Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Ik blijf tegen het punt lopen dat ik conditieel gezien mijn training niet uit kan bouwen. Ze heeft vaak na het rijden een dag herstel nodig, rij ik 2 dagen na elkaar merk ik dat ze de tweede dag wat stijver is (spierpijn?). Dit is veel minder met een dag rust ertussen.
Langer dan 3 kwartier is de energie simpelweg op, ik kan qua tijd wel langer door rijden, maar ze houdt het niet vol fijn bij elkaar te blijven. Dan rij ik liever korter 'goed', dan de duur proberen op te rekken.
Doe ik nu echt iets verkeerd? Ben ik te hard gegaan in de training dat ze het niveau nog niet aan kan? Zit het in de voeding.
Mjoor schreef:Tijdens de training heb je eigenlijk 4 facetten waar je aan werkt: Coordinatie, kracht, snelheid, uithoudingsvermogen. Tijdens een dressuurtraining in de bak oefen je voornamelijk coordinatie en kracht. Dit zijn onderdelen die ik persoonlijk niet langer dan 30 minuten intensief train. Snelheid en uithoudingsvermogen train ik langs de weg / beek / zandpaden. Uithoudingsvermogen train je door LSD-werk (google maar eens,vind je hele leuke opbouwschema's schema's) Snelheid train ik door interval trainingen (1 minuut hard galopperen, 3 minuten draven om op adem te komen, 1 minuut hard galopperen, 3 minuten draven etc. en dit kun je steeds uitbouwen) Daarnaast is mentale gezondheid voor een paard ook belangrijk: veel afwisselen door alle 4 de disciplines te trainen op een andere manier houd je echt afwisseling in je werk.
Om dus je vraag te beantwoorden wat je 'verkeerd' doet is dat je uithoudingsvermogen lastig kunt trainen tijdens een dressuur training. Probeer dit eens op een andere manier te trainendan zul je zien dat de een zware dressuurtraining voor je paard later ook makkelijker vol te houden is.
HorseTopShop schreef:Ik vind 3 kg per dag wel heel erg veel. En dan geef je zelf ook nog bij.
Mijn merrie doet het op 2 handjes muesli per dag en onbeperkt hooi en loopt elke dag zo'n anderhalf uur 7 dagen per week. Verder krijgt ze er niks bij behalve af en toe een kontje van het brood.
Het rotte van in pension staan is dat je niks te zeggen hebt over het voerbeleid.
dresjoepie schreef:Misschien eens bloed laten trekken dan weet je of er tekorten zijn en wat je zou moeten bij voeren
Babootje schreef:HorseTopShop schreef:Ik vind 3 kg per dag wel heel erg veel. En dan geef je zelf ook nog bij.
Mijn merrie doet het op 2 handjes muesli per dag en onbeperkt hooi en loopt elke dag zo'n anderhalf uur 7 dagen per week. Verder krijgt ze er niks bij behalve af en toe een kontje van het brood.
Het rotte van in pension staan is dat je niks te zeggen hebt over het voerbeleid.
Dat kun je niet zomaar zeggen. Dat is voor ieder paard weer verschillend.
Babootje schreef:HorseTopShop schreef:Ik vind 3 kg per dag wel heel erg veel. En dan geef je zelf ook nog bij.
HorseTopShop schreef:Wat kan ik niet zomaar zeggen? Wat mijn paard krijgt? Dat is namelijk het enige wat ik zeg.
Of dat 3 kg per dag + wat ze zelf bij geeft ik wel erg veel vind? Dat is een mening.
Het enige dat jammer is dat de stal alleen s morgens en smiddags hooi voert. Indien maar 2 keer dan toch liever namiddag of avond.dresjoepie schreef:Misschien eens bloed laten trekken dan weet je of er tekorten zijn en wat je zou moeten bij voeren
Enige goede advies. Niet zomaar met supplementen beginnen voordat je weet wat er aan de hand is.
TS, heeft ze altijd zo gezweet? Of is dat iets van de laatste tijd?
Bij overmatig zweten raakt een paard veel mineralen kwijt. Daarom worden in zo'n geval nog wel eens elektrolyten (edit: ik lees dat ze dat al krijgt) bijgevoerd. Maar zoals gezegd: eerst erachter zien te komen waar je paard een tekort aan heeft.
Shanna schreef:In welke omgeving zoek je?
Ik vind het ronduit raar dat er stallen zijn die enkel 's ochtends hooi voeren en de rest van de dag niet, terwijl hooi juist zo belangrijk is.. Evenals dat ze buiten kunnen komen.
Ik vind jou wensen-lijst dus niet eens zo vreemd, hier in de omgeving zat stallen die daar aan voldoen. Maar misschien is dat bij jou in de omgeving wel heel anders.