Probleem met pil geven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:02

@Tieme: in appelmoes zit echt meer suiker dan in een stukje wortel van een paar cm. Ook vandaag ging het weer goed met de uitgeholde wortel.
Brok mag ze niet hebben en muesli al helemaal niet. Bovendien weet ik wel zeker dat het dan niet mee naar binnen gaat. Ze kreeg ooit (toen ze nog wel ponybrok mocht) een supplement in brokjesvorm. Die brokjes waren veel en veel kleiner dan de ponybrokjes. Na het eten lagen die dus allemaal nog in de emmer.

Dank voor alle adviezen overigens! Voorlopig blijf ik bij het stukje wortel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:18

Kitty_ schreef:
Ik heb laatst ergens gelezen dat iemand de pil rectaal geeft.

Ik heb dit stukje gekopieerd uit de PPID facebookgroep, echter zelf geen ervaring mee:

Mijn eigenwijze merrie met PPID weigerde haar medicatie - en ja ik heb alles geprobeerd wat hier ook gesuggereerd wordt en ze spuugde het of slim uit of als ik het met een spuitje binnen spoot werd ze chagrijnig zodra ze me zag en liep ze altijd weg.

Toen kwam mijn DA op het idee om de pillen rectaal te geven.
Want ze had ze toch echt wel nodig... Zonder werd ze al snel bevangen.
Collega's dachten dat hij een 1 april grap maakte maar bij de producent vonden ze het wel een interessante casus.
Dus verzoek was om bloed te prikken nadat ik het oraal gegeven had en dan nog een keer nadat ik twee weken rectaal gegeven had.

Eerste paar keer heb ik een halster aangedaan en moest ik eerst even staart masseren voor ze toestond dat ik de pil (met een handschoen) naar binnenschoof. Maar al snel bleef ze stil en ontspannen staan. Tegenwoordig lijkt ze bijna haar staart op te tillen als ik in de wei kom. En de test heeft bewezen dat ook dit gewoon werkt.

Ik ben er echt super blij mee wat een drama moment was is nu gewoon routine - ze doet het goed en ik kan nu zelfs aan mijn moeder vragen het over te nemen als ik er een keer niet ben - die spuit of pil in de mond duwen was een drama dat ik niemand aan wou doen.

Misschien een tip voor anderen die paarden hebben die dit lastig innemen...

Een bilpil dus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:31

Tieme schreef:
Hevonen schreef:
Pepermunt is vanwege de suiker onmogelijk (paard is ook nog IR). Maar vandaag met uitgeholde wortel geprobeerd en dat ging goed. Hopen dast het zo blijft.

Dan zou ik die wortel ook weg laten want daar zit evenveel suiker in :).

Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar in 100 gram wortel zit 4,7 gram suiker.
In 100 gram pepermunt zit 99 gram suiker.

Enorm verschil dus in mijn ogen :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:42

Bekend probleem. Je zou toch zeggen als je een speciaal middel maakt voor paarden dat je het smakelijk maakt. Al vaker die vraag aan de producent voorgelegd. Ja, goed idee zeggen ze dan, en daar blijft het bij.
Prascend is hartstikke bitter.

Jaren elke ochtend een gevecht om die pil erin te krijgen.

Uiteindelijk werkte een stukje krentebol de ene dag en een stukje ontbijtkoek de andere dag. Afwisselen. Ze was gek op haar krentebolletje, alleen de volgende dag was ze wantrouwig en dan kreeg ze weer ontbijtkoek. Haha slimmer dan mijn paard zijn, uitdaging

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:35

Hier ook een te slimme shet die het weer uitspuugt of wat hij er ook mee doet ik weet het niet maar het blijft in de voerbak liggen. Verstoppen in iets gaat even goed tot hij het door heeft haha. Slimmer dan goed voor hem is.

Vanaf vandaag gaan we (de staleigenaresse) het dagelijks in een mini beetje appelmoes in een spuit geven.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:44

Mijn fjord krijgt dagelijks de prascend opzij achterin de mond (waar je ook de wormspuit geeft). Daarna krijgt ze een handje brok. Dit gaat al een paar jaar goed. Ze weigerde om het tablet in iets lekkers te eten. Appels, brood, wortels, krentenbol, alles weigerde ze op Den duur.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:54

het heeft hier ondertussen ook drama vormen aangenomen. Niets werkt. Ook in de appelmoes in zijn bekkie spuiten niet. Hij houdt het net zo lang in z'n mond tot hij het uit kan spugen incl de appelmoes.
Weet het ondertussen ook niet meer zo goed. Oplossen in water zal zelfde probleem geven....

