Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
xAnthea schreef:Oke, dat vind ik idd al meer realistisch, dat je gaat vragen om richting de 12kg te gaan.
Maar ineens van 8kg naar 15-20kg is een erg grote stap en ik denk dat de pensioneigenaar daar ook niet blij van wordt.
Succes ermee!
DatBenIkNou schreef:Volgens mij is richtlijn 6 tot 9 kilo paard 600 kilo?
) er natuurlijk ook al voor zorgt dat ze langzamer eten waardoor de totale hoeveelheid hooi misschien wel veel lager uitvalt dan je in eerste instantie denkt. Het gaat er uiteindelijk toch vooral om dat ze zo veel mogelijk uren per dag kunnen knabbelen Kendra schreef:Alleerst: TS, als je inderdaad je stalgenoten gaat proberen 'mee te krijgen' zou je er bij mij zó uit liggen. Problemen bespreek je in openheid met de stalhouder en niet eerst met je stalgenoten. Ik zou dat heel erg vinden als ik stalhouder was, zeker als de sfeer verder goed is.
Gun de stalhouder dus vooral het gesprek - en anders moet je gewoon weggaan. Het is haar/zijn stal ...
Dan over het ruwvoer zelf. Tja, ik zou 8 kg. ook wat weinig vinden, maar als ze op stro staan en er verder goed uitzien, zou ik het eerst even aanzien. 15-20 kg per dag vind ik extreem veel, dat is (bijna) een pakje hooi per dag. Voor hooi ga ik uit van ongeveer 1,5 kg/100kg en ik heb nog nooit een paard met een maagzweer gehad. En gaat het trouwens om hooi of kuil (hooi heeft hoger percentage droge stof, dus minder kg nodig).
Er komen ook wat opmerkingen langs over problemen met mest en maagzweren. Het is onze ervaring dat niet zozeer de hoeveelheid maar het aantal voerbeurten per dag (of gebruik van een slowfeeder) bepalend is. En niet te vergeten de kwaliteit van het ruwvoer. Dus: geschikt voor paarden, liefst 2e of 3e snee, stofvrij, niet te rijk, niet alleen Engels raai, stengelig maar wel smakelijk... Dan gaat ieder snippertje op en heb je ook nooit smerig hooi door de stal zwerven.
Mijn advies is dus wat genuanceerder naar het probleem te kijken...
noah14 schreef:Het is toch 1.5 - 2 procent van het lichaamsgewicht? Dus als een paard rond de 500 kilo weegt dan zou die rond de 10 kilo moeten hebben, maar ze staan buiten in een PP, staat daar dan ook nog iets van gras? Of is het hooi het enigste wat ze krijgen? Zou de stalhouder 'iets' meer voeren, rond de 10-12 kilo per paard dan ben je er al.
Zou ook kijken of het bespreekbaar is
DatBenIkNou schreef:Ts hoe is de voedingstoestand van je paard? Is hij te mager nu?
ingvdh schreef:Je zou ook kunnen voorstellen iets meer te betalen en daarvoor meer ruwvoer krijgen in plaats van zelf bij te kopen. Dan is iedereen blij, jij meer ruwvoer en de pensionhouder uit de kosten.
als pensionhouder zou ik me overigens niet prettig voelen als er in ene drie man voor me staan en iets willen. dat kan bedreigend overkomen. Hou hier ook rekening mee als je het gesprek aan wil gaan.
rapido schreef:Het gaat niet om de kilo's hooi die gegeven worden, een paard moet onbeperkt toegang tot ruwvoer hebben. Dus altijd hooi tot de beschikking.
NRJ schreef:Even opgezocht hoe veel ruwvoer aanbevolen word:
"Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken)."
Dit lijkt me een goed richtlijn om de pensionhoudster te overtuigen. En ik zou aanbieden dat je hier best wel iets extra's voor wilt betalen, want zij moet natuurlijk ook uit haar kosten komen.
anjali schreef:rapido schreef:Het gaat niet om de kilo's hooi die gegeven worden, een paard moet onbeperkt toegang tot ruwvoer hebben. Dus altijd hooi tot de beschikking.
Dat is echt niet voor elk paard goed. Vooral koudbloeden blijven dan vaak onbeperkt dooreten en worden veel te dik,met de bijbehorende gezondheidsrisico's.