Gezocht: eiwitten!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:23

Okee, dank voor de tip :) Begin vorig jaar heeft de darmwand een boost gehad, ik heb niet het idee dat het daar mis gaat met stoffen opnemen. Mest ziet er ook keurig uit. Het rare is wel dat magnesium bij voorbeeld helemaal niets doet en mijn paard ondertussen wel al die tijd met keiharde spieren staat. Tijd dus voor een oplossing.

Remember

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:21

Stel dat je uit gaat van 0,6g eiwit (niet ruw) per kg lichaamsgewicht zit je met een paard van 600kg op 360g eiwit per dag. Ik vraag me dan oprecht af hoe veel verschil bijv zo'n whey supplement maakt. In die Vitella zit 76% eiwit per 100g en je moet 25g voeren na inspanning. Dat is effectief 19g, 'maar' 5% van de dagelijkse noodzaak. Heb het idee dat dit mooi mee lift op de humane 'fit'-hype en producten waarbij te pas en te onpas mooie marketing kreten als 'extra proteïne' en 'met extra eiwit' gebruikt worden.

http://www.thehorse.com/articles/10576/ ... of-protein

Zou beginnen met goed door rekenen wat je daadwerkelijk voert en dan nog eens de noodzaak voor wat extra's bekijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:25

C_arola schreef:
Olie ook een optie? Dit gaf ik aan mijn paard op advies van de dierenarts en werkte bij haar erg goed om veel eiwitten binnen te krijgen.

Welke olie geef je waar veel eiwit in zit?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:30

Afbeelding

Nog even een voorbeeldje van de merriebrok..
Verandering in 5 weken tijd..
Snap dat je de suikers teveel vind.. ik denk alleen net zoals remember dat je het niet in supplementen moet zoeken.. misschien kan je via de dierenarts aan de gouden tip komen?

Heb je al op voervergelijk gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:14

Remember schreef:
Stel dat je uit gaat van 0,6g eiwit (niet ruw) per kg lichaamsgewicht zit je met een paard van 600kg op 360g eiwit per dag. Ik vraag me dan oprecht af hoe veel verschil bijv zo'n whey supplement maakt. In die Vitella zit 76% eiwit per 100g en je moet 25g voeren na inspanning. Dat is effectief 19g, 'maar' 5% van de dagelijkse noodzaak. Heb het idee dat dit mooi mee lift op de humane 'fit'-hype en producten waarbij te pas en te onpas mooie marketing kreten als 'extra proteïne' en 'met extra eiwit' gebruikt worden.

Ik snap niet precies waar je die cijfers vandaan haalt? De TS heeft geen shetlander, waarom geef je dan de dagdosis van een shetlander/A-pony als richtlijn? En waarom neem je de hoeveelheid die een shet zou moeten krijgen (25 gr) en reken je vervolgens met een paard van 600 kilo? :o?

[***] weegt 500 kilo en krijgt 45gr/dag, wat hem 34 gram eiwitten oplevert, ongeveer 10% van wat hij per dag aan eiwitten nodig heeft. Maarrrrrr..... Natuurlijk lijkt dat niet veel, maar als je de rest van de tabellen van Vitella ook leest dan zie je dat je met 45 gram/dag bijvoorbeeld 5 gram lysine voert. Even ter vergelijking; om diezelfde hoeveelheid lysine te halen moet je bijna 1000 gram luzerne voeren, en nog veel meer hooi/gras. Misschien is de totale hoeveelheid eiwitten niet hoog als je slechts 45gram per dag voert, maar daarbinnen is het aantal essentiele eiwitten in verhouding wel enorm hoog.

Als je shetlanderdoses als norm neemt, en niet naar de essentiele eiwitten kijkt maar alleen naar het totaal aan eiwitten, dan is het logisch dat je een hype vindt, maar dan mis je het punt: het punt van wheypoeder is dat je met heel weinig voer/supplement verhoudingsgewijs extreem veel essentiele aminozuren kunt voeren, zonder de rest van het systeem te overbelasten/vervetten met grote doses hooi/brok/gras enz extra.
Natuurlijk is het zo dat als je paard alles krijgt wat hij nodig heeft en dat ook heel efficient verteert hij helemaal geen enkele extra's nodig heeft, zeker geen whey poeder, maar als een paardenlichaam 'weigert' om eiwitten op te nemen uit gras/hooi/luzerne/kuil en met de wheypoeder voor het eerst in 2 jaar wel spieren aanmaakt zodat hij er ineens niet meer uitziet als een 2jarige maar gewoon als de 5jarige die hij is, dan doet het toch echt wat bij paarden die bewezen spieraanmaakproblemen hebben. Zoals in de VS ook allang bekend is. ;)

