Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Remember schreef:Stel dat je uit gaat van 0,6g eiwit (niet ruw) per kg lichaamsgewicht zit je met een paard van 600kg op 360g eiwit per dag. Ik vraag me dan oprecht af hoe veel verschil bijv zo'n whey supplement maakt. In die Vitella zit 76% eiwit per 100g en je moet 25g voeren na inspanning. Dat is effectief 19g, 'maar' 5% van de dagelijkse noodzaak. Heb het idee dat dit mooi mee lift op de humane 'fit'-hype en producten waarbij te pas en te onpas mooie marketing kreten als 'extra proteïne' en 'met extra eiwit' gebruikt worden.
xyzutu2 schreef:Ik snap niet precies waar je die cijfers vandaan haalt? De TS heeft geen shetlander, waarom geef je dan de dagdosis van een shetlander/A-pony als richtlijn?
Floorg18 schreef:TS, je zegt dat je paard stijf is en je misschien denkt in de richting van spierbevangen. Wat daar goed tegen helpt is door baking soda door het eten te geven! Dat helpt de spieren. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit heb ik mijn paard gegeven toen hij spierbevangen was en dat hielp goed!
xyzutu2 schreef:@ Barvrouwke; in december heb ik de espacette opgebouwd tot 1,2 kilo/dag. Je moet zo'n 1,5 kilo/dag voeren om in de buurt te komen van de dagelijke behoefte aan essentiele aminozuren, maar omdat Rio weliswaar nauwelijks spieren aanmaakte maar wel veten esparcette ook behoorlijk duur is ben ik niet verder omhoog gegaan en ben in plaats daarvan op zoek gegaan naar andere, rijkere bronnen van essentiele aminozuren, dat is wat efficienter qua vethuishouding.
Koper schreef:Als dat na een paar weken geen of onvoldoende resultaat geeft dan ga ik aan de slag met de weipoeder en/of fulvinezuur en/of verdere ondersteuning van de lever. Een soort omgekeerd eliminatiedieet zeg maar. Komende maanden ben ik er wel zoet mee weer.
En dan hoop ik dat 't iets oplevert. Als dat niet zo is vraag ik of ik dat zelfde geneesmiddel weer voor 'm mag hebben en anders is er nog 1 laatste redmiddel maar ik hoop eigenlijk dat ik via het voer al wat kan bereiken.
Lailapri ik snap je vraag en weet er zelf ook geen antwoord op. Het leek me logisch dat als een paard niet goed eiwitten kan opnemen bij voorbeeld hij er juist meer van zou moeten hebben. Maar een overbelasting zou ook kunnen ja, dat bedacht ik me ook. Daarom dat ik eerst eens wil kijken of hij inderdaad te veel last heeft van gifstoffen. Als daar het probleem mee verholpen is zou dat natuurlijk mooi zijn. Van suiker (in de vorm van gras) krijgt hij vrij gauw levergerelateerde problemen in de vorm van ontstekingen in de huid. En daarnaast ook onregelmatigheden in de lederhuid van de hoeven. Dus daar ben ik sowieso voorzichtig mee.
xyzutu2 schreef:@ Geerke: waarom voerde je zowel soja als kokos? Ze zouden allebei een soortgelijke werking hebben, of merkte jij verschil?