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:59

Heb je de pillenschieter waar ik het op de eerste pagina over had al geprobeerd?
Je berichtje is zo herkenbaar en ik ben nog elke dag blij dat het nu zonder problemen gaat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:04

Ik doe een appel in kleine stukjes, paar stukjes appel en dan het kleine stukje met pil.Ik snap niet dat julie zeggen dat die pil hard blijft ik moet juist snel zijn omdat hij oplost in de appel.Gelukkig ishet een makklijke eter als de appel op is gebruik ik wortel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:51

Hier 2 pony's waar ik hem ook niet meer zo aan kan geven.
Brood, fruit, ontbijtkoek, roggebrood, handje brokjes, handje muslie, brokjes+pil tussen een broodje, gewoon achter in hun mond duwen en en dan wat lekkers achter aan schuiven helpt allemaal niet meer.

Ik los m'n pil nu op in een beetje limonade (want bij oplossen in water heb ik weg rennende pony's, staan 24/7 buiten) en hoppa, zo achter in hun keel. Drupje limo is al voldoende (minder sterk dan dat ik hem voor mij zelf zou maken, en voor een half pilletje gebruik ik maar 6 á 7 ml), niet ideaal ivm suiker maar iedere dag vechten of geen pil geven is erger.
Ze staan nu 's ochtends op mijn te wachten :j. Maar 1 dag oplossen in water en het word weer vechten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:56

Isapaardje schreef:
Ja probleem had ik ook.
Geprobeerd met een druif (lukte ca. 3 dagen), toen een stukje appel (lukte niet), maar nu hol ik een stukje wortel uit, tot iets meer dan de diepte van de pil, stop de pil erin en prop het gaatje weer dicht met één van de stukjes die ik uit de wortel haalde.
Omdat het maar een stukje wortel is, weet je ook zeker als die weg is, dat alles op is.
Lukt nu al een jaar op deze manier, dus kan ik je zeker aanraden.
En als er eentje pillen weigert of kan sorteren, is het die van mij wel :+

Zo doe ik het ook. Wel andere pillen, maar een stuk of 5 en een lastige eter.
Met een gaatje in een wortel of appel gaat het goed. Gelukkig is hij verzot op de muesli hier op stal, dus tegenwoordig is het weer voldoende om ze daar doorheen te gooien.
Maar deze zijn niet zo bitter. Oplossen in limonade is ook wel een goede tip. En dat dan eventueel door een beetje priores doen? Dan is de bitterheid er misschien af.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:58

Hier ook veel ge-emmer gehad.

Uiteindelijk toch door een hand muesli gaan eten, en sindsdien gaat het er al jaren met smaak in. Ik heb toen van een flexemmer met een halster eraan een constructie gemaakt waarbij dus de emmer onder de mond blijft hangen. Ideaal want zo weet je zeker dat het op gaat.

Omgerekend is de hoeveelheid suiker en zetmeel in 1 hand muesli echt compleet verwaarloosbaar als je ziet hoeveel suiker er in een dagportie hooi of voordroog zit. (Mijn E-pony krijgt 8 kg hooi met 10% suikergehalte. Dus 800 gram - bijna een kilo!! - suiker. In een hand muesli zit nog geen 5 gram suiker. Echt een druppel op een gloeiende plaat dus).

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:04

ontbijtkoek? werkt hier prima bij een ezel. bij pillen met een sterke smaak werkt de ontbijtkoek met gember goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:15

Hier ook een pony die de pillen niet wilde eten. Verstoppen in iets lekkers werkte maar een paar dagen, daarna begon hij de wortel/appel/kruidkoek/handje muesli/grasbrok/brood/appelmoes etc etc etc te associeren en wilde hij en de pil niet meer en ook dat eten niet meer. Dan zet je een pilloze bak muesli neer en dan loopt hij naar de andere kant van de stal en blijft daar staan tot je de bak weer weghaalt. :(

