Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:26

Voer je echt maar 1 voerschep geweekte pulp? Dan zou ik dat ook flink omhoog schroeven :j
Mijn merrie krijgt ongeveer een halve 10 liter emmer per dag.... dat is voor het weken ongeveer een halve voerschep, en na het weken dus een halve emmer.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:27

Nies_ schreef:
Ik zou de bietenpulp flink verhogen. Ik meng zelf 1 zak SP met 1 zak pulp en mijn snel magere paard krijgt hier 800 gram droog gewogen per dag van. Een paard wat aan moet komen zou ik gerust meerdere keren per dag een emmer geven. Dit wel opbouwen en als het echt flinke hoeveelheden worden de verhoudingen in de gaten houden natuurlijk!

Ja dat word ook gedaan, maar dit moet wel opgebouwd worden.

PreHungaro

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:27

Mijn iets schrale (en nog jonge) PRE krijgt nu 2x per dag 3 geweekte scheppen pulp.
Daarbij krijgt hij ook nog 2x per dag een schep maisvlokken of muesli.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:29

Wendy schreef:
Voer je echt maar 1 voerschep geweekte pulp? Dan zou ik dat ook flink omhoog schroeven :j
Mijn merrie krijgt ongeveer een halve 10 liter emmer per dag.... dat is voor het weken ongeveer een halve voerschep, en na het weken dus een halve emmer.

Ja haha, om dat dit nog opgebouwd moet worden. Elke dag krijgt hij er een beetje meer bij. (Misschien wel verstandig dit er bij te zetten)

Ook lust hij het nog niet zo graag. Dus kan ik wel heel veel klaar maken maar is verstandiger om niet direct te veel geven maken als ik toch de helft kan weg gooien.

Heb jij dit zelf ook opgebouwd of direct een halve emmer gegeven ?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:36

Oh ja, ik doe er zelf ook nog olie bij. Olie kan ook helpen om een paard wat dikker te krijgen. Zelf voeg ik iedere dag wat lijnzaadolie toe.

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:37

Interessant topic.
Mijn merrie staat momenteel erg mager en ben al een tijdje bezig haar dikker te krijgen maar het gaat zo langzaam, voor mijn gevoel dan.
Ze krijgt nu 3kwart voerschep merrie brok. Voor zo'n kleintje is dat wel veel lijkt me.

Bietenpulp is een goede, voeren jullie dan speedibeet of ? Zijn er andere merken van? :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:37

Wendy schreef:
woepsie90 schreef:
Ik zou geen brok geven, dit is slecht voor de darmen en geeft hem vooral een hoop snelle energie. Is ook geen voeding om een paard te laten aankomen. Verhoog liever zijn bietenpulp, dat is echt goed spul, luzerne erbij, lijnzaadolie en klaar is kees :j

Voorbeeld van mijn volbloed, hij staat op hooi, gras, pulp en olie. Zit paar maandjes tussen.

Brok is niet per se slecht voor de darmen :n
Dan geef je je paard niet wat hij nodig heeft, dat is wachten op tekorten. Als ik die foto zo zie, zou ik bijvoorbeeld letten op koper (de lichte puntjes aan zijn manen). Is alleen maar een voorbeeldje ;)
Je zult echt iets bij moeten voeren, al is het maar een vitaminebrok, om hetgeen in het hooi/gras, luzerne en de pulp zit aan te vullen.
Bovendien moet je met de combinatie van luzerne en pulp uitkijken met de scheve calcium-fosfor verhouding http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Goed voeren is nog niet zo simpel :n

Brok is niet bedoeld om tekorten te voorkomen, daar is een balancer voor bedoeld. In brok zit naast vitamines/mineralen nog van alles waar een paard niet voor gemaakt is, om er bv een brokvormpje ervan te kunnen maken.

Nadat ik dit gelezen had was ik om: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Pas als je het helemaal leest, en ja het is heeeel wat :'), kan je snappen waar ik op doelde.

In de zomer heeft mijn paard geen gouden puntjes, ook geen gouden neus en goud oogmake up. Dit is alleen in de winter. In de zomer is hij bruin met zwart, zonder gouden accenten. Had mijn vorige donkere merrie ook, die kreeg in de winter zelfs appels op dr billen!

Die scheve verhouding komt alleen voor in grote hoeveelheden, mijn ruin krijgt 50gr pulp per dag.

Voeren is idd niet simpel :(

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:39

VeraaaBalloo schreef:
_Reneee schreef:
Ik voer bietenpulp, doet hij het perfect op! En het is niet duur.

Hoeveel geef jij hem van de bietenpulp dan?

