Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Eight schreef:Maar gaat stro dan beter? Dat is toch nog ruwer? Er wordt ook hooi verkocht dat maar net is gedroogd en meteen ingepakt, daar doet onze merrie met stofallergie het erg goed op. Alleen stro zou ik persoonlijk niet doen, maar iedereen zijn keuzes natuurlijk
Maar nu met het tongprobleem weet ik niet wat hij met het stro doet, ik denk dat hij er (bijna) niet aan komt omdat hij zolang met het hooi bezig is, of misschien doet hij zolang over het hooi omdat hij meer stro tussenin gaat eten .. Ik kan het echt niet zeggen (kan het ook moeilijk in de gaten houden want zodra hij mij ziet staat hij aan de draad
).
maralyn schreef:Ligt het bij hem aan het fructaan of de eiwitten?
En jeuk kán ook een allergie zijn natuurlijk.
En droog lang graszaadhooi?
Weet wel dat hij ook op luzerne reageert .. maar ook op (gras)pollen ..
Sinds hij niet meer op gras staat (zandpaddock met hooi & schuilstal met stro) heeft hij ook geen jeuk meer... Zijn tong is in de grastijden ook altijd dikker geweest (stak echt aan de zijkanten een stuk uit). Dit is ook minder geworden sinds hij op de huidige stal staat, alleen nu heeft hij dus even een probleem, maar het lijkt anders dan de standaardallergie zeg maar.
Ik koop zelf niks (meer) aan, weet niet wat voor hooi/voordroog/.. hij in het verleden gehad heeft en zou niet weten waar te zoeken. Verder lees je over al die soort hooi ook weer dingen dat het toch niet zo goed is als gedacht etc. En natuurlijk dat je eigenlijk nog niet weet wat je voert omwille van wisselende weers/oogst-omstandigheden. Dan zou ik liever naar iets "vast" gaan zoals Horse Dinner ofzo, maar dat is niet doenbaar om een gewoon rantsoen van te geven..
mysa schreef:Voor de duur van de vorstperiode zou ik dan toch een ruwvoervervanger geven. Seniores Priores misschien? Daar zit ook bietenpulp in, geloof ik. En dan nog wat nat hooi als bezigheidstherapie. Hoeft dan niet veel te zijn.
Zelf kan ik niet elke dag gaan, laat staan zelf x aantal voerbeurten doen ...
Misschien inderdaad tijdelijk "oude-paardjes-voer" en dan verder zien, ik kijk wel even wat DA zegt en wat mogelijk is
vrouwke schreef:Ragdollcat schreef:Juist omdat ze geen hooi krijgen eten ze hun hele strostal leeg, ze moeten wel, want ze zijn erop ingesteld om van ruwvoer te leven en te eten. Arme dieren.
Is dat om de kosten te besparen op hooi? er bestaan suikerarme hooi voor ponys die te snel dik worden.
Niet mee eens, die van mij hebben hooi maar eet liever het stro.