De TS heeft bovendien al genoeg topics op Bokt aangemaakt over de stofwisselingsproblemen van haar pony's dat zij het 'voer gewoon goede kwaliteit hooi en gras,daar zit alles in wat ze nodig hebben' niveau volgens mij ook wel overstegen is (helaas :(:) ). Als een pony geen spieren aanmaakt omdat hij (essentiele) eiwitten niet goed opneemt, dan is whey poeder een goede optie om de essentiele eiwitten in een andere vorm & hogere dosis aan te bieden, misschien lukt het dan wel. Als een pony spieren verliest omdat hij van binnenuit opgegeten wordt door wormen of tumoren heeft of andere akelige zaken, dan zal wheypoeder natuurlijk ook niets doen. ;) Het is geen wondermiddel, geen one cure fits all en ook geen hype-sprookje; als je paard een probleem heeft waar het antwoord 'de hoeveelheid essentiele eiwitten verhogen' is, dan is het echter een goede optie om te proberen.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:40

Bij een suikergevoelige merrie met veulen welke zich hierdoor compleet weg gafook met deze vraag gestaan. Ik heb uiteindelijk van horsefood recovery + gevoerd tot zeer grote tevredenheid.. Een supplement met fijne kwaliteit prijsverhouding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 01:53

xyzutu2 schreef:
Ik snap niet precies waar je die cijfers vandaan haalt? De TS heeft geen shetlander, waarom geef je dan de dagdosis van een shetlander/A-pony als richtlijn?

Jawel, die heeft de TS zeker wel :D Maar het paard in kwestie is een IJslander.

Het probleem is overigens niet dat hij geen spieren aanmaakt. Het probleem is dat de spieren hard en stijf zijn. Verzuurd. Terwijl hij niets doet. Het begint ondertussen een beetje lang te duren en ongeacht wat het probleem nou is (EMS, spierbevangen, weetikveelwatresistent) wil ik nou wel eens dat het klaar is. Paar jaar geleden kreeg hij vanwege een blessure een geneesmiddel wat de weke weefsels (oa dus spieren) ondersteunt en helpt en hij heeft die winter opvallend goed gelopen. De blessure waar hij dat middel voor kreeg is inmiddels al lang over, en hij krijgt het middel ook niet meer, maar ik zou er bijna weer om vragen voor 'm. Zelf heb ik het idee dat het met zijn lever en (de kwaliteit van) zijn bloed te maken heeft. Dat er in het bloed niet de juiste stoffen zitten om genoeg voedingsstoffen aan de spieren te leveren. Dat probleem had hij ook al toen ik 'm kocht, zij het destijds in zijn rug en broekspier en nu in de borst (was eerst schouder en borst, nu alleen dus nog borst).

Volgens de deskundigen in Utrecht is gedoe aan de weke weefsels een typisch IJslanderkwaaltje. Driegangers krijgen het blijkbaar eerder aan de botten. Wist ik ook niet. Dus het beeld past er wel bij, alleen is er niemand die weet wat we er mee aan moeten. Behalve dan dat het een stofwisselingsding is.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:49

Xyzutu2, zie nu dat de tabel eronder niet geladen was, zag op m'n telefoon alleen de 'afgestreken maatlepel van 25g' op de site van Vitella, dat veranderd de zaak wel iets. Het kan een aanvulling zijn maar ik denk echt dat in een heel aantal gevallen zo'n supplement niet noodzakelijk is. Als je het aantal essentiële aminozuren door rekent voer je daar alsnog niet veel van, het valt of staat met goed ruwvoer in de basis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 09:13

En het ruwvoer is ook prima. Nou het paard nog :+

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:03

TS, je zegt dat je paard stijf is en je misschien denkt in de richting van spierbevangen. Wat daar goed tegen helpt is door baking soda door het eten te geven! Dat helpt de spieren. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit heb ik mijn paard gegeven toen hij spierbevangen was en dat hielp goed!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:36

Ik geef de mijne animo muscle plus van marstal maar dat zijn andere eiwitten. Verder tevreden over coolstance copra kokos.

Leverproblemen dan wil je toch juist niet teveel eiwit voeren maar juist meer suiker of zit ik ernaast?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:46

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:37

Floorg18 schreef:
TS, je zegt dat je paard stijf is en je misschien denkt in de richting van spierbevangen. Wat daar goed tegen helpt is door baking soda door het eten te geven! Dat helpt de spieren. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit heb ik mijn paard gegeven toen hij spierbevangen was en dat hielp goed!

