Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:41

Ik dacht dat de richtlijn 1,5 - 2 kilo/100 kg lichaamsgewicht was. Dat is dus 7,5 tot 10 kilo voor een paard van 500 kg.
Heb net even zitten rekenen, mijn 4 paarden (van ongeveer 500 kg ieder) eten een midipak van 80 kg in 2 dagen op. Dat is dus 10 kg/paard/dag. Staat geen gras meer, dus dit is het enige ruwvoer dat ze krijgen en daar doen ze het prima op. Staan hooguit 's nachts een paar uur zonder.
Dus ik vind die 8 kilo ook geen gekke hoeveelheid.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:44

xAnthea schreef:
Oke, dat vind ik idd al meer realistisch, dat je gaat vragen om richting de 12kg te gaan. :j
Maar ineens van 8kg naar 15-20kg is een erg grote stap en ik denk dat de pensioneigenaar daar ook niet blij van wordt.

Succes ermee! :D

Het moet ook realistisch blijven. In pension vind ik zowiso dat het geven en nemen is naar iedereen. Ik zat er gewoon mee in mijn maag en zoek dan ook naar andere meningen en ervaring van anderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:45

DatBenIkNou schreef:
Volgens mij is richtlijn 6 tot 9 kilo paard 600 kilo?

Droge stof het is 1 tot 2 % van lichaamsgewicht aan ruwvoer dat ze moeten binnen krijgen. Dan heb je voor 500 kilo paard meer dan 10 kilo hooi minstens nodig omdat hooi max 70 % droge stof bevat.

Maar helaas een bekend probleem. Heb het vaker gehad en al de keren was het resultaat dat ik een andere stal kon gaan zoeken. Omdat overleg niets hielp, zelf bijvoeren niet mocht of werd weggehaald. Een goed net helpt al tegen verspilling maar ze moeten gewoon genoeg hebben. Bij voorkeur beetje over als je weer gaat vullen.

Op wat voor bodem staan ze? Als hooi geven niet mag zou je misschien grasbrok of bv wiesencob van agrons kunnen gaan bijgeven. Dat is een ruwvoervervanger die goed werkt. Oude tinker heeft zelfs lang alleen wiesencobs mogen hebben ivm hoesten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:03

DatBenIkNou schreef:
15 tot 20 kilo per paard van rond 1.60m ??? B-)
Ik vind dat echt veel?

ik heb friese paarden maar bij mij krijgen zij dit gemiddeld ook (leeftijd van jaarling tot 28 jaar)

Magrathea

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:10

Je kunt de eigenaar er misschien ook op wijzen dat een hooinet of slowfeeder (what's a name ;) ) er natuurlijk ook al voor zorgt dat ze langzamer eten waardoor de totale hoeveelheid hooi misschien wel veel lager uitvalt dan je in eerste instantie denkt. Het gaat er uiteindelijk toch vooral om dat ze zo veel mogelijk uren per dag kunnen knabbelen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:33

Alleerst: TS, als je inderdaad je stalgenoten gaat proberen 'mee te krijgen' zou je er bij mij zó uit liggen. Problemen bespreek je in openheid met de stalhouder en niet eerst met je stalgenoten. Ik zou dat heel erg vinden als ik stalhouder was, zeker als de sfeer verder goed is.
Gun de stalhouder dus vooral het gesprek - en anders moet je gewoon weggaan. Het is haar/zijn stal ...

Dan over het ruwvoer zelf. Tja, ik zou 8 kg. ook wat weinig vinden, maar als ze op stro staan en er verder goed uitzien, zou ik het eerst even aanzien. 15-20 kg per dag vind ik extreem veel, dat is (bijna) een pakje hooi per dag. Voor hooi ga ik uit van ongeveer 1,5 kg/100kg en ik heb nog nooit een paard met een maagzweer gehad. En gaat het trouwens om hooi of kuil (hooi heeft hoger percentage droge stof, dus minder kg nodig).

Er komen ook wat opmerkingen langs over problemen met mest en maagzweren. Het is onze ervaring dat niet zozeer de hoeveelheid maar het aantal voerbeurten per dag (of gebruik van een slowfeeder) bepalend is. En niet te vergeten de kwaliteit van het ruwvoer. Dus: geschikt voor paarden, liefst 2e of 3e snee, stofvrij, niet te rijk, niet alleen Engels raai, stengelig maar wel smakelijk... Dan gaat ieder snippertje op en heb je ook nooit smerig hooi door de stal zwerven.

