Welk voer nu? Pony helemaal gek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Welk voer nu? Pony helemaal gek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:15

Voordat je van alles gaat uitproberen met voer, zou ik eerst de stroom goed nameten. Er zijn voor niet al te veel geld apparaatjes te koop die je daarbij helpen; wij hebben zoiets https://www.agradi.nl/patura-afrasterin ... -fasen.htm Met lampjes waarop je het voltage kunt nameten. Wij gaan altijd voor zoveel mogelijk lampjes; bij te weinig lampjes gaat de shet met haar hals onder de draad staan om gras te snoepen (zij is dus voor ons een signaal dat we de draden moeten controleren).
Pak het stap-voor-stap aan. Begin direct na de aansluiting van het schrikdraadapparaat op de stroomdraad. Daarna bijv. elke 50 meter meten, of vlak na elke splitsing. Je ziet al snel genoeg of je onderweg spanning kwijtraakt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:37

Bij een tekort aan tijd is combineren vaak handig. Bijv. Je honden uitlaten tegelijkertijd met een wandeling met de pony. Ik zou het daar eerder in zoeken dan in ander voer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:39

Voor een beetje aandacht geven heb je echt niet veel ervaring nodig hoor, krijgt je beest niks van als het meiden zijn met wat minder ervaring.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:14

Polly schreef:
Voor een beetje aandacht geven heb je echt niet veel ervaring nodig hoor, krijgt je beest niks van als het meiden zijn met wat minder ervaring.

Ben ik het niet mee eens. De meiden die hier onder begeleiding rijden zijn 10 jaar en hebben imo te weinig ervaring en kracht om met deze pony wat te doen. Zelfs aan het touw lopen vertrouw ik ze niet zonder toezicht toe. Mijn andere pony, geen probleem. Maar bij deze vind ik dat niet veilig genoeg.

Pony heeft de afgelopen twee dagen dit voer gehad, lijkt me dat er nog niet veel verandering te zien is. Wat me wel opvalt is dat ze als ze in het vanghok komen ze meteen rustig gaat eten en niet nerveus voor het hek heen en weer loopt. Vanmorgen heb ik haar ook gelongeerd.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:33

Pianissimo zit alsnog boven de 30% in suiker & zetmeel, dus ik betwijfel of dat gaat helpen in rustiger worden. Qua voer zou ik het zoeken in een vitaminebrok, zo min mogelijk onnodige ballast, graanvrij en zo laag mogelijk in suiker/zetmeel. Zelf ben ik tevreden over marstall force voor mijn merrie, maar er zijn zat andere opties. Wat voor hooi krijgen ze? Ken paarden die hier ook enorm op kunnen reageren wanneer het ruwvoer te rijk is.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:40

Mijn paard reageerde heftig op Care for life. Ze werd er wild van. Ik ben er toen mee gestopt en gaf haar naast lijnzaad olie ook elke dag magnesium. En Pianissimo. Dat ging goed

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:09

Ik ben geen expert, maar ik denk dat het langer dan 2 dagen duurt eer je echt effect gaat hebben van nieuwe voeding.

Verder inderdaad de draad zelf goed controleren, dat was een probleem dat we hier destijds ook hadden zonder het te merken.

Kan zijn dat ik er over lees, maar hoe oud is ze nu?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:19

Faith_vda schreef:
Ik ben geen expert, maar ik denk dat het langer dan 2 dagen duurt eer je echt effect gaat hebben van nieuwe voeding.

Verder inderdaad de draad zelf goed controleren, dat was een probleem dat we hier destijds ook hadden zonder het te merken.

Kan zijn dat ik er over lees, maar hoe oud is ze nu?

Dat is ook wat ik zeg, denk dat het inderdaad ook langer duurt. Wil zo graag dat het werkt dus misschien zie ik het gewoon terwijl het er (nog) niet is. :+ :o

Lola is 3 jaar, wordt in mei 4. Dus zou qua lichamelijke groei nog niet heel veel in training hoeven, wat ook de reden is dat ik het mezelf niet kwalijk nam dat ze niet intensief werd getraind. Maar blijkbaar heeft ze wel aan meer behoefte dan ze nu krijgt.

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:55

Ik was benieuwd naar de leeftijd omdat ik zelf enkele paarden ken die ook 'uit het niets' begonnen uitbreken. Omdat die ook allemaal ongeveer die leeftijd (3 a 4 jaar) hadden, vroeg ik me af of het misschien meer naar voor komt omdat ze nu beginnen de puber uit te hangen?