Senior priores van Subli.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Senior priores van Subli.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:26

flink magertjes, maar ja ze heeft er ook de leeftijd voor dat vet langzaam gaat verdwijnen.
op een gegeven moment houd het ook een beetje op voor een lijf..

aan de buik kun je zien dat ze wel gewoon eet (voor mijn gevoel dan)..
Dus behalve gewoon blijven voeren, ook gewoon blijven hopen dat er zoveel mogelijk aan blijft plakken..

ik denk niet dat je op deze respectvolle leeftijd nog moet verwachten dat de vetjes terugkeren, wellicht ietsjes.. maar niet meer vol..

wel vervelend dat je haar niet meer echt ruwvoer (of gras) ziet eten in hoeveelheden die je verwacht.. Goed in de gaten houden, of ze wel echt blijft eten.. eventueel nog een keertje de tandarts laten kijken naar het gebit.. En wellicht een keertje bloedtrekken (ouderdoms apk 'tje), zodat ze bijvoorbeeld ook de nierwaardes kunnen beoordelen (slechtere nieren>misselijk> verminderd eten)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:27

Britta31 schreef:
Ze krijgt het als slobber hoor.Maar ik ben blij dat het normaal is dat ze minder hooi eet.Ik ben erg zuinig op mijn meisje.

Het is toch ook juist voor paarden die bijv. geen tanden meer hebben en geen hooi meer kunnen eten?
Zou het niet ook juist ruwvoer vervangen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 12:36

Ze eet als een bootwerker,dus dat zit wel goed.In het voorjaar weer lekker gras eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:05

De afbeelding doet het niet bij mij door mijn internet. Maar met 1kg seniores priores per 100kg paard voer je onder de behoefte van het paard als hij (vrijwel) geen hooi meer eet. Gemiddeld is er 1.5kg per 100kg paard voor nodig om goed op gewicht te blijven. Een voerschep (zo'n standaardschep van 1.5L) gaat normaal zo'n 800g seniores priores in.

Nu zeg ik niet dat ze per definitie die 1.5kg (dus krap 2 voerscheppen) per 100kg ideaal lichaamsgewicht moet hebben. Als ze nog wel wat hooi weg krijgt kan het zo maar zijn dat ze aan 0.5-1kg voldoende gaat hebben, maar de richtlijnen op de zak zijn helaas echt te krap als volledig ruwvoervervanger. Maar bij een te mager paard zou ik in eerste instantie wel toewerken naar de volledige dosis. Dan kunnen ze eerst op gewicht komen en ga je afbouwen als ze (vrijwel) op gewicht zijn tot de hoeveelheid die ze nodig hebben om op gewicht te blijven.

Minder hooi eten is logisch inderdaad. De behoefte om permanent te eten wordt minder doordat ze niet meer zo'n honger hebben. Wat ik bij mijn eigen paard heb zien gebeuren is dat hij daarna het hooi eigenlijk beter weg kreeg omdat hij meer rust nam om het hooi dat hij at te eten en toen kon hij het wel kauwen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 23:25

Ze krijgt nu 2 kilo.Ze is een d pony en weegt misschien 400 kilo.Dan zou ze dus ongeveer 5 kilo moeten krijgen.Ze krijgt dan 2,50 s'morgens en 2,50 s'avonds.Dat is wel erg veel slobber om op te eten in 1 keer.Ik wil haar ook niet overvoeren.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:02

Hier op stal een e pony van 30 die helemaal geen hooi/kuil meer eet, ze krijgt nu 2 emmers SP per dag (2 scheppen per emmer), ze doet het daar super op.
Ik vind je oudje er nog goed uitzien hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:05

Staat ze apart? Want dan kan ze er de hele dag/nacht over doen. De hoeveelheid heeft ze zeker nodig aan je foto te zien, zo'n giga kuil achter de schoft is teken van flink mager.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 00:08

Het lijkt zoveel voer als je het ziet.Ik wil haar ook niet overvoeren.Maar ik denk dat als ze het voer niet op kan ze het wel laat staan.Ga haar nu 2 keer 2 kilo geven.Ze staat wel apart van mijn ruin voor ongeveer 2 uur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:26

Het is inderdaad een flinke berg, maar paarden krijgen verbazingwekkend veel weg.
Mijn ene paard (800kg) kreeg 3x per dag 3.3kg met 1.2kg basisbiks en dat at hij in 1x op, nu zijn tandprobleem minder wordt zijn we aan het afbouwen en krijgt hij nog maar 2x1.6kg+0.3kg basisbiks. Mijn andere paard (500kg) krijgt 4.5 tot 5.5kg bijvoer s avonds, afhankelijk van of ze haar ontbijt voor het naar buiten gaan opgegeten had. Hier doet ze minimaal 6 uur over en vaak langer. Daardoor kan ze het in 1x krijgen, Zij heeft geen tandprobleem maar was gewoon gruwelijk mager toen we haar kregen. Ook bij haar zijn we nu ze op gewocht is aan het afbouwen. Het bijvoer bestaat voor een derde uit krachtvoer.

Wat mij opviel bij beide is dat het eerste stuk aankomen heel lamgzaam gaat en naar mate ze dichter bij hun correcte gewicht gingen, ze steeds sneller op gewicht kwamen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:05

WoW 34 is ook wel een flinke leeftijd he!! :j /3 :oo
Ik vind het trouwens een rot winter voor de paardjes. Dan weer weer vriest het dan weer temperaturen flink in de plus..... Kost ze best veel energie.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 09:34

Ik heb Britta gisterenmorgen 2 kilo gegeven maar dat was wel erg veel.Dus nu geef ik 2 keer 3 kilo.Evn kijken hoe dat gaat.