Hij krijgt nu twee kilo per dag, zijn twee volle emmers.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:40

elselianta schreef:
Interessant topic.
Mijn merrie staat momenteel erg mager en ben al een tijdje bezig haar dikker te krijgen maar het gaat zo langzaam, voor mijn gevoel dan.
Ze krijgt nu 3kwart voerschep merrie brok. Voor zo'n kleintje is dat wel veel lijkt me.

Bietenpulp is een goede, voeren jullie dan speedibeet of ? Zijn er andere merken van? :)

Ik heb zelf de bietenpulp van de groothandel die horsefood verkoopt. Dit heet wel anders.. durf het zo niet te zeggen hoe. Speedibeed hebben we vorigjaar ook aan een paard gevoerd. Dit was geloof ik met een uurtje geweekt. Wat ik zelf hebt moet 7 uren weken geloof ik. Ik zet het om uur of 8 klaar.('s avonds) en de volgende ochtend om half 9 krijgt hij het ongeveer.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:44

VeraaaBalloo schreef:
elselianta schreef:
Interessant topic.

Ik heb zelf de bietenpulp van de groothandel die horsefood verkoopt. Dit heet wel anders.. durf het zo niet te zeggen hoe. Speedibeed hebben we vorigjaar ook aan een paard gevoerd. Dit was geloof ik met een uurtje geweekt. Wat ik zelf hebt moet 7 uren weken geloof ik. Ik zet het om uur of 8 klaar.('s avonds) en de volgende ochtend om half 9 krijgt hij het ongeveer.

De pulp (Kwikbeet van Dodsen&Horrel) die ik heb, hoef je maar 10 minuten te weken, wat een verschil!! Waar zou dat dan aan liggen... :7

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:46

Ik heb gewoon de "normale" pulp, maar met goed heet water is dat ook binnen een uur klaar.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:53

De pulp (Kwikbeet van Dodsen&Horrel) die ik heb, hoef je maar 10 minuten te weken, wat een verschil!! Waar zou dat dan aan liggen... :7[/quote]

Mijn pulp is geperste brok. Daarom moet het denk ik zo lang weken. Speedibeet zijn flokken daardoor denk ik weer makkelijker te weken. Met die zak doe je dus ook korter dan die van mij. Ik doe 1 plastic drink bekertje vol en dan bijna een halve emmer met water. Hij zit dan wel bijna 1/4e vol. De flikken zetten minder uit dan de brokken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:55

@woepsie: ik ben het paardnatuurlijk stadium allang voorbij, dank je :') Paardnatuurlijk schrijft leuke essays om hun punt te maken, maar onafhankelijk, wetenschappelijk en genuanceerd is het niet :n
Voor mij was het destijds vooral een eye-opener en een reden om me meer te verdiepen in het hoe en waarom van een aantal zaken, een jaar of 10 terug.
Een balancer is natuurlijk wel gewoon een brok (of poeder), maar dan idd duurder en met minder vulstoffen.
@vera: speedibeet heeft idd een andere vorm waardoor het sneller gaat, maar heeft ook een extra bewerking ondergaan hiervoor (verhitten dacht ik).

@TS: als je paard het lastig eet kan opbouwen idd handig zijn, maar anders kun je vrij snel best grote hoeveelheden voeren :j Ik meng het nog wel eens met de muesli, voor de smaak :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:58

Wendy schreef:
@woepsie: ik ben het paardnatuurlijk stadium allang voorbij, dank je :') Paardnatuurlijk schrijft leuke essays om hun punt te maken, maar onafhankelijk, wetenschappelijk en genuanceerd is het niet :n
Voor mij was het destijds vooral een eye-opener en een reden om me meer te verdiepen in het hoe en waarom van een aantal zaken, een jaar of 10 terug.

Ik ben niet 100% paard natuurlijk, ze zijn soms wel errug zwart wit, maar daarom voor mij geen brok meer ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:00

Dayanaera schreef:
Onbeperkt hooi, SP, zonnebloemolie was het advies toendertijd van de dierenarts

Zonnebloemolie is niet aan te raden, verkeerde omega (6). Beter is Lijnzaadolie (omega 3)

Ik geef mijn wat oudere pony die niet zo makkelijk op gewicht blijft elke avond een emmer bietenpulp met wat zemelen en dat heeft ervoor gezorgd dat hij weer mooi vol is op de ribben en achter de flanken.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:01

Had enkele maanden geleden hetzelfde probleem. Dankzij bietenpulp, kuilmais, cavalor perfomix, luzerne en zonnebloemolie zijn ze er bovenop gekomen.

edit, krijgen onberkt kuil en stro bij. (stro als stalbedekking maar ik zie hen er af en toe van smullen)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:11

Die zonnebloem vind ik wel een goede tip trouwens, dat zal ik ook eens gaan toevoegen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:15

Zonnebloemolie is niet gezond!

