Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:43

Ik vind het echt ideaal! Voor mijn tinker van 1,43m en mini van 75cm werkt het super. Ik sta op een stuk in eigen beheer en doe alles zelf. Helaas niet aan huis maar op 1,5 km afstand. Prima te doen doen , maar wilde mezelf liever niet opleggen dat ik 2x per dag moet om te voeren. Wel heb ik vrij vlot een goed net aangeschaft van equicullinair met kleine mazen van 3x3 waar minimaal 20 kg in past. Ze doen over 20kg iets langer dan een dag zeg maar 30 uur. Nu met de vrieskoud erbij voer ik een klein baaltje kuil a 35kg extra in de week erbij. Ze moeten zichzelf toch warm houden en staan zonder deken, weliswaar wel een schuilstal om droog te staan en droog te eten. Ze staan nu niet op het gras. Ik vind het een fijn idee dat ze voldoende voer hebben. Helaas ook onbeperkt poep, haha. Echter weegt dat niet op tegen alle voordelen....
Eerste tijd geprobeerd te mengen met stro. Dat werkte absoluut niet... Ze trokken het stro eruit om onder te plassen en aten enkel het hooi. Zo ook geprobeerd moerashooi, maar daar lieten ze ook de helft van liggen. Nu doe ik er met de vrieskoud wel 1 a 2 plakken kuil bovenop, maar mengen doe ik niet meer. Het enige waar ik uit mee moet kijken is gras. Zodra ze daar op staan krijgen ze een slowfeeder vol met enkel stro voor de ruwe vezel. Naar mijn idee kunnen mijn sobere topjes veel beter op onbeperkt hooi dan onbeperkt gras

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:16

Hier ook sobere pony's en onbeperkt voordroog in slowfeeders.
Dat gaat prima. Ik voer wel 2x per dag voor ook wat meer zicht. Maar qua hoeveelheid is het niet nodig.
Gras geef ik idd niet onbeperkt, maar op strenge strookbegrazing, dat is snel teveel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 06:38

Mijn sporttype Haflinger x New Forest merrie heeft jaren op volpension gestaan en werd 6 dagen op 7 intensief gereden of anderszins gewerkt... kreeg daar maar beperkte porties hooi en was altijd te dik!

Nu staat ze sinds 6 maanden in "eigen beheer" op eigen land, komt elke dag de hele dag buiten en krijgt onbeperkt hooi zoveel ze wil (dus continu toegang tot hooi) en... heeft nog nooit zo slank gestaan!
Ze is geen grammetje te dik meer, je ziet haar ribben bij beweging én ze wordt veel minder intensief gewerkt dus ze verbrandt veel minder... maar ze straalt gewoon!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 07:49

Het maakt alles uit wat de voedingswaarde van je hooi is. Als het erg grof is kan je mini hem misschien heel slecht weg krijgen/kauwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 09:16

Sodeju, bijna net zoveel verschillen in ervaring als er posts geplaatst zijn....
Vind het toch wel lastig, want hoe maak je dan de overgang naar gras.... dan stel je het hooi voeren bij, dus schakel je terug?

De voedzaamheid van het hooi is dus eigenlijk het belangrijkste om te achterhalen. Van de huidige partij doe ik zo'n eenvoudige analyse van PAVO.
Eens kijken wat dat oplevert.

Zit ook te denken om mijn huidige portie voedzaam hooi te handhaven, maar het onbeperkt aan te vullen met stro en graszaadhooi.
Dan is er altijd wat te eten maar weet je zeker dat de kilo's er niet direct weer aan vliegen.

Wel super interessant dit, heel erg leuk om al jullie ervaringen te lezen. Dank, dank, en blijf posten ;-)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:46

Na de overgang van een stalleven in de nacht naar 247 buiten, beperkt gras afgelopen jaar en 2 zakken (toen nog) voordroog per dag werden ze veel te dik. Dit jaar gaan we het anders doen. Onze pony's (een grote D en shet) krijgen straks in het weideseizoen de helft van de huidige 12 kg hooi/voordroog. Het stro blijft een volle zak.
Ze lopen dan op een track, met strookbegrazing. Anders vreten ze de hele wei in recordtempo leeg.

Afhankelijk van hoe slank ze blijven, vullen we zo nodig aan met wat voordroog. Dat is in elk geval het plan. Het blijft toch monitoren en bijschaven totdat de goede formule is gevonden. In elk geval is het wel helder voor ons, dat alléén voordroog niet kan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:49

Ninx, in de overgang gaan ze bij mij eerst half uurtje op gras. Langzaam breid ik dit uit met een strookje per dag. Naar uiteindelijk twee strookjes per dag en dan mogen ze er de nachten ook op blijven. Zolang ze nog terug naar de paddock komen krijgen ze gewoon onbeperkt ruwvoer bij.
Maar ik houd wel in de gaten of ze dan niet te rond worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:59

Ninx schreef:
Sodeju, bijna net zoveel verschillen in ervaring als er posts geplaatst zijn....
Vind het toch wel lastig, want hoe maak je dan de overgang naar gras.... dan stel je het hooi voeren bij, dus schakel je terug?

De voedzaamheid van het hooi is dus eigenlijk het belangrijkste om te achterhalen. Van de huidige partij doe ik zo'n eenvoudige analyse van PAVO.
Eens kijken wat dat oplevert.

Zit ook te denken om mijn huidige portie voedzaam hooi te handhaven, maar het onbeperkt aan te vullen met stro en graszaadhooi.
Dan is er altijd wat te eten maar weet je zeker dat de kilo's er niet direct weer aan vliegen.

Wel super interessant dit, heel erg leuk om al jullie ervaringen te lezen. Dank, dank, en blijf posten ;-)

Hier staan ze indien het kan het hele jaar door op de weide (met toegang tot paddock, plateau en stal, hooi wordt gegeven op de verharding. Mooie droge dagen vinden we ze vaak op de weide, nattere en gure dagen blijven ze meestal bij het hooi staan.
Als ze een tijd enkel op de paddock konden bouwen we ze met het mooi weer op. Eerst een halfuurtje voor een paar dagen (tijdens het uitmesten) dan een uurtje, twee uurtjes, 4uurtjes en daarna mogen ze er weer volledig op. bij de trekpaarden doen we wel met strookbegrazing, we hebben 1.5 hectare in 4stukken, maar de stukken zijn behoorlijk groot en ze mesten overal rond en verspillen veel. Dus een stuk per,keer, strookbegrazing van een aantal meter per dag en als het stuk op is gaan ze naar het volgende stuk. Zo eten ze het netjes kort, weinig mestplekken en niet te dik.

Nu staan ze nog buiten, wss gaan we binnen twee maandjes dan drie stukken afsluiten en blijft er een stukje open, kunnen ze meewennen met de groei van het gras, en zodra de andere stukken wat langer staan gaan ze dan daarop als strookbegrazing, het eerste stuk kan dan drie weken rusten en wordt dan er weer bijgetrokken.

Er blijft in het begin gewoon onbeperkt hooi beschikbaar, pas als er voldoende gras is niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:09

Hier ook hooi en stro. Was destijds een tip van de dierenarts. Gast prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:16

In principe kan het altijd en is het echt een uitzondering als het niet goed gaat.

Je kan gewoon beginnen met slowfeeders met je normale ruwvoer.
Krijgt paard te weinig binnen? Net (of wat dan ook) met grotere gaten / wat rijker ruwvoer geven.

Krijgt het te veel binnen? Dan kan je nog een heel eind spelen met armer ruwvoer, meer stro er doorheen mengen, kleinere gaten, eten moeilijker maken door bewegende netten...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:35

Dat de paarden te dik worden komt niet door het onbeperkte ruwvoer maar doordat ze te weinig bewegen.
Als paarden onbeperkte toegang hebben tot ruwvoer stoppen ze wanneer ze genoeg hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:46

Wij hebben er 4 en staan op onbeperkt. Overdag staan ze op de paddock met 2 bakken met hooi. OP stal ligt er hooi en 's avonds krijgen ze nog een laatste ronde. 'sochtends krijgen ze nog een beetje voor ze naar buiten gaan. Het is nooit op en daarnaast staan ze op stro.

Alleen mijn ruin van 19 heeft altijd wat gewichtsproblemen gehad. Voorheen op kuil altijd ellende. Op hooi ging het super, totdat hij een blessure kreeg en alleen met de shet op een klein paddockje kwam. Ook de shet kwam er iets van aan.
Op de grote viel hij nog niet af totdat mn andere ruin erbij kwam. En nu de merrie er ook bij staat en 2 paddocks bij elkaar gemaakt zijn en ze veel ruimte hebben en heen en weer lopen van ene bak hooi, naar andere, gaat het goed.
Hij kan niet gereden worden, maar enkele keren wandelen we of gaat hij rondje mee als handpaard.

Ruwvoer is belangrijk, maar de kwaliteit en hoeveelheid bewegen is alles bepalend.

Overigens ben ik vaak meerdere uren op stal en ze staan ook vaak iets anders te doen, dus ze eten echt niet aan 1 stuk door.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:11

Voor mijn haf is het helaas geen uitkomst... :( toen ik hem leerde kennen was het mijn verzorgpony, ruim 100 kilo te zwaar. Na een jaar rijden en conditie en beweging ging er amper wat vanaf daarna samen met de eigenaar besloten hem van het onbeperkte af te halen sinds dien is hij super op gewicht! Wij voeren 4x per dag de kwpn'er en shet krijgen onbeperkt en mijn haf(inmiddels is hij van mij geworden) krijgt dus 4x per dag 1 plak hooi. Paar weken geleden moest hij voor 2 weken bij de anderen omdat anders de waterleiding zou bevriezen door te weinig gebruik wat resulteerde op een pony die bleef vreten, doorbde rest weg te jagen en dus uiteindelijk voor 3 paarden heeft gegeten ipv 1 en toen na een rondje wandelen spierbevangen werd... Hij gaat niet meer op onbeperkt :(

Uiteraard speelt de beweging bij spierbevangen een rol maar hij is zo gevoelig dat hij dus door onbeperkt kuil en weinig doen (elke dag een rondje wandelen) al spierbevangen raakt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:35

Kuil is al totaal iets anders dan goed hooi.

Een paard van porties e of te weinig ruwvoer, naar onbeperkt zetten, heeft tijd nodig. In het begin blijven ze vaak eten.

Buiten dat is uren op stal eten en stilstaan gewoon funest. Dat werkt niet in combinatie met onbeperkt. Toch is zonder staan ook een groot probleem. En weinig stallen doen echt om de 4-6uur bijvoorbeeld een rondje ruwvoer. Ik zie ook veel teveel stallen/eigenaren minimaal voeren voor de nacht.

Overdag krijgen ze bijv om; 8-13-17-21 uur en daarna dus 11 uur lang niks. Buiten dat staan ze dus stil.

Paarden moeten al van jongs af aan leren om in een groep te eten. Bij de opfok gaat er al veel mis en mensen proberen dat gedurende de jaren op te lossen, maar feitelijk hebben ze het niet echt goed geleerd vaak.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 04:02

Hier ook onbeperkt hooi. Gaat in netten, die we elke dag om 6u,12u, 18u en 22u controleren en indien nodig vervangen/verplaatsen. 1x per dag alles ophangen zou ervoor zorgen dat zeker 1 paard te weinig eet.

Voor je pony's ligt het inderdaad aan de voedingswaarde van je hooi. Hoe fijner en hoe meer geur, te meer voedingswaarde. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 04:18

Kom hier maar kijken. Eentje wordt gauw te dik, de ander juist te dun. Ze zijn nu allebei goed terwijl ze geen van beide werken. Dat is in het verleden wel anders geweest. Toen ik met mijn ruin de overstap van pension naar eigen beheer maakte is hij in een week ongeveer 50 kilo kwijtgeraakt. Voornamelijk gas. Hij had in het begin geen vreetstop maar ook hij wordt inmiddels relaxter omdat er gewoon altijd hooi is.

Het gaat niet om hoe veel je voert. Het gaat om wat je voert. Het hooi moet goed zijn. Daarnaast merk ik ook dat het uitmaakt hoe groot de mazen van de netten zijn en op welke manier je ze bevestigt.

Denk er met stro om dat het vaak bespoten is. Je voert dus stengeltjes met gif. Als je toch stro wil voeren pak dan gerste- of haverstro. Tarwestro is voor paarden minder geschikt als ruwvoer.

Gras: op huidige locatie niet van toepassing. Indien wel van toepassing: 2 x per dag (tijdens uitmesten/hooi bijvullen) mogen ze op het gras. Hooi blijft dan onbeperkt. Het gras is extra. Ook met gras moet ik op de bemesting letten. Als er bij voorbeeld kunstmest overheen is gegaan, zowel bij gras als bij hooi, kun je van tevoren al voorspellen dat mijn merrie bevangen raakt. En mijn ruin wordt gewoon dik van gras, dus dat blijft hoe dan ook een compromis. En 2 x per dag een kwartiertje/20 minuten blijkt beter te werken dan strookbegrazing.

Je bent welkom Nienke :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:52

rapido schreef:
Dat de paarden te dik worden komt niet door het onbeperkte ruwvoer maar doordat ze te weinig bewegen.
Als paarden onbeperkte toegang hebben tot ruwvoer stoppen ze wanneer ze genoeg hebben.

Maar dan zou ik mijn bijna 2 jarige al moeten gaan longeren of zo.
Ze is nu al te dik.
En ja het klopt uiteindelijk stopt ze, soms is er wat over in de bak. Maar standaard eet ze te veel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:13

bruintje123 schreef:
rapido schreef:

Ze is nu al te dik.
En ja het klopt uiteindelijk stopt ze, soms is er wat over in de bak. Maar standaard eet ze te veel.

Hier net zo :j
Ik heb een haflinger, kruising kwpn x fries, Shetlander en een mini paardje.
Haf en kruising zijn perfect op gewicht en staan niet in het werk.
Mini paardje is aan de dikke kant , Shetlander kan je rollen.
Shet is 2 dus ik kan daar ook vrij weinig mee, mini ga ik dit voorjaar mee aan het werk.
Ze krijgen hier dus ook onbeperkt hooi.
Komt sporadisch voor dat ik wat te laat ben en ze dus even zonder staan.
Ze staan allemaal samen.
Ik wil eigenlijk dit voorjaar de Shet en mini niet of heel beperkt op het gras hebben.
ik ga deze dus apart zetten van de groten.
Mijn kruising is nooit te dik geweest, de haf weet ik nog niet omdat we die sinds oktober hebben.
Toen ze hier kwam bleef ze de eerste weken ook gigantisch vreten en was het hooi niet aan te slepen.
Nu gaat het beter en eten ze met z'n 4en ongeveer 1.5 baaltje per 24u
In een slowfeeder met een maas van 4x4
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 13-02-17 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:25

Ik mis in de verhalen waarin mensen zeggen dat onbeperkt voeren bij hun paarden niet werkte, een heleboel informatie :)

Het kan dan net zo goed dat daar een pak kuil open en bloot op de paddock wordt gezet, de paarden zich scheel vreten en dat men dan zegt: zie je, dat onbeperkt voeren werkt niet wamt de paarden eten véél te veel, ze worden er letterlijk ziek van -O-

Terwijl er dan heel veel stappen overgeslagen zijn om de eet-snelheid te vertragen en het voer minder rijk te maken.

Onbeperkt voeren is i.m.o. niet laat ze maar vreten wat ze op kunnen. Maar onbeperkt voer aanbieden zodat ze altijd kunnen knabbelen. En dat hoeft zeer zeker niet met monden vol grote plukken wegwaaiend kuil te zijn :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:11

bruintje123 schreef:
rapido schreef:

Ze is nu al te dik.

Als jou 2 jarige in de kudde staat met genoeg bewegings vrijheid dan is extra beweging geven nergens voor nodig.
Ik neem tenminste aan deze niet in een box staat??!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:43

rapido schreef:
Als jou 2 jarige in de kudde staat met genoeg bewegings vrijheid dan is extra beweging geven nergens voor nodig.
Ik neem tenminste aan deze niet in een box staat??!

Nee ze staat 24/7 buiten met vriendjes.
Maar als er gerend wordt is wel de eerste die er mee stopt om haar hoofd weer naar het gras te stoppen (wat nu kaal is maar toch)
Het is er eentje die zich niet zo snel druk maakt. Dus daar ook geen energie mee verspilt.
Haar even oude vriendinnetje stopt wel met eten, maar is ook veel beweeglijker. Zij is mooi aan de maat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 10:46

Ik ben al bezig met dubben hoe ik e.e.a. het beste zou kunnen aanpakken.

Ik zou nog wat meer het lopen kunnen stimuleren door de indeling een beetje te veranderen. Verder even een analyse van het hooi.
Op zich bewegen ze hier wel genoeg, en zodra de vorst weg is ga ik dat weer intensiveren.

Ik ga op je uitnodiging in Koper! PB volgt!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:48

Hier voeren wij zo goed als onbeperkt.
Het kan wel eens voorkomen dat ze een uurtje de "kruimels" moeten zoeken
Wij hebben een tinker kruising en een haflinger die nu beide mooi op gewicht zijn.
Wij voeren 2 rondbalen a 1.30 doorsnede hooi per ca 3 weken.

Is behoorlijk veel, maar beide niet te dik en de haflinger is drachtig.
Momenteel krijgen ze vitaminebrok en een handje subli basisbrok erbij.
Vanaf volgende week moet mijn haflinger ook een beetje merriebrok erbij krijgen.

Afbeelding
Ze staan zeker 2-3 keer per dag wat wij zien te snurken of scharrelen gewoon wat in de ronde

Afbeelding
Op deze foto lijkt de tinkerkruising wat rond maar dat valt reuze mee. Mijn haflinger mag natuurlijk wel buik hebben ;-)

Ohja en deze 2 staan dus 24/7 buiten met schuilstal.

Het enige grote nadeel van 24/7 buiten en zo veel hooi te eten...
Zooo veel poep ruimen _O- 1.5-2 kruiwagens per dag uit de paddock/rijbak halen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:26

Jonge paarden hebben soms ups and downs tijdens de groei, maar te dik komt door verkeerd ruwvoer en te weinig bewegen. Weides en paddocks zijn vaak veel te klein om echt te rennen, spelen etc.

Wij bieden het hooi aan in netten in ibc vaten. Ze staan nu met zn 4en en lopen heen en weer.

Wij laten ze ook de restjes opeten. Ze hebben de hele nacht hooi, dus komen niet met een lege buik buiten.

Ze stonden eerst 24/7 buiten. Nu tot het donker. Afgelopen maanden dus zo een 10u per dag en straks weer steeds meer.

Daar bovenop geven we beweging im de vorm van rijden, buitenrit, wandelen of als handpaard.

Zonder beweging verstoor je de darmwerking.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:37

Ik heb: een oudere paardendame, twee ronde paardenmerries, 1 flinke grote Tinkermerrie, een Welsh A pony en een Shetlander. Ze staan aan huis.
Vroeger voerde ik twee maal per dag en kregen ze zowel 's morgens als 's avonds een flinke berg hooi of voordroog.
Nu hebben ze slowfeed netten en wordt alles 1 keer per dag gevuld. Op dat moment krijgen ze in hun stal ook een combi van wat krachtvoer, pulp en luzernekorrels. (vroeger kregen ze twee maal per dag ook iets dergelijks). Wat er in de netten gaat is in feite minder dat wat er vroeger in de stal gegooid werd. Vroeger aten ze per beurt een aantal uurtjes en werd er veel door de stal gewoeld (ze lopen vrij in en uit). Nu eten ze nagenoeg 24u aan één stuk en gaat er veel minder verloren.
In de zomer worden ze nogal behoorlijk tonnetje rond als ze op de weides staan. Dat vermindert in de winter maar ze staan er allemaal mooi en goed bij.