niet vooruit wil en dan zo gehouden. Dikke kans dat die mentaal afgestompt is.

Denk ik niet, want waar ik haar kocht stond ze volledig op het land en was ze ook al zo. Overigens begrijp ik dat je zo denkt, maar mijn vorige paarden waren een stuk looplustiger. Kregen wel wat meer voer en kwamen op die stal (helaas) niet elke dag buiten.
Laatst bijgewerkt door paardje op 10-06-17 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:29

Oh oke, ik dacht dat ze 1 kilo per voerbeurt kreeg. Jammer dat er geen weidegang meer mogelijk is nu, maar valt er dan niet iets te regelen voor die 3 weekjes? Of een vakantie-adresje voor je paard bij een vriend/vriendin op stal of op de wei?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:32

Mijn merrie (die overigens altijd te voorwaarts is) werd hartstikke loom toen ze een week wat meer op stal moesten i.v.m. het weer van de winter.

Nu ze op de wei staat is ze flink fel, krijgt weinig brok bij, maar dat heeft ze ook niet nodig.

Waarom staat ze alleen? Is daar een specifieke reden voor?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:34

paardje schreef:
Ze krijgt nu een halve kilo brok per keer. 1 kilo per dag. Er is geen mogelijkheid tot weidegang. Dat kan alleen in een bestaande groep. Dat zou per volgend jaar kunnen, maar er komen nogal wat paarden met blessures vanaf en dat vind ik dan weer een te groot risico.

Oké, en elders is geen mogelijkheid om haar in een kleinere groep te doen?
Waarom zou het per volgend jaar geen risico meer zijn dan?

Persoonlijk ben ik ook voor lichamelijk contact. De mijne is opgegroeid in de huidige kudde en trok ik van de week ook uit de stal met een kras/sneetje op z'n achterbeen. Tsjah, oliebol happens als je speelt.

Daarbij inderdaad de hele dag gras kunnen eten, ideaal! Het is ook nog eens goed voor de spieren, ze lopen namelijk constant. Zet je een paard op de paddock, is er dikke kans dat hij niet blijft lopen omdat z'n eten op één plek ligt. En dan is er ook nog het bijkomend voordeel dat tijdens het grazen de spieren lekker worden opgerekt!

Is er ook geen mogelijkheid om een klein stukje van de wei af te bakenen? Wij hebben een paard erbij die kan écht niet bij de rest. Te dominant, die wordt compleet afgemaakt, gaat resulteren is ellende bij alle paarden. Maar die staat wel lekker in de wei. Gewoon op een apart stukje, waar de rest bij hem kan komen als hij het goed op zin heeft. Je ziet dan ook dagelijks dat deze contact heeft met andere paarden door middel van kroelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:34

En gras geeft juist enorm veel energie! Hier zijn ze allemaal loperig, de 1 krijgt 3 korrels brok voor de sier en loopt toch 5/6 per week en dan flink aan de bak.. gras halen ze zoveel uit

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:37

Jester_ schreef:
En gras geeft juist enorm veel energie! Hier zijn ze allemaal loperig, de 1 krijgt 3 korrels brok voor de sier en loopt toch 5/6 per week en dan flink aan de bak.. gras halen ze zoveel uit

Dit idd :j