Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:41

Het zou kunnen dat je pony's de zetmeel uit de granen missen voor spieropbouw, maar het zou ook kunnen dat ze de vitamines en mineralen uit de huidige korrel minder goed opnemen doordat die anders bewerkt zijn/in een andere vorm of verhouding aangeboden worden. [***] kreeg hier bijvoorbeeld een als supergoed bekend staande vitaminebrok (Formula 4 Feet) maar kon hier spiertechnisch helemaal niets mee. Toen ik hem in plaats daarvan Liquihorse gaf kwamen er wel nieuwe spieren aan, maar het perfecte voer bestaat helaas niet.

Voor welke verhoudingen zijn de lijnzaadvlokken trouwens?
Wat je sowieso kunt doen is eiwitten (luzerne/esparcette/soja) en olie toevoegen, die olie is namelijk uit de vlokken geperst en die kan wel energie leveren.
Verder is het denk ik ook wel goed om te beseffen dat als je een paard een zo natuurlijk mogelijk dieet geeft (alleen ruwvoer en dan dat vitaminebrokje erbij), dat je paard dan ook een natuurlijk uiterlijk krijgt en dat is een groot deel van het jaar nou eenmaal een dikke buik en weinig bespiering op de bovenlijn... Wil je dat ze meer energie in de spieren stoppen, dan moet je die energie er waarschijnlijk aan voeren via eiwitten, vetten, suikers of zetmeel.

Maar het blijft puzzelen...

Brainless

Re: Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:45

Xyzutu2
Zetmeel is suiker en niet voor de spieropbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:50

Bij de sport mix zero zitten volgens de uitleg geen granen in maar dat ander kan misschien ook wel, al is het ook wel van Aveve dus of daar zoveel verschil in zit?

De lijnzaadvlokken is voor de bietenpulp, daar zit meer calcium in, dus in lijnzaad meer fosfor (zelfde effect als zemelen die vaak gebruikt worden, maar in lijnzaadvlokken zaten ook nog dezelfde positieve dingen als in lijnzaadolie of iets dergelijks, kan het niet precies meer navertellen..).
Olie ben ik mee gestopt omdat daardoor de vitamine E behoefte groter wordt en daar heeft 1 pony al zo'n problemen mee (de andere pony heeft de olie nooit gehad). Ook is het moeilijk om te bepalen welke olie nu wel of niet goed/gezond is (ik gaf zonnebloemolie bv., bleek niet goed).

Ik weet het inderdaad ook niet, misschien zien ze er nu wel gewoon "goed" uit, of natuurlijk, of hoe je het ook wil noemen, maar ik ben er niet zo blij mee .. vooral niet omdat ik ook af en toe nog eens op die rug plaatsneem, dus dan is het toch wel fijn als daar nog wat spier op zit om het zo te omschrijven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:00

Brainless schreef:
Xyzutu2
Zetmeel is suiker en niet voor de spieropbouw.

Zetmeel is niet hetzelfde als suiker. :+
Zetmeel en suiker zijn allebei koolhydraten, maar hebben een andere opbouw en gedragen zich anders in het lichaam. Een paard heeft suiker en zetmeel nodig voor het functioneren van spieren en andere lichaamsdelen in het dagelijks leven; haal je suiker en koolhydraten weg en vervang je die niet door een alternatieve energiebron (zoals olie) dan zullen spieren verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:03

Wat grappig, ik had nog nooit gehoord dat lijnzaadvlokken meer fosfor hebben, ik ken alleen granen/zemelen als fosforbron.

[***] schreef:
Olie ben ik mee gestopt omdat daardoor de vitamine E behoefte groter wordt en daar heeft 1 pony al zo'n problemen mee (de andere pony heeft de olie nooit gehad). Ook is het moeilijk om te bepalen welke olie nu wel of niet goed/gezond is (ik gaf zonnebloemolie bv., bleek niet goed).

Lijnzaadolie wordt eigenlijk door iedereen aangeraden als de veiligste olie qua omega vetzuren. Bijna elk merk heeft tegenwoordig ook vitamine E aan de olie toegevoegd waardoor de olie als het goed is de eigen vitamine E verbruikt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:05

Eiwitten zijn nodig voor spieropbouw (en behoud).
Koolhydraten zijn de brandstof (voor het gebruik van deze spieren).
Mijn paard staat op zeer laag zetmeel/suiker rantsoen met genoeg eiwitten/vetten en heeft echt genoeg bespiering.

