2 jarige wat schraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:09

Sure.... daarom doe ik al meerdere jaren bloedonderzoek... en komen daar nooit tekorten uit :+

Edit: meerdere jaren en ieder jaar.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 19-04-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 2 jarige wat schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:11

Bloedonderzoek is altijd goed. :j
En als daar tekorten uitkomen, vind ik ook dat je daar naar moet handelen.
Dat hebben wij ook gedaan toen onze merrie bloedarmoede bleek te hebben.

Maar ik ben wel tegen het standaardzinnetje dat elk paard standaard krachtvoer en/of supplementen nodig heeft. :o

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:13

hier ook paarden die hier geboren worden,en na 6j hun eerste eigen veulen krijgen.
die hebben nog nooit iets anders gekregen in de zomermaanden dan gras en mineraalblok.
in de winter hooi,bieten en mineraalblok.
zelfs de veulen,jaarlingen en hoogdrachtige merries kwamen nooit iets te kort.

het kan dus wel prima.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 15:14

KoudbloedKim schreef:
Krijgt hij in de paddock ook hooi bijgevoerd? En hoelang staat hij, als dat niet zo is, dan zonder hooi?

in het weitje krijgt hij voordroog hooi of kuil.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:15

Ik heb ook meerdere jaren bloedonderzoek gedaan aan een schraal paard (speciaal voor Geerke: prima ontwormd ;)...) Kwam ook nooit wat uit. Prima paard, niks mis mee, geen tekorten te zien. Behalve dan het tekort aan vetjes en spieren en fut en teveel rib en andere uitstekende delen....

Ik heb overigens begrepen dat je beter in haar kunt onderzoeken naar tekorten in mineralen en sporenelementen.

KBK, ik ben sowieso tegen standaardzinnetjes. Niet elk paard kan dekenloos, niet elk paard kan zonder bijvoeding, niet elk paard kan ijzerloos, niet elk paard kan whatever. Het zijn individuen en zo moeten we ze ook bekijken. Vind ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:21

Absoluut mee eens. :j

Annoya, ik zou zelf dan denk ik, als je vindt dat hij echt té schraal is, bloedtestje laten doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:24

Het alleen voeren van hooi en een liksteen is onverstandig, tenzij je iedere baal laat analyseren en dus wéét wat je voert. Wanneer het paard het gehele jaar toegang heeft tot gras kan het wel alle voedingsstoffen binnen krijgen. Maar onder andere vitamine E loopt terug in hooi.

Bloedonderzoek is ook geen volledig onderzoeksinstrument. Van een groot aantal voedingsstoffen zegt het bloedgehalte niet zoveel, maar is juist het weefselgehalte belangrijk. Een aantal mineralen, zoals calcium en magnesium, zijn zelfs helemaal niet op betrouwbare manier vanuit het bloed te interpreteren. Daarvoor dient met 24 uur urine op te sparen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:37

Rocamor schreef:
Ik heb ook meerdere jaren bloedonderzoek gedaan aan een schraal paard (speciaal voor Geerke: prima ontwormd ;)...) Kwam ook nooit wat uit. Prima paard, niks mis mee, geen tekorten te zien. Behalve dan het tekort aan vetjes en spieren en fut en teveel rib en andere uitstekende delen....

Ik heb overigens begrepen dat je beter in haar kunt onderzoeken naar tekorten in mineralen en sporenelementen.

KBK, ik ben sowieso tegen standaardzinnetjes. Niet elk paard kan dekenloos, niet elk paard kan zonder bijvoeding, niet elk paard kan ijzerloos, niet elk paard kan whatever. Het zijn individuen en zo moeten we ze ook bekijken. Vind ik :+

:D maar TS schrijft dat hij nu weer ontwormd moet worden...dat is dus nog niet gedaan.En ik weet niet wanneer de laatste ontworming is geweest.

Verder helemaal met je eens...paard als individu bekijken!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 15:55

Eind januari is hij ontwormd met pramox. We gaan einde deze maand weer ontwormen. De stalhouder wil hem niet meer brok geven, want alle paarden ook rijpaarden doen het goed op 0,5 kilo brok per dag + onbeperkt hooi en voordroog op de wei.
Ik geef hem nu geregeld gekookt lijnzaad omdat het weitje (in mijn ogen paddock) kort gras heeft en ik niet het risico wil lopen op zandkoliek. Ik zat zelf te denken aan een muesli die ik kan mengen met de lijnzaad.
Dat een tweejarige max. 2x per week licht gelongeerd wordt... Ik snap dat het in de KWPN wereld gek is, omdat daar gebruikelijk een jong dier in de opfok te doen en weer op te halen als het een 3 jarige is. Maar in de westernsport is het niet heel gek. Sommige western mensen verklaren mij voor gek dat ik hem niet al als jaarling in-hand geshowd heb en vinden het ook normaal om 2 jarige zadelmak te maken.
Wat dat aan gaat kies ik een middenweg.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:08

Ik ben een western mens ;)
Een 2 jarige hoort naast af en toe in de hand en een keer een bitje in op het land te staan.

Alle goede westerntrainers zullen een tweejarige niet op de volte trainen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:26

Annoya schreef:
Eind januari is hij ontwormd met pramox. We gaan einde deze maand weer ontwormen. De stalhouder wil hem niet meer brok geven, want alle paarden ook rijpaarden doen het goed op 0,5 kilo brok per dag + onbeperkt hooi en voordroog op de wei.
Ik geef hem nu geregeld gekookt lijnzaad omdat het weitje (in mijn ogen paddock) kort gras heeft en ik niet het risico wil lopen op zandkoliek. Ik zat zelf te denken aan een muesli die ik kan mengen met de lijnzaad.
Dat een tweejarige max. 2x per week licht gelongeerd wordt... Ik snap dat het in de KWPN wereld gek is, omdat daar gebruikelijk een jong dier in de opfok te doen en weer op te halen als het een 3 jarige is. Maar in de westernsport is het niet heel gek. Sommige western mensen verklaren mij voor gek dat ik hem niet al als jaarling in-hand geshowd heb en vinden het ook normaal om 2 jarige zadelmak te maken.
Wat dat aan gaat kies ik een middenweg.

de ontworming was niet zo lang geleden dus...heb je toen iets in de mest gevonden?
Ik vermoed dat wormen het probleem niet zijn,maar je weet nooit.Let even goed op na de volgende ontworming of je wormen ziet

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:39

Van hooi afhalen en goed vet (vol eiwit!) kuil voeren
Niet rommelen met dom ander voer. Heeft weinig zin. In hooi zit te weinig

En trouwens. Ik longeer mijn twee jarige ook 2 keer per week kleine 10 minuten. Ze moet voor de keuring dit jaar. Totaal niet belastend en we houden het leuk :) als ze wil stoppen, stoppen we