Mijn advies is dus wat genuanceerder naar het probleem te kijken...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:53

Ik vind het ook weinig en de stalhouder heeft de verplichting om voldoende te voeren!
Anders moet de huurder de mogelijkheid hebben om zelf hooi te kopen en zelf te voeren.

Als je paarden houd hoor je naar behoren te voeren en het liefste een 4 tal keer per dag zodat een paard regelmatig kan eten.

Ik zou dit zeker bespreken met de stalhouder en anders een plek zoekwn waar je het zelf kunt/mag doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:56

Als je paard gezond,vrolijk en in goede conditie is dan zou ik niet gaan zeuren. Jij hebt altijd alles in eigen beheer gehad en nu niet meer,dat is natuurlijk moeilijk. Ik heb al 40 jaar ervaring met pensionstallingen, en echt, je verandert er toch niets aan,als je het niet naar je zin hebt is de beste oplossing:iets anders zoeken.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:59

Kendra schreef:
Alleerst: TS, als je inderdaad je stalgenoten gaat proberen 'mee te krijgen' zou je er bij mij zó uit liggen. Problemen bespreek je in openheid met de stalhouder en niet eerst met je stalgenoten. Ik zou dat heel erg vinden als ik stalhouder was, zeker als de sfeer verder goed is.
Gun de stalhouder dus vooral het gesprek - en anders moet je gewoon weggaan. Het is haar/zijn stal ...

Dan over het ruwvoer zelf. Tja, ik zou 8 kg. ook wat weinig vinden, maar als ze op stro staan en er verder goed uitzien, zou ik het eerst even aanzien. 15-20 kg per dag vind ik extreem veel, dat is (bijna) een pakje hooi per dag. Voor hooi ga ik uit van ongeveer 1,5 kg/100kg en ik heb nog nooit een paard met een maagzweer gehad. En gaat het trouwens om hooi of kuil (hooi heeft hoger percentage droge stof, dus minder kg nodig).

Er komen ook wat opmerkingen langs over problemen met mest en maagzweren. Het is onze ervaring dat niet zozeer de hoeveelheid maar het aantal voerbeurten per dag (of gebruik van een slowfeeder) bepalend is. En niet te vergeten de kwaliteit van het ruwvoer. Dus: geschikt voor paarden, liefst 2e of 3e snee, stofvrij, niet te rijk, niet alleen Engels raai, stengelig maar wel smakelijk... Dan gaat ieder snippertje op en heb je ook nooit smerig hooi door de stal zwerven.

Mijn advies is dus wat genuanceerder naar het probleem te kijken...

Ik probeer mijn stalgenoten niet mee te krijgen, zij hebben echter gezegt het ook aan te willen kaarten 'ala klagen' dan kunnen we toch beter gezamenlijk met stalhouder om tafel gaan? Inplaats van allemaal maar apart heen te gaan?

Ze staan op vlas dus ze hebben verder niks te knagen.

Ik zei al eerder dat ik toen ik ze in eigen beheer had 15-20kg voerde. Dat verlang ik nu niet maar 10-12kg klinkt al een stuk beter en moet naar mijn idee ook haalbaar zijn.

Ze voert voordroog. Kwaliteit verschild heel erg per baal. De ene is mooi en de andere is haast kuil.. Ze zijn iniedergeval best nat.

En ik heb altijd geleerd, hoe natter hoe meer je moet voeren om aan die droge stof te komen..

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:06

Het is toch 1.5 - 2 procent van het lichaamsgewicht? Dus als een paard rond de 500 kilo weegt dan zou die rond de 10 kilo moeten hebben, maar ze staan buiten in een PP, staat daar dan ook nog iets van gras? Of is het hooi het enigste wat ze krijgen? Zou de stalhouder 'iets' meer voeren, rond de 10-12 kilo per paard dan ben je er al.

Zou ook kijken of het bespreekbaar is

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 13:09

noah14 schreef:
Het is toch 1.5 - 2 procent van het lichaamsgewicht? Dus als een paard rond de 500 kilo weegt dan zou die rond de 10 kilo moeten hebben, maar ze staan buiten in een PP, staat daar dan ook nog iets van gras? Of is het hooi het enigste wat ze krijgen? Zou de stalhouder 'iets' meer voeren, rond de 10-12 kilo per paard dan ben je er al.

