Ze staan niet in een te vette weide, je beweegt ze veel en dan nog hebben ze dit postuur.
Succes met afvallen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sakvis schreef:De tip om vitaminebrokjes te gaan geven is een heel goede tip! Juist door vitamine tekorten kunnen paarden ook enorm gevuld tonen. Daarnaast train je ook redelijk fanatiek met je paarden. Er loopt op de voerafdeling van bokt een heel uitgebreid topic over vitamine en mineralenbrokjes. Zelf ben ik er tevreden over de balancer van Je paard Gezond en Fit. Verder zou ik je willen adviseren om glucobalance bij te gaan voeren.

Skyefate schreef:Daar vreesde ik al voor... het zijn de grote balen verpakt in plastic. Op aandringen van de eigenaars van de stalling gekocht door de eigenaar van Nastral, omdat ze maar 40 euro waren en "Je hebt toch wel veel hooi nodig voor drie paarden, hoor."
Wat zegt het wel niet dat ze zelfs tijdens de winter aankwamen, zonder iets bijgevoerd te krijgen? Toen reden ze zelfs meer dan nu - bijna 40 km per dag, met af een toe een rustdag of twee om te voorkomen dat ze overwerkt zouden worden.
Daarbij lijkt dat vitaminensupplement een goede tip. Ik heb een tijdlang sport mix zero bijgegeven samen met het supplement Excellent Prominent, maar mijn merrie lijkt er een allergische reactie op te hebben (lees, harde plekken in haar huid, die na verloop van tijd wegtrekken). Ik zal ze maar aan iemand schenken die er wel wat mee is.
Ze zijn ook over het algemeen vrij loom de laatste tijd, ze steken zich vol en zijn dan snel moe, terwijl ze voorheen echt energie hadden (voornamelijk tijdens bv. mijn trektochten). Van Glucobalance heb ik wel nog nooit gehoord, al is me wel aangeraden geweest magnesium te geven. Wat zijn de pro's en con's daarvan, en kan je lang met zo'n pot doorgaan? Het is wel zo handig als het een brok zou zijn, zodat ik niet moet zoeken naar een andere brok die puur als vulling zou werken waar ik het supplement kan doordoen.![]()
Zoals je zegt zijn ze hier ook heel gestresst over eten. Wakko, de shet, maalt er nog het minste om. Die blijft eigenlijk grotendeels hetzelfde gewicht en eet met alle tijd van de wereld. Een hapje hier, heeeeel traag knabbelen, een hapje daar, volledig zen. Als hij je ziet komt hij gewoon superhappy aandraven om meegepakt te worden op wandeling. De haflingers daarentegen zijn precies gewoon gestresst en haast "op". De enige momenten waarop ik mijn merrie anders heb geweten was toen ze op trektocht was geweest en iedere dag lang gras 's nachts kreeg en 's avonds een supplement, al weet ik niet meer dewelke dat was.
Het is inderdaad heel jammer dat weinig mensen beseffen dat overgewicht even erg is als zwaar ondergewicht.
Skyefate schreef:Zo is mijn merrie ja, klopt ieder paard aan de kant voor haar eten, het is echt een miserie. Ze deed dit echter ook als ze op lang gras stond met iedere dag hooi en iedere avond brok, en ze stond zelfs alleen. Dus het lijkt me dan weer niet echt te liggen aan honger, maar aan 'goesting'
Van vitaminebrokken heb ik wel al veel gehoord. Is er eentje die er echt bovenuit springt qua kwaliteit?
Koper schreef:Skyefate schreef:Daar vreesde ik al voor... het zijn de grote balen verpakt in plastic. Op aandringen van de eigenaars van de stalling gekocht door de eigenaar van Nastral, omdat ze maar 40 euro waren en "Je hebt toch wel veel hooi nodig voor drie paarden, hoor."
Wat zegt het wel niet dat ze zelfs tijdens de winter aankwamen, zonder iets bijgevoerd te krijgen? Toen reden ze zelfs meer dan nu - bijna 40 km per dag, met af een toe een rustdag of twee om te voorkomen dat ze overwerkt zouden worden.
Daarbij lijkt dat vitaminensupplement een goede tip. Ik heb een tijdlang sport mix zero bijgegeven samen met het supplement Excellent Prominent, maar mijn merrie lijkt er een allergische reactie op te hebben (lees, harde plekken in haar huid, die na verloop van tijd wegtrekken). Ik zal ze maar aan iemand schenken die er wel wat mee is.
