Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:53

Ik heb het niet koud gegeven. :)
En eigenlijk durf ik nu ook niet uit te testen aan welke 2 van de producten het lag. :o

De andere 2 paarden hebben in verhouding toch ook aardig was gehad, zij hebben nergens last van gehad.
Dus het lijkt echt een overgevoeligheid te zijn geweest voor één van de 2.

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:08

Maar als ik het goed begrijp ben je in vijf dagen van niks naar 4/5 scheppen slobber (2x per dag 2/2,5 schep) en 2 handjes spideebeet gegaan. Misschien is dat gewoon iets te veel van het goede geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:27

wat geef jij verder voor krachtvoer?

Je zegt dat ze een krampkoliek heeft gehad, maar dat heeft mijn dier vroeger ook eens gehad en mijn toenmalig arts zei dat dat vaak kwam door te weinig beweging en teveel voer waardoor de darmen krampen.
Of door wormen, ik lees nog wel in jouw topic mee en daar vertel je dat uit het bloedonderzoek naar voren kwam dat ze lichte bloedarmoede had.

Wormen kunnen een beschadiging aan de darmen brengen, dat kan kramp geven.
en als er een zweer zit en gaat bloeden dan ook lichte bloedarmoede.

Zou dus echt heel goed gaan kijken hoe je met je ontworming zit en dan met name op bloedworm :j

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:34

Zou stoppen met de speedibiet, ik vind het echt troep..

Er ook op letten dat je paard nu met slobver niet te snel eet, hoe vaak voer je? hij krijgt nu ineens veel meer vocht binnen, plast hij goed en zijn ze nieren in orde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:37

Mijn vorige paard kreeg ook krampkoliek van speedibeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:00

HaffieIngrid, we hebben dit in overleg met de dierenarts gedaan. :)
Het gaat om een paard van 1000 kilo, dus die kan ook iets meer hebben dan bijvoorbeeld een mini-Shetje.

Ellepel, ze krijgt verder 2x per dag merriebrok.
Die vrijdag waarop ze de eerste aanval kreeg, hadden we een buitenritje gemaakt.
Veel stap en een stukje draf.
Verder loopt ze 24/7 buiten en ze staat niet alleen maar stil.
Ze is gecontroleerd op wormen, zowel gewone als bloed, en die heeft ze niet. :)

Uiteraard zijn we gestopt met beide, zowel de slobber als de 2 kleine handjes Speedibeet.
Ze plast goed, mest goed, eet goed, drinkt goed en het gaat nu elke dag wat beter met haar.

[***], hoeveel gaf je daarvan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:03

Dus wel meer paarden die er last van kregen. Zou dat dan het probleem bij mijn fjord zijn???
Die geef ik ook speedibeet. Misschien moet ik daar maar eens een paar dagen mee stoppen om te kijken hoe het dan gaat.

De merrie brok in combi met hooi moet toch wel genoeg zijn.

Citaat:
Daarnaast zemelen geven omdat anders de kalk/fosfor verhouding niet meer klopt in het voer

Hoe moeten deze verhoudingen staan dan? (pulp/zemelen)
Bij 2 handjes speedibeet hoef je toch niet gelijk zemelen te geven.
Dat gaat eerder op bij grote hoeveelheden die bv paarden krijgen wanneer ze geen hooi meer kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:04

Als je daar tijdelijk mee wil stoppen, moet je het wel minimaal een week de kans geven.
De dierenarts zei dat het best lang in het lichaam kan nawerken.

In de openingspost heb ik geschreven dat haar bloed uitgebreid is gecontroleerd en verder alles goed was, op een hele lichte bloedarmoede na, die niet in verband stond met de koliek.
Hier hebben we een kuurtje voor.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:07

Mijn ervaring is dat speedibeet meer water kan gebruiken dan op de verpakking staat en langer nodig heeft om uit te zetten dan die 10 minuten.. misschien is ze gevoelig en werkt dat korte/minimale niet voor haar?

Ik liet het eigenlijk al snel een aantal uur staan en genoeg water dat er na die uren nog een bodempje water in stond.. dan wist ik zeker dat het maximaal uitgezet was.. en natter voeren was voor mijn paard met vaak slokdarmverstoppingen eigenlijk alleen maar fijn..
De slobber hoeft natuurlijk niet zo lang.. die wordt ook hard dan denk ik? Ik heb die van pavo nooit gevoerd.. dus die zou ik na een paar uur toevoegen met nog wat extra water erbij

Tegenwoordig geef ik gewone pulp ipv speedibeet.. scheelt enorm in prijs en het moet toch langer weken.. nu zet ik het in de ochtend klaar voor de avond en andersom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:09

Ik denk dat ik het gewoon laat zitten.
We gaan binnenkort haar veulen afspenen en dan hoop ik dat dat voldoende is om haar weer goed op gewicht te krijgen.

Ik wilde eigenlijk alleen weten of dit vaker voor kwam, alhoewel de tips ook erg nuttig zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:07

Ik gaf een paar handjes en met meer dan genoeg water, liet het ook zeker een uur staan. Ik denk niet zozeer dat het aan de speedibeet en de hoeveelheid water ligt zoals meerdere mensen hier aangeven. Eerder aan het feit dat bietenpulp gewoon op de darmen werkt en dat sommige paarden daar niet goed tegen kunnen.
Ik heb nl ook "gewone" bietenpulp gegeven en daar kreeg ze ook kramp van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:08

Ja, dat moet het dan haast wel zijn, alleen in die kleine hoeveelheid... dan ben ik blij dat ik niet meer heb gegeven. :o
En bij ons hebben 2 andere paarden er ook van gegeten, wel een stuk minder maar beide zijn ook een stuk lichter/kleiner.
Zij hebben nergens last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:11

Ik heb ook nog een paard en een pony, die eten bietenpulp zonder problemen. Ook in grote hoeveelheden.

