Kan een paard op enkel stro leven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:20

Voor de duur van de vorstperiode zou ik dan toch een ruwvoervervanger geven. Seniores Priores misschien? Daar zit ook bietenpulp in, geloof ik. En dan nog wat nat hooi als bezigheidstherapie. Hoeft dan niet veel te zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:22

Bijzonder dat mensen er zo op tegen zijn.
In duitsland zijn strohruifen heel normaal naast het hooi.
Loopstallen die ik gezien heb voeren balen stro naast slowfeeders met hooi (of voordroog).
Dit is tarwe of gerst.
Een van de twee is het meest 'voedzame' maar neemt geen fck aan vocht op. De ander zorgt voor t meeste slokdarm problemen maar nemen wél vocht op.

Change3x

Re: Kan een paard op enkel stro leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:23

Er is ook een groot verschil tussen wat stro bijvoeren en alleen maar stro voeren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:25

Zeker. Toch aten de paarden daar het veelvuldig. Wel met fijnmazig net er over heen.
Zo waren ze continu bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:27

Eight schreef:
Maar gaat stro dan beter? Dat is toch nog ruwer? Er wordt ook hooi verkocht dat maar net is gedroogd en meteen ingepakt, daar doet onze merrie met stofallergie het erg goed op. Alleen stro zou ik persoonlijk niet doen, maar iedereen zijn keuzes natuurlijk :)

Dat weet ik eerlijk gezegd niet :o
Ik weet dat hij eet: pulp -> hooi -> stro .. behalve als het regent, dan is het pulp -> stro -> hooi (als het gestopt is) :P Maar nu met het tongprobleem weet ik niet wat hij met het stro doet, ik denk dat hij er (bijna) niet aan komt omdat hij zolang met het hooi bezig is, of misschien doet hij zolang over het hooi omdat hij meer stro tussenin gaat eten .. Ik kan het echt niet zeggen (kan het ook moeilijk in de gaten houden want zodra hij mij ziet staat hij aan de draad :7 ).

Voordroog reageert hij ook op qua jeuk/schuren. Hoe dichter het bij gras staat hoe erger.. daarom is op dat gebied droog hooi het beste (daar schuurt hij niet op) maar dat is op andere gebieden dan weer niks. Al zou ik wel kunnen kijken of dit tijdelijk kan natuurlijk..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:29

Ligt het bij hem aan het fructaan of de eiwitten?
En jeuk kán ook een allergie zijn natuurlijk.

En droog lang graszaadhooi?

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:33

Toen mijn vorige pony's nog bij een boer stonden, stonden ze op stro.En naast hun was de stro opslag, en daar konden ze gewoon bij komen. Dus ja die aten er ook van, maar dat was omdat hun hooi dan op was.

Of als ik de stal had opgestrooid het lekkere er uit zoeken, maar bewust stro voeren?
Daar heb ik mijn bedenkingen bij ivm koliek enz.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:38

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:38

Ik zou zeggen, neem contact op met een goede voedingsdeskundige (en DA).
bv
Anneke Hallebeek
http://www.voedingsadviespaard.nl/
Dan heb je in elk geval gericht advies van mensen die van de laatste tendens op de hoogte zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:40

maralyn schreef:
Ligt het bij hem aan het fructaan of de eiwitten?
En jeuk kán ook een allergie zijn natuurlijk.

En droog lang graszaadhooi?

Ik weet het niet :o Weet wel dat hij ook op luzerne reageert .. maar ook op (gras)pollen ..
Jeuk is ook door allergie :j Sinds hij niet meer op gras staat (zandpaddock met hooi & schuilstal met stro) heeft hij ook geen jeuk meer... Zijn tong is in de grastijden ook altijd dikker geweest (stak echt aan de zijkanten een stuk uit). Dit is ook minder geworden sinds hij op de huidige stal staat, alleen nu heeft hij dus even een probleem, maar het lijkt anders dan de standaardallergie zeg maar.

Ik heb geen idee :o Ik koop zelf niks (meer) aan, weet niet wat voor hooi/voordroog/.. hij in het verleden gehad heeft en zou niet weten waar te zoeken. Verder lees je over al die soort hooi ook weer dingen dat het toch niet zo goed is als gedacht etc. En natuurlijk dat je eigenlijk nog niet weet wat je voert omwille van wisselende weers/oogst-omstandigheden. Dan zou ik liever naar iets "vast" gaan zoals Horse Dinner ofzo, maar dat is niet doenbaar om een gewoon rantsoen van te geven..

Dank jullie voor de links, ga ze zo bekijken ;)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:40

mysa schreef:
Voor de duur van de vorstperiode zou ik dan toch een ruwvoervervanger geven. Seniores Priores misschien? Daar zit ook bietenpulp in, geloof ik. En dan nog wat nat hooi als bezigheidstherapie. Hoeft dan niet veel te zijn.

Zo zou ik het ook doen, alleen stro zou ik niet durven en ik denk ook niet dat ze dan alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:44

Zit wel weer een praktische belemmering in .. Dat geven samen met de pulp is geen optie (wegens teveel kg's om te verwerken) dus dan moet je al x aantal voerbeurten meer per dag inlassen. Nu sta ik in volpension met een heel flexibele staleigenaar, maar ik ben al op elk gebied anders dan de anderen op stal dus dit ook nog eens extra vragen zie ik eigenlijk niet zo zitten :o Zelf kan ik niet elke dag gaan, laat staan zelf x aantal voerbeurten doen ...

