Welk voer voor ouder paard wat invalt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien__

Re: Welk voer voor ouder paard wat invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:33

Cushcare van Dodson & Horrell?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:42

weet je zeker dat ze nu van de bloedwormen af is?Vaak is dat nog niet echt eenvoudig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:53

Grasbrok en luzernebrok van hartog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 00:17

Mizora schreef:
Hoeveel geef je nu van ieder product? En dan bedoel ik grammen, alleen bij olie ml'ers. En bij alles dat meer dan allleen grondstof is, welk merk+exacte type gebruik je dan?

Want ik begrijp nu dat je voert:
magnesium
se+vit E
Monnikspeper
Vitalbix (daily complete?)
Lijnzaadolie
Haver
Kokosvet
Peen

Is dit het inderdaad?

En ze is dus mager, ppid met ir-klachten. Of zijn er nog meer medische factoren waar rekening mee gehouden moet worden?

Als eerste wil ik hier nog even op reageren omdat ik het een goede vraag vind.

Magnesium 1 1/3 schepje per dag (maatschepje van 5 gram). Dit is de aanbevolen dosis.
Vit E + seleen: ook 1 1/3 schepje, maar dan maatschepje van 10 gram. Ook aanbevolen dosis. Beide supplementen van Pharma Horse.
Monnikspeper is 2 x per dag een mespunt. Dit meng ik met de kurkumapasta (waar kokosvet in zit) en lijnzaadolie en haver. Per dag 1 flinke theelepel pasta, 15 ml olie en een handje haver.

Vitalbix is inderdaad de Daily complete, ze krijgt 2 keer per dag ongeveer 70 gram. Ongeveer 1/3 maatbeker per keer.

En dan ook 2 keer per dag ongeveer een halve wortel in stukjes over het voer. Wortel in het kader van bezigheidstherapie, bakvulling en vitamine A en caroteen (bij gebrek aan gras in de winter).

En hooi is biologisch hooi uit Duitsland, net is net hooi. Ze krijgen onbeperkt.

De haver ga ik als de zag leeg is schrappen, er zitten te veel onverteerde korrels in de mest. Wanneer de haver op is wil ik het pasta/monnikspeperprutje mengen met de Daily Complete, en daarnaast nog wat Vitalbix muesli er bij gaan geven. Ik heb eens een proefzakje gehad en dat beviel goed. ik heb er wat op- en aanmerkingen bij maar een paar handjes kan geen kwaad. Het is vooral voor de lekker, mijn pony heeft een bestaan gehad als productiedier en nu ze met pensioen is vindt de roze penny in mij dat ze best gewoon elke dag wat lekkers mag hebben.

En dan nu het goede nieuws. Nadat mijn pony 2 maanden geleden gaskoliek had gekregen ben ik haar een ondersteunend middel daarvoor gaan geven. Het is niet alleen een middel voor de darmwerking maar ook voor ondersteuning voor oudere paarden. Ik gaf het vanwege de koliek maar ik merkte na een paar weken dat ze meer vet op haar ribben begon te krijgen. Het enige wat veranderd is is dat ondersteunende middel, en het resultaat klopt ook met wat het zou moeten doen. Hoewel het eigenlijk dus een positieve "bijwerking" is.

Aan het voer bleek het gelukkig niet te liggen. Gelukkig maar want het is best een gepuzzel geweest wat ik haar kon geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:58

Nou ben ik wel benieuwd wat je bent gaan voeren aan supplement! Yea sacc toevallig ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 01:01

Nee, het is geen oraal middel.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:36

Bij ons op stal wordt een van de oudere pony s een beetje zonnebloem olie over de brok gedaan op aanraden van de dierenarts. Werkt perfect, paard is weer goed op gewicht, vacht glanst weer en is weer vrolijk en voorwaarts.

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:44

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard hoewel die nog 10 jaar jonger is. Zodra hij gaat verharen, valt hij enorm af. Heb je al op Cushing getest? Mijn paard had het gelukkig niet. Tegenwoordig beginnen we al met veel hooi voeren zodra hij de eerste haren los gaat laten. Gelukkig houd hij erg veel van hooi. We zorgen dat hij altijd hooi tot zijn beschikking heeft en dat helpt tegen het afvallen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:07

Ik geef grasbrok en masterssenioren slobber. Omdat hij geen hooi/kuil meer kan eten krijgt hij grasmix met compact gras gemixt. Hij is hiervan weer goed aangekomen.
Mijn oudje is 28.

Ik ben wel benieuwd wat je voor ondersteunend middel bent gaan geven.
De mijne heeft ook een paar keer gaskoliek gehad. Maar ik had het idee dat dat kwam doordat hij te weinig ruwvoer at.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 21:18

LiesBakker schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard hoewel die nog 10 jaar jonger is. Zodra hij gaat verharen, valt hij enorm af. Heb je al op Cushing getest? Mijn paard had het gelukkig niet. Tegenwoordig beginnen we al met veel hooi voeren zodra hij de eerste haren los gaat laten. Gelukkig houd hij erg veel van hooi. We zorgen dat hij altijd hooi tot zijn beschikking heeft en dat helpt tegen het afvallen.

Zie mijn eerdere berichten, anderhalf jaar geleden is ze positief getest op PPID. Overigens verhaart ze wel al.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:21

Krijgt ze wel medicatie (pergolide) voor de ppid?
Monnikspeper is niet van bewezen dat het helpt bij ppid. Heb het zelf ook een jaar geprobeert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 21:56

Daar gaat het topic toch niet over? Pony is inmiddels weer goed op gewicht, dat wilde ik hier melden. Prima als mensen nog willen reageren maar is voor mij gelukkig niet meer nodig :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:03

Hm, ik zou dat oude paard dat Seniores Priores kreeg niet als uitgangspunt nemen. Je zegt dat hij ribbig was, en slechte mest had. Logisch ook, als hij geen ruwvoer binnen kan krijgen. Dan verwacht je ook niet dezelfde buikvorm en mest als bij een paard dat wel grote hoeveelheden ruwvoer naar binnen werkt.
Proberen lijkt me niet zoveel kwaad te kunnen? Mocht je het niks vinden, dan stop je er gewoon weer mee.

Maar er zijn vast nog andere opties als je pulp en dergelijke echt wil vermijden :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:04

Maar wat is dan het ondersteunende middel? Want daar ben ik heel benieuwd naar. Misschien is het namelijk ook voor mijn paard wat. Mag ook per pb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 22:05

Sokje_6 schreef:
Hm, ik zou dat oude paard dat Seniores Priores kreeg niet als uitgangspunt nemen. Je zegt dat hij ribbig was, en slechte mest had. Logisch ook, als hij geen ruwvoer binnen kan krijgen. Dan verwacht je ook niet dezelfde buikvorm en mest als bij een paard dat wel grote hoeveelheden ruwvoer naar binnen werkt.
Proberen lijkt me niet zoveel kwaad te kunnen? Mocht je het niks vinden, dan stop je er gewoon weer mee.

Maar er zijn vast nog andere opties als je pulp en dergelijke echt wil vermijden :)

Maar dat is toch al lang niet meer aan de orde? Ze is nu op gewicht. Zie mijn update van gisteren.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:05

Excuses! Overheen gelezen! Vergeet mijn post dan maar. :+