Mycotoxines voeding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:54

TS, mijn paard was het ook vaak 'net niet' waardoor ik bij een zweverd ben beland. Zij raadde een spulletje van phytonics aan zodat zijn darmen beter zouden gaan werken. Ik heb dat een tijdje gegeven (gastrocomp) icm mariadistelzaad voor de lever en sinds die tijd is hij mooi op gewicht gekomen! Wie weet heb je er wat aan,d e gastrocomp is geloof ik 60 maar de Mariadistel kun je voor tien euro bij pit en pit bestellen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 14:57

danoesje schreef:
TS, mijn paard was het ook vaak 'net niet' waardoor ik bij een zweverd ben beland. Zij raadde een spulletje van phytonics aan zodat zijn darmen beter zouden gaan werken. Ik heb dat een tijdje gegeven (gastrocomp) icm mariadistelzaad voor de lever en sinds die tijd is hij mooi op gewicht gekomen! Wie weet heb je er wat aan,d e gastrocomp is geloof ik 60 maar de Mariadistel kun je voor tien euro bij pit en pit bestellen.

Ik heb ook de mariadistel van pit&pit en de paardenbloemwortel en artisjok.(start ik vandaag mee wacht op levering)
Mijn paard is niet mager in tegendeel dus je zou verwachten dat er geen tekorten zijn maar die heeft ze dus wel.

Leffroi

Re: Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:06

Niet om raar te reageren of om mee te bemoeien, gewoon om mee te denken. Het bezinksel in de urine is wel aangetoond als gruis (struviet of oxcalaat?) Dat je je daar bijv. niet blind op staart (als het bijv. geen steentjes zijn)?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 15:10

Gruis is calciumcarbonaat en oxalaat. Wat bedoel je met op blind staren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:08

Als ze veel wormen had vroeger kan ze natuurlijk ook darm en vaat beschadiging hebben en dan valt er niet veel te behandelen maar enkel hopen dat het niet tot een koliek uitloopt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:16

Ohzo bedoel je, ja idd maar daar wil ik even niet vanuit gaan pfff
Net weer urine opgevangen, qua kleur oke, dipstick gaf geen bloed aan wel is er altijd bilirubine op te zien en dat komt toch van de lever af?
Ook weer veel gruis erin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:27

Bilirubine is een normaal afbraakproduct van rode bloedcellen. Als het in de urine zit dan kan het betekenen dat de lever onvoldoende werkt, die hoort dat uit te filteren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:55

Ja daarom dat ik nu terug link richting darm/lever en vandaar die vraag over mycotoxinen mij lijkt dus als de darmen en lever niet naar behoren werken dat dat ook zulke ellendige symptomen kan geven....toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:43

Of gewoon blijvende wormschade, klinkt eerlijk gezegd net zo logisch.
Hoe dan ook in beide gevallen zo goed als onherstelbaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 20:52

Ik heb nog hoop dat t op te lossen is. Positief blijven is het beste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:02

Als het op te lossen is dan zijn het redelijk zeker geen myotoxines :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 21:16

Doel is ook om het als kuur in te zetten om te zien of het iets doet in de opname van magnesium en vit.e
Ik zie t zelf niet als DE oplossing maar gewoon als ondersteuning.
Gezien de artsen het ook niet weten is het t proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:22

Ik kan me je vorige topics nog wel enigzins herinneren, lastig dat het zo door blijft sudderen met problemen!
Ik heb zelf geen ervaring met mycotoxines, maar weet wel dat ze in Duitsland en ook steeds vaker in Nederland bij de lastigere stofwisselingsgevallen esparcette aanraden. Ik zat hier met een paard dat blijkbaar geen/niet genoeg essentiele eiwitten opnam uit zijn gras/hooi/grasbrok/luzernebrok/vitaminebrok waardoor hij maar niet aankwam in spieren. Blijkbaar kan hij de esparcette wel verteren of gaf dat zijn darmen een flinke kickstart, want toen kwamen ineens de eerste spieren terug. Esparcette bevat bovendien niet-giftige looizuren die de darmwerking zouden verbeteren. Ik heb [***] ook gekocht met een enorme bagage van de vorige eigenaars maar na 1 jaar proberen was de esparcette het eerste wat bij hem echt werkte. Daarvoor was hij wel gewoon dik maar bleef hij qua spieren in de bovenlijn zo arm dat de artsen dachten dat hij misschien gewoon zenuwschade had waardoor hij geen spieren daar meer aanmaakte. Hij is dus een ander soort stofwisselingspatient, maar hij is door de esparcette enorm verbeterd. Een ander voordeel is dat het niet alleen alle essentiele eiwitten bevat die een paard nodig heeft, maar het bevat ook flink minder calcium dan bietenpulp waardoor je magnesium meer kans heeft om opgenomen te worden.
[***] kreeg trouwens de eerste maand 800gr esparcette en nu nog maar 200gr, maar blijkbaar is dat genoeg om hem qua spijsvertering in balans te houden.
Misschien dat je er iets aan hebt.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:37

