Vitalbix of Metazoa vitamine brok???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Vitalbix of Metazoa vitamine brok???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:12

Ik voer nu metazoa en op zich vinden ze het beide lekker. Alleen Alex staat iets te hoog in het werk om goed energie uit dit voer te halen, dus voor het werk ga ik binnenkort pavo topsport voeren. En dan alleen als hij die dagen voor de sulky moet.
Verder weet ik niet of het iets doet voor zijn ZE, ben het in de wintermaanden gaan voeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:13

Ik voer nu metazoa en ben hier veel blijer mee dan wat ik eerder geprobeerd heb (gewone brokken en muslies, Pavo vital en marstall force).
Maar denk er toch over om binnenkort eens de vitalbix te proberen om te kijken of er nog meer winst valt te behalen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:27

Dennis schreef:
Ik voer nu metazoa en ben hier veel blijer mee dan wat ik eerder geprobeerd heb (gewone brokken en muslies, Pavo vital en marstall force).
Maar denk er toch over om binnenkort eens de vitalbix te proberen om te kijken of er nog meer winst valt te behalen.

Met die foto van Roekes in het achterhoofd, zit ik me dat ook al te bedenken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:24

MarChak schreef:
Ik voer nu al geruime tijd Vitalbix en ben er zeer tevreden over.
Paard staat op ijzerrijke grond en drinkt ook ijzerrijk grondwater. Ik heb dus bewust gezocht naar voer met o.a. laag ijzer, hoog vit.E, en bijkomend voordeel is dat er ook geen melasse of granen inzitten.
Mijn paard is haar opgeblazen buik kwijt, heeft energie genoeg, is actief ipv toen ze vroeger eerst even 'warm' moest lopen, zit ook goed in haar vacht, geen zachte (rot)straal meer.
En dat op slechts zo'n 300-400 g Vitalbix brokjes per dag.

Ze is wel een kieskeurige eter en valt er niet zo op aan, maar eet het toch wel op.

Waar zie jij hoog vitamine E in vitalbix?
Er zit per kilo 2500 ie in, dat is zover ik berekend heb 180 mg per 100 gram.
Ik moet 125 gram geven, nou dan mag ik alsnog wel vitamine E bijgeven.
Een gelcapsule, de dl versie is 0,9 mg vitamine E per iu, ofwel 360 mg.
Dan vind ik dat echt niet genoeg, de behoefte ligt volgens mij veel hoger dan dat.

Overigens geef ik metazoa, te weinig maar hij doet het er top op.
Nu ga ik wel vitalbix testen om bepaalde redenen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:40

No_No schreef:
Ik was niet tevreden over metazoa.
In het begin leek het aardig goed maar na een paar maanden niet meer.

Vitalbix heb ik geen ervaring mee.

Ik voer nu höveler revormin plus. Hoog vitamine E gehalte. Je hoeft er weinig van te voeren. Prima vitaminekorreltje! Mijn pony eet het goed. En niet geheel onprettig, gunstige prijs!

Ben erg blij met jou post, inderdaad betaalbaar. De marstall force beviel hier niet zo (mest eten). Wat is voor jou de reden geweest om over te stappen?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 15:03

moonfish13 schreef:
MarChak schreef:
Paard staat op ijzerrijke grond en drinkt ook ijzerrijk grondwater. Ik heb dus bewust gezocht naar voer met o.a. laag ijzer, hoog vit.E, en bijkomend voordeel is dat er ook geen melasse of granen inzitten.
Mijn paard is haar opgeblazen buik kwijt, heeft energie genoeg, is actief ipv toen ze vroeger eerst even 'warm' moest lopen, zit ook goed in haar vacht, geen zachte (rot)straal meer.

Ze is wel een kieskeurige eter en valt er niet zo op aan, maar eet het toch wel op.

Dan vind ik dat echt niet genoeg, de behoefte ligt volgens mij veel hoger dan dat.