"Stapeling van linolzuur (omega 6) geeft onherroepelijk ontstekingsprocessen. Linolzuur, ingebouwd in celwanden, komt bij beschadiging of apoptose (afbraak) van een cel vrij en geeft op microniveau ontstekingsprocessen en vrije-radicalenschade"

Lijnzaadolie bevat omega 3 en dat is juist ontstekingsremmend.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:28

Ik heb nog niks gelezen over ruwvoer, terwijl dat toch het meest belangrijke is.
Hoe is die kwaliteit? Voor een paard wat moeilijk aankomt is ruwvoer met wat meer voedingswaarde niet verkeerd en dan uiteraard onbeperkt voeren. (Slowfeeder niet nodig)
Ik heb ook zo een gehad, daar gooiden we bijna letterlijk een hele (grote) voordroog voor per week!

Qua krachtvoer niet meer dan een kilo per voerbeurt, anders kost het juist weer energie om zoveel te verwerken.

Het allerbeste is gewoon 24/7 op dik in het gras, maar goed dat kan alleen in de zomermaanden. Dat was wel het moment dat die van mij ook ein-de-lijk eens vetjes begon te kweken.
Wellicht dat een grasbrok uitkomst bied. Beste kun je die ook lekker weken en dan kun je er ook een lekkere slobbermix van maken met meer dingen er doorheen.

/edit; eens met wbt zonnebloemolie, beter is lijnzaadolie. Maar met mate.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:38

Door wat komt dat precies die lichte puntjes aan de manen / goudtinten? Nog nooit van gehoord dat daar een oorzaak achter zit!

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 15:45

Faline schreef:
Ik heb nog niks gelezen over ruwvoer, terwijl dat toch het meest belangrijke is.
Hoe is die kwaliteit? Voor een paard wat moeilijk aankomt is ruwvoer met wat meer voedingswaarde niet verkeerd en dan uiteraard onbeperkt voeren. (Slowfeeder niet nodig)
Ik heb ook zo een gehad, daar gooiden we bijna letterlijk een hele (grote) voordroog voor per week!

Qua krachtvoer niet meer dan een kilo per voerbeurt, anders kost het juist weer energie om zoveel te verwerken.

Het allerbeste is gewoon 24/7 op dik in het gras, maar goed dat kan alleen in de zomermaanden. Dat was wel het moment dat die van mij ook ein-de-lijk eens vetjes begon te kweken.
Wellicht dat een grasbrok uitkomst bied. Beste kun je die ook lekker weken en dan kun je er ook een lekkere slobbermix van maken met meer dingen er doorheen.

/edit; eens met wbt zonnebloemolie, beter is lijnzaadolie. Maar met mate.

Hij krijgt genoeg kuil en nu dus ook meer dan anders. De biks word verdeelt over 2 x daags. Dus krijgt ongeveer in totaal 3/4e voerschep vol per voerbeurt.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:47

eva1969 schreef:
Een aantal jaar terug heb ik onze schrale haflingermerrie een tijdje een schep maïsvlokken per dag bijgevoerd, ik vond dat ze heel snel bijtrok en ze at het graag.

Ik heb dit ook een tijd gevoerd, zet goed aan. Misschien niet het meest ideaal maar ik verdeelde het over zoveel mogelijk voerbeurten en heb het langzaam uitgebouwd naar 1 schep per dag. Nu ik inmiddels echt onbeperkt ruwvoer kan geven niet meer nodig :o

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:54

VeraaaBalloo schreef:
Hij krijgt genoeg kuil en nu dus ook meer dan anders. De biks word verdeelt over 2 x daags. Dus krijgt ongeveer in totaal 3/4e voerschep vol per voerbeurt.

Zolang hij zijn kuil helemaal op kan, kun je altijd nog meer geven. Teveel aan ruwvoer kan namelijk niet.
(Ja bij paarden die aanleg hebben voor dik worden, dan kan het wel ;) )
Als dat mogelijk is op je stal natuurlijk, anders wordt het lastig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:00

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 16:01

Faline schreef:
VeraaaBalloo schreef:

Zolang hij zijn kuil helemaal op kan, kun je altijd nog meer geven. Teveel aan ruwvoer kan namelijk niet.
(Ja bij paarden die aanleg hebben voor dik worden, dan kan het wel ;) )
Als dat mogelijk is op je stal natuurlijk, anders wordt het lastig.

Helaas is het dus niet mogelijk om nog een keer heen te gaan. Wij staan ergens anders en moeten alles zelf doen. 3 keer op een dag heen te gaan voeren is eigenlijk geen tijd voor ivb met school werk etc.