Voer je vit e in poeder of vloeibaar?
Vloeibaar word nl veel makkelijker en beter opgenomen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:22

xyzutu2 schreef:
Esparcette bevat bovendien niet-giftige looizuren die de darmwerking zouden verbeteren.

Waar heb je die onzin vandaan? en welke looizuren bedoel je? (naam, etc.)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 07:58

xyzutu2 schreef:
Ik kan me je vorige topics nog wel enigzins herinneren, lastig dat het zo door blijft sudderen met problemen!
Ik heb zelf geen ervaring met mycotoxines, maar weet wel dat ze in Duitsland en ook steeds vaker in Nederland bij de lastigere stofwisselingsgevallen esparcette aanraden. Ik zat hier met een paard dat blijkbaar geen/niet genoeg essentiele eiwitten opnam uit zijn gras/hooi/grasbrok/luzernebrok/vitaminebrok waardoor hij maar niet aankwam in spieren. Blijkbaar kan hij de esparcette wel verteren of gaf dat zijn darmen een flinke kickstart, want toen kwamen ineens de eerste spieren terug. Esparcette bevat bovendien niet-giftige looizuren die de darmwerking zouden verbeteren. Ik heb Rio ook gekocht met een enorme bagage van de vorige eigenaars maar na 1 jaar proberen was de esparcette het eerste wat bij hem echt werkte. Daarvoor was hij wel gewoon dik maar bleef hij qua spieren in de bovenlijn zo arm dat de artsen dachten dat hij misschien gewoon zenuwschade had waardoor hij geen spieren daar meer aanmaakte. Hij is dus een ander soort stofwisselingspatient, maar hij is door de esparcette enorm verbeterd. Een ander voordeel is dat het niet alleen alle essentiele eiwitten bevat die een paard nodig heeft, maar het bevat ook flink minder calcium dan bietenpulp waardoor je magnesium meer kans heeft om opgenomen te worden.
Rio kreeg trouwens de eerste maand 800gr esparcette en nu nog maar 200gr, maar blijkbaar is dat genoeg om hem qua spijsvertering in balans te houden.
Misschien dat je er iets aan hebt.

Dankjewel voor dit bericht ik ga me erover inlezen! +:)+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 07:59

willemieke schreef:
Voer je vit e in poeder of vloeibaar?
Vloeibaar word nl veel makkelijker en beter opgenomen.

Idd vloeibaar ik gaf eerst capsules maar nu de olie van pardoes aurora.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 08:00

madamX schreef:
xyzutu2 schreef:
Esparcette bevat bovendien niet-giftige looizuren die de darmwerking zouden verbeteren.

Waar heb je die onzin vandaan? en welke looizuren bedoel je? (naam, etc.)

