Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:23

Zal me er morgen eens voor zetten, kijken of ik ergens kom.

Maar wat ik me dan afvraag: dat je bij veel ijzer veel koper nodig hebt begrijp ik nog, en dat er met mijn voer op zich (ondanks krachtvoer en vitaminenkorrel) te weinig koper in verhouding zit door het ijzer kan ik mij ook voorstellen. Maar waarom dat ik zoiets niet rechtgetrokken krijg met een puur kopersupplement in paardendosering (voor een pony) snap ik niet. Komt dit doordat zink niet aangevuld wordt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:47

Wat voor water is er op je stal, kraanwater of bronwater?
Bronwater kan een te hoog ijzergehalte hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:00

Moet ik eens navragen maar kan me niet voorstellen dat het kraanwater is.
Kan me ook slecht voorstellen dat van de 30 paarden die van mij de enige zijn die last hebben door het water. Er zijn nog bloednames gedaan bij bepaalde paarden qua vitaminen, ga het morgen eens navragen ;) Als ze teveel binnen krijgen toont dit dan niet in het bloed? En wordt je water dan niet roestkleurig als het staat ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:11

Zou dit ook op 1 of andere manier met het tekort te maken hebben? Het deed ook iets met de botten, toch? Al was dat vooral bij veulens/jonge paarden dacht ik ...

Afbeelding
Afbeelding

De appaloosa heeft het al langer, bij hem dachten we (naja, het is zo volgens chiropractor) aan een scheef bekken door misschien ergens tegenaan te lopen of dergelijke. Het was er in ieder geval plots en hij heeft er op zich geen last van. Het wisselt ook qua uitzicht (soms minder te zien, andere dagen meer). Bij [***] viel het mij gisteren ineens op .. heb echt geen idee ... Ook die uitstulping bij beiden net achter het zadel, zit er ook bij [***] al langer, bij [***] niet .. Als het met het zadel te maken zou hebben vind ik dat raar, want [***] wordt al tijden niet gereden, heb er misschien 5x wat mee gestapt het voorbije jaar...

Iemand een idee of het iets speciaals is? Of gewoon het verlies van bovenlijn door ouderdom/eventueel te weinig eiwitten en dus een normaal beeld?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:54

Ik heb even een andere bokker om raad gevraagd die veel weet over spieren, want zelf denk ik gelijk aan spieren die verkrampen als ik dit zie .... Magnesium tekort .... ?????????

Verdikking op de lendenen is de plaats waar de nieren liggen ( toch ?).
Koper heeft invloed op bindweefsel, pezen, banden etc. Zie : https://www.dr-susanne-weyrauch.de/gesu ... -bedeutung

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:13

Ik meld me ook even in deze discussie. Ik ben op dit moment met mineralen bezig, weliswaar bij geiten, maar ik heb boeken liggen waar ik je wat info uit kan geven. De meest praktische info komt uit 'zout, andere mineralen en vitamines voor rundvee, schapen geiten en paarden (geschreven door ir. H. Valk):

- De ideale verhouding bij paarden is: IJzer 4-koper 1-zink 3-mangaan 3.
- Een tekort aan kopen kan een storing in de botvorming veroorzaken en bij volwassen paarden leiden tot osteochondrose. (bij veulens osteochondrose dissecans).
- Een overmaat van zink kan een negatieve invloed hebben op koper.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:26

Zou het toch verkramping zijn? Het leken mij echt de wervels die omhoog stonden zeg maar (of duidelijk voelbaar waren). Maar misschien is/lijkt dat zo door de omliggende spieren natuurlijk, zoveel kennis heb ik er ook niet van (heb het wel naar mijn chiropractor doorgestuurd).

Magnesium-tekort zou niet mogen, hij heeft voldoende volgens de bloedname en krijgt toch nog magnesium extra (citraat, van Pharmahorse).

Ga me door het duits proberen heen te worstelen, maar dat gaat even duren :+ Een korte, nederlandstalige samenvatting is altijd welkom, haha ;)

Bedankt Croo .. osteochondrose is toch iets wat bij jongere paarden voorkomt, niet? En enkel de benen? Die van mij zijn 21 & 24 jaar ... Een overmaat zink is hier ook niet aan de orde.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:29

Als spieren verkrampen trekken ze aan de wervels ! Dus het kan best zijn dat er wervels idd omhoog komen.
Magnesium waarde in het bloed zegt erg weinig. Meeste magnesium in het lichaam zit in de cellen zelf en is dus niet te meten. Pas bij mega tekorten aan magnesium is dat in het bloed te zien.

Haha, worstel maar even met het duits, dat is gelijk een goede oefening. Als je iets niet snapt, vraag het maar dan !