Dat werd dus heel erg lastig, want omdat hij niets meer wilde eten kreeg hij toch regelmatig een paar keer per week zijn pil niet en doordat hij de pil zo vies vond wilde hij vervolgens uberhaupt niets meer eten behalve hooi en daardoor viel hij enorm af tot hij permanent als gratenpakhuis rondliep. Als hij 'kracht'voer al wel at, dan maar hele kleine beetjes en nooit langer dan een paar dagen want daarna lustte hij het niet meer. Tot de dierenarts ook hier de tip gaf om te stoppen met de pil toedienen via de mond (oraal kan prascend blijkbaar ook voor smaakverandering bij het paard zorgen) en het rectaal toe te dienen. Nu krijgt hij de pil dus rectaal en lust hij alles weer, eet hij weer normale hoeveelheden aansterkvoer en heeft hij voor het eerst in twee jaar niet meer zulke graatmagere ribben. Dus als je echt een probleemeter hebt die afvalt doordat hij door de prascend niets meer lust dan zou ik zeker overwegen om de pil rectaal te geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:19

De smaakverandering is een (tijdelijke) bijwerking xyzutu2. Hier heeft het vier maanden geduurd, inderdaad krachtvoer heb ik wel tientallen merken en soorten geprobeerd. Iedere keer at ze het een paar dagen om het vervolgens doodleuk weer te laten staan. Toen heb ik de Prascend ook een tijd 'gedwangvoerd' d.m.v. opgelost in een spuit (wat hier ook al geopperd wordt). Na vier maanden verdween de kieskeurigheid en inmiddels eet ze alles weer met smaak.

Wel vind ik het heel interessant om de pil rectaal te geven, zeker bij paarden waar je het er oraal echt niet in krijgt. Maar persoonlijk zou ik bang zijn dat het niet goed smelt (het is inmiddels niet bedoelt als zetpil) en daarnaast zou ik bang zijn dat mijn paard tien minuten later moet poepen := :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:37

Hier heeft de smaakverandering helaas 2 jaar lang geduurd, dus in ons geval was dit geen tijdelijke bijwerking. Zolang de pil er oraal in ging was bijvoeren moeilijk tot onmogelijk. Niet alleen van dingen die hij met de pil associeerde, ook ander voer weigerde hij steeds na 1 tot 2 weken, dan liep hij er al bij weg als hij het alleen maar rook - ook voer waar nooit een pil in had gezeten. Als hij iets wel lustte, dan wilde hij er steeds maar kleine hoeveelheden van en liet het daarna staan, wat ook niet hielp. (clicker)training was in die twee jaar onmogelijk omdat hij geen voedselbeloningen meer wilde eten.
Nu hij de pil rectaal krijgt lijkt zijn smaakbeleving weer hersteld te zijn en eet hij bakken vol voer, wat ook nodig is want hij heeft er twee jaar als een skelet bij gelopen terwijl we alles hebben geprobeerd om hem op gewicht te houden.
Het risico is inderdaad wel dat je hem een pil geeft als hij net moet poepen. 8-) Maar goed, ook als hij er 1 pil per week halfverteerd uitpoept dan heeft hij als nog meer pillen binnengekregen (en meer voer gegeten) dan daarvoor, dus dat risico is het in ons geval wel waard. De pillen vallen trouwens extreem snel uit elkaar als ze vochtig worden, dus ik vermoed dat ze ook snel genoeg smelten als je ze rectaal geeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:40

Wat vervelend! Het kan ook goed zijn dat je ook een heel slim paard hebt, die het verband tussen voer en de pil te snel doorhad en het daardoor gewoon maar op totaal weigering gooit... Want als de smaakverandering in de hypothalamus de oorzaak is had je daar nog steeds last van moeten hebben, ook bij rectale toediening. Die van mij is in dat opzicht rédelijk dom en dus wat gemakkelijker om de tuin te leiden :o :

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:45

Deze pony is inderdaad erg slim en erg temperamentvol en wisselvallig in zijn gedrag, dus dat helpt helemaal niet in zo'n geval. Onze dierenarts vertelde trouwens dat Prascend op 2 manieren de smaak kan veranderen; sowieso door de verandering in de hypothalamus maar ook doordat de smaak van prascend door de structuur van de pil heel lang in de mond aanwezig blijft (het moet namelijk opgenomen worden via de slijmvliezen). Ik vermoed dat hij dan vooral van het laatste last heeft gehad, want nu eet hij veel makkelijker en gelukkig ook veel meer.
Ik heb zelf ook medicatie gehad die zo smerig was dat als je ze een keertje niet snel genoeg doorslikte, je het de rest van de dag nog steeds leek te blijven proeven. Misschien dat zoiets ook bij hem speelde?