Wat te voeren: Tinker ruin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Re: Wat te voeren: Tinker ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:40

Misschien kun je ook kijken naar Fibra. Vezels vitamines alles compleet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:19

snorremans schreef:
Een vitaminebrokje staat zeker op mn lijstje, nu nog even kijken voor welke ik ga.

Luzerne en olie kreeg hij altijd al maar merkte ik niet zo hoeveel verschil qua op gewicht houden. Misschien met een nieuw brok toch maar weer bijvoeren om te kijken hoe hij het er nu op doet.

Zwarte haver nog nooit van gehoord. Van gele haver is die van mij helemaal niet meer te houden :+

Nee, de mijne ook niet :D
Daarom vond ik het ook heel eng om te proberen. Ik heb een zakje van 4 kg gekocht om te proberen en hij krijgt nu 3 handjes op een dag. Het werd geadviseerd door een voedingsdeskundige en dan wel een halve schep per dag. Dat durf ik niet aan, omdat hij van een handje basisbrok al stuitert. Maar hij doet het hier echt heel goed op. Looplust genoeg, maar niet dat schieterige en rillerige wat hij op basisbrok of andere granen doet.

Zwarte haver staat hoger in eiwitten dan gele en bevat meer vezels. Daarom doen ze langer over het verteringsproces en komt er langzamere energie vrij.

Het voordeel van een vitaminebrok voeren is, is dat ze daar alle essentiële voedingsstoffen uithalen en het geen energie geeft. Alles wat je extra erbij geeft, kun je richten op energie of dikmakers. Dat is dan echt extra en wordt daar optimaal voor ingezet.
Heb je wel eens gedacht aan 18+ muesli of bijvoorbeeld Senioren Priores als dikmaker?

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:54

Dank voor alle reacties! Veel wijzer van geworden.

Omdat verder Pavo mij wel beviel daar een belletje naar gedaan: ik ga nu eerst weer Pavo condition proberen in combinatie met een vitamine brokje en natuurlijk genoeg ruwvoer. Mocht hij toch iets te 'suf' worden op de condition kan ik het mengen met de sportsfit. Eens kijken hoe dit bevalt! :)

Ook een zak Pavo Daily plus gekocht, dat krijgt hij nu ook al af en toe om hem wat langer over zijn brok te laten doen. Hoeveel is een geschikte hoeveelheid om hem te geven?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:07

Je zegt dat ie op de sportbrok te heet word en van de basis brok krijgt ie te weinig energie.
Kan je het niet mengen?

Zelf zou ik een goede vitamine korrel bij geven.

Misschien kun je ook proberen om hem bijv de helft aan brokken van wat ie nu krijgt te geven en dan meer ruwvoer te geven tegen het invallen.
Of rijker ruwvoer

bcd94

Re: Wat te voeren: Tinker ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:10

Als ze nu trouwens het land weer opgaan krijg je misschien ook minder problemen met invallen. Waardoor je minder krachtvoer hoeft te geven.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 10:39

bcd94 schreef:
Je zegt dat ie op de sportbrok te heet word en van de basis brok krijgt ie te weinig energie.
Kan je het niet mengen?

Zelf zou ik een goede vitamine korrel bij geven.

Misschien kun je ook proberen om hem bijv de helft aan brokken van wat ie nu krijgt te geven en dan meer ruwvoer te geven tegen het invallen.
Of rijker ruwvoer

Zoals ik in mijn post boven jou aangeef ga ik hem nu Pavo condition geven en mocht hij hier te 'suf' op worden: dit mengen met de sportsfit. Een vitamine brokje is ook al aangeschaft.

Hij krijgt al ruim voldoende goede kwaliteit ruwvoer en staat ook alweer hele dag op het land. In combinatie met het krachtvoer blijft hij mooi op gewicht.