Ze zijn ook over het algemeen vrij loom de laatste tijd, ze steken zich vol en zijn dan snel moe, terwijl ze voorheen echt energie hadden (voornamelijk tijdens bv. mijn trektochten). Van Glucobalance heb ik wel nog nooit gehoord, al is me wel aangeraden geweest magnesium te geven. Wat zijn de pro's en con's daarvan, en kan je lang met zo'n pot doorgaan? Het is wel zo handig als het een brok zou zijn, zodat ik niet moet zoeken naar een andere brok die puur als vulling zou werken waar ik het supplement kan doordoen.![]()
Zoals je zegt zijn ze hier ook heel gestresst over eten. Wakko, de shet, maalt er nog het minste om. Die blijft eigenlijk grotendeels hetzelfde gewicht en eet met alle tijd van de wereld. Een hapje hier, heeeeel traag knabbelen, een hapje daar, volledig zen. Als hij je ziet komt hij gewoon superhappy aandraven om meegepakt te worden op wandeling. De haflingers daarentegen zijn precies gewoon gestresst en haast "op". De enige momenten waarop ik mijn merrie anders heb geweten was toen ze op trektocht was geweest en iedere dag lang gras 's nachts kreeg en 's avonds een supplement, al weet ik niet meer dewelke dat was.
Het is inderdaad heel jammer dat weinig mensen beseffen dat overgewicht even erg is als zwaar ondergewicht.
Daar heb je 't al. Die rommel in plastic moet je niet voeren. Die troep is voor koeien, en koeien hebben een totaal ander soort spijsvertering dan paarden. Bij koeien begint het fermentatieproces al in de maag en bij paarden pas in de darmen. Dus gefermenteerd hooi (wat voordroog eigenlijk is) is niet voor in een paardenmaag.
Waarom zou je compromissen willen sluiten met een deel goed en een deel ongeschikt hooi? Of een deel goed hooi en een deel stro (waar bestrijdingsmiddelen op zitten, stro = gifstengeltjes tenzij je biologisch stro hebt). Waarom zou je concessies doen als het om de gezondheid van je dieren gaat?
Ja, goed hooi is duurder. Maar een ziek paard is nóg duurder.
Dobbelicious schreef:Mijn voorstel om half om half te voeren was voornamelijk omdat die grote balen er al staan en de eigenaar waarschijnlijk wil dat die wel op komen. Misschien kun je bespreken dat hij iig geen nieuwe grote balen meer koopt, maar dat je diegene die er nog zijn, wel opvoert.
Uiteraard zou volledig op hooi nog veel beter zijn, maar wat eerder al gezegd is, soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Half om half zou iig al een verbetering zijn tov nu. Daarnaast is mijn ervaring dat je bij zulke stugge mensen als de eigenaar die TS beschrijft, het best veranderingen langzaam door kunt voeren en hun vooral niet op kosten moet jagen. Als je het langzaam doorvoert, is de kans op een eenduidige 'NEE' kleiner dan wanneer je ineens zegt 'alles moet anders'.
Edit: Ik wil trouwens nog wel even mijn oprechte bewondering voor TS uitspreken dat je er zo mee bezig bent! Ik ga een en ander voor je navragen!
Ik denk dat Lana ontmoeten toen ze nog zo vet was een beetje mijn stoppen hebben doen doorslaan en hoewel ik nooit into endurance was, ben ik er mij dan in gaan verdiepen. Endurance, een fit paard, gezondheid,... ik ben een beetje een nutjob geworden. Ik bedoel, ze ademde al snel na vijf meter stappen. Dat wil je gewoon nooit meer zien
Skyefate schreef:Goede opties worden er hier wel gegeven. Tja, in de regio is er nu eenmaal weinig keuze voor een grote weide, en nog verder zetten dan dit is niet haalbaar vanwege mijn student-zijn. Het plan was eerst een grote weide van 1Ha, maar die is voor onze neus onder onze voeten uitgehaald na een afspraak dus daar zijn wij ook nog steeds heel pissig over. Het is roeien met de riemen die je hebt, en spijtig genoeg maken de riemen die we hebben de paarden vrij dik.
Het hooi word al gegeven in een slowfeeder, en dat helpt inderdaad wel. Waar ik wel niet zeker over ben is de dosering - ik heb een slowfeeder van 3x1 meter en ik kan die volproppen 's ochtends, 's avonds is deze dan volledig leeg. Onbeperkt hooi hebben we echter ook geprobeerd en daar ontploffen ze al helemaal van.
Bedankt voor alle tips tot nu toe! Het is me tot zover al gelukt om de boer van zijn gruwelijke voedingsschema af te halen van de winter (hij begon al in de herfst) dat inhield; een emmer per paard (give or take een kilo) iedere dag, van zemelen, maïs, graan, appels, wortelen, en brood. Iedere dag. Mijn paard stond op het randje van hoefbevangenheid op dat punt, en ik heb heel wat mogen vechten om hem te doen stoppen, maar uiteindelijk heeft hij het wel gedaan. Het is geen slechte mens, maar wel verschrikkelijk snel te manipuleren door leeftijdsgenoten en er is een koppel van een nabije stalling die hem allerlei onzin aan het aansmeren is, dat hij dus gelooft. Bv, maar niet uitsluitend - Paarden mogen bitloos niet op straat voor de wet, het is slecht dat je paard niet op ijzers staat want je wandelt buiten, vitaminen zijn overbodig, ze halen dat wel uit hun brood, en "liever te dik dan te dun".
Iemand nog goede suggesties voor een vitaminebrok?
Allesinds geen schrokken meer!