Paard krijgt. Veel zand binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:31

superpony schreef:
safina schreef:
:j
Onbeperkt, goed ruwvoer helpt al in die zin dat de paarden dat ruwvoer eten in plaats van de laatste sprietjes gras eruit trekken en zo zand binnen krijgen. Voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen.

Maar er is inderdaad ook een onderzoek geweest dat suggereerde dat grote hoeveelheden hooi voeren beter werkt dan psyllium. http://www.equinews.com/answer-exchange ... -in-horses

Paarden snuffelen evengoed wel rond en pakken sprietjes en dergelijke.

Ja, dat doen ze zeker. Het gaat om de mate waarin. Hier staan ze met onbeperkt ruwvoer op het paddock en een deel van de tijd op een goed gevulde wei, dus bij mij speelt dat verder niet. Maar bij mij in de straat staan paarden het hele jaar door op (te) kleine weides. En helaas voert de eigenaar ze niet constant bij. Maar als er weer een grote baal in de wei gegooid wordt, zie je meteen dat die paarden vrijwel geen tijd meer besteden aan trekken aan die modderige sprietjes. Dan besteden ze hun fouragetijd aan die baal. En als die baal weer op is, zie je ze weer plukken en de wei weer heel rap zwarter worden.

En eerlijk gezegd snap ik niet waarom TS dit zo wil aanpakken. Ze wil de hele winter haar paard in een slechte wei houden waardoor hij grote hoeveelheden zand binnenkrijgt. En dan vervolgens naar psylliumvezels grijpen om al datzelfde zand weer uit de darmen te krijgen. Dat is toch ergens hartstikke krom? Pak dan liever eerst de oorzaak aan. Doe er in de eerste plaats alles aan om te zorgen dat je paard niet zoveel zand binnenkrijgt....

janex

Re: Paard krijgt. Veel zand binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:47

Wij gebruiken elke herfst/winter zandweg voor de paarden aangezien deze ook op een erg schrale wei staan, te koop bij je dierenarts en ook bij verschillende ruitersportzaken. Wij geven het 1x per maand een week. Wij mixen het met een beetje muesli en zonnebloemolie/lijnzaadolie dan eten ze het wat beter. Verder gewoon zorgen dat hij genoeg (goed) ruwvoer te eten heeft en zich niet gaat vervelen, het liefst het ruwvoer in een net of in een bak doen zodat het niet op de grond ligt. Verder blijven ze altijd wel wat hooi restjes etc van de grond af eten dat is niet te voorkomen. En idd zoals gezegd word, oud hooi gewoon laten liggen en evt wat takjes etc erbij leggen.