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:46

Stro kan ook als ruwvoer worden gegeven MAAR, Het voeren van uitsluitend stro is geen aanrader voor paarden, omdat stro veel onverteerbare vezels bevat kunnen grotere hoeveelheden lijden tot verstoppingen en koliek en tevens bevat het erg weinig energie en voedingsstoffen, als je het vergelijkt met hooi of kuilgras is dat ongeveer de helft. Ook kan de hoeveelheid stof in stro een probleem zijn voor paarden met gevoelige luchtwegen omdat stro in vele gevallen meer stof bevat als hooi en vooral als kuilgras.

Je kunt stro verdelen in haverstro, tarwestro en gerststro. Haverstro en gerststro zijn geschikt om bij te voeren en gerststro heeft een iets hogere voedingswaarde dan tarwestro, maar dat neemt minder vocht op net zoals het haverstro.

Tarwestro is minder geschikt om te bijvoeren en wordt veelal gebruikt als stalbodem, omdat het veel vocht opneemt.

Dus ik denk als je stro als bij voer gebruikt naast bietenpulp en hooi kan je prima stro bij voeren, maar volledig vervangen zou ik niet doen, ik zou er zoiezo wat hooi naast blijven geven. Maar ik zou ook zeker kijken welk stro ze hebben op stal voor ik het zou gaan voeren.

Maar op jouw vraag kan een paard op enkel stro leven? Zou ik nee antwoorden omdat hij dan waarschijnlijk te weinig aan voedingstoffen binnen krijgt en het ook nog een minder goed te verteren is voor een paard.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 12-01-17 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:47

Ik heb je ander topic ook gelezen en bedacht me of het misschien een idee is om een tijdje alleen een goede slobber zoals in dit geval seniores priores te voeren (met aanvullend je vitamine korrel etc). Om te kijken of de klachten dan verbeteren. En vanuit daar verder kijken naar welk ruwvoer geschikt is?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:48

Opzich is stro (bij)voeren niet zo erg, het is goede vulling, geeft veel structuur en heeft weinig voedingsstoffen. Het verteringsstelsel van een paard is er niet volledig op ingericht (je vindt vaak de pluimpjes terug in de mest bijvoorbeeld) en daardoor moet je er wel mee oppassen.

Het ligt er ook nog erg aan welk type stro je voert, hier wordt gerstestro veel meer opgegeten dan bijvoorbeeld tarwestro. Volledig ruwvoer is het niet, vooral door het ontbreken van best wat voedingsstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:04

Dank jullie nog allemaal.
Ik ga morgen eens even kijken wat de DA nog voor ideeën heeft (tenzij er een wonderbaarlijke genezing is geweest maar dat verwacht ik niet) en dan kijken we van daaruit weer verder :) Misschien inderdaad tijdelijk "oude-paardjes-voer" en dan verder zien, ik kijk wel even wat DA zegt en wat mogelijk is ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:51

vrouwke schreef:
Ragdollcat schreef:
Juist omdat ze geen hooi krijgen eten ze hun hele strostal leeg, ze moeten wel, want ze zijn erop ingesteld om van ruwvoer te leven en te eten. Arme dieren.

Is dat om de kosten te besparen op hooi? er bestaan suikerarme hooi voor ponys die te snel dik worden.

Niet mee eens, die van mij hebben hooi maar eet liever het stro.

Dan is er mogelijk iets met het hooi, wat ze niet lekker vinden........er zijn zoveel soorten hooi en van hoe het smaakt en het stro toevallig van het lekkere soort.

Mijn paard at ook graag stro maar kreeg wel voldoende hooi en als ie dan stro liet staan en de andere keer ineens veel van eet.........op stal waar ik stond kwam steeds weer andere soort stro dus zeer wisselende soorten stro.......en dan vind mijn paard het ene lekkerder en de andere helemaal niet.

Zoiets kan het bij jou ook zo zijn met het hooi en stro.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:58

TS, op jouw onderstaande tekst een antwoord, ik heb geen idee van de bietenpulp, dat heb ik nog nooit aan mijn paarden gegeven en dus geen ervaring mee. Het is en blijft moeilijk en lastig om uit te gaan vinden wat het beste werkt voor jouw pony. Maar er zijn wel genoeg hooivervangers (dan kun je gerust het hele hooi laten vervangen, de naam zegt het al hooivervangers) en daar kun je naar gaan kijken wat het beste is voor jouw pony, dat is helaas per dier verschillend. Er zijn oude paarden die geen hooi meer kunnen eten en ervoor in de plaats hooivervangers kregen en daar deden ze het prima op. Wel is het mogelijk dat hun mest dan wat anders is, zoals wat slapper ofzo. ook per dier verschillend en helaas ook een stuk duurder als wanneer je gewoon hooi zou gaan voeren.

Konden ze maar praten he en dan zou het al een heel stuk schelen.........

=================
@ Ragdollcat : dat zou het hooi dan wel vervangen? En kan geen kwaad naast de bietenpulp (krijgt hij momenteel 2 kg/dag van, wordt nog opgebouwd naar 3 kg) ? Ik heb een tijdje All-In-Soup gegeven van Aveve (gewoon als lekkers na het werk) maar hij staat nu zo puur/natuurlijk mogelijk vanwege zijn allergieën & vitaminen-issues. Ik wil eigenlijk liever niet nu vanalles weer gaan aanpassen/veranderen, maar als het niet anders kan .. tijdelijk ... Ik vind het echt zo moeilijk -O-