Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:03

Marjoleinvde schreef:
Dank julllie wel!
Er zijn zoveel spullen op de markt
Ik ga even goed kijken naar Marstall Force en fibra Premium, is het niet met de fibra premium zo dat ze er heet van worden ?

Iemand anders nog meer ervaring over VitalBix ?

Nee ze worden er juist niet heet van. Dit is de samenstelling:

Afbeelding

IngridM

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:13

Er loopt een heel topic hier over de Vitalbix.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:10

Ik voer mijn ruin van 1.73 het volgende.

Onbeperkt hooi in de winter en in de zomer 24/7 gras.
Na arbeid (+/-4 x in de week) krijgt hij of vitalbix met groene haver of agrobs grasbrok geweekt.

Vrijwel alles is laag in suiker en zetmeel.

Hij heeft nog nooit zo goed gereageerd op de voeding als in de tijd van de junkfood.

Mijn ervaring is dat mensen te ingewikkeld denken over het voeren van paarden. Het is eigenlijk hek simpel.

Anoniem

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:05

Ik ben nog zoekende naar informatie en het liefst iemand die mij helpt een goed voerschema op te bouwen, maar mijn haflinger van 6 krijgt dit per dag:

- 600 gram fibra (anti itch)
- ca 120-150 gram speedibeet bietenpulo
- ca 50 gram lijnzaadvlokken
- tijdelijk 1 schepje darmcompositum
- ca 5-7 kg lichtbemest hooi in slowfeeder en hooinetten
- ca 5 uur p/d weidegang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:42

@ Mizora; leuke illustratie van dat eiwit-vat! Ik jaag al langere tijd op essentiele aminozuren maar dit plaatje kende ik nog niet, het visualiseert het erg mooi.

Hier ben ik er na anderhalf jaar voeren achter gekomen dat mijn paard er dus zoeen is die geen spieren kon aanmaken omdat hij om de een of andere reden geen essentiele aminozuren uit het hooi/gras/grasbrok/luzerne kon opemen, terwijl die er volgens de spiertoestand van alle andere mee-etende pony's er wel voldoende in zaten. Die essentiele aminozuren ben ik dus extra gaan bijvoeren in de vorm van wheypoeder en daardoor was hij in een maand tijd volgens twee onafhankelijke behandelaars van 30% van de spieren die een volwassen paard hoort te hebben naar 60% gegaan. Helaas zijn die spieren in een maand tijd vervolgens allemaal weer opgegeten door wormen en mijten, maar inmiddels komt hij weer in spieren aan.
Wat hij nu krijgt (naast 24/7 gras en hooi):
- 700 gr esparcette
- 200 gr grasbrok/luzernebrok met 3% melasse door de esparcette omdat hij die anders maar saai vindt
- 50gr wheypoeder
- Fir Carbonclay; zou de eiwitopname en darmflora verbeteren
- Balancer vitamine/mineralenpoeder van Je paard gezond & fit

De spieren vliegen er nu weer aan, maar het vet helaas ook want nu is hij te dik. Dus best lastig, want ik wil de eiwitopname hoog houden maar de inname van suikers en zetmeel verlagen, dus dat is een gegoochel tussen verschillende weitjes per dag (kort gras vs lang uitgebloeid gras vs klaverrijk gras) om die balans onder controle te krijgen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 04:46

Ik heb mijn haflinger nooit op biks gehad.
Ik voer nu 2x pd 2/3 schep performix van cavalor
Na het werk schep muesli van cavalor met flinke hand grasmix.
Toen hij nóg wedstrijden (M2) reed was het 1 schep per voerbeurt
Onbepekt hooi maar verdeeld in kleine porties

Ik voerde jaren multivit supplement bij maar daar ben ik mee gestopt en hij doet het er prima op.

quincydesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:04

Ik geef me paard sochtends en savonds altijd ene half schep pavo sportfit muesli. Ik heb een groninger merrie en ik had haar eerst op biks maar hier werd ze erg vet van. ik hsd haar op aanrader van pavo haar op sportsfit gezet dit gebruik ik nu een half jaar en ontzettend tervreden!!