Zou ook kijken of het bespreekbaar is

Overdag staan ze tot 8/9 uur savonds buiten in de paddock. Dat is enkel zand, geen gras. Savonds staan ze op stal tot 8/9 uur sochtends.

Inderdaad die 10/12kg moet toch een aanvaardbaar en haalbaar iets moeten zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:10

Ts hoe is de voedingstoestand van je paarden? Zijn te mager nu?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 08-01-17 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 13:13

DatBenIkNou schreef:
Ts hoe is de voedingstoestand van je paard? Is hij te mager nu?

Gelukkig niet! Ze is gewoon op gewicht krijgt in de ochtend en avond 1/4 ponybrok met 1/2 luzerne in de avond erbij.. Maar ik merk heel erg dat ze continu iets wilt eten... Normaal als ik haar op stal zette met een pluk hooi at ze het eigenlijk niet. Nu weet ze niet hoe snel ze het weg moet werken, dat is voor mij een teken dat ze niet voldoende te knagen heeft.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:18

Ik snap dat het voor haar en met oog op het door de stal heen lopen niet prettig is, want dat zorgt voor meer afval op de mest bult... bespreek anders eens of ze het ermee eens is dat je zelf een hooinet vult en in de stal ophangt?? Ik heb zelf voor mijn mini's een XXL hooinet, en fijnmazig dus misschien is dat ook iets voor jou, daar kan een grote hoeveelheid in?

Weet namelijk niet met hoeveel paarden jullie daar staan, want ik kan mij voorstellen dat ze niet voor 8 + hooinetten gaat vullen en ophangen avonds, maar misschien dat ze het er wel mee eens is als jullie als klanten dat zelf doen?!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:19

Ik vind 8 kg nu ook niet schandalig weinig, op maneges zal je dat wss niet krijgen, en je geeft zelf aan dat de paarden er goed uitzien, dus geen reden tot paniek. Mijn oudjes eten denk ik ook niet meer dan dat, al gaan ze na hun ontbijt (hooinet) op de paddock ook wel paar uur op de wei, meestal eten ze hun hooinet van 5 kg niet eens leeg overdag. Bij onbeperkt ruwvoer krijgen er hier eentje trouwens leverproblemen door teveel ijzer.

Pas toch op als je de andere pensionklanten erbij betrekt: die vrouw kan dan vinden dat je iedereen tegen haar op zet, en dat zou zich wel es tegen jou kunnen keren. Best gewoon tegen haar zeggen dat ze vroeger het dubbele kregen, en dat je dat graag weer zo wilt, eventueel mits bijbetaling (mss zelf een slowfeeder hooinet in de box hangen iedere dag?). De andere klanten moeten dan maar zelf voor hun eigen rechten opkomen als ze dat willen. Ben zelf nog pensionhouder geweest, en is heel vervelend als je het gevoel krijgt dat iedereen achter je rug vanalles zit te bekokstoven.

Edit: ik deel dus zo ongeveer Kendra's mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:30

Ik zou er persoonlijk echt niet vrolijk van worden; op paddock hele dagen met maar beperkt hooi, dus voor het grootste gedeelte van de dag met die neuzen in het zand, zie ik de eerste sluipmoordenaar; zandkoliek al om de hoek komen kijken.
Om nog maar te zwijgen over maagzweren.

die 1,5 % droge stof qua ruwvoer, is wel als je een paard wilt laten afvallen en als je er dan vanuit gaat dat ik dacht uit het hoofd gezegd van 1 kg hooi ongeveer 80% droge stof is, kom je er met 8 kg per dag voor mijn gevoel bij lange na niet aan...

Als jullie er nu allemaal zo over denken op die pensionstal, is het misschien wel een idee om voor te stellen om zelf het hooi in te kopen met zijn allen en ik weet niet of die er al zijn, maar ik zou zo wie zo beginnen met hooinetten of slowfeeders te gaan plaatsen, scheelt zand inname en ze doen er wat langer over, wat weer beter voor de maag is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:35

Je zou ook kunnen voorstellen iets meer te betalen en daarvoor meer ruwvoer krijgen in plaats van zelf bij te kopen. Dan is iedereen blij, jij meer ruwvoer en de pensionhouder uit de kosten.

als pensionhouder zou ik me overigens niet prettig voelen als er in ene drie man voor me staan en iets willen. dat kan bedreigend overkomen. Hou hier ook rekening mee als je het gesprek aan wil gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:38

Het gaat niet om de kilo's hooi die gegeven worden, een paard moet onbeperkt toegang tot ruwvoer hebben. Dus altijd hooi tot de beschikking.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 13:51

ingvdh schreef:
Je zou ook kunnen voorstellen iets meer te betalen en daarvoor meer ruwvoer krijgen in plaats van zelf bij te kopen. Dan is iedereen blij, jij meer ruwvoer en de pensionhouder uit de kosten.

als pensionhouder zou ik me overigens niet prettig voelen als er in ene drie man voor me staan en iets willen. dat kan bedreigend overkomen. Hou hier ook rekening mee als je het gesprek aan wil gaan.

