Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ninx schreef:Sodeju, bijna net zoveel verschillen in ervaring als er posts geplaatst zijn....
Vind het toch wel lastig, want hoe maak je dan de overgang naar gras.... dan stel je het hooi voeren bij, dus schakel je terug?
De voedzaamheid van het hooi is dus eigenlijk het belangrijkste om te achterhalen. Van de huidige partij doe ik zo'n eenvoudige analyse van PAVO.
Eens kijken wat dat oplevert.
Zit ook te denken om mijn huidige portie voedzaam hooi te handhaven, maar het onbeperkt aan te vullen met stro en graszaadhooi.
Dan is er altijd wat te eten maar weet je zeker dat de kilo's er niet direct weer aan vliegen.
Wel super interessant dit, heel erg leuk om al jullie ervaringen te lezen. Dank, dank, en blijf posten
toen ik hem leerde kennen was het mijn verzorgpony, ruim 100 kilo te zwaar. Na een jaar rijden en conditie en beweging ging er amper wat vanaf daarna samen met de eigenaar besloten hem van het onbeperkte af te halen sinds dien is hij super op gewicht! Wij voeren 4x per dag de kwpn'er en shet krijgen onbeperkt en mijn haf(inmiddels is hij van mij geworden) krijgt dus 4x per dag 1 plak hooi. Paar weken geleden moest hij voor 2 weken bij de anderen omdat anders de waterleiding zou bevriezen door te weinig gebruik wat resulteerde op een pony die bleef vreten, doorbde rest weg te jagen en dus uiteindelijk voor 3 paarden heeft gegeten ipv 1 en toen na een rondje wandelen spierbevangen werd... Hij gaat niet meer op onbeperkt 
rapido schreef:Dat de paarden te dik worden komt niet door het onbeperkte ruwvoer maar doordat ze te weinig bewegen.
Als paarden onbeperkte toegang hebben tot ruwvoer stoppen ze wanneer ze genoeg hebben.
bruintje123 schreef:rapido schreef:Dat de paarden te dik worden komt niet door het onbeperkte ruwvoer maar doordat ze te weinig bewegen.
Als paarden onbeperkte toegang hebben tot ruwvoer stoppen ze wanneer ze genoeg hebben.
Maar dan zou ik mijn bijna 2 jarige al moeten gaan longeren of zo.
Ze is nu al te dik.
En ja het klopt uiteindelijk stopt ze, soms is er wat over in de bak. Maar standaard eet ze te veel.

bruintje123 schreef:rapido schreef:Dat de paarden te dik worden komt niet door het onbeperkte ruwvoer maar doordat ze te weinig bewegen.
Maar dan zou ik mijn bijna 2 jarige al moeten gaan longeren of zo.
Ze is nu al te dik.
En ja het klopt uiteindelijk stopt ze, soms is er wat over in de bak. Maar standaard eet ze te veel.
rapido schreef:Als jou 2 jarige in de kudde staat met genoeg bewegings vrijheid dan is extra beweging geven nergens voor nodig.
Ik neem tenminste aan deze niet in een box staat??!

1.5-2 kruiwagens per dag uit de paddock/rijbak halen