Waarom is dat onzin?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:06

Ik ben benieuwd of de Fir carbonclay je paard gaat helpen. Ik vermoed eigenlijk van wel. Het werkt in positieve zin voor meer dan alleen de mycotoxines. Waarschijnlijk zal de darmwand vanwege de wormbesmetting op zijn donder hebben gehad. De Fir kan daar ook voor gaan helpen. Fir vangt ook andere negatieve ballast af. Maar misschien is het een idee om niet alles tegelijk te geven? Het lichaam kan niet alles tegelijk verwerken/repareren. De Fir zou je eerst alléén kunnen geven; wel ruwvoer/gras maar zonder alle andere huidige toevoegingen, zeg maar een soort van eliminatiedieet volgen. Eerst zoveel mogelijk weglaten, en dan steeds 1 ding toevoegen en kijken wat het doet. Zelfs een gezond paard heeft toch wel een behoorlijk gevoelig darmstelsel.
Heb je je hooi/kuil al eens getest om te kijken wat er allemaal in zit, en wat er eventueel mist?
En een andere mogelijkheid zou een consult bij Laarakker kunnen zijn, als je daar voor open staat. Hij kan in ieder geval meten waar de onbalans(en) zit(ten).
Mijn paard is zeer tevreden over de FIR. Hij kan nogal kieskeurig zijn (lees: weet wat hij wel en niet hebben wil/nodig heeft). Maar toen ik dit over zijn eten deed, werd het meteen met smaak opgegeten en nog uitgelikt ook. Hij had niet echt veel problemen, maar ik wil de problemen vóór zijn. Hij had vorige zomer nogal last van de knutten en andere steekbeesten. Daarnaast hadden we helaas niet de beste kuilkwaliteit deze winter (hij had soms wat water bij zijn mest). En hij heeft de neiging wat te dik te worden. Vandaar mijn keuze voor FIR. Resultaat tot nu toe (2 maanden), is dat hij het nog steeds lekker vindt, minder water bij de mest, wat extra gewicht kwijt is.

PS: de FIR zorgt er ook voor dat eiwitten beter worden benut, pas daar ook je (kracht)voer op aan. Anders loop je het risico, daar weer ballast/problemen mee te veroorzaken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:07

funnyhorses schreef:
Het hele paard is 1 wazig verhaal we komen daardoor ook niet tot een oplossing.
Zo ziet de dipstick uit als de urine redelijk normaal is met weinig tot geen gruis.
....

Ik ken die dipsticks helemaal niet, zijn die specifiek voor een paard?
Waar bestel je die?

Ik heb ook teststrips maar kan alleen de ph waarde bekijken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:11

funnyhorses schreef:
Ik heb ook de mariadistel van pit&pit en de paardenbloemwortel en artisjok.(start ik vandaag mee wacht op levering)
Mijn paard is niet mager in tegendeel dus je zou verwachten dat er geen tekorten zijn maar die heeft ze dus wel.

Eén van onze paarden is 1.52 m. en weegt rond 540 kilo. Volgens mij komt dat redelijk overeen met het gewicht wat je eerder van jouw paard noemde.

Een kennis van ons zei vorige week nog, poeh poeh ... die is aardig rond.

Echter de ribben zijn niet te zien maar heel goed te voelen. Dus dat te dik zijn vond ik nog wel
meevallen :)
Zolang de ribben maar goed voelbaar zijn vind ik een paard niet gauw te dik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:29

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:30

henny_w schreef:
funnyhorses schreef:

Eén van onze paarden is 1.52 m. en weegt rond 540 kilo. Volgens mij komt dat redelijk overeen met het gewicht wat je eerder van jouw paard noemde.

Een kennis van ons zei vorige week nog, poeh poeh ... die is aardig rond.

Echter de ribben zijn niet te zien maar heel goed te voelen. Dus dat te dik zijn vond ik nog wel
meevallen :)
Zolang de ribben maar goed voelbaar zijn vind ik een paard niet gauw te dik.

Ik voel ook nog de ribben maar er zit ook verder nog geen echte spieren op het dier enkel 'babyspek' :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:35

Sorry als ik er over heen gelezen heb,krijgt je paard ook een vitamine en mineralen supplement?iets wat op elkaar is afgestemd?vitamines en mineralen hebben elkaar nodig en versterken elkaars werking...ben altijd een beetje sceptisch bij het geven van een vitamine

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:52

Op het moment de ursonne voorheen de vitalbix.

Ze krijgt op het moment het volgende:

Kloddertje pulp
40gr/d ursonne
500gr/d care4life
+/- 8kg hooi per dag

Om de lever te ondersteunen:

40gr mariadistel
20gr gedroogde paardenbloemwortel
6 capsules artisjok

om de tekorten weg te krijgen:
2 eetlepels magnesiumchloride (vlokkenvorm)
5ml vit.e olie van (pardoes aurora)