Te veel aan eiwitten is niet erg; bij teveel aan koolhydraten worden niet de spieren groter/sterker, maar deze wordt opgeslagen als vet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:11

Dan doe je toch precies hetzelfde als ik schrijf? Je hebt brandstof koolhydraat vervangen door brandstof vetten en daarom lijdt je bespiering er niet onder. :)
Ik doe hier precies hetzelfde, maar dat betekent nog niet dat koolhydraten en suikers hetzelfde zijn of dat er geen brandstof (en dus bij een gezond paard ook altijd wat koolhydraten) nodig is voor spierbehoud. 8-) Eiwitten zijn inderdaad de bouwstoffen voor spieren, maar die bouwstoffen worden alleen gebruikt als de spier energie verbrandt en tijdens die verbranding haarscheurtjes oploopt. Vervolgens worden die haarscheurtjes gerepareerd en wordt de spier met eiwitten versterkt. Verbrandt een spier niets, dan eet het lichaam de spier weer op. Maar je hebt dus altijd 2 zaken nodig voor spiergroei door eiwitten; 1) energie en 2) arbeid. Haal een van die twee weg en de spier verdwijnt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:32

Ik zou de Pavo 18+ niet geven, die zit dubbel zo hoog in suikers en zetmeel als de Zero, dan creëer je weer een ander probleem.

Ik zou in jouw geval het advies van de pensionhouder opvolgen en weer naar de Zero overschakelen, want invallende rug wijst op spiertekort, dus dan heb je eiwitten nodig, dat haal je niet uit een vitaminebrokje. Als je paard specifiek nog vitamine E tekort heeft, zou ik specifiek vitamine E gaan bijgeven, en niet zomaar alle vitamines bijgeven, want het teveel plassen ze er toch weer uit. De Zero bevat wel veel vitamine E, maar het is een vetrijk product (de energie komt uit vetten ipv uit suikers en zetmeel), en vetrijke producten werken op één of andere manier de vitamine E tegen (weet niet juist hoe het zit). Ik heb zelf bij één van mijn "oudjes" bloedonderzoek laten doen, maar heb nog geen resultaten van het vitamine E-gehalte, dat moet ik nog es navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:40

Dank je. Vitamine E krijgt hij sowieso apart nog bij :j Dit is al jaren zo, maar het blijft schommelen. Maar ook daar zijn nog mogelijke verklaringen voor naast het voer dus het was wat proberen om zo "zuiver" mogelijk te voeren zodat daar niks kon storen. Nu blijkt dat op andere gebieden niet te werken dus moeten we daar weer iets aan doen...

Maar denk dat ik dat voorlopig ga proberen. Moest het toch niet het gewenste effect hebben dan kan ik nog altijd zien om iets extras als de 18+ te gaan doen en dan weer evalueren na een tijdje. Ondertussen blijft hopelijk de vitamine E stabiel, moet nu toch bloed laten trekken dus kunnen we het mooi in de gaten houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:44

Zit nog te twijfelen hoe ik het zou doen.
De sport mix zero bovenop de 1 kg pulp/lijnzaad?
Of de pulp minderen tot 0,5 kg (met lijnzaad).
Wat doe ik met de algemene vitaminenkorrel? Blijven geven onder het mom van "kan geen kwaad en teveel plassen ze toch uit"? Of toch weglaten omdat er misschien weer andere problemen van komen (zoals?)

Ik vind het wat moeilijk de volgende stap te bepalen.
Het idee van de bietenpulp vind ik wel fijn als bezigheid/buikvulling, maar als dat op 1 kg blijft is het misschien té?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:50

Ik zou de sport mix niet blind durven te combineren met de vitaminekorrel, zeker niet omdat het idee dat ze een overschot gewoon uitplassen niet klopt: van sommige vitamines (bvb vitamine A en D) maar ook zeker mineralen (ijzer, selenium) mag een paard gewoon niet teveel krijgen omdat je anders het risico loopt van een chronische vergiftiging.

Als ze het op het vorige dieet beter deden, waarom zou je dan niet weer gewoon teruggaan naar dat dieet? Het is allemaal namelijk ook maar relatief; 1 kilo bietenpulp is leuk als buikvulling, maar 1 kilo hooi extra is dat ook, en daar doen ze in een slowfeeder waarschijnlijk nog langer over ook...

Aangezien je alles van Aveve voert zou je ook gewoon een mailtje naar hun kunnen sturen voor advies. Dan kun je ze alle problemen voorleggen en wat je al geprobeerd hebt, en misschien dat zij wel een oplossing weten. Zij kennen hun eigen producten het beste, dus als je bij dat merk wilt blijven dan zou ik dat zeker overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:25

Ik ga het eens bekijken :j
De bietenpulp wilde ik inderdaad houden als buikvulling, omdat ze niet onbeperkt hooi hebben en dat naar mijn gevoel dan beter is dan stro eten .. ofzo .. Kan ook nog kijken voor meer hooi maar wil nu ook niet dat ze weer gaan dichtgroeien, het moet wel wat in balans blijven. Dus even stap voor stap kijken maar ;)

Kan ook eens contact met Aveve opnemen inderdaad :j