Mag ik vragen om welke redenen? Ik neig nu toch meer naar Vitalbix. Het vit E gehalte is wel duidelijk hogen is de marstall maar ook hier vanwege drinken uit de vijver in het land..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:47

Ik kocht hem met mindere weerstand, en dat uitte zich in white line disease.
In vitalbix zit een hoge dosis methionine wat gunstig is voor zijn hoeven.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:28

@moonfish: Hoger vit. E in vergelijking met andere soorten voer waar ik interesse in had.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:28

Roosyes schreef:
No_No schreef:
Ik was niet tevreden over metazoa.
In het begin leek het aardig goed maar na een paar maanden niet meer.

Vitalbix heb ik geen ervaring mee.

Ik voer nu höveler revormin plus. Hoog vitamine E gehalte. Je hoeft er weinig van te voeren. Prima vitaminekorreltje! Mijn pony eet het goed. En niet geheel onprettig, gunstige prijs!

Ben erg blij met jou post, inderdaad betaalbaar. De marstall force beviel hier niet zo (mest eten). Wat is voor jou de reden geweest om over te stappen?

Mijn vorige paard kreeg metazoa. Hij werd er erg schrikkerig van en de jeuk ging niet weg. Vooral voor de jeuk had ik de metazoa. Ook vanwege het hoge ijzergehalte ben ik er helemaal mee gestopt. Het resultaat was er gewoon niet.

Waarom de höveler. Mijn nieuwe pony is spierbevangen gevoelig. Op aanraden van de dierenarts moet hij meer vitamine E en weinig suikers. Het is een kwetsbare pony die snel kleine probleempjes heeft (mok, lagere weerstand) dus een volledig supplement is bij hem aan te raden. Gewone brok heeft een te hoog suikergehalte als ik de aanbevolen hoeveelheden zal geven maar een vitamine korrel kan prima. Per toeval ben ik höveler tegen gekomen en dat gaat prima. Hij heeft het een paar weken niet gehad en nu erg verkouden en mok. Hij gaat dus niet meer van de vitaminesupplementen af!
Ik heb vitalbix overwogen maar deze is vele malen duurder dan de höveler dus de keuze was snel gemaakt.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:59

ik voor equiline de balancer. http://www.equilin.eu/nl/
ben ik erg tevreden over. ben dit gaan voeren omdat mijn paard gebleseerd staat en ik niet wil dat ze te korten oploopt doordat ze geen krachtvoer krijgt. alles zit er in behalve te veel energie ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:11

moonfish13 schreef:
MarChak schreef:

2500IE/IU per kg is veel, keurig voor een mineralenbrok. 1IU is 1mg natuurlijke vitamine E (d-versie) of 1.5mg synthetische vitamine E (dl-versie). Paarden kunnen namelijk beduidend minder met de synthetische variant. Metazoa bevat 2000mg/kg maar dat is synthetische vit. E, dus eigenlijk bevat het "maar" 1333IU/kg vitamine E. Vitalbix bevat dus bijna het dubbele.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:48

Vind je? Ik had het berekend op 0,9 mg per 1 iu.
Dat vond ik voor natuurlijke vit. E op internet, maar ok 1 mg dan, maar ik vond toch echt 0.9 mg, maar dat is weinig verschil.
Ik vind dat persoonlijk niet genoeg hoor, mijn pony heeft vitamine E tekort als ik dat geef, daar kan ik de donder op zeggen.
Ik wil gewoon 500 mg voeren, of minstens 400.
Metazoa vind ik overigens ook te weinig vitamine E bevatten, ik voer het dus bij.
Hij krijgt ook maar 50 gram, meer gaat niet dus dan moet dat sowieso als je pony snel vitamine E tekort heeft. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 01:00

Overigens voer ik nu 3 dagen vitalbix, en ik trof hem vandaag en gisteren gek aan.
Een vrij lege blik in zijn ogen, en op momenten blij na gewoon niet zoals ik hem ken.
Gisteren ook al, dat past niet bij mijn pony, die is nooit langer als een dag humeurig, als hij het al eens is.
Hij reageert erg duidelijk op voer, met zijn werk voor de wagen liep hij wel prettig en was hij vrolijk, maar dat niet echt vrolijke in rust is niet normaal voor hem.
Hij oogt absoluut niet ziek trouwens en dook gewoon op zijn voer en hooinet.