Meestal heeft het geven van maar 1 mineraal niet zoveel zin, omdat alles in verhouding tot elkaar hoort te staan. Misschien dat daarom ook het koper supplement niet aanslaat. Geef je veel calcium aan hem ( bietenpulp of lucerne b.v. ) ?

edit : ik lees even terug en zie dat je 1 kg bietenpulp geeft.
En ook dat je spirulina geeft. Ergens gaat bij mij een belletje rinkelen, haalt dat geen zware metalen uit het lichaam ??? Zink en koper oa zijn ook metalen .....
Laatst bijgewerkt door Maris op 03-06-17 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:33

Ok, maar hij krijgt dus, ondanks goede bloedwaarde, magnesium bij (de vos dan, de appaloosa niet maar die doet verder ook niks anders dan eten en lief zijn :+ ) dus dan zou dat in theorie toch in orde moeten zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:35

Als er eenmaal een verkramping / triggerpoint zit in de spieren krijg je dat er niet meer uit door magnesium te gaan voeren.
En daarbij kan dus koper tekort wel voor problemen (gaan) zorgen mbt pezen/ banden etc etc.
Ik hoop dat de bokker die ik gevraagd heb je iets meer kan vertellen als ze mijn pb gelezen heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:42

Ik heb ze al zien voorbij komen, staan op het lijstje, maar wacht even haar reactie erover af.
Wat mij tegensteekt in veel van die producten is dat er ook altijd selenium in zit, want dat is ook altijd tekort in het ruwvoer ... alleen hebben die van mij toevallig geen tekort en geef ik dus liever niet teveel. Als je dan gaat zoeken naar supplementen zonder selenium dan mis je ook altijd weer andere dingen (koper & zink bv.) dus dat schiet niet op .. Vandaar dat ik even wil afwachten hoe het zit met de selenium in die producten, of dat nog veilig is om te geven als je paard geen tekort heeft ..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:44

Ik snap het !
Maar je kan in ieder geval aan die producten wel zien hoeveel zink en koper er extra bijgegeven wordt dan. Veel !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:46

Ik ben nu alles op een rijtje aan het zetten in een tabel :j
Hetgeen ik nu geef en dan een paar "bekende" producten/balancers. Eens zien of ik iets kan vinden wat het beste eruit komt :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:48

Heb je ook al uitgerekend hoeveel zink, ijzer, koper er in het dieet van je paarden zit ? Want dan kan je uitrekenen hoeveel zink en koper je bij "moet" voeren.
Bij mijn paard klopten de hoeveelheden van die balancers vrij goed ( wel op basis van geschatte waardes in het hooi ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:50

Nog niet, ben nu eerst even bezig met de bijproducten (het krachtvoer & de vitaminenkorrel) en de mogelijke vervangingen. Het gewone rantsoen (het hooi dan) vind ik moeilijk, want ik heb geen idee hoeveel kilo ze per dag krijgen :o En zit er in stro ook nog wat? Want dat eten ze ook in onbekende hoeveelheid :+ (ligt in de schuilstal, dus knabbelen ze aan als ze zin hebben).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:52

Heb je echt totaal geen idee hoeveel hooi je paarden krijgen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:57

Neen, ze staan volpension. Het verschilt ook per hooilevering (al hebben we nu wel al een tijd hetzelfde hooi). De ene keer is het een plak van een grote baal voor hun 2, de andere keer is het 3/4e plak of nog anders, omdat die plakken groter zijn/het hooi vaster zit/noem maar op. En dat is dan wat ik zie, ik ga er vanuit dat ze hetzelfde krijgen als ik er niet ben, maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen "zoveel krijgen ze".

Ze hebben elk een half ibc-vat (ongeveer, dat van [***] is iets hoger dan dat van [***]) en dat ligt vol als je het uit elkaar schudt. Maar dan weet je nog niks natuurlijk :+

Even ter info: zijn bestanddelen in een product altijd per kg? Ook als het er niet bij staat? Of kan het ook per gegeven hoeveelheid zijn? Anders zit ik al vast :=

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:04

Osteochondrose ontstaat inderdaad op jonge leeftijd, maar het kan zijn dat het zich pas op latere leeftijd uit. Het is deels erfelijk, maar voeding is ook een factor. Het zet kraakbeen om in bot (even kort door de bocht). Het speelt zich dus vooral af bij de gewrichten en aangezien er veel gewrichten in de benen zitten en daar ook veel druk op staat, is het vaak daar zichtbaar. Maar het kan dus door het hele lichaam zitten.

Edit: met betrekking tot het berekenen, het zou het makkelijkst zijn als je dit in een excel bestand doet. Dan kun je per voedingsmiddel de bekende waarden per kg (of een andere eenheid) erin zetten, vervolgens kun je dan excel een berekening laten maken hoeveel er in zit als je kijkt naar de gevoerde hoeveelheid. Dit tel je dan bij elkaar op om de totale hoeveelheid van elk mineraal te weten. Zo kun je ook snel kijken of je meer of minder van iets zou kunnen voeren en of de verhoudingen goed zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:08

Bij supplementen wordt soms ook de daghoeveelheid gegeven aan gehaltes, maar dat staat er dan wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:18

Ok, maar ik kan er dus vanuit gaan als er niks bij staat dat het gewoon over per kg gaat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:21

Dat kan je toch ongeveer wel aan de hoeveelheid zien ? Of ??? Kan je het ook niet op internet vinden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:23

Dat weet ik niet .. als er staat totaal koper 400 mg (bv) dan kan dat in mijn ogen per kg zijn, of een héél hoog gedoseerd supplement als je daar minder van moet geven ... Ik ben geen voerkenner, ik weet niet wat normaal is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:25

Welk supplement is het dan ? Er zijn er niet zoveel die zo hoog gedoseerd zijn , zeker niet 400 mg koper per dag.