Ik denk niet zozeer dat hij spierbevangen is, ik denk dat er wat mis is met zijn bloed en dat hij daardoor een verslechterde stofwisseling heeft in de spieren. Zou wat zijn als hij al meer dan 8 jaar en op verschillende spiergroepen bevangen is :+ Hij is gevoelig op de lever en het zou me helemaal niets verbazen als zijn bloed daardoor niet goed zou zijn. En misschien heb ik wel de verkeerde interpretatie hoor, bij spierbevangenheid denk ik aan een trigger (fysieke inspanning, gras) en niet aan een paard wat zo lang achter elkaar het zelfde beeld laat zien.

Desalniettemin ben ik blij met je tip, ik hou het in gedachten :) Eerste wat ik nu ga doen is een mycotoxinebinder voor 'm regelen. Die blijkt niet in de Vitalbix te zitten en vind ik momenteel prioriteit. Je gaat er min of meer van uit dat 't er wél in zit, althans ik wel, maar voor de zekerheid toch contact opgenomen met Feral en het zit er niet in. Als dat na een paar weken geen of onvoldoende resultaat geeft dan ga ik aan de slag met de weipoeder en/of fulvinezuur en/of verdere ondersteuning van de lever. Een soort omgekeerd eliminatiedieet zeg maar. Komende maanden ben ik er wel zoet mee weer.

En dan hoop ik dat 't iets oplevert. Als dat niet zo is vraag ik of ik dat zelfde geneesmiddel weer voor 'm mag hebben en anders is er nog 1 laatste redmiddel maar ik hoop eigenlijk dat ik via het voer al wat kan bereiken.

Lailapri ik snap je vraag en weet er zelf ook geen antwoord op. Het leek me logisch dat als een paard niet goed eiwitten kan opnemen bij voorbeeld hij er juist meer van zou moeten hebben. Maar een overbelasting zou ook kunnen ja, dat bedacht ik me ook. Daarom dat ik eerst eens wil kijken of hij inderdaad te veel last heeft van gifstoffen. Als daar het probleem mee verholpen is zou dat natuurlijk mooi zijn. Van suiker (in de vorm van gras) krijgt hij vrij gauw levergerelateerde problemen in de vorm van ontstekingen in de huid. En daarnaast ook onregelmatigheden in de lederhuid van de hoeven. Dus daar ben ik sowieso voorzichtig mee.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:30

xyzutu2 schreef:
@ Barvrouwke; in december heb ik de espacette opgebouwd tot 1,2 kilo/dag. Je moet zo'n 1,5 kilo/dag voeren om in de buurt te komen van de dagelijke behoefte aan essentiele aminozuren, maar omdat Rio weliswaar nauwelijks spieren aanmaakte maar wel vet 8-) en esparcette ook behoorlijk duur is ben ik niet verder omhoog gegaan en ben in plaats daarvan op zoek gegaan naar andere, rijkere bronnen van essentiele aminozuren, dat is wat efficienter qua vethuishouding.

Dankjewel, dat is een prettige hoeveelheid om te voeren. Alleen de prijs indd niet echt. Nog duurder dan myoplast. -O-

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:41

Koper schreef:
Als dat na een paar weken geen of onvoldoende resultaat geeft dan ga ik aan de slag met de weipoeder en/of fulvinezuur en/of verdere ondersteuning van de lever. Een soort omgekeerd eliminatiedieet zeg maar. Komende maanden ben ik er wel zoet mee weer.

En dan hoop ik dat 't iets oplevert. Als dat niet zo is vraag ik of ik dat zelfde geneesmiddel weer voor 'm mag hebben en anders is er nog 1 laatste redmiddel maar ik hoop eigenlijk dat ik via het voer al wat kan bereiken.

Lailapri ik snap je vraag en weet er zelf ook geen antwoord op. Het leek me logisch dat als een paard niet goed eiwitten kan opnemen bij voorbeeld hij er juist meer van zou moeten hebben. Maar een overbelasting zou ook kunnen ja, dat bedacht ik me ook. Daarom dat ik eerst eens wil kijken of hij inderdaad te veel last heeft van gifstoffen. Als daar het probleem mee verholpen is zou dat natuurlijk mooi zijn. Van suiker (in de vorm van gras) krijgt hij vrij gauw levergerelateerde problemen in de vorm van ontstekingen in de huid. En daarnaast ook onregelmatigheden in de lederhuid van de hoeven. Dus daar ben ik sowieso voorzichtig mee.