Daarom vraag ik ook naar andere ervaringen/meningen. Dit is voor het eerst voor mij dat ik op pension sta, ik ben daardoor ook erg zoekend, omdat gewoon niet alles kan wat je graag zelf wilt.

Wij staan er met 2 paarden, de minis mochten daar niet staan, vanwege de hoogte van de draden en dat ik 3 hengsten heb, deze staan dus elders in eigen beheer, maar daar is helaas geen plek voor de groters, anders was de keuze voor mij persoonlijk uiteraard snel gemaakt.

Buiten staan er van die clikos met een open gat onderin. Hooinet is inderdaad wel een goed idee, ik zal die weer eens opzoeken, die moet nog ergens liggen tussen mijn verzameling aan spullen.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 13:55

rapido schreef:
Het gaat niet om de kilo's hooi die gegeven worden, een paard moet onbeperkt toegang tot ruwvoer hebben. Dus altijd hooi tot de beschikking.

Ik snap je punt, maar het ene paard is het andere niet, daarom is voor nu in kilo's makkelijker praten/te vergelijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:53

rapido schreef:

Dat is echt niet voor elk paard goed. Vooral koudbloeden blijven dan vaak onbeperkt dooreten en worden veel te dik,met de bijbehorende gezondheidsrisico's.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:20

Even opgezocht hoe veel ruwvoer aanbevolen word:

"Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken)."

Dit lijkt me een goed richtlijn om de pensionhoudster te overtuigen. En ik zou aanbieden dat je hier best wel iets extra's voor wilt betalen, want zij moet natuurlijk ook uit haar kosten komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:29

NRJ schreef:
Even opgezocht hoe veel ruwvoer aanbevolen word:

"Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken)."

Dit lijkt me een goed richtlijn om de pensionhoudster te overtuigen. En ik zou aanbieden dat je hier best wel iets extra's voor wilt betalen, want zij moet natuurlijk ook uit haar kosten komen.

Toevallig was ik ook net aan het opzoeken en kwam bij hetzelfde uit.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... er-ruwvoer

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze niet te lang zonder staan.
Dus in de nacht in een net doen.
Dan heeft de stalhouder ook meteen het probleem niet meer dat ze het door de stal heen lopen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:37

anjali schreef:
rapido schreef:

Dat is echt niet voor elk paard goed. Vooral koudbloeden blijven dan vaak onbeperkt dooreten en worden veel te dik,met de bijbehorende gezondheidsrisico's.

Heb je ook ergens een bron? Mijn koudbloeden zijn dankzij onbeperkt voeren slanker. Ze houden namelijk vanzelf op met eten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:45

Paarden moeten niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan. Dus als je 3 keer ruim voert zeg maar s avonds om half 11 s morgens om half 7 en in de middag rond 16.00 uur dan zijn ze het etmaal mooi rond Ik heb een paard wat gigantisch goed wil eten maar als ik hem een hooibaaltje (20 kilo) per dag ga geven overvreet hij zich en daarnaast ligt het hooi overal want zelfs hij krijgt dat niet weg.. Zonde van het hooi en wordt inderdaad een bende met de mest er doorheen. Naast hooi een bedekking van stro in de stal en ze hebben altijd wel wat te knabbelen. We hebben het hier allemaal over kilo's maar wegen jullie ook allemaal serieus of is het een schatting wat jullie voeren? Sommige hooitassen geven aan dat er bijvoorbeeld 12 kilo in kan maar die passen er dan bij lange na niet in als je het niet naweegt denk je dat dat je 12 kilo voert.Dan komt er nog bij dat als je hooi voert met weinig voedingsstoffen je al meer moet voeren alleen voor de voeding , het kan wel zo arm zijn dat je nooit genoeg kunt voeren qua kilo's omdat er zo weinig in zit.