Mijn merrie was gewoon erg gevoelig op haar darmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:12

Ook met ander voer? Of alleen met bietenpulp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:15

Krachtvoer kon ze over het algemeen goed verdragen, maar dat geef ik altijd in hele kleine porties. Ze had wel last van ruwvoer uit plastic. Hoe droog dat ook was, maar als ik haar dat een week gaf, kreeg ze gegarandeerd krampkoliek. Van gewone pakjes hooi geen last, gras geen enkel probleem, lucerne, grasmix, compact gras e.d. ook geen enkel probleem.

Ik heb het vermoeden (en mijn da ook) dat haar darmen last hadden van "zuren".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:19

Dat klinkt wel heftig, daar is hier verder geen sprake van.
Ik denk dat het bij ons paard dan echt voor een bepaald bestandsdeel is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:22

KoudbloedKim schreef:
Dat klinkt wel heftig, daar is hier verder geen sprake van.
Ik denk dat het bij ons paard dan echt voor een bepaald bestandsdeel is geweest.

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Het is zoooo lastig om dat te achterhalen. Het heeft bij mijn paard ook een hele tijd geduurd voordat we wisten waarom ze krampkoliek kreeg.

Mijn paard kreeg ook altijd krampkoliek nadat ze een antibiotica kuur had gehad.
Meestal een dag of 3 erna.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:55

Ik heb jaren lang Pavo slobber gevoerd, nooit problemen mee gehad. Ook met de Speedibeet geen probleem.

Ik vind de hoeveelheid die je moest geven ook wel erg veel, zelfs voor een trekpaard. Slobber Mash geef je meestal als beloning na het rijden (half schepje of schepje) of een keer (of twee) in de week als maaltijd vervanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:06

Dat kún je geven als beloning inderdaad, maar het is ook bedoeld voor paarden die bijvoorbeeld moeite hebben met kauwen of wel wat aan mogen komen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:11

KoudbloedKim schreef:
Dat kún je geven als beloning inderdaad, maar het is ook bedoeld voor paarden die bijvoorbeeld moeite hebben met kauwen of wel wat aan mogen komen. :)

Dat kún je inderdaad ook doen, maar daar zijn veel betere, gezondere alternatieve voor. Bietenpulp met zemelen bijvoorbeeld of Senior Priores. Bevat ook veel minder suiker.

Ik denk dat menig paard last van darmen of op zijn minst diarree krijgt bij de hoeveelheden die jij gegeven hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:14

Zoveel kreeg ze helemaal niet. :)
S'ochtends een halve/3 kwart voerbak en s'avonds nog een keer.
Dit in overleg met de dierenarts.
Plus dat de ukkies ook nog er van mee aten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:17

KoudbloedKim schreef:
Zoveel kreeg ze helemaal niet. :)
S'ochtends een halve/3 kwart voerbak en s'avonds nog een keer.
Dit in overleg met de dierenarts.

De meeste dierenartsen zijn geen voedingsdeskundige en er zullen er maar weinig voedingsdeskundige zijn die je dit zouden aanraden. :) Hier zit echt zoveel suiker in. Dit zou ook echt slecht zijn voor Kim's CPL...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:19

Hoe maak je het?
Gooi je alles in 1 bak en doe je er dan water bij? Of week je eerst de Speedibeet en doe je pas als die helemaal verzadigd is met water er de slobber bij? Dat zou ik namelijk doen; dan weet je namelijk zeker dat de Speedibeet verzadigd is met water en niet met andere spullen. Bovendien kun je het slobbermengsel dan door het al afgekoelde Speedibeetmengsel roeren en blijven alle vitamines en mineralen die daarin zitten behouden.
Hier krijgen 2 pony's en 1 paard Speedibeet en wij hebben er nog nooit last mee gehad. Ze moeten niet gaan schrokken (zo klinkt het in jouw verhaal?) maar dat is natuurlijk bij elk voer zo; dan leg je wat grote stenen in de bak zodat ze gedwongen worden om langzamer te eten.
Qua suiker en zetmeel zet ik trouwens ook wel een vraagteken bij deze slobber als aanvulling geven aan paarden die Insulineresistent zijn, CPL hebben of Cushing-gerelateerde problemen. Lijkt me een raar advies? :o?

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:19

In mijn laatste slobber pavo vond ik stukjes plastic! Heel klein... en sommige wat groter.... misschien was dit bij jou ook en ligt het helemaal niet aan de slobber zelf? Ik weet t niet maar kwam het tegen in mijn zak... ( 2 weken terug gekocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:24

Uiteraard apart geweekt. :)
En we geven het niet meer, dus ik heb ook niet echt advies nodig hierover.
Wilde alleen kijken of er meer mensen waren met paarden die gevoelig reageren hierop.
Er zijn dus wel een aantal. :j

Papilio, bizar! Ik ben niks tegen gekomen, zal zo nog eens kijken of ik iets vind.
Maar ik denk eigenlijk dat dat niet het geval was, omdat de andere 2 paardjes er niet ziek van zijn geworden.