Kijk dan eens naar Algea Vitalis, ken een aantal voorbeelden van paarden die daar echt blijer en fijner van in 't lijf zijn geworden, loopt ook een behoorlijk lang topic over!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:45

Jammer dat je sojaschroot niets vind...dat hield mijn oude paard van 28 prachtig op gewicht en in de spieren,ondanks de cushing en IR.Die kreeg trouwens ook copra erbij.Heb je een bloedproef laten doen waar uit bleek dat je paard een eiwit tekort had of is het alleen ter vervanging van de haver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:18

@ Geerke: waarom voerde je zowel soja als kokos? Ze zouden allebei een soortgelijke werking hebben, of merkte jij verschil?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:48

TS. Het is al eerder genoemd. Sojaschroot. Een goedkope aanvulling zonder suiker of zetmeel. Het bestaat uit 50% eiwit. Wordt geadviseerd door mijn DA, Iedere dag tot 350 gr. voor 600 kg paard.
Na 6 weken ken je hem niet meer terug. Nog een voordeel. 8 euro per 25 kg.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:49

Waar kopen jullie soyaschroot?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:54

Bij iedere willekeurige voerhandelaar. Als ie het niet heeft bestel je het. Ze nemen niet zo graag veel op voorraad omdat er natuurlijk niet zoveel afnemers zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:56

xyzutu2 schreef:
@ Geerke: waarom voerde je zowel soja als kokos? Ze zouden allebei een soortgelijke werking hebben, of merkte jij verschil?

ik voer niets anders,ik bedoel geen krachtvoer ofzo.De soja was meer voor mijn inmiddels overleden paard.Die was moeilijk te voeren vanwege zijn IR en cushing en een verleden van 10 x bevangenheid.Hij kon nieteens onbeperkt hooi eten...moeilijk te voeren dus.
Hij kreeg er nog bietenpulp bij met wat zemelen,en dus 100 gram sojaschroot en 200 gram niet geweekte nog aan copra.Zo hield ik hem mooi op gewicht zonder HB.
Nu heb ik nog een oude fries van 23 die krijgt het nogsteeds.Ik schrap de soja als het gras groeit maar dat groeit hier al niet meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:25

Dat klinkt inderdaad als een uitkomst om het zo te combineren bij HB. Ik las dat soja door veel paarden toch moeilijk gegeten word en kan me voorstellen dat ze kokos lekkerder vinden. :Y)
Helaas heb ik de pech dat [***] meer eiwitten nodig heeft maar wel al ruim voorzien is in het vet. 8-) Anders stond Coolstance Copra hier ook al op de planning, maar wij zijn toch maar voor de whey gegaan omdat dat meer eiwitten biedt bij minder vet. Dat laatste heeft hij namelijk van nature al genoeg. :+

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:00

Sojaschroot word door paarden juist heel goed geaccepteerd. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen maar de naam zegt het al dat zijn uitzonderingen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:20

Ik ben nu iets meer dan 2 maanden over geschakeld naar Equifyt: Pre Active en eentje krijgt nog een schep Green power bij (maar daar zie ik weinig verschil in enige is dat er rozenbottel in zit als extra)..daar zit alles in en je moet het weken en dan kan je oudje het ook opeten. Ik zie mijn paarden naast hun onbeperkt ruwvoer opknappen. Het werkt echt fijn! Hoop dat ik het zo kan houden. Je geeft geen troep en je hebt goede eiwitten te pakken gewoon uit de natuur.

Maar zoveel mensen zoveel paarden zoveel meningen. denk dat je voor jezelf gewoon moet kijken wat voor jou paarden en jou werkt. Over elk voer is wel iets te zeggen wat voor de ene werkt hoeft voor de andere niet. Het blijft een puzzel. Ik heb hier 4 totaal verschillende paarden op staan nu ieder in hun eigen hoeveelheid want ook daa rmoet je mee puzzelen. Maar het lijkt fijn te werken.

Mijn paarden staan nu nog niet op gras. Alleen in paddock altijd buiten 24/7 en altijd hooi en water beschikbaar. Goed hooi moet je paarden al redelijk op orde houden maar dan moeten ze het wel kunnen kauwen en slikken.

Ik geef daarnaast nog door het voer ook sinds kort: http://www.lifeaidanimal.nl/immutines-horses en dit ga ik ook nog op mijn weide sproeien voor het gras ene booster te geven.

mijn paarden zien er fit en gezond uit zonder verder extra's te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 18:30

Ik ben blij met alle tips. En het is zoals je zegt Almighty: zo veel mensen (en paarden) zo veel wensen. En als je niet aangeeft wat je wenst kunnen andere mensen ook niet met je meedenken :)

Ik ga me verdiepen in je linkje maar lezen/concentreren gaat niet zo goed vandaag. Mogelijk kom ik er later op terug met vragen.