Subli seniores priores

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:26

Fjordengek93 schreef:
Wat betreft de jeuk ze is ineens weer jeukvrij en de andere dag schuurt ze zich kapot.. dus of het nou een eczemer is geen idee

Dierenarts komt er ook niet uit. Bloedtesten en alles zijn gewoon in orde

Bij de meeste zomereczemers is er niets te vinden in de bloedtesten.

Qua afwisselende jeuk is niet zo gek hoor. Hangt veel af van het weer en de wind. Het is de laatste week veel Oosten/Noordoosten wind geweest.
Een frisse droge wind terwijl toch de zon lekker schijnt. Dan heb je vaak minder last dat het ongedierte steekt.
Is er een avond dat het wat milder is qua weer of vochtiger dan worden eczemers geheid veel meer lastig gevallen door de knutten.

Er zijn ook eczemers die de stofwisseling zo op tilt hebben dat ze zelfs in de winter bij vorst nog schuren.
Als jij bijv. een heel zomer je Fjord op kort gras laat grazen en ze gaat daardoor jeuken, verwacht dan niet dat de uitwerking daarvan met 1 of 2 weken afgelopen is. Daar kan wel maanden overheen gaan eer de stofwisseling weer wat beter wordt. Dat laatste hangt ook af welk hooi en krachtvoer je voert.
Heb je hooi wat behoorlijk suikers bevat of kuil wat verpakt is in plastic dan kan je daardoor ook al stofwisselingsproblemen krijgen. Als de stofwisseling al niet lekker is, wat toch bij eczemers wel in de lijn der verwachting ligt, dan kan er van alles een extra trigger geven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:33

Fjordengek93 schreef:
[ [url=m/9Q47ly.jpg]Afbeelding[/url] ]

Landje ziet er zo uit dus ze red het wel voor iedereen die gelijk denkt dat ze niets te eten krijgt

Ze staat uiteraard in een kudde.

Is dit een recente foto?

Als daar 6 paarden op moeten dan gaat het er toch finaal aan in de zomer ?

Met ook nog 's gevaar voor de paarden door zandkoliek?

Deel dan het land bijv. in tweeën en doe aan strookbegrazing.

Vala

Re: Subli seniores priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:40

Als ze makkelijk dik wordt zeker geen seniores priores geven hoor, is een dikmaker.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:42

Wat wil je nou eigenlijk, TS?
Fjordengek93 schreef:
Ze is nog pas 8 kan dat geen kwaad?

Het antwoord: ja, dat kan kwaad. Dat is al meermaals gegeven.
Als je zandkoliek, maagzweren, hoefbevangenheid en jeuk een goed idee vindt, dan absoluut zo weg zetten. Heb je dat liever niet is het geen optie.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:48

Nies_ schreef:
Wat wil je nou eigenlijk, TS?
Fjordengek93 schreef:
Ze is nog pas 8 kan dat geen kwaad?

Het antwoord: ja, dat kan kwaad. Dat is al meermaals gegeven.
Als je zandkoliek, maagzweren, hoefbevangenheid en jeuk een goed idee vindt, dan absoluut zo weg zetten. Heb je dat liever niet is het geen optie.

Dat dus kan kwaad dus opzoek naar een andere oplossing..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:40

Om even terug te komen bij je vraag over de Seniores Priores. Ik heb net even de analyse opgezocht maar er zit best een hoog aandeel zetmeel en suiker in. Echt niet geschikt voor een Fjord.

Zoek een oplossing waar je ook hooi, liefst behoorlijk stengelig kunt bijvoeren.

Wordt het toch het weiland waar je het steeds over hebt met daarnaast de Puur Cullico druppels en Drainage dan ben je echt achterstevoren bezig.

Vergelijk het met iemand die bij de drogist een poeder of shakes haalt om af te vallen en ondertussen wel door eet in snacks, koekjes, patat etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:50

SP is geen oplossing. En hoe wil je dat doen in een kudde? Je paard staat 24/7 op dat korte gras, dus komt over de hele dag ruwvoer tekort. Dat ga je niet goedmaken met 1 of 2x daags een hapje sp. Wel als ze mager worden dat ze iets aankomen, maar niet om de behoefte van ruwvoer aan te vullen.

Het lijkt ook wel gazon gras??

Hooi bevat vezels wat bevorderlijk is voor de darmwerking en daarmee algehele gezondheid van je paard.

Het ligt niet aan jou, maar stallen die dit management hanteren, zouden moeten bijleren over paardenhouderij.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:36

Fjordengek93 schreef:
Ik ken geen stal in de buurt waar ze 24/7 buiten staan en hooi bijgevoerd krijgen hoor..

Ik weet natuurlijk niet waar je zit, maar ik durf bijna zeker te zeggen dat die stallen wel bestaan.. In Utrecht in ieder geval wel :Y)
24/7 op een te kale wei is vragen om problemen lijkt me. Hallo zandkoliek en andere problemen..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:37

De 4 paarden hier staan op een Paddock Paradise. Ik heb een soort van 8-vorm gemaakt door 3 weilanden heen.
De paden zijn 3m. breed en het gras wat er op staat is aldoor heel kort. Daarnaast staan er 2 tonnen met daarin een slowfeedernet goed met hooi gevuld.
Als er straks weer volop gras is gaan ze 's ochtends en 's middags 1 tot 1,5 uur per keer het volle gras in.

Maar ... er is het hele jaar door alle dagen hooi aanwezig ondanks het gras.
Grappig is dat ze ook geregeld even hooi gaan eten. Soms maar 5 minuten, soms een half uur. Juist het uitgebreide aanbod is belangrijk zodat ze naast kort gras, ook langstengelig ruwvoer tot zich kunnen nemen.
Ik weet wel zeker dat er veel meer paardenmensen zijn die ondanks 24/7 paarden in de wei, toch ook nog hooi aanbieden.

Fjordengek, wat je in het zomereczeemtopic schreef over je Fjord lijkt behoorlijk ernstig.
Misschien een idee om je Fjord 's een jaar alleen op hooi te zetten en de trigger van te rijk of te kort gras weg te laten. Zodat bij het paard eerst de stofwisseling eens goed tot rust komt.

Ik weet niet of die mogelijkheid er is waar je Fjord nu staat?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:03

henny_w schreef:
De 4 paarden hier staan op een Paddock Paradise. Ik heb een soort van 8-vorm gemaakt door 3 weilanden heen.
De paden zijn 3m. breed en het gras wat er op staat is aldoor heel kort. Daarnaast staan er 2 tonnen met daarin een slowfeedernet goed met hooi gevuld.
Als er straks weer volop gras is gaan ze 's ochtends en 's middags 1 tot 1,5 uur per keer het volle gras in.

Maar ... er is het hele jaar door alle dagen hooi aanwezig ondanks het gras.
Grappig is dat ze ook geregeld even hooi gaan eten. Soms maar 5 minuten, soms een half uur. Juist het uitgebreide aanbod is belangrijk zodat ze naast kort gras, ook langstengelig ruwvoer tot zich kunnen nemen.
Ik weet wel zeker dat er veel meer paardenmensen zijn die ondanks 24/7 paarden in de wei, toch ook nog hooi aanbieden.

Fjordengek, wat je in het zomereczeemtopic schreef over je Fjord lijkt behoorlijk ernstig.
Misschien een idee om je Fjord 's een jaar alleen op hooi te zetten en de trigger van te rijk of te kort gras weg te laten. Zodat bij het paard eerst de stofwisseling eens goed tot rust komt.

Ik weet niet of die mogelijkheid er is waar je Fjord nu staat?

Nee alles in de omgeving gaat de wei op of ze komen maar een uurtje per dag buiten. Rare is ze is nu weer jeukvrij maar vorige week was het een hel.. terwijl ik van alles zie vliegen.. (ze is nu sinds een paar dagen weer aan het werk)

Ze staat nu nog op onbeperkt hooi tot er voldoende gras staat daarna word de kudde kleiner rest gaat naar het hoge land en blijft ze met een mini Shet over.

Opzich is hooi bijvoeren geen groot probleem ze staat letterlijk om de hoek dus kan rustig 4 x per dag heen. Maar hoopte op een ander alternatief maar dat is er helaas niet.

Ze mag ook op het hoge gras maar dat was geen succes vorig jaar.

Zand is echt heel moeilijk en ongebruikelijk hier in de omgeving

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:37

Ik vind het persoonlijk heel moeilijk als mensen advies geven en dan alles opeens verandert. Eerst stonden ze met 6 paarden op ongeveer 1 ha. Dit zou ik in combinatie met sober hooi mooi vinden voor koudbloeden. Nu geef je aan dat ze straks 1ha heeft samen met een mini shet. Dat is genoeg voor 4 paarden als het gras hard groeit. Ze zal dan ook niet afvallen maar waarschijnlijk tonnetje rond worden.
Eerst was hooi bijvoeren absoluut geen optie en nu wel ??? Ergens ben ik de draad kwijtgeraakt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:50

Jeetje... Hier kan je geen paard houden... No way... Niet zonder hooi...

Zoek een andere plek.. En die zijn er echt wel te vinden...

Dit is vragen om grote problemen!

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 22:10

quickie schreef:
Ik vind het persoonlijk heel moeilijk als mensen advies geven en dan alles opeens verandert. Eerst stonden ze met 6 paarden op ongeveer 1 ha. Dit zou ik in combinatie met sober hooi mooi vinden voor koudbloeden. Nu geef je aan dat ze straks 1ha heeft samen met een mini shet. Dat is genoeg voor 4 paarden als het gras hard groeit. Ze zal dan ook niet afvallen maar waarschijnlijk tonnetje rond worden.
Eerst was hooi bijvoeren absoluut geen optie en nu wel ??? Ergens ben ik de draad kwijtgeraakt

Hooi is lastig maar als het niet anders kan dan moet het..

Ze staan nu nog met zijn 6e geloof ik straks als hooi weg gaat blijven ze met zijn 2e over der maatje is recent overleden helaas.

te kort komen zal ze zeker niet maar aangezien zij ook niet zomaar in elke kudde past blijft ze lekker waar ze staat