Er is maar een ding wat mij duidelijk opviel vandaag in de ingrediënten waar dit evt aan kan liggen, er zit in zijn portie vitalbix 200 mg tryptofaan.
In Metazoa zit dat niet volgens voervergelijk, en dat kan kalmeren kort gezegd maar geen idee of dat op 200 mg al kan.
Alleen vitalbix wordt dus niks, en eigenlijk sta ik stomverbaasd dat hij zo veranderd is afgelopen dagen.
Meestal, of zowat altijd explodeert hij van voer, dus ik stond wel heel gek te kijken.

Als testje nu 100 gram vitalbix met 50 gram metazoa klaargezet, en mijn gevoel zegt dat dat best eens top kan zijn.
Op metazoa is hij me soms nét een tikkie te fel, dus ik ga het beleven.
Qua vitamines enzo ga ik dan nergens overheen, het bijt elkaar imo niet wat ik zag.
Dan denk je: waarom niet alleen 150 gram metazoa? Nou daarop schiet hij dus weer finaal de lucht in, vitalbix andersom.. :?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:56

Ik voer de Vitalbix nu ook 3 dgn. Alle 3 de paarden eten het goed, zelf mijn ontzettend zinnige haflinger likt haar bak helemaal schoon terwijl ze eerder af en toe de neiging had om wat te laten staan. Ik zie zelf tot nu toe geen verschil, als kan dat imo ook nog niet zo snel. Ze hebben nog steeds voldoende energie en zijn niet anders dan anders al hoewel ik mijn haflinger gister schurend aantrof en ze dit normaal niet doet. Even in de gaten houden dus. Tot nu toe dus wel tevreden aangezien ze het allemaal smakelijk eten..

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:59

Ik voer nu metazoa aan mijn tinker merrie, maar dit is bijna op. Is het verstandig over te stappen op vitalbix?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 15:03

Ik heb geen ervaring met Metazoa. Ik ben van de pavo naar de Vitalbix gegaan, omdat hier in vergelijking meer vit E in zit dan de pavo en omdat mijn paarden de gelegenheid hebben uit een vijver te drinken. In de Vitalbix zit ook een laag ijzer gehalte, vandaar dat ik voor deze brok koos..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:28

punk143 schreef:
Ze hebben nog steeds voldoende energie en zijn niet anders dan anders al hoewel ik mijn haflinger gister schurend aantrof en ze dit normaal niet doet. Even in de gaten houden dus.

Bij verandering van voer kan het lichaam als reactie tijdelijk wat meer afvalstoffen willen afvoeren, de jeuk zou binnen 1-3 weken minder moeten worden.

Mijn paard had nog wel eens de neiging haar staart een beetje te schuren maar doet dat al een tijdje niet meer (nb wordt wel op tijd met juiste spullen ontwormd ).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:33

Kimley schreef:
Ik voer nu metazoa aan mijn tinker merrie, maar dit is bijna op. Is het verstandig over te stappen op vitalbix?

Doet je paard het er goed op?
Zo ja zou ik niks veranderen hoor.

Mijn pony staat nu op een mix van metazoa en vitalbix.
Ca 75 gram vitalbix en 40 gram metazoa, dat gaat tot op heden heel goed.
Het is tot nu toe precies wat ik zoek qua effect, na lang zoeken.
Ofwel heel blij en gisteren een 14 kilo zak vitalbix gekocht.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:43

moonfish13 schreef:
Kimley schreef:

Doet je paard het er goed op?
Zo ja zou ik niks veranderen hoor.

Mijn pony staat nu op een mix van metazoa en vitalbix.
Ca 75 gram vitalbix en 40 gram metazoa, dat gaat tot op heden heel goed.
Het is tot nu toe precies wat ik zoek qua effect, na lang zoeken.
Ofwel heel blij en gisteren een 14 kilo zak vitalbix gekocht.

Nou ik moet zeggen dat ik geen verschil merk met daarvoor :')

Wel eet ze het niet graag, ze eet het wel op maar niet van harte. (Tinker he, als het eetbaar is eten we het toch op of het nou lekker is of niet :') )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:49

Hoeft ook niet persé toch?
Goed is goed toch?
Niet iedereen heeft een paard wat erg reageert